Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Det här kanske är en dum fråga, men jag måste ställa den ändå. Bör man plocka av objektivet efter användning eller ska jag låta det sitta på hela tiden?
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar ApeWithSniper:
Det här kanske är en dum fråga, men jag måste ställa den ändå. Bör man plocka av objektivet efter användning eller ska jag låta det sitta på hela tiden?


Låt den sitta kvar plockar du av och på objektivet hela tiden är det bara större risk att det kommer in smuts och det är ju inte bra alls.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Vilka hemsidor (svenska eller engelska) rekommenderar ni för guider och tips? Den medföljande manualen kommer inte att göra mig till en fulländad fotograf, har jag märkt.

Och vad använder ni för sidor för att publicera era bilder?
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar ApeWithSniper:
Vilka hemsidor (svenska eller engelska) rekommenderar ni för guider och tips? Den medföljande manualen kommer inte att göra mig till en fulländad fotograf, har jag märkt.

Och vad använder ni för sidor för att publicera era bilder?


Inte för att vara den som är den ;D men det allra bästa sättet att lära sig är att gå ut och prova på allt möjligt! Jag fick en bok när jag var yngre som hette Digital Fotografi eller något sådant. Det var därifrån jag lärde mig grunderna så att jag visste precis vad bländaren gör, vad slutartiden gör och vad som händer när jag ändrar ISO-tal. Jag skulle säga att det egentligen är allt man _behöver_ veta. Sen är det bara att experimentera som fan. Sen läser jag mycket och kollar på mycket tutorials om photoshop däremot.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Det var därifrån jag lärde mig grunderna så att jag visste precis vad bländaren gör, vad slutartiden gör och vad som händer när jag ändrar ISO-tal.

Det är sådant jag behöver lära mig lite bättre. Jag kan ju - i grunden - vad de handlar om, men inte hur jag ska använda dem osv. Lite kött på benen innan man börjar experimentera vore inte fel.

Jag har fotograferat lite idag, både med autoinställningarna och försökt ställa in själv. Vilken skärpa, säger jag bara. Videokvalitén är helt makalös också.
  • 0
Har ett grymt bra tips, följer hemsidan själv och har lärt mig grymt mycket! http://froknowsphoto.com/ heter sidan, i menyn finns det en flik specifik för nybörjare.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar ApeWithSniper:
Det är sådant jag behöver lära mig lite bättre. Jag kan ju - i grunden - vad de handlar om, men inte hur jag ska använda dem osv. Lite kött på benen innan man börjar experimentera vore inte fel.


Min första fotolärare gav mig ett ganska bra tips, att du ska tänka på en bild som en behållare med ljus. Du måste fylla bilden med rätt mängd ljud för att den ska bli bra, inte för mycket och inte för lite. Höjer du ISO får du lite mer ljus, sänker du bländaren får du ännu lite till osv. Jag tyckte att det var ett jätteskönt sätt att tänka på när jag precis började lära mig. Gick liksom lättare att minnas vad som gjorde vad.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Objektivet jag använder mest är mitt fasta 50 som kostade lite mer än 1000 kr. Mitt bästa och mest prisvärda köp någonsin.


Och mitt favvo är ett 65mm från typ 1976.
Meeeeeen, nu menade jag väl "smakar" som i att ha brännviddsomfånget mer än något annat Hujeda mig, verkar vara lite trubbel på jobbet för övrigt, typ att företaget är skuldsatt and shits. D: De håller på att genomgå en företagsrekonstruktion så vi ska fokusera mer på att anpassa bilderna efter önskemål och sånt istället för att köra på med typ samma bilder på alla, som vi gjort hittills. :3 Skönt tycker jag, ibland kanske man behöver hamna i skiten för att ändra på sina dåliga vanor liksom. Det är just det som är det tråkiga med att jobba på en "modell för en dag"-studio, det handlar så mycket mer om att tjäna pengar och arbeta snabbt och ha många kunder, inte så mycket om artisteri och personlighet.

