Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar Torpeden:
Det ser riktigt trevligt ut! Tror vi i den digitala generationen kan lära sig ett och annat genom att köra analogt. Den största fördelen är väl egentligen att man blir tvungen att lägga mycket omsorg på varje bild, då man bara har typ 25 bilder på varje rulle.


Omsorgen och eftertanken är det viktigaste man lär sig, samtidigt som man lär sig kameran på ett helt annat sätt, alltifrån ISO till bländare, även om man redan innan har god koll på det innan.
Känslan är ju viktig också, mycket att det man tar skapas direkt, och även om man scannar in bilden så är det liksom inte grejen att sitta och trixa med det på datorn - fotot skapas där och bara där.
Håller med Iqaros om att det analoga kommer ha en perifer betydelse i numer - inte alls en nödvändighet, men jag ser det analoga har en framtid då man just vill ha något genuint, något evigt, inte flyktigt digitalt.
Jag känner att det analoga har väckt mitt fotointresse som tyvärr mest har legat och dammat...
Mina senaste analoga bilder (får be om ursäkt för kvalitén, har inte haft råd att investera i en negativ-scanner än):

http://www.flickr.com/photos/apollondeux/5097367240/

http://www.flickr.com/photos/apollondeux/5096762861/

http://www.flickr.com/photos/apollondeux/5096766919/

Kan för övrigt säga att min kära EOS 400D gav sin sista suck för ett par veckor sedan, så har väl... tvingats lite in i det analoga, på gott och ont. Ska försöka spara till en begagnad 5D kanske?

Citerar Torpeden:
Har själv övertagit morfars gamla fotoväska, som innehöll en Leica R4 samt ett antal objektiv, mycket trevligt!


Men herregud, bara få en Leica sådär? Avundet bubblar inombords...
Life is Soon.
  • 0
Fina bilder Apollon!

Har själv suttit hela dagen idag och bearbetat bilder. Men klar nu, och det ska bli kul med publiceringar!
Ischlo Pischlo!
  • 0
Ta den Kajken! Kvalitén blir ganska galet bra när man filmar med systemkameror, då de har så påkostade sensorer och optik. Men du behöver köpa till en ordentlig mic för att få bra ljud när du spelar in.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Men måste skaffa para, vill du låna mig 8 kå? 10 så kan jag skaffa en Zoom H4n också.


Köpte ljudsystem för 13 k i helgen så har lite småbrist på cash atm. Annars skulle du såklart få låna!

Låna skolans zoomar annars, brukar jag göra.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Vet inte ens om vi har några Zoomar i skolan. Möjligtvis en H2. Men vill ha en H4n, den är så fin. C:


Aja, bara du inte är rädd för att betala! ;L
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
OnOffs mellandagsrea på 7dan är svårslagen!
http://shop.onoff.com/Produkter/Kameror/Systemkameror/Kamero
r/Canon_Digital_systemkamera_EOS_7D_hus/prd21676625.aspx


Köp dååååå! 5 kr sparade ju! Många bäckar små.. eller va
Ischlo Pischlo!
  • 0
Woho! Vann en Sigma 70-200/2.8 på en auktion på tradera igår. Hoppas det kommer i veckan.

Har nu ett Nikkor 70-300/3.5-5.6 till salu, är någon intresserad är det bara att skriva i gästboken eller något.

Titta gärna genom mina bilder: http://hannes78.deviantart.com/ , och kom gärna med lite kritik. Antingen här, eller på deviantart.
  • 0
Tänkte försöka skaffa en entry-level systemkamera snart, mest för makrofotografi inomhus, dock med god belysning (min pappa har bra studiobelysning jag kan låna vid behov). Vill ha den billig med ett dugligt objektiv bundlat, har inget behov för en superbra kamera till att börja med, men blir jag bättre på fotografering och tycker jag har tid att hålla på med seriösare grejer kan jag alltid sälja kameran och lägga till mer för en bättre.

Så, vilken är den vettigaste systemkameran för max 5000kr, kanske +/- 200? Kan låna objektiv av min kusin och flickväns föräldrar om det är en Nikon, men finns väl å andra sidan monteringsskenor för att använda Nikon-objektiv på andra kameror, fast det blir ju en extra utgift.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
D5000 eller D3100 skulle jag satsa på Och håll dig till nikon om du har tillgång till Nikonobjektiv, konverteringsfäste gör att du tappar en del saker.
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Muu said it! :3 D5000 is teh shizzle.
En billig lösning om du vill hålla på med (extrem) makro är att köpa en reverseringsring och/eller en kopplingsring.

