Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


  • Penn
  • Penn
Photoshop, Photoshop Elements, Adobe Lightroom eller GNU Image Manipulator (men GNU är den enda som är gratis av de jag räknat upp)

Om du vill kan du testa gratis trials på de andra programmen.
  • 0
Citerar Penn:
Photoshop, Photoshop Elements, Adobe Lightroom eller GNU Image Manipulator (men GNU är den enda som är gratis av de jag räknat upp)

Om du vill kan du testa gratis trials på de andra programmen.


Tack för tipsen, trails av dem blir nog perfekt till en början!
  • 0
Jag är lite sugen på att köpa en systemkamera inför min backpacking resa i Asien i vinter, men jag är väldigt oinsatt i ämnet. Det jag vet är att jag vill ha möjligheten att kunna kolla "genom linsen" (jag kan inte den korrekta termen), det vill säga inte enbart se vad man fotar genom den digitala displayen, att den ska vara relativt lite och behändig och att den helst inte bör överstiga 3000 kronor i pris.

Om någon kunnig har möjlighet att ge mig något tips på vad jag kan kolla på vore jag tacksam!
Vik hädan, troll.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Det du letar efter är en spegelreflexkamera, där en spegel analogt reflekterar det linsen ser upp i ögat. I princip 100% av alla systemkameror har denna funktion. Det ligger lite över vad du vill lägga i pris, och kanske också är lite otympligare än du önskar, men jag rekommenderar en Canon 600d (med kitlins) begagnat. Typ:
http://www.blocket.se/ostergotland/Canon_EOS_600D_med_tillbeh
or_53853808.htm?ca=18&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Canon_600D___EF_S_18_55_
IS_II_Objektiv_53016811.htm?ca=18&w=3


Jättemycket bra kamera för pengarna, annars får du börja söka dig ner på lägre nivåer och det råder såklart delade meningar och jag kan nog vara lite elitistisk, men under den här nivån blir kvaliteten och användbarheten rejält lidande. För att inte tala om att det blir svårt att få tag i en kamera som har analog sökare. Om du hittar en bra deal kan du så klart även kolla in modellerna 550d (kom före) eller 650d (kom efter).

Lägger man sig under detta kan man (enligt mig då) lika gärna fota med till exempel en iPhone. Har i och för sig inte testat 100d som är Canons billigaste systemkamera.
  • 0
Citerar Penn:
Lägger man sig under detta kan man (enligt mig då) lika gärna fota med till exempel en iPhone. Har i och för sig inte testat 100d som är Canons billigaste systemkamera.


100D såg trevlig ut, men den verkar tyvärr ligga en bit över min prisklass. Eftersom vissa av ställena jag ska resa till innebär ganska hög risk att bli rånad är jag inte sugen på att slänga ut för mycket pengar.

600D såg lovande ut, men jag är rädd att dess mått skulle göra den ganska jobbig att resa med i längden, speciellt om man ska ut i vildmarken. Jag kanske helt enkelt måste inse att jag får skippa kravet på en spegelreflex och satsa på något mer kompakt.

Min resekamrat (även han amatör) har den här, kan det vara ett vettigt alternativ om man satsar på en mindre kamera?
Vik hädan, troll.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Har inte själv använt den kameran men tror du kan bli nöjd med den. Hade inte den i åtanke när jag skrev. Den ligger mellan de sämre modeller jag varnade dig för och de dyrare jag tipsade om. Det har samma bildsensor (tar med andra ord lika bra bilder) som en systemkamera och delar också optik med dem. Sen vet jag inte kvalitet och sånt, men tror absolut det kan vara ett bra köp för dina ändamål. Saknar som sagt spegel (därav den lilla storleken), utan har ju i stället digital visning.

Verkar vara en bra kompromiss mellan format och användbarhet.
  • 0
En fråga angående objektiv. Har sedan tidigare Canons 18-135 (kitobjektiv) samt 50/1.8 men vill nu ha något bättre att använda och som är brett, då det är främst mitt kitobjektiv som jag inte tycker tar tillräckligt bra bilder. Är jättenöjd med 50mm och kommer att använda det mycket framöver också, men vill helt enkelt ha något lite vidare. Är inne på ett Tamron 17-50mm f2.8, tror ni att det skulle vara ett stort steg rent kvalitetsmässigt jämfört med mitt 13-135? Är inte i behov av zoomen utan vill som sagt bara ha något smidigt och brett, vilket 17-50 täcker in perfekt. Har också funderat på ett fisheye-objektiv från Samyang men det konkurrerar inte riktigt i samma klass som de andra.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Någon här som kan rekommendera en hemsida där man kan få konstruktiv kritik på sina bilder? Är medlem på FS och har lagt upp ett par bilder i "bildkritik", ett namn som bör bytas ut... Har man tur får man ett par kommentarer, varav dessa med 90% säkerhet kommer säga något i stil med; "Snyggt fotat" //Gunhild 63 år.
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Någon här som kan rekommendera en hemsida där man kan få konstruktiv kritik på sina bilder? Är medlem på FS och har lagt upp ett par bilder i "bildkritik", ett namn som bör bytas ut... Har man tur får man ett par kommentarer, varav dessa med 90% säkerhet kommer säga något i stil med; "Snyggt fotat" //Gunhild 63 år.


Sweclockers fotoforum är trevligt, men kanske inte tillräckligt aktivt. Annars kan vi försöka dra börja något här på Gamereactor. Länka dina bilder, jag kikar gärna igenom.

Har själv inte fotat särskilt länge, men ni kan ändå ta en titt: https://www.flickr.com/photos/ull3/
  • 0
Citerar Overlorddd:
Har själv inte fotat särskilt länge, men ni kan ändå ta en titt: https://www.flickr.com/photos/ull3/


Flera härliga naturbilder! Fastnade extra för stugan i skogen, härlig känsla över den bilden.

Här är lite blandade bilder som jag snabbt slängde upp på Flickr, enbart redigerade i Lightroom: https://www.flickr.com/photos/126968145@N08/
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Flera härliga naturbilder! Fastnade extra för stugan i skogen, härlig känsla över den bilden.

Här är lite blandade bilder som jag snabbt slängde upp på Flickr, enbart redigerade i Lightroom: https://www.flickr.com/photos/126968145@N08/


Tackar! Många fina bilder har du tagit, föll speciellt för den av bryggan och den med lyktstolpen i solnedgången.
  • 0
Citerar Overlorddd:
Tackar! Många fina bilder har du tagit, föll speciellt för den av bryggan och den med lyktstolpen i solnedgången.


Kul att du gillar! Båda de bilderna är tagna i hemstaden, inte alltid man behöver åka långt för att få bra fototillfällen
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Kul att du gillar! Båda de bilderna är tagna i hemstaden, inte alltid man behöver åka långt för att få bra fototillfällen


Jag är tyvärr alldeles för dålig att ge mig ut med kameran till vardags i Stockholm, känns mer naturligt att fota som turist på semestern istället. Ska försöka strunta i detta och ge mig ut ändå.
  • 0
Någon som har någon erfarenhet från Kandidatprogrammet i Fotografi på Göteborgs Universitet? Är det något bra? Någon som till och med läst Masterprogrammet?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!