Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar kraz:
Jag köpte min för 7

0: Hur? Var?

Och 550d har inte vikbar skärm, my bad.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Ridley:
0: Hur? Var?


Oj verkar ha gått upp lite i pris nu :/ jag köpte den iof på mellandagsrean men MediaMarkt hade den för 7999 ganska länge efter det också.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Oj verkar ha gått upp lite i pris nu :/ jag köpte den iof på mellandagsrean men MediaMarkt hade den för 7999 ganska länge efter det också.

Oki. Fast jag vet inte om det är värt extrapengarna som det ser ut nu.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Ridley:
Oki. Fast jag vet inte om det är värt extrapengarna som det ser ut nu.


Okej ^^ var bara ett tips. Trodde den var lite billigare nu.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Okej ^^ var bara ett tips. Trodde den var lite billigare nu.

Mmm, tack för tipset. Jag ska ha den i åtanke ändå. :3

Nu finns ju dock 600D för runt en tusing mer än 550D, och då får man samma vinklingsbara skärm som hos 60D.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Mm. Den verkar också bra, men 550d verkar lite bättre.

Knappast. Kameror i samma prisklass är i praktiken identiska om man kikar på bildkvalitet. Det viktigaste är ergonomin, alla dagar i veckan, hur den känns att hålla i, upplägget av knappar och funktioner etc. Jag skulle tipsa dig om att släppa fixeringen om att du "måste" ha Canon och istället gå och känna på de båda kamerorna och sedan välja, var lite öppensinnad. Men 550D är en kanonkamera, så jag tror inte att du kommer bli besviken på den oavsett.
  • 0
Citerar Iqaros:
Knappast. Kameror i samma prisklass är i praktiken identiska om man kikar på bildkvalitet.

Ja, fast jag pratar om andra funktioner, som mikrofoningång och högupplöst(are) skärm. Och med Canon kan man använda Magic Lantern, en "hack"-firmware som verkar sweet och ger avancerade filminställningar.

Citerar Iqaros:
Jag skulle tipsa dig om att släppa fixeringen om att du "måste" ha Canon och istället gå och känna på de båda kamerorna och sedan välja, var lite öppensinnad.

Mmm, borde ta en liten butiksrunda och testa några olika.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Kontinuelig fokus, heter det så, då?
  • 0
Citerar kraz:
Ouch.

Hah, givetvis finns det undantag för alla regler Menar inte att vara pretentiös eller snoffsig. Hell, jag menar, den enda fotokursen jag har läst är Foto A, så jag menar inte att man ska behöva gå nån snordyr utbildning på nån fancy skola eller så.
Jag fotade alla mina bilder till Febers fototävling med min gamla (modellen kom 2006) D80, och lyckades komma tvåa på en sida med 120K individuella besökare i veckan, medans snubben som vann (med 3 usla poäng) har jobbat som fotograf i 25 år. Men du förstår nog vad jag menar. Nu är ju du riktigt riktigt bra på att fota, vilket majoriteten av alla som läst Foto A inte är, från min erfarenhet åtminstone. :3 Klart man kan fota skitsnygga bröllopsbilder från start om man är kreativ av sig, men 95% är inte det. Det är väl det som skiljer seriösa fotografer (då menar jag fotografer som i att man har ett intresse för att fotografera snarare än att ha det som yrke) från de som bara är halvintresserade eller som bara tycker det är häftigt med en stor kamera och oftast är det ju, upplever jag det som, snarare så att det är brudparet eller nån de känner som frågar en kusin eller nåt med systemare om han/hon vill vara deras fotograf snarare än att denne har storhetsvansinne och tror att han/hon tar världens bästa bilder.
Så det är väl snarare det att "kunderna" nöjer sig med halvmesyrer snarare än att fotografen gör det.