Reverseringsring för Nikon

Kopplingsring
Tänk bara på att välja rätt filterstorlek, vilket brukar vara 52mm för de flesta kitobjektiven.

Det blir lite pilligare (och därmed roligare, om man frågar mig) att fota eftersom man måste köra helmanuellt utan tillgång till exponeringsmätning, och är dessutom billigt så länge man har ett objektiv eller två till hands!

Ett exempel på hur nära man kan komma är den här bilden som jag tagit på en LCD-skärm:
Varje uppsättning Röd-grön-blå är en pixel

Då använde jag Nikons vanliga och billiga 55-200mm påsatt normalt och sedan ett gammalt 28mm som satt bakvänt fram på det andra objektivet.
Som sagt, billigt och bra för att komma ruskigt nära. Det enda man saknar är att det blir fixed focus, så att man inte kan ställa in var fokus skall vara om man kör på det viset. Använder man dock bara ett objektiv som sitter bakvänt direkt på kamerahuset så kan man fokusera genom att ändra brännvidden, men fungerar då såklart bara på zoom-objektiv (vilket alla kit-objektiv är).

Det behövs väldigt mycket ljus dock för väga upp den snabba slutartiden man måste ha för att få så lite skakningsoskärpa som möjligt (på bilden jag länkar är det ju tydlig skakningsoskärpa, men jag tyckte det blev finare så i just detta fallet), men om din pappa har bra studiobelysning så ska det inte vara några problem.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Dr Muu:
D5000 eller D3100 skulle jag satsa på Och håll dig till nikon om du har tillgång till Nikonobjektiv, konverteringsfäste gör att du tappar en del saker.


Gjorde lite egna efterforskningar i instegssegmentet, och de två du nämnde verkar väldigt lämpliga, lite mer vikt åt D3100 för att den kan spela in film i 1080p, något jag planerar att dra nytta av i framtiden. Så tack för rådet, nu ska pengar samlas in bara

Citerar Zenith_J_Coke:
En billig lösning om du vill hålla på med (extrem) makro är att köpa en reverseringsring och/eller en kopplingsring.

Reverseringsring för Nikon

Kopplingsring
Tänk bara på att välja rätt filterstorlek, vilket brukar vara 52mm för de flesta kitobjektiven.

Det blir lite pilligare (och därmed roligare, om man frågar mig) att fota eftersom man måste köra helmanuellt utan tillgång till exponeringsmätning, och är dessutom billigt så länge man har ett objektiv eller två till hands!

Ett exempel på hur nära man kan komma är den här bilden som jag tagit på en LCD-skärm:
Varje uppsättning Röd-grön-blå är en pixel

Då använde jag Nikons vanliga och billiga 55-200mm påsatt normalt och sedan ett gammalt 28mm som satt bakvänt fram på det andra objektivet.
Som sagt, billigt och bra för att komma ruskigt nära. Det enda man saknar är att det blir fixed focus, så att man inte kan ställa in var fokus skall vara om man kör på det viset. Använder man dock bara ett objektiv som sitter bakvänt direkt på kamerahuset så kan man fokusera genom att ändra brännvidden, men fungerar då såklart bara på zoom-objektiv (vilket alla kit-objektiv är).


Det låter ganska komplicerat - och därför ganska kul, så ska ha det i åtanke

Citerar Zenith_J_Coke:
men om din pappa har bra studiobelysning så ska det inte vara några problem.


Förhoppningsvis fixar den jobbet, men det är inte extremt proffsig belysning. Det är belysning i form av en sjukt stark fotolampa som egentligen ska riktas mot väggen bakom en eller andra reflekterande ytor för ett heltäckande ljus, jag tror du förstår vad jag menar, dock har han inte några speciella reflexytor eller dylikt, bara två olika belysningar. Men för mig som amatör räcker det nog mer än väl tillsammans med någonting hemmabyggt från en ställning och något lakan skulle jag tro
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Och slutligen, utöver Zeniths tips om hur man kan få makrofoto, har någon ett bra tips på ett bra makroobjektiv för riktigt nära fotografi, när man känner för att använda ett dedikerat objektiv för ändamålet? Med det menar jag bilder av det här slaget:

http://img196.imageshack.us/img196/885/p9140110.jpg

Som jag tog med en billig kompaktkamera med makroläge, från cirka 10cm avstånd. Vad jag har sätt har de flesta objektiv som kortast en närgräns (som jag som amatör kan gissa mig till är hur nära objektet kan vara linsen?) på cirka 20cm, så man får snarare förlita sig på att zooma in på objektet mer, eller ta en större bild (10+ MP är ju mer än tillräckligt) för att sedan skära ut den "viktiga" delen?
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Närgränsen mäts från grundplanet som är sensorn mitt i kamerahuset, så även med 20-30cm närgräns så kommer man ruskigt nära den främre linsen.

