Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar kraz:
Rekommenderar inte sigmas 70-300. Låter som en gräsklippare och det blir bilderna blir inte ordentligt skarpa med stativ ens.


D:
Det låter inget vidare (pun intended).
Nikons är okej av det jag provat när jag snott farsans, men det har i ärlighetens namn inte blivit så många plåtningar för min del med den då det är ett så tight objektiv. Men far min verkar nöjd åtminstone, har inte hört några klagomål. :3
Inte fasligt dyrt heller egentligen, så kan vara en god investering om man vet med sig att man kommer nyttja just det brännviddsomfånget mycket och har stativ.
Heinz Ketchup
  • 0
Jag skulle tipsa om det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274034 istället. Dyrare men det kommer vara värt det, då det är mycket ljusstarkare. Hade ett 70-300 innan, men det var inge vidare att fota med det i lokaler med dåligt ljus (ishall t.ex.). Så jag har nyligen köpt objektivet ovan, och är mycket nöjd.
  • 0
Jag har det Nikon-objektivet du länkade där uppe, det fungerar bra sett till prisklassen. Men som Sennah skriver så vill man ha ljusstarkare. Iaf när man fotar i dåligt ljus, vilket verkar vara det enda jag gör.. Fotar mycket konserter och sport, och då vill man ju gärna ha ner slutartiden så mycket som möjligt. Så har fått fota med högt iso, vilket på min D80 leder till väldigt brusiga bilder. Blä.
Ischlo Pischlo!
  • 0
På bara några dagar har jag lärt mig en hel del tack vare er. =)

Bra att kunna om sånt så man vet på förhand vad man ska köpa. När köpt Nikon D3100 blir det att spara ihop en slant för en obejktiv med goda zoom möjligheter.
  • 0
Nikon D700, bli min!
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Tihtala Isil:
Nikon D700, bli min!

Äsch, den är ju nästan gammal vid det här laget. :3
Känns som en uppföljare (åtminstone D700s tycker man) varit på gång ganska länge, men så fick ju både Nikon och Canon stänga massa butiker i.o.m. Japan-grejen. D: Huga!
Men ja, en D700 hade inte suttit helt fel. :3 Nästa hus jag köper kommer utan tvekan vara full frame. Sen att jag inte lär ha cashen förrns typ D900 eller motsvarande är en annan femma, men FX-sensor blir det!
Heinz Ketchup
  • 0
Grejen är att jag vill ha fullformat och då är det den som gäller. Men som sagt vore det skönt med en nyare variant av den, med möjlighet att filma och lite annat lull-lull. Får väl hålla ut helt enkelt, och köpa något objektiv sålänge..
Ischlo Pischlo!
  • 0
Frågan är hur mycket Nikon tänker satsa på filmandet i de nya proffskamerorna.
Jag hoppas på en grym filmfunktion, då det är något jag också är lite sugen på att leka med.
Canon 5D Mark II har fått leka själv på den marknaden alldeles för länge nu känns det som och Nikon tappar ju (uppfattar jag det som) mängder av potentiella kunder till Canon just p.g.a. filmandet.
Över huvud taget så förlorar man väl massvis med kunder om man gör en kamera i APS-C/APS-format som inte har filmfunktion i dagsläget.
Heinz Ketchup
  • 0
Mjo, precis. De vill ju inte heller konkurrera mot sin D3s. Om en ny version av D700 släpps kommer ju inte många behöva ta steget upp till D3s. Blir för liten skillnad. Var inne och snackade lite på mediamarkt häromdagen med deras kamera-ansvarige. Precis som du säger så väljer många 5D mark-tvåan istället för D700 på grund av filmfunktionen. Den väger ju tyngre än småsaker som är skillnaden mellan de båda.

Jag har dock en hel del tillbehör, objektiv och blixt etc, till Nikon som gör att jag inte gärna vill byta till Canon. Men är så förbannat köpsugen och imorgon kommer lönen..
Ischlo Pischlo!
  • 0
Har en fråga. Vad behöver man för program för att öppna en EPS-fil?
  • 0
Det kan vara antingen en fil med vektorgrafik eller en typ av fotofil.
De kan öppnas med Illustrator respektive Photoshop.
Heinz Ketchup
  • 0
För att dämpa köpsuget lite blir det en tur in till stan sen för att köpa ett 50/1,8-objektiv. Billigt och bra!
Ischlo Pischlo!
  • 0
Några hundra bilder senare och jag är nöjd! Roligt med ljusstarkt! Har provat på med blixt, porträtt i bra ljus och lite annat ikväll och det känns riktigt bra.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Sweet! En D700 på det då och du kan fota kvällsbilder utan stativ.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Sweet! En D700 på det då och du kan fota kvällsbilder utan stativ.


Ja, men måste vänta på nästa lön. Gaah!
Ischlo Pischlo!
  • 0
Vad ger bäst verklighets bild av en människa (utseendemässigt) ett fotografi eller en spegel?
  • 0
Chansar på att någon här inne gjort samma sak som jag nyss gjorde, så jag frågar här.

Jag skulle ta bort en dublett av min mapp med alla mina samlade foton, men den skulle ta bort var för stor för papperskorgen, så den var tvungen att raderas permanent. Mitt i raderingen kom jag på att jag inte alls borde ha gjort så, och nu vill jag ha tillbaka mappen, men den finns ju inte i papperskorgen. Hjälp?
  • 0
Varför vill du inte ta bort den permanent? Du har ju ändå en dublett, bara att kopiera den isåfall.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar V:
http://kommissariefluff.deviantart.com/gallery/



Relativt ny på att fota, men säg gärna vad ni tycker. (:

Rowing throught nowhere var riktigt härlig, men kanske lite tråkig i färgen - men kompositionen är riktigt bra. Sedan gillade jag "Red Riding Hood", den stående bilden, riktigt frän!
  • 0
Citerar Tihtala Isil:
Du har ju ändå en dublett, bara att kopiera den isåfall.


Det var just det som var problemet - Windows bestämde sig för att flytta mappen, istället för att kopiera den, så jag hade ingen dubbel upplaga. Som tur var löste det sig sen.

Citerar V:
Relativt ny på att fota, men säg gärna vad ni tycker. (:


Riktigt snajdigt! Motorvägen var bäst.
  • 0
Citerar V:
Relativt ny på att fota, men säg gärna vad ni tycker. (:


Precis som Iqaros gillar jag den sista bilden, men den skulle må bra av lite redigering i färger och beskärning. Men cool!

Tillagt 2011-04-03 22:04:
Har verkligen tänt till igen för mig, är hela tiden sugen på att fota! Riktigt kul, men det genererar i mycket tid framför datorn också. Har bildbehandlat hela dagen..
Ischlo Pischlo!
  • 0
  • V
  • V
Tack för responsen! Har varken Photoshop eller kunskaperna så jag får nöja mig med oredigerade bilder än så länge.
YAWP!
  • 0
Fotar du i raw-format är detta ett grymt bra alternativ: http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/?promoid=
BPCHV
Finns att prova på i 30 dagar gratis! Jag lovar dig, du kommer att vara fast efter de 30 dagarna...

Annars finns gimp: http://www.gimp.org/ . Gratis version av photoshop, typ.

Tycker absolut att du borde redigera bilderna, halva nöjet imo! Btw, snygga bilder!
  • 0
Så sjukt sugen på D700, kommer köpa vääldigt snart.
Ischlo Pischlo!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!