Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar Lodde_49:
Tycker de saknar det där lilla extra som gör ett tråkigt porträtt lite mer intressant. Föredrog din "cowboy";)

Mhm mhm, tror jag förstår vad du menar. Skall ha i åtanke till nästa gång
Heinz Ketchup
  • 0
Vilken ska jag välja! Har mer eller mindre bestämt mig för ett supervidvinkel, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken. Alla idéer och tankar om vilken som kan vara bäst är välkommna:]

http://www.bhphotovideo.com/c/product/554035-REG/Tokina_ATX1
16PRODXC_11_16mm_f_2_8_AT_X_116.html


http://www.bhphotovideo.com/c/product/351542-USA/Canon_9518
A002_EF_S_10_22mm_f_3_5_4_5_USM.html
Brum Brum!
  • 0
Nu vet du ju förmodligen det här redan, men tänk på att båda är för APS-C-format, så om du skulle byta upp dig i framtiden till ett fullformatshus så kommer ingen av dem att funka utan att ge svarta kanter.
Jag skulle satsat på Canons egna, men har inget argument att backa upp med annat än att det känns säkrast.
Heinz Ketchup
  • 0
Hur är det med fokus, brukar ni köra manuellt eller automatiskt? Jag tycker det är svårt att avgöra när man har ställt in den manuella optimalt, felmarginalen blir ofta lite för stor från min sida.
  • 0
Jag kör alltid autofokus, förutom när jag råkar använda gamla objektiv som inte har AF. Håller med om att det är klurigt att ställa skärpan exakt, så då litar jag hellre på kameran än mina egna ögon, särskilt när sökaren är så liten som den är på kameror med crop-sensorer.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Nu vet du ju förmodligen det här redan, men tänk på att båda är för APS-C-format, så om du skulle byta upp dig i framtiden till ett fullformatshus så kommer ingen av dem att funka utan att ge svarta kanter.
Jag skulle satsat på Canons egna, men har inget argument att backa upp med annat än att det känns säkrast.


Jorå, det är jag fullt medveten om, har inga planer inom en lång framtid att byta till fullformat Och när/om jag väl gör det är jag nog så pass trött på mina nuvarande objektiv ändå;)

Tillagt 2011-06-02 22:20:
Citerar ApeWithSniper:
Hur är det med fokus, brukar ni köra manuellt eller automatiskt? Jag tycker det är svårt att avgöra när man har ställt in den manuella optimalt, felmarginalen blir ofta lite för stor från min sida.


Med vanliga zoom-objektiv använder jag alltid auto, men när jag fotar macro är manuell ett måste
Brum Brum!
  • 0
Jag har en annan fråga. Ifall jag ska fotografera i mörker, till exempel stjärnhimlen, vad är era bästa tips då? Jag förstår att det är svårt att få bra mörkerbilder, ni kanske har lite tips och trix?
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Jag har en annan fråga. Ifall jag ska fotografera i mörker, till exempel stjärnhimlen, vad är era bästa tips då? Jag förstår att det är svårt att få bra mörkerbilder, ni kanske har lite tips och trix?


Det kom upp ett klipp om just det på F-Stoppers bara här om dagen faktiskt..!
Check it out.
http://fstoppers.com/a-beginners-guide-to-sky-photography
Heinz Ketchup
  • 0
B&H New York =
Brum Brum!
  • 0
Någon som har en micro 4/3-kamera att sälja till mig? Var nära att få tag i en PL1, men det sket sig...
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Riktigt snyggt när precis alla färger matchar!


Wihoo!
Tycker själv tröjan är lite för mörk, men fick prioritera exponeringen på resten istället. Kan dra upp tröjan lite i LR eller PS, men tycker det syns att det är donat med då. D: Oh well, man gör vad man kan. :3
Heinz Ketchup
  • 0
Kom hem från New York idag tillsammans med drygt 1000 bilder... Får väl ägna en dag åt sortering

Hur många bilder brukar ni ha i ett "album"?
Brum Brum!
  • 0
Funderar på att köpa mig en Samsung NX100.
Någon som vet om denna kamera är prisvärd?
"I've made a huge mistake
  • 0
Fyra nya pix, woop woop.
Istället för att länka varje jävel så blir det en länk.

http://zenithjcoke.deviantart.com/

Det är de fyra som syns där, flaskan och de tre människo-whatever-bilderna i naturen. Cheesy det låter.