Har fått skit av cheferna för att jag fotar för långsamt, men jag vägrar fota bilder som jag själv inte är nöjd med, eller arbeta i en sån takt att den man fotar känner sig obekväm. Då tar jag hellre min tid, samtalar lite under sessionen och anpassar fotandet efter vad jag tycker passar just den personen, och efter önskemål i den mån de finns. Inte nog med att jag vill ge kunderna en positiv upplevelse från deras besök på studion, men jag måste ju tänka på hur jag marknadsför mig själv, och jag vill inte förknippas med stressiga shoots och stereotypiska bilder. D:<

Oh well, får se hur det går. :3
Heinz Ketchup
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Zenith_J_Coke:
Det är just det som är det tråkiga med att jobba på en "modell för en dag"-studio, det handlar så mycket mer om att tjäna pengar och arbeta snabbt och ha många kunder, inte så mycket om artisteri och personlighet.


Jo fast det är tusan inte många fotojobb som handlar om annat än att tjäna pengar och jobba under press. Jag har gjort ett par tidningsjobb bara för att inse att fyfan för att jobba heltid med sådant. Visst är det kul ibland men att bara fota för andras skull är skittråkigt.

Det är synd att jag inte kan vara så mycket i studion jag fick jobb på. Där får man faktiskt grymt mycket frihet även om det är modell-för-en-dag.

Citerar Zenith_J_Coke:
Har fått skit av cheferna för att jag fotar för långsamt


Hur lång tid har du ungefär med varje kund? För hela fotningen samt urval och retusch.

Citerar Zenith_J_Coke:
De håller på att genomgå en företagsrekonstruktion så vi ska fokusera mer på att anpassa bilderna efter önskemål och sånt istället för att köra på med typ samma bilder på alla, som vi gjort hittills.


Det är ju superbra. The Studio har ju blivit sjukt "töntstämplat" på sistone (iaf här uppe) för att alla bilder ser likadana ut. Många som sitter vid speglar osv. Det är ju jättebra att dom börjar göra lite annat.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Stulen extern hårddisk med runt 50 000 foton på. Känns sådär. Speciellt med tanke på att min enda backup var min dator som jag formaterade om ett par veckor innan stölden..

Flera års arbete borta med vinden. Inspirationen sjönk sisådär 110%.
Ischlo Pischlo!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Tihtala Isil:
Flera års arbete borta med vinden. Inspirationen sjönk sisådär 110%.


Men fyfan vad tråkigt!! åh. Vad ledsen jag blir för din skull.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Hur lång tid har du ungefär med varje kund? För hela fotningen samt urval och retusch.


Jag fotar bara, sen är det en annan person som visar/säljer bilderna. Retusch görs bara på begäran, vilket blir typ.. aldrig.

Jag tar ungefär 18-20 minuter per kund i ren fototid, fördelat på 3 ombyten och 63 foton som skall hålla måttet, ibland mer. Det låter ju skitlångsamt, eftersom det blir en bild var 20:e sekund ungefär i snitt, men det inkluderar en ny pose på varje bild, samt byte av bakgrund/props ungefär 7 gånger per kund, som höjer snitt-tiden.

Cheferna vill att jag ska vara ungefär dubbelt så snabb. :3
Det finns de som jobbat i flera år som tar 3 kunder (kunderna kommer oftast i grupper om 2-4, och då tar vi dem som en grupp och fotar på samma gång, fast individuellt förstås) på samma tid som jag tar en kund. På nåt sätt är jag glad att jag inte är så snabb, och hoppas att jag inte kommer jobba kvar så pass länge att jag blir det heller. :3 Fast det är nog ingen där (åtminstone i Uppsala där jag jobbar) som ser det som något annat än ett tillfälligt jobb för att få in foten i branscen eller en quick fix för att betala hyran.

Citerar kraz:
Det är ju superbra. The Studio har ju blivit sjukt "töntstämplat" på sistone (iaf här uppe) för att alla bilder ser likadana ut. Många som sitter vid speglar osv. Det är ju jättebra att dom börjar göra lite annat.

