Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar fredde_fredde:
Jag skulle spara ett tag till och satsa på en systemkamera istället.


Vad är det för skillnad på en System- och Kompakt-kamera?
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
Vad är det för skillnad på en System- och Kompakt-kamera?


En systemkamera har snabbare autofokus, kan ta bilder i snabbare följd, och en systemkamera har utbytbara objektiv om foto är ett stort intresse rekomenderar jag absolut en systemkamera, det blir MYCKET roligare då!
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
Citerar fredde_fredde:Jag skulle spara ett tag till och satsa på en systemkamera istället.

Vad är det för skillnad på en System- och Kompakt-kamera?

Större sensor, möjlighet att byta objektiv osv.
Kommersiell reklam undanbedes.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Naturen går nog bra med P90, men bilar är lite svårare... Ska inte säga att det inte går, men det blir svårt att få till fokus... Och som sagt, går du upp 1500kr till, kan du ju få en D3000, som är MYCKET bättre än P90....


Låter som att det får bli en systemkamera då. Jag ska ju köpa den vid jul så jag får väl kolla mellandagsrean eller så kanske jag hittar den begagnad?
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
Låter som att det får bli en systemkamera då. Jag ska ju köpa den vid jul så jag får väl kolla mellandagsrean eller så kanske jag hittar den begagnad?


Japp!
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
mellandagsrean

Det låter klokt.
Kommersiell reklam undanbedes.
  • 0
Citerar sofanboy:
Nu har jag försökt butta in i fotovärlden iaf och kommit till ett val bland dessa två tror jag;

CANON EOS 1000D
http://www.dustinhome.se/pd_5010267452.aspx

NIKON D3000
http://www.dustinhome.se/pd_5010329344.aspx

Vilken är den bättre? Och vad är det som egentligen skiljer dom åt?

Nu vet jag inte om du redan köpt kameran, men i alla fall...

Ur ett rent segment-perspektiv så ligger D3000 på en dyrare (mer proffs-inriktat) nivå än 1000D. Dock skiljer sig kamerorna antagligen inte mycket åt i ren bildkvalitet, utan det handlar mest om funktioner.

Av de två skulle jag definitivt valt D3000, av följande orsaker:

1: Jag har en D300, och den är überskön att hålla i. D3000 är D300 lillebror. Men det är personligt, och du kanske föredrar 1000D istället.

2: Bättre funktioner; Större skärm, fler fokuspunkter mm.

Fördelen för Canonen är att den tar en halv bild mer i sekunden, men det lär du inte märka någon skillnad på ändå.
  • 0
Meh, lol. Ibland undrar jag hur dålig syn jag har.

Tillagt 2009-10-18 11:54:
Någon som vet en bra optiker?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Meh, lol. Ibland undrar jag hur dålig syn jag har.

Du behöver nog skicka huset på en fokus-justering, du.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Någon som vet en bra optiker?


Snobbiga Zeiss gör alltid bra optik...
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Sålde min Canon 450D för inte så längesen. Känns lite bittert nu i efterhand då det är rätt kul med fotografering. Jaja är man i behov av pengar så vad ska man göra
----> Postbanken
  • 0
Citerar Mappo:
Sålde min Canon 450D för inte så längesen. Känns lite bittert nu i efterhand då det är rätt kul med fotografering. Jaja är man i behov av pengar så vad ska man göra


Ta bra bilder som man säljer?
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Ta bra bilder som man säljer?


Haha, fan! Varför tänkte inte jag på det! Då hade problemet varit löst och kamera hade varit kvar.
----> Postbanken
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
Bra deal?

Om du kan hämta den på plats, ja!

Blocket är dock inte det säkraste stället om du väljer att köpa utan att kontakta personligt, där är tradera bättre med sina omdömen.
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Citerar FelixNiilsson:Bra deal?
Om du kan hämta den på plats, ja!

Blocket är dock inte det säkraste stället om du väljer att köpa utan att kontakta personligt, där är tradera bättre med sina omdömen.


Det är ju det som är grejen. Den finns ungefär där jag bor.
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
Det är ju det som är grejen. Den finns ungefär där jag bor.


KÖP!
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar FelixNiilsson:
Det är ju det som är grejen. Den finns ungefär där jag bor.

Slå till. Nypris är ju 6400 om man ska köpa av en trovärdig onlinebutik som har den i lager.
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Jag kan meddela att jag köpt en Canon 500D. Mycket trevligt. Jag är än så länge väldigt nöjd. 6.5k för huset, 18-55mm, 8GB flashminne och en liten väska från Dustin företag. Ganska bra deal imo.
hej
  • 0
tjenare! tänkte höra runt lite härinne angående kamera. Jag har haft intresse för foto en längre tid och villnu köpa mig en systemkamera. Jag har inte tänkt mig ngt superdyrt monster utan har kikat på ovannämnda Canon 500D. någon som har lite info om den?
Fi! Fy! Fo! Fum! I smell.....The fingerprints of scum!
  • 0
Citerar castarelli:
tjenare! tänkte höra runt lite härinne angående kamera. Jag har haft intresse för foto en längre tid och villnu köpa mig en systemkamera. Jag har inte tänkt mig ngt superdyrt monster utan har kikat på ovannämnda Canon 500D. någon som har lite info om den?

Jovisst. Du kan ju alltid kolla in egenskaperna här. Om det är något annat du undrar kan du ju fråga mig.
hej
  • 0
Jag har tänkt att börja med fotografering lite på fritiden och undrar om det finns några fina modeller för nybörjare. Är analog "jobbigt" när det kommer till framkallning och den processen? Jag är nämligen intresserad av Holgas modeller - billiga och de bilder som jag har sett ser bra ut.
Aliquando et insanire iucundum est.
  • 0
Citerar A Rayas Negro Ovejas:
Är analog "jobbigt" när det kommer till framkallning och den processen?


Nja, det är lite klurigt och det tar tid, men så värst svårt är det inte.
  • 0
Citerar A Rayas Negro Ovejas:
Jag har tänkt att börja med fotografering lite på fritiden och undrar om det finns några fina modeller för nybörjare. Är analog "jobbigt" när det kommer till framkallning och den processen? Jag är nämligen intresserad av Holgas modeller - billiga och de bilder som jag har sett ser bra ut.


Ska du framkalla svartvitt eller färg?
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Analogt är jätteroligt men det tar tid! I alla fall om man ska sköta framkallningen själv.
hej
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!