Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar Iqaros:
Citerar FelixNiilsson:
Tack bägge två! Men kan verkligen ingenting om kameror. Är det bättre att köpa med objektiv eller utan? Och är det stor skillnad på bilderna mellan Canon 1000D och Nikon D3000?

Du måste ha ett objektiv till kameran - kitobjektivet är "dugligt" om han är nybörjare, absolut, och ska ni ha ett bättre så håller erat priskrav inte utan ni måste lägga till ett par tusenlappar till minst.

Nej, skillnaden mellan bilderna från olika kameratillverkare är minimal (och en fråga om tycke, i så fall). Det är såklart svårt om ni ska överaska din bror, men ni borde köpa den som han känner sig mest bekväm med (menyer, inställningar, ergonomin etc!), det är hundra gånger viktigare än en minimal bildskillnad.

Jag föredrar Nikons kameror för att de är skönare att hålla i (ett grepp för tummen, bland annat som Canon saknar), men många andra kör istället Canon. Båda tillverkare är dock så pass stora att det är kvalitetsgrejer alltihop.


Jag kan nog hålla med om att greppet på de billiga canon har varit ganska dåligt, dock 450D och framåt och 1000D så är greppet bra mycket bättre.

D3000 har dock en något större skärm, annars är det samma prisklass och ungefär samma prestanda.
civilization is a fucking failure.
  • 0
Citerar Jokerius:
dock 450D och framåt

Det var 450D "och framåt" jag syftade på, även 50D-serien. Var fel om att de "saknade grepp", men greppet sitter konstigt och fungerar dåligt. Hade en 400D innan jag gick över till D300, mycket på grund av greppet och hanterandet av kameran. Skönare hantering, och jag har ändå rätt små händer.
  • 0
Citerar Iqaros:
Citerar Jokerius:
dock 450D och framåt

Det var 450D "och framåt" jag syftade på, även 50D-serien. Var fel om att de "saknade grepp", men greppet sitter konstigt och fungerar dåligt. Hade en 400D innan jag gick över till D300, mycket på grund av greppet och hanterandet av kameran. Skönare hantering, och jag har ändå rätt små händer.


Vad jag vet är min canon 50D mig till freds och även min 1D IV, min fars 5D II har också ett bra grepp, men jag har hållit i en exempelvis 400D och det greppet är riktigt dåligt. En 1000D har dock ett bättre grepp och även lite mer gummi för att få bort den plastiga känslan.
civilization is a fucking failure.
  • 0
Du behöver inte försöka övertyga mig om något. Jag gillar inte Canons grepp, så är det bara. För övrigt är det du snackar om totalt irrelevant, men det är strunt samma.
  • 0
Tack för svaren, i alla fall.
  • 0
Citerar Iqaros:
Du behöver inte försöka övertyga mig om något. Jag gillar inte Canons grepp, så är det bara. För övrigt är det du snackar om totalt irrelevant, men det är strunt samma.


Smaken är som baken och det är väl inte mer än bra att han faktiskt får mer än en syn på saken?
civilization is a fucking failure.
  • 0
Citerar Jokerius:
Smaken är som baken och det är väl inte mer än bra att han faktiskt får mer