Haha, ja det finns t.o.m. nån grupp på Facebook som heter "Vi som vägrar lägga oss på spegelbordet" Det roliga är att alla hatar spegelbilderna, men det slutar alltid med att de köper dem och använder just dem på Facebook. xD
Apropå det..! De vill att vi sparar tid genom att alltid fota mot samma bakgrunder,
typ alltid börja med rött, sen ta en blå, sen en svart o.s.v. Inte att de bestämmer vilka färger vi skall använda, men att de vill att vi ska fota alla personer i samma ordning mot samma färger (of our choice) för att spara tid. Det är ännu en sån där grej som jag vägrar göra. Jag ser det som ett hån mot mig som fotograf och artist att använda en standardmodell som gäller för alla kunder. Det är en sån där grej som gör att det tar längre tid för mig, för att jag flyttar på blixtarna och bakgrunderna för att anpassa färger och ljus efter kunderna istället för att bara hetsa på och fota samma jävla bilder på alla kunder.

Jag menar, spegelbilder kan bli bra, även om de är väldigt överanvända och enformiga.

Ta en titt på den här för ett dussinfoto t.ex.
http://katrine.blogg.se/images/2010/the-studio-3_106734936_1141
85224.jpg

Den är tagen på The Studio, men inte i Uppsala (vi har inte väggen med massa tidningar, thank god).

Den här bilden tog jag och blev ändå så pass nöjd med att jag valde att ha den i portfolion.
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939286#1

Nu har ju jag förstås en ung tjej på mitt foto och inte en medelålders kvinna, men kolla vilken skillnad det ändå blir bara man lägger ner lite energi och tanke på färgkombinationer (jag blev helt kär i kombinationen av hennes gul/guldiga tröja och blonda hår mot det lila) och lägger lite tid på ljuset. Sen har många en tendens att komma för nära med kameran och fota med vidvinkel. Jag lutar mig bakåt så jag nästan ramlar av stolen just för att fota med tele så gott det går.
Jag vill inte fota som på den första bilden, och därför får jag skit för att jag är långsam. :3 Kul..

Tillagt 2011-05-19 08:57:
Citerar Tihtala Isil:
Flera års arbete borta med vinden. Inspirationen sjönk sisådär 110%.


Fifan, jobbigt.
Vet exakt hur det känns.
Jag köpte en extern hårddisk just för att ha mina foton på som inte fick plats på datorn. La in 3 års fotande på den och rensade datorn, en vecka senare gick hårddisken sönder.

Tillagt 2011-05-19 09:00:
Citerar kraz:
Det är synd att jag inte kan vara så mycket i studion jag fick jobb på. Där får man faktiskt grymt mycket frihet även om det är modell-för-en-dag.

Apropå det, hur många kunder är det på en dag där, och hur lång tid får ni i fototid med varje kund?

På The Studio vill de att vi fotar typ 20 kunder per dag, per fotograf.

[EDIT]
Oh, Kraz! Tjejen undrar om du skickat iväg det där papperet med massa GR-medlemmars småteckningar av spelfigurer på ännu. och om inte så kan du skicka det till oss. ^^

[EDIT2]

Men för fan.. jag måste lära mig att skriva mer kortfattat.. F'låt..
Heinz Ketchup
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Zenith_J_Coke:
Jag tar ungefär 18-20 minuter per kund i ren fototid, fördelat på 3 ombyten och 63 foton som skall hålla måttet, ibland mer. Det låter ju skitlångsamt, eftersom det blir en bild var 20:e sekund ungefär i snitt, men det inkluderar en ny pose på varje bild, samt byte av bakgrund/props ungefär 7 gånger per kund, som höjer snitt-tiden.


Sjukt stressigt. Jag tänker bara på hur lång tid jag tar på mig en helt vanlig privat plåtning liksom. Jag kan hålla på i flera timmar innan jag hittar rätt känsla och innan modellen är avslappnad nog att göra tokiga grejer. Det är förvisso en annan sorts bilder såklart. Jag förstår ändå att det måste gå grymt snabbt när det handlar om pengar men.

Citerar Zenith_J_Coke:
Haha, ja det finns t.o.m. nån grupp på Facebook som heter "Vi som vägrar lägga oss på spegelbordet" Det roliga är att alla hatar spegelbilderna, men det slutar alltid med att de köper dem och använder just dem på Facebook. xD


Det finns en sjukt rolig grupp där folk lägger upp sina egna parodi-spegel-bilder. Har skrattat gott åt den tråden. Jag tycker också att spegelbilder är hemska faktiskt.