Av de nyare makron som faktiskt går att köpa idag har jag egentligen bara använt Nikons 105mm. Riktigt behändigt, lånar min pappas exemplar när jag får tillfälle.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?artnr=11401&
PRR


Det finns ett billigare 85mm som är gjort för DX-formatet (som alla Nikons instegsmodeller använder), men det har jag inte provat själv och mest hört ganska ljummen kritik om. Det finns även ett 60mm macro som kan vara värt att kolla upp, från Nikon, men då kommer den kortare brännvidden göra att bilderna känns mer utzoomade än med de andra.

Själv använder jag dock mest ett gammalt 55mm Nikon-macro från 1976 (typ, nån gång på 70-talet iaf) som faktiskt är min favoritglugg, om än med begränsat användningsområde. :3 om du inte är rädd för att fippla mycket själv så kan gamla objektiv vara goda investeringar! Men då kräver de mycket mer tid, det är inte bara att ta upp och knäppa eftersom ljusmätning inte funkar på instegsvarianter av digitalkamerahus, samt att fokus ofta är manuellt endast. Skitskoj om man fotar motiv som är stilla, och billigt dessutom! Går att komma över för schyssta priser på Tradera och sånt.

Tamron och Sigma har jag ingen koll på, men de har förmodligen några bra macron för överkomliga priser också!
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Dr Muu:
D3100 skulle jag satsa på


Det är den här right? Jag funderar på att köpa en sån. Om det inte finns en annan som någon kan rekommendera, en nybörjarvänlig kamera som tar skarpa bilder och har bra byggkvalitet. Det ska helt enkelt vara en riktig bra systemkamera och inte för dyrt. Maxbeloppet är 6000kr för min del. Något dyrare är inte uteslutet helt, men min fokus ligger på den budgeten just nu.

http://www.inet.se/artikel/6202782/nikon-d3100-kit-18-55-vr
  • 0
Låter som en bra investering det där.
Överlag så har ju tekniken kommit så pass långt framåt att även de billigaste kamerorna tar schyssta bilder. Hell, jag fotar fortfarande med min en miljon år gamla Nikon D80 och den billiga 55-200-gluggen. :3
Nästa investering (efter Elinchrom-blixtar) för min del blir ett nytt objektiv (Nikons 24-70 f/2.8 är en god kandidat) snarare än ett nytt kamerahus, mest eftersom jag känner att D80n fortfarande funkar bra för min typ av foto.
Kan tänka mig att D3100 har bättre brushantering än D80. :3
Heinz Ketchup
  • 0
Jag vet att det är dyra grejer det där med att köpa objektiv, men visst går det att köpa en ny blixt? Om/när den börjar sluta fungera.
  • 0
Citerar Th3 End:
Jag vet att det är dyra grejer det där med att köpa objektiv, men visst går det att köpa en ny blixt? Om/när den börjar sluta fungera.


Den inbyggda blixten går inte att byta ut, men du kan ju köpa en blixt som man sätter på själva kameran. Den är kraftigare och har fler inställningsmöjligheter än den inbyggda.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Tihtala Isil:
Den är kraftigare och har fler inställningsmöjligheter än den inbyggda.


Så om den inbyggda blixten skulle sluta fungera så behöver det inte vara slutet för kameran? Förlorar man någon fördel om den inbyggda slutar fungera?

Jag kommer snart att punga ut 5000kr för en systemkamera och då jag är oftast jävligt rädd om mina prylar så vill jag alltid veta på förhand vilka möjligheter jag har med den kameran.
  • 0
Citerar Th3 End:
Förlorar man någon fördel om den inbyggda slutar fungera?


Det blir såklart krångligt om du vill använda blixt men inte har med dig en extern.

Citerar Th3 End:
Så om den inbyggda blixten skulle sluta fungera så behöver det inte vara slutet för kameran?


Om du har en extern är det ju bättre att använda den, när du har tillräckligt med plats, ork och tid och allt sånt. Men kameran slutar inte fungera.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!