Citerar Lodde_49:
Kom hem från New York idag tillsammans med drygt 1000 bilder... Får väl ägna en dag åt sortering



Hur många bilder brukar ni ha i ett "album"?

Album, vad är det?
Mja, jag har väl inte direkt hamnat i en sån situation heller. Är fattig och stannar hemma hela livet ungefär. :3 Fotade väl ett par hundra bilder åtminstone när jag var i Japanesien för ett par år sedan, men sen pajjade hårddisken så bilderna is no more.. D:
Heinz Ketchup
  • 0
Jag tycker att effekterna passar väldigt bra till de gamla bilarna. Fint!
  • 0
Funderar på att köpa en analog kamera av något slag. En sån där som framkallar bilderna direkt hade varit hur häftigt som helst! Tips på bra köp? Tror dock min mormor och morfar har en på vinden, får kolla där först!
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Mhm mhm, övar lite produktfoto och sånt för tillfället, skojsigt :3

Hade tråkigt hemma här om dagen så jag snodde tjejens rosa klocka och fotade. Check it out om ni vill :3

http://reimerfoto.carbonmade.com/

Klickediklicka på produktfoto, är samma klocka som på thumbnailen.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Klickediklicka på produktfoto, är samma klocka som på thumbnailen.

Bilden på Magic mouse:en är fantastiskt snygg. Du kan inte möjligtvis ladda upp den så att jag kan använda den som bakgrundsbild?
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Bilden på Magic mouse:en är fantastiskt snygg. Du kan inte möjligtvis ladda upp den så att jag kan använda den som bakgrundsbild?



Sure thing!
Heinz Ketchup
  • 0
Häpp, ska nog köpa en Canon 600D och undrar vilken typ av minneskort man ska ha för att kunna filma i 1080p (och även 720p i 60 bilder per sekund)? Har förstått att man måste ha ett snabbt minneskort för att det ska gå, eller om man bara kan filma korta klipp eller hur det var om man har ett långsamt. Och hur mycket plats tar filmfilerna (så jag kan räkna ut hur stort jag behöver)?

Tacksam för hjälp.

Edit: Har räknat ut filmfilernas storlek och fått det till att en timme 1080p-video kräver ca 20 GB (sen läste jag på ett annat ställe att det bara tar 5 GB), nu behöver jag bara veta vilken slags minneskort man ska ha.

Edit 2: Läste att HD-video behöver 13 mb/s skrivhastighet, och att man helst ska ha Class 10. Stämmer det? Isåfall köper jag nog ett SDHC Class 10 16 GB.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Häpp, ska nog köpa en Canon 600D och undrar vilken typ av minneskort man ska ha för att kunna filma i 1080p (och även 720p i 60 bilder per sekund)? Har förstått att man måste ha ett snabbt minneskort för att det ska gå, eller om man bara kan filma korta klipp eller hur det var om man har ett långsamt. Och hur mycket plats tar filmfilerna (så jag kan räkna ut hur stort jag behöver)?

Tacksam för hjälp.

Edit: Har räknat ut filmfilernas storlek och fått det till att en timme 1080p-video kräver ca 20 GB (sen läste jag på ett annat ställe att det bara tar 5 G , nu behöver jag bara veta vilken slags minneskort man ska ha.

Edit 2: Läste att HD-video behöver 13 mb/s skrivhastighet, och att man helst ska ha Class 10. Stämmer det? Isåfall köper jag nog ett SDHC Class 10 16 GB.


Jag har ett simpelt SD-kort på 16 GB och det funkar bra sålänge minneskortet är någorlunda tomt. När kortet börjar fyllas så avbryts gärna inspelningen... Slutsats: Ett vanligt duger ej.

Tillagt 2011-08-03 23:47:
Någon som rekomendera ett simpelt och bra HDR-program?

Helst gratis
Brum Brum!
  • 0
Tänker önska mig en systemkamera när jag fyller år men problemet är att jag inte har den blekaste om vad jag vill ha. Jag har inte fotat särskilt mycket så det behöver inte vara någonting superavancerat men ändå en bra och användarvänlig kamera helt enkelt, och ett pris på 3000-5000 kr, den behöver inte heller kunna filma i hd då jag förmodligen inte kommer ha någon användning av en sådan funktion. Någon med lite kunskap om kameror som kanske är villig att hjälpa till?
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!