Citerar Zenith_J_Coke:
Den är tagen på The Studio, men inte i Uppsala (vi har inte väggen med massa tidningar, thank god).


Hemskt... -_- färgerna och allting. Huvva.

Citerar Zenith_J_Coke:
Den här bilden tog jag och blev ändå så pass nöjd med att jag valde att ha den i portfolion.


Det är en fin bild, riktigt bra färgval! Fast jag vill ändå bara dit och plocka bort den där jäkla spegeln även om bilden är snygg.

Citerar Zenith_J_Coke:
Apropå det, hur många kunder är det på en dag där, och hur lång tid får ni i fototid med varje kund?

På The Studio vill de att vi fotar typ 20 kunder per dag, per fotograf.


Jag är ju på en betydligt mindre studio så och har inte hunnit vara där så mycket tråkigt nog. Men vi har ca 30 min per kund. Men då gäller även ett litet urval och snabb retusch ifall det behövs. Det görs i lightroom så det är mest färger och ljus som fixas. Jag tycker dock att det är riktigt bra där för dom har en stor vägg med en massa olika tapeter som dom byter ut en gång i månaden vilket ger en del variation. Jag hoppas att det blir mer rullning med fler kunder i framtiden så att jag kan jobba där lite oftare. Är i princip bara på mitt säljjobb nu för tiden.

Citerar Zenith_J_Coke:
Oh, Kraz! Tjejen undrar om du skickat iväg det där papperet med massa GR-medlemmars småteckningar av spelfigurer på ännu. och om inte så kan du skicka det till oss. ^^


Haha justdet. Ja jag hittade den för några veckor sen, den kom bort när jag flyttade i vintras. Visste inte om jag skulle skicka den vidare eller skicka tillbaka den helt och hållet?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Fast jag vill ändå bara dit och plocka bort den där jäkla spegeln även om bilden är snygg.

Hah, vet vad du menar. Jag tar ungefär 6-7 spegelbilder per set, av de är åtminstone 3 sådana där jag kapar så att spegeln inte ens är med, utan bara använder spegeln för att reflektera ljuset Tyvärr blir det ju ofta lite tråkiga bilder eftersom offret sitter på en stol med ett bord framför sig och inte kan göra så mycket poser. Har sett massa varianter med händerna lite varstans i ansiktet, men jag fattar inte grejen med att ta sig själv i ansiktet hela tiden, tycker de är de mest tillgjorda poserna av alla typ, så det går ju bort D: Svårt det där.
Egentligen vill jag ha massa reflektorskärmar och skit i studio, men allt vi har är två Elinchrom-blixtar med 60x60cm softboxar. Har kört nån gång då och då att slå ena blixten i en färgad vägg (de går på hjul btw, så de är lätta att flytta på) som är vinklad mot modellen för att få lite färgade skuggor och liknande, men sånt tar ju alldeles för lång tid, särskilt för mig som redan är långsam.. =/ Skulle verkligen älska att ha typ max 5 kunder om dagen där, och verkligen experimentera loss och verkligen ta schyssta bilder. Fast å andra sidan så får man se det ur kundens perspektiv också, många har redan vart på plats i 2 timmar, om inte mer, innan de ens får bli fotade. Men om man marknadsför det som en "heldag" så borde det inte vara nåt problem då de borde vara förberedda på det.

Åh, nu vill jag skapa nån sorts motpol till alla dessa modell-för-en-dag-studios, där man lägger energin på riktigt, riktigt bra bilder och personlig service. Typ fota en kund i åtminstone 2 timmar. Men då är ju problemet att få kunder, och att de flesta kommer i grupper om 2-4 tjejkompisar som vill göra en kul grej tillsammans, och då tar det en jävla tid om man tar 2 timmar att fota varje..
Nåja, man kan väl drömma.. :3 suck suck..

Hittar man dock kunder som är med på noterna och tar ett fast pris på låt säga 3000:- för en heldag inklusive kanske 15-20 bilder med möjlighet att köpa till fler så borde man kunna leva på att fota 1-2 kunder om dagen. Fy fan, det vore något.

