Fototråden 
Antal inlägg: 2939![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Att Heta Fredrik: Vad säger ni om min nya leksak? Det ser riktigt trevligt ut! Tror vi i den digitala generationen kan lära sig ett och annat genom att köra analogt. Den största fördelen är väl egentligen att man blir tvungen att lägga mycket omsorg på varje bild, då man bara har typ 25 bilder på varje rulle Har själv övertagit morfars gamla fotoväska, som innehöll en Leica R4 samt ett antal objektiv, mycket trevligt! http://www.ukcamera.com/collect/images/leicar4front.jpg | |
| ||
|
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Torpeden: Tror vi i den digitala generationen kan lära sig ett och annat genom att köra analogt. Den största fördelen är väl egentligen att man blir tvungen att lägga mycket omsorg på varje bild, då man bara har typ 25 bilder på varje rulle Jo, jag håller med. Ska bli riktigt intressant att fota analogt! Extra trevligt nu när jag har tillgång till skolans mörkrum. Citerar Torpeden: Har själv övertagit morfars gamla fotoväska, som innehöll en Leica R4 samt ett antal objektiv, mycket trevligt! Den ser fin ut! Leica är ju aldrig fel. She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Att Heta Fredrik: Jo, jag håller med. Ska bli riktigt intressant att fota analogt! Extra trevligt nu när jag har tillgång till skolans mörkrum. Fotade analogt en termin när jag hade foto A, och det gick förvånansvärt bra faktiskt, det är en rätt skön känsla när man har gjort allting själv. YAWP! | |
| ||
Moderator | Själva fotandet med analogt tycker jag är överskattat och inte en nödvändighet idag. Det som är spännande är framkallningen av filmen och att göra fotokopior, att få se bilden växa fram och exponera efter behov - riktigt roligt! Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Iqaros: Själva fotandet med analogt tycker jag är överskattat och inte en nödvändighet idag. Självklart är det inte en nödvändighet, men det är ett roligt och framförallt billigt sätt att lära sig fotografins fundamentala grunder på egen hand. Mörkrum dock, de blir jag bara deprimerad av. Kan dock bero på ett visst misslyckande i ett visst projektarbete... | |
| ||
![]() ![]() | Har tänkt köpa ny kamera men kan inte bestämma mig vilken. Har kollat på Nikon d5000, d3000 och d90. Hjälp mig välja! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | D3000 bör du inte köpa, den är nästan identisk i funktioner jämfört med din D60. Dvs du bör sikta på D5000 och uppåt. Alternativt den nya D3100. Vilken du bör välja beror lite på vilka funktioner du prioriterar. Känner du dig nöjd med din D60 gällande handhavande och ergonomi? Då tror jag du skulle gilla D3100 eller D5000, då t ex menyerna i dessa är lite enklare uppbyggda, samtidigt som man får "gräva sig djupare" in i dem för att komma åt avancerade funktioner. D90 är en erkänt väldigt bra kamera och går nog att få för ett riktigt bra pris nu när D7000 (efterföljaren) kommit ut. D90 kommer att passa dig om du vill kunna ställa in avancerade funktioner snabbare, t ex finns direktknappar för ISO, vitbalans, AF-läge, och den har dubbla inmatninsrattar (stort + imo!). Det är även en mer professionell kamera överlag än D3100 och D5000. Om du gillar att filma video ska du nog köra på D3100, som har bäst videofunktion av de tre. D90 och D5000 har också video, men den är inte lika avancerad som den på D3100. Så kort sagt: Handhavande/ergonomi: D90 > D5000/D3100 Video: D3100 > D5000/D90 Bildkvalitet: D3100 = D5000 = D90 (du kommer förmodligen inte märka någon större skillnad) Hoppas det hjälpte | |
| ||
![]() ![]() | Tack så mycket! Nu har jag fått lite klarhet i kameradjungeln. Jag tror att jag kommer att köra på en D90, känner inte att video är viktigt, och vill gärna ha en mer avancerad kamera nu. D90 har ju även inbyggd autofokus vilket jag tycker är bra. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Någon som har tips angående fotografering av konserter? Jag får för långa slutartider... YAWP! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar V: Någon som har tips angående fotografering av konserter? Jag får för långa slutartider... Största möjliga bländare. Högt ISO. Sen är det bara att köra! Går även att dra ner slutartiden och sen ljusa upp i photoshop. Brukar även fungera att köra långa slutartider och slå en blixt. Kan bli schyssta effekter! Ischlo Pischlo! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Tihtala Isil: Största möjliga bländare. Högt ISO. Sen är det bara att köra! Går även att dra ner slutartiden och sen ljusa upp i photoshop. Får testa, man tackar! YAWP! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Torpeden: Det ser riktigt trevligt ut! Tror vi i den digitala generationen kan lära sig ett och annat genom att köra analogt. Den största fördelen är väl egentligen att man blir tvungen att lägga mycket omsorg på varje bild, då man bara har typ 25 bilder på varje rulle. Omsorgen och eftertanken är det viktigaste man lär sig, samtidigt som man lär sig kameran på ett helt annat sätt, alltifrån ISO till bländare, även om man redan innan har god koll på det innan. Känslan är ju viktig också, mycket att det man tar skapas direkt, och även om man scannar in bilden så är det liksom inte grejen att sitta och trixa med det på datorn - fotot skapas där och bara där. Håller med Iqaros om att det analoga kommer ha en perifer betydelse i numer - inte alls en nödvändighet, men jag ser det analoga har en framtid då man just vill ha något genuint, något evigt, inte flyktigt digitalt. Jag känner att det analoga har väckt mitt fotointresse som tyvärr mest har legat och dammat... Mina senaste analoga bilder (får be om ursäkt för kvalitén, har inte haft råd att investera i en negativ-scanner än): http://www.flickr.com/photos/apollondeux/5097367240/ http://www.flickr.com/photos/apollondeux/5096762861/ http://www.flickr.com/photos/apollondeux/5096766919/ Kan för övrigt säga att min kära EOS 400D gav sin sista suck för ett par veckor sedan, så har väl... tvingats lite in i det analoga, på gott och ont. Ska försöka spara till en begagnad 5D kanske? Citerar Torpeden: Har själv övertagit morfars gamla fotoväska, som innehöll en Leica R4 samt ett antal objektiv, mycket trevligt! Men herregud, bara få en Leica sådär? Avundet bubblar inombords... Life is Soon. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Fina bilder Apollon! Har själv suttit hela dagen idag och bearbetat bilder. Men klar nu, och det ska bli kul med publiceringar! Ischlo Pischlo! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Letar efter en kamera som skall användas för videoinspelning. Några förslag? Har ett pristak på kanske 12-14k. Har kikat en hel del på Canons 7d, som verkar vara jävligt vass när det kommer till videoinspelning. The great revolution in the history of man, past, present and future, is the revolution of those determined to be free. | |
| ||
![]() ![]() | manusdagboken.blogspot.com | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Ta den Kajken! Kvalitén blir ganska galet bra när man filmar med systemkameror, då de har så påkostade sensorer och optik. Men du behöver köpa till en ordentlig mic för att få bra ljud när du spelar in. Ischlo Pischlo! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Tihtala Isil: Ta den Kajken! Kvalitén blir ganska galet bra när man filmar med systemkameror, då de har så påkostade sensorer och optik. Men du behöver köpa till en ordentlig mic för att få bra ljud när du spelar in. So I have heard, jao. Men måste skaffa para, vill du låna mig 8 kå? 10 så kan jag skaffa en Zoom H4n också. The great revolution in the history of man, past, present and future, is the revolution of those determined to be free. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Elak Kyckling: Men måste skaffa para, vill du låna mig 8 kå? 10 så kan jag skaffa en Zoom H4n också. Köpte ljudsystem för 13 k i helgen så har lite småbrist på cash atm. Annars skulle du såklart få låna! Låna skolans zoomar annars, brukar jag göra. Ischlo Pischlo! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Tihtala Isil: Låna skolans zoomar annars, brukar jag göra. Vet inte ens om vi har några Zoomar i skolan. Möjligtvis en H2. Men vill ha en H4n, den är så fin. C: The great revolution in the history of man, past, present and future, is the revolution of those determined to be free. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Elak Kyckling: Vet inte ens om vi har några Zoomar i skolan. Möjligtvis en H2. Men vill ha en H4n, den är så fin. C: Aja, bara du inte är rädd för att betala! ;L Ischlo Pischlo! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | OnOffs mellandagsrea på 7dan är svårslagen! http://shop.onoff.com/Produkter/Kameror/Systemkameror/Kamero r/Canon_Digital_systemkamera_EOS_7D_hus/prd21676625.aspx The great revolution in the history of man, past, present and future, is the revolution of those determined to be free. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Elak Kyckling: OnOffs mellandagsrea på 7dan är svårslagen! Köp dååååå! 5 kr sparade ju! Många bäckar små.. eller va Ischlo Pischlo! | |
| ||
![]() ![]() | Woho! Vann en Sigma 70-200/2.8 på en auktion på tradera igår. Hoppas det kommer i veckan. Har nu ett Nikkor 70-300/3.5-5.6 till salu, är någon intresserad är det bara att skriva i gästboken eller något. Titta gärna genom mina bilder: http://hannes78.deviantart.com/ , och kom gärna med lite kritik. Antingen här, eller på deviantart. | |
| ||
![]() ![]() | Någon som har erfarenhet från "pirat-batterier", behöver ett till batteri men original är så jäkla dyrt. Vad tror ni om detta t.ex. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10558673 | |
| ||