Jag fotade ett dop för ett tag sedan åt min tjejs släktingar.
Jag sa redan innan att dop, bröllop och sånt inte är min grej och mycket riktigt blev bilderna inte särskilt bra heller, men de blev nöjda trots att jag nästan skäms över resultatet.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Jag fotade alla mina bilder till Febers fototävling med min gamla (modellen kom 2006) D80, och lyckades komma tvåa

Finns bilderna tillgängliga att se någonstans?
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Jag fotade ett dop för ett tag sedan åt min tjejs släktingar.
Jag sa redan innan att dop, bröllop och sånt inte är min grej och mycket riktigt blev bilderna inte särskilt bra heller, men de blev nöjda trots att jag nästan skäms över resultatet.


Det är det som är så sjukt awesome. Har fotat ett antal gånger på kalas, bröllop etc och de blir alltid väldigt nöjda. Inga speciella bilder egentligen, men men!
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Finns bilderna tillgängliga att se någonstans?


Det ska de nog göra.
Ska se om jag får med alla.

Tredjeplats - Tema "Stearinljus"
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939110#10

Förstaplats - Tema "Monokromt"
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939110#5

Förstaplats - Tema "Diptyk"
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939110#9

Känns som det fattas nån, men jag hittar ingen som jag vet att jag skickat in, så det är förmodligen bara de tre :3



Citerar Tihtala Isil:
Det är det som är så sjukt awesome. Har fotat ett antal gånger på kalas, bröllop etc och de blir alltid väldigt nöjda. Inga speciella bilder egentligen, men men!

Hah, jo lite så är det väl
Fast jag blir mest missnöjd om jag inte får nån bild som jag känner passar i portfolion. D: Men på sätt och vis är det ju bra att man inte har samma press på sig när kunderna inte förväntar sig världens bästa bilder heller
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Ridley:
Bra köp?


Har en själv och är mer än nöjd när det gäller att fota med den.

Att filma med den är jag lite mer tveksam till. Autofokusen är så dålig att jag blev förvånad att det ens fanns någon. Om du vill filma i full HD (1920x1080) får du tänka på att FPS sjunker ganska rejält (25). Jag brukar filma på lite lägre upplösning, vilket ger bättre FPS. Tycker det flyter på bättre så.
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Har en själv och är mer än nöjd när det gäller att fota med den.

Åhå, trevligt.


Citerar Lodde_49:
Att filma med den är jag lite mer tveksam till. Autofokusen är så dålig att jag blev förvånad att det ens fanns någon.

Mm, har hört att det är manuell fokus som gäller.


Citerar Lodde_49:
Om du vill filma i full HD (1920x1080) får du tänka på att FPS sjunker ganska rejält (25). Jag brukar filma på lite lägre upplösning, vilket ger bättre FPS. Tycker det flyter på bättre så.

Fast 25 fps är ju det man brukar filma i, så det är inget problem.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Fast 25 fps är ju det man brukar filma i, så det är inget problem.

Med den där firmwaren till Canon (glömt namnet) så bör man väl t.o.m. Kunna filma i 24fps, vilket ju är att föredra över 25fps om man är petnoga.

60fps i all ära, men det är egentligen bara användbart till två grejor. Slow motion och för att reducera (d)effekten av den rullande slutaren på CMOS-sensorer. Man skulle kunna argumentera för att den sista punkten är skäl nog att alltid filma i 60fps dock, för att sampla ner till 30fps i slutändan, men det är väl en smaksak och beroende väldigt mycket på hur och vad man filmar.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Med den där firmwaren till Canon (glömt namnet) så bör man väl t.o.m. Kunna filma i 24fps, vilket ju är att föredra över 25fps om man är petnoga.

Magic Lantern. Fast även originalfirmwaren har 24p som inställning. Och jag vet inte om 24p är att föredra, men 25p används på TV och 24p används i film.

Citerar Zenith_J_Coke:
effekten av den rullande slutaren på CMOS-sensorer

Mkay, vad är det för effekt?
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Och jag vet inte om 24p är att föredra, men 25p används på TV och 24p används i film.


Film > TV. :3
Men ja, det är ju en smaksak. Jag förespråkar 24fps mest för att jag gillar filmlooken mer än TV-diton. Nu ligger ju mycket i att TV-standarden vart lågupplöst och sånt jox, så skillnaden nu för tiden med 1080p på båda standarderna är väl försumbar. Däremot har 24fps fördelen att det är en internationell standard, vilken PAL/SECAM och NTSC ju inte är.