Som det är nu så känner jag att jag älskar att jobba som fotograf, men inte som fotograf på ett sådant ställe som jag jobbar på nu. Skall lägga mer energi på att söka egna uppdrag och bli medlem i Uppsala Fotografiska Sällskap för tillgång till "egen" studio och börja annonsera eller nåt. Känns så jävla snopet om jag ska ha kommit dit jag är nu men sen bara släppa allt och jobba på nåt dead end-jobb resten av livet. Så nära, men så långt borta.. D: Och så vill jag fota mer kommersiellt, typ reklam and shits. Helst med människor, typ fota för klädkedjorna och sånt.

Jävla bajs.. =/

Citerar kraz:
Jag är ju på en betydligt mindre studio så och har inte hunnit vara där så mycket tråkigt nog. Men vi har ca 30 min per kund. Men då gäller även ett litet urval och snabb retusch ifall det behövs. Det görs i lightroom så det är mest färger och ljus som fixas. Jag tycker dock att det är riktigt bra där för dom har en stor vägg med en massa olika tapeter som dom byter ut en gång i månaden vilket ger en del variation. Jag hoppas att det blir mer rullning med fler kunder i framtiden så att jag kan jobba där lite oftare. Är i princip bara på mitt säljjobb nu för tiden


Jag hade älskat att få göra lite retusch. D:
När jag sökte det här jobbet fick jag värsta bilden i huvudet om att det verkligen skulle vara "modell för en dag", där man fick plåta i sin egen takt, ha tid att snacka med kunden medans hon/han sitter i make up, liksom bonda lite och så, för att efter plåtningen få slänga in allt i LR och fixa och dona lite och sen visa bilderna för en förhoppningsvis skitglad kund som haft en jävligt rolig dag.

Nu blev det inte riktigt så.. =/ Och inte får man bra betalt heller..

Citerar kraz:
Haha justdet. Ja jag hittade den för några veckor sen, den kom bort när jag flyttade i vintras. Visste inte om jag skulle skicka den vidare eller skicka tillbaka den helt och hållet?

Heh Du kan skicka den direkt till mig och Ida. Vi har hunnit flytta typ två gånger sen vi skickade iväg den, jag PM:ar adress. ^^

Tillagt 2011-05-19 22:40:
Citerar kraz:
Det finns en sjukt rolig grupp där folk lägger upp sina egna parodi-spegel-bilder. Har skrattat gott åt den tråden. Jag tycker också att spegelbilder är hemska faktiskt.


Hah, jag får spana in det Har sett några varianter här och var på interwebs och vissa är ju ruskigt roliga och spot on! x)
Heinz Ketchup
  • 0
Någon som kan rekommendera ett supervidvikelsobjektiv till Canon?
Brum Brum!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Zenith_J_Coke:
Åh, nu vill jag skapa nån sorts motpol till alla dessa modell-för-en-dag-studios, där man lägger energin på riktigt, riktigt bra bilder och personlig service. Typ fota en kund i åtminstone 2 timmar. Men då är ju problemet att få kunder, och att de flesta kommer i grupper om 2-4 tjejkompisar som vill göra en kul grej tillsammans, och då tar det en jävla tid om man tar 2 timmar att fota varje..
Nåja, man kan väl drömma.. :3 suck suck..


Jag tror att en sådan sak hade kunnat funka ifall det var billigare. Du säger iof att du inte får så bra betalt men det är ju allmänt känt att det är snordyrt att anlita fotografer. För att inte tala om hur dyrt det är att köpa bilder.

Jag kommer nog aldrig jobba som fotograf och vill inte det heller. Allt som jag tycker är tråkigt att fota blir dåligt ;) så funkar det helt enkelt med mig. Försökte fota lite livebilder på spelningar i stan i helgen men jag knäppte typ tre bilder och la ifrån mig kameran sen för att jag inte kände för att plåta alls. Näe ska det bli riktigt bra ska jag fota nånting som jag har bestämt. Jag önskar att jag kunde sminka och styla jävligt bra så att jag kunde fixa mina modeller själv innan plåtning. Det är egentligen det som är svårast med att fota på fritiden, att hitta makeup-artister som har tid och intresse samt modeller. Nu har jag tur som sitter i en skitbra fotoförening men aktiviteten där är sjukt låg just nu.

Okej jag ska inte säga aldrig. Skulle jag få chansen att jobba på en riktigt snygg tidning så skulle ju det vara en annan fråga. Men jag tror det dröjer några år innan jag kan fota åt Rolling Stone Magazine eller Vouge

Citerar Zenith_J_Coke:
Skall lägga mer energi på att söka egna uppdrag och bli medlem i Uppsala Fotografiska Sällskap för tillgång till "egen" studio och börja annonsera eller nåt.


Starta en foto-modell-makeup förening i Uppsala! Borde ju finnas en massa intresse. Annars gäller det ju nästan att starta eget för att frilansa. Jag vill också komma framåt. Känner mig fortfarande sjukt otrygg ibland. Speciellt bland andra mer etablerade fotografer med massvis med utrustning och dyra prylar. Samtidigt känner jag att jag kan ge nånting annat än många andra. Alla fotografer jag känner är seriösa män över 30 och det _borde_ ju vara en fördel att vara ung och nyfiken... Men det är svårt att bli bättre när man inte har modeller att träna med
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
lla fotografer jag känner är seriösa män över 30


Alla jag känner är tjejer under 25 typ. Snackade med en gammal fotoräv för några veckor sedan, som har egen ateljé och allt det där. Han beklagade sig över alla "småtjejer med systemkameror" som konkurrerar ut honom

Men han hade en väldig god poäng vad gäller fotande för att tjäna pengar, nämligen att det svåraste hindret är att alla nu för tiden har en systemkamera eller känner någon som har, och tar för givet att bilderna blir lika bra som av en riktig fotograf bara för att man har en lågsegments-systemare. Bara att kolla på bröllopsfotomarknaden liksom. Allt fler och fler struntar i att anlita ett proffs och låter istället nån kusin med en EOS 500D som läst Foto A på gymnasiet fota hela bröllopet istället. Då blir det svårmotiverat att anlita en fotograf, helt enkelt eftersom de flesta nöjer sig med sådana bilder, trots att vi som fotar mer "på riktigt" aldrig skulle visa upp såna kassa bilder för en kund.
Folk har helt enkelt sänkt kraven i.o.m. att digitalkameran förenklat hela processen och låter varenda kotte att fota utan krångel.

Citerar kraz:
Men det är svårt att bli bättre när man inte har modeller att träna med

Citerar kraz:
Starta en foto-modell-makeup förening i Uppsala!

Back at ya'!

Citerar kraz:
Allt som jag tycker är tråkigt att fota blir dåligt ;)

Jeao, det är ju så. :3 Men jag tror att receptet till att lyckas är genom att skapa sig ett namn inom dem genren man själv gillar. Jag tycker om att fota porträtt och produktfoto, så därför har jag inga sport-, konsert- eller bröllopsbilder i min portfolio. Många gör, upplever åtminstone jag det som, problemet att fota det som kortsiktigt ger mest pengar, typ bröllopsfoto, trots att det inte är vad de vill.
Och då blir det ju precis som du skriver, att man inte har nån lust att plåta längre och bilderna blir lidande.

Så det bästa är nog att nischa sig på en grej, och kanske ha en större repertoar som man kan göra, men fortfarande satsa på en grej främst.
Typ som Peter Hurley. http://peterhurley.com/

Han fotar nästan bara porträtt, som alla har exakt samma vita bakgrund. I hans portfolio så har kategorin "Headshot Work" lika många underkategorier som han har av huvudkategorier sammanlagt, och då är det bara Headshot Work som ens har underkategorier Ändå tjänar han teh big bucks och har två studios, fotar kända personer och allt man kan önska sig.

Visst, det är en jävla massa jobb för att nå dit, men jag tror det är enklare om man redan från början skaffar sig en stil eller nisch så att folk kan associera till en som fotograf, typ "Det där ser ut som en Jocke-bild!". Jag försöker nischa in mig på användandet av färgkombinationer i mina foton just därför.