Citerar Ridley:
Mkay, vad är det för effekt?

Sensorn exponeras uppifrån och ner i samma hastighet som uppdateringsfrekvensen.
T.ex. om man filmar i 24fps så tar det 1/24s att exponera varje bildruta uppifrån och ner. Filmar man i 60fps så tar det bara 1/60 alltså.

Det är lätt att tänka "men jag har en slutartid på 1/250 sekunder, då borde problemet inte uppstå, wtf?" men slutartiden (den elektroniska, eftersom den mekaniska slutaren alltid är öppen) gäller bara per horisontell rad av pixlar. Så oavsett slutartid så kommer det alltid ta sammanlagt 1/24 sekund att exponerna en hel bildruta, men varje rad av pixlar exponeras bara i 1/250 sekund i det här fallet.

Vad det innebär i praktiken är att det i övre kanten av bilden filmas en 1/24 sekund innan den undre kanten vid 24fps. Om man rör kameran snabbt så får man en jelloeffekt som gör att lodräta linjer blir snea. Typ exakt så här:
http://www.youtube.com/watch?v=GMENDJdzlf0
Filmar man i 60fps så exponeras bilden snabbare och effekten minskar.

Är man finurlig så använder man den här defekten till sin fördel och filmar coola klipp på kontrabasister
http://vimeo.com/4041788?hd=1
(Kommentaren om att det inte beror på rolling shutter som någon skrivit under är felaktig, det är det visst. :3)
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Om man rör kameran snabbt så får man en jelloeffekt som gör att lodräta linjer blir snea.

Ah, det där har jag sett. Fast man behöver ju inte göra så snabba panoreringar. ^^ Och om man nu måste det får man väl nöja sig med 720p för den tagningen, eller leva med effekten. Den kanske till och med går att reducera efteråt om man skevar bilden digitalt... Ja, det borde gå att göra i After Effects. Hoho, måste prova sen.


Citerar Zenith_J_Coke:
Jag förespråkar 24fps mest för att jag gillar filmlooken mer än TV-diton.

Jo, gör man film kan man ju köra på det, det är najs.


Citerar Zenith_J_Coke:
Är man finurlig så använder man den här defekten till sin fördel och filmar coola klipp på kontrabasister

Haha, skumt. O:
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Fast 25 fps är ju det man brukar filma i, så det är inget problem.


Är smått förälskad i slow-motion, därav anledningen till att jag väljer 50fps:] Vattenfyllda ballonger som går sönder, mumma!
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Är smått förälskad i slow-motion, därav anledningen till att jag väljer 50fps:] Vattenfyllda ballonger som går sönder, mumma!

Ja, till slow motion är det ju riktigt användbart.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Reser till New York nästa vecka och funderar på att köpa något till kameran. Vet ni om priserna är lite mer förlåtande än här i Sverige på tex objektiv och blixtar?
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Reser till New York nästa vecka och funderar på att köpa något till kameran. Vet ni om priserna är lite mer förlåtande än här i Sverige på tex objektiv och blixtar?

Jag ger mig på en gissning:
Priserna är mer förlåtande, men tänk på att montera tillbehöret på kameran när du går igenom tullen så slipper du betala tull.*

*med reservation för att jag kan ha jättefel.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Det bör räcka att slänga förpackningen och manualer.
Far min har köpt både objektiv och kamerahus utomlands utan problem på det viset iaf.

Woop, två nya porträtt/whatever/bilder på folk. :3

En ljus/high key i färg, som vanligt.
http://zenithjcoke.deviantart.com/#/d3hjt55

En lite mörkare/low key, i svartvitt dessutom! Woot!
http://zenithjcoke.deviantart.com/#/d3hjtvv

Förslag på förbättringar, arg kritik och fula kommentarer tas gärna emot. :3
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
arg kritik och fula kommentarer tas gärna emot. :3


Tycker de saknar det där lilla extra som gör ett tråkigt porträtt lite mer intressant. Föredrog din "cowboy";)
Brum Brum!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!