Och baaaaara därför så la jag upp ett foto med helvit bakgrund här om dagen, såklart..
http://zenithjcoke.deviantart.com/#/d3gu6j8
Heinz Ketchup
  • 0
http://www.amazon.co.uk/Canon-Digital-Camera-18-55-3-5-5-6/dp
/tech-data/B0037KM0F8/ref=de_a_smtd


Bra köp?

Jag vill ha en kamera för 5-6000 som förutom att ta bra bilder ska kunna filma bra också. Har läst att denna är väldigt bra att filma med. Finns det någon annan kamera jag borde kika på?
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Beror lite på vad du värdesätter högst, foto eller video. :3

Sony har bäst systemkameror för att filma med om man vill använda autofokus, en Alpha A33 går på en femhunka över budgeten ungefär, men kanske är värt det?
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=6224628&WT.mc_id
=FeedPJ&utm_source=FeedPJ&utm_medium=pt&utm_campaign=pj


Nackdelen är ju att det är en.. Sony. Ingen dålig kamera (den har fått väldigt schyssta reviews), men du blir låst till Sony.
Canon och Nikon är bättre långsiktiga investeringar, men ingen av dem har lika bra autofokus under filmning som Sonyn, med sin genomskinliga spegel.
550D har väl ingen autofokus alls under filmning om jag inte tar fel, men med det sagt så vill man ju alltid fokusera manuellt om man vill göra lite mer professionella videos, medans autofokus underlättar i alla övriga situationer, så länge den är snabb och exakt.

Nikon D3100 är väl värd att kolla upp, som har bättre bildkvalité vid högre ISO än 550D:n, men såvitt jag läst mig till (har inte provat någon av dem själv) är den inte lika mysig att filma med. :3

Tillagt 2011-05-24 19:16:
Citerar Ridley:
Jag vill ha en kamera för 5-6000 som förutom att ta bra bilder


Måste mojsa lite om detta också.
Ingen kamera tar bra bilder av sig självt. En proffskamera med prislapp som en bil ger skitkassa bilder om jag skulle ge en sån till morsan t.ex.
Vad gäller bildkvalité så är alla kameror så pass bra nu för tiden att man inte behöver oroa sig så himla mycket. De enda gångerna då ISO-prestanda är viktigt är om man fotar i mörka miljöer utan stativ, och då är ett bra objektiv viktigare än kamerahuset. Vilken kamera du än köper kommer du kunna ta skitschyssta bilder om du är intresserad av foto. Så om videofunktionen är en deal breaker, ta den med bäst sådan, för just videobiten är där det skiljer sig mest mellan märken och modeller.
Heinz Ketchup
  • 0
Tack för episkt svar, Jocke.


Citerar Zenith_J_Coke:
550D har väl ingen autofokus alls under filmning om jag inte tar fel

Enligt detta test:
http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-canon-eos-5
50d-1.344073.html

...är den den prisvärdaste kameran för filmare, och det står att den har autofokus under filmning men att den är lite långsam och inte kan följa rörliga objekt. Tror du man stör sig på det? Jag har egentligen inget emot att ställa skärpan manuellt och kommer att föredra det för det mesta, men när man casual-filmar är det kanske trevligt med snabb och bra autofokus. Den där Sonyn ska jag kolla upp, men som du säger är det kanske bättre i längden med Nikon eller Canon.


Citerar Zenith_J_Coke:
Nikon D3100

Nje, jag tror inte det.


Citerar Zenith_J_Coke:
Ingen kamera tar bra bilder av sig självt.

;D Ne, jag tänkte redan när jag skrev att nu blir det tokigt. Men jag skrev det ändå, because.



Citerar Chaplin:
Jag har en sådan, och kan tänka mig att vi ligger på ungefär samma nivå av att gå på det du skrev. Jag är mycket nöjd med kameran. Har börjat tycka att den är lite väl lätt, skulle gärna ha mer tyngd. Men de andra i samma prisklass känns lika lätta.

Sweet. Vad är din erfarenhet av att filma med den, hur känns autofokusen?


Citerar Chaplin:
Jag säger så här, om många i din närhet har en kamera av samma märke, så välj samma så du kan få låna lite objektiv och så. Jag har en Canon för att mina föräldrar har det, så delar vi objektiv med varandra.

Åhå, smart... Jag har en kompis med systemkamera, men nu minns jag inte vilket märke han har. Ska fråga.

Edit: Han har en Nikon... Typiskt.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Chaplin:
Personligen är jag inte särskilt intresserad av funktionen, men det jag har testat tycker jag den fungerar som väntat. Precis som med foto-delen måste man ju kunna sin sak för att få till hyfsade filmer. Autofokusen fungerar väl bra, men jag har kört mest med manuell fokus. Försöker vänja mig vid manuellt för att slutligen helt kunna köra manuellt när jag fotar och filmar.

Okej. Låter bra.

Citerar Chaplin:
Dock är jag för lat och har för dålig inspiration för att ta mig ut och fota, så jag lär mig långsamt, alldeles för långsamt.

Mm, jag är inte heller någon fotograf egentligen förutom att jag är lite intresserad och gillar att fotografera nån gång ibland. Sen har jag ju förvisso läst rörlig bild på gymnasiet och även lite i högskolan och alltid varit filmintresserad. Har gjort många hobbyfilmer och även några små filmjobb. Så därför vill jag ha en kamera man kan filma bra med. ^^
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Nje, jag tror inte det.

Jag är nöjd med min. Bilderna blir fantastiska, men autofokusen under filmning är extremt långsam.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Zenith_J_Coke:
Men han hade en väldig god poäng vad gäller fotande för att tjäna pengar, nämligen att det svåraste hindret är att alla nu för tiden har en systemkamera eller känner någon som har, och tar för givet att bilderna blir lika bra som av en riktig fotograf bara för att man har en lågsegments-systemare. Bara att kolla på bröllopsfotomarknaden liksom. Allt fler och fler struntar i att anlita ett proffs och låter istället nån kusin med en EOS 500D som läst Foto A på gymnasiet fota hela bröllopet istället. Då blir det svårmotiverat att anlita en fotograf, helt enkelt eftersom de flesta nöjer sig med sådana bilder, trots att vi som fotar mer "på riktigt" aldrig skulle visa upp såna kassa bilder för en kund.
Folk har helt enkelt sänkt kraven i.o.m. att digitalkameran förenklat hela processen och låter varenda kotte att fota utan krångel.


Ouch. När jag läste Foto A fotade jag bröllop med en EOS 500D och det blev hur bra bilder som helst ;) Jag köper inte det där. När jag var 16 år fotade jag en grym bild med en liten blixt och min skitkamera. Jag läste Foto B och visste inte ens hur man fotade i Raw och den bilden har varit med i 5 tidningar och 3 utställningar. Det krävdes ingen "riktig" fotograf för det och det är jag fortfarande inte men kan producera grymma bilder ändå...

Citerar Zenith_J_Coke:
Back at ya'!


Vi startade redan en förening. Men aktiviteten är låg just nu och det är inte många som är peppade på att hitta på saker.

Citerar Ridley:
Jag vill ha en kamera för 5-6000 som förutom att ta bra bilder ska kunna filma bra också. Har läst att denna är väldigt bra att filma med. Finns det någon annan kamera jag borde kika på?


Lägg till någon tusenlapp och köp en 60D i stället för 550 skulle jag säga. Filmfunktionen är densamma men du får en bättre kamera för stillbilder och en fin vikbar skärm. Fast 550 kanke också har det? Mjeu.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Jag är nöjd med min. Bilderna blir fantastiska, men autofokusen under filmning är extremt långsam.

Mm. Den verkar också bra, men 550d verkar lite bättre.


Citerar kraz:
Lägg till någon tusenlapp och köp en 60D i stället för 550 skulle jag säga. Filmfunktionen är densamma men du får en bättre kamera för stillbilder och en fin vikbar skärm. Fast 550 kanke också har det? Mjeu.

Fast 60D verkar vara typ 4000 kronor dyrare. 0: Och 550d har vikbar skärm. ^^
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Ridley:
Fast 60D verkar vara typ 4000 kronor dyrare. 0: Och 550d har vikbar skärm. ^^


Jag köpte min för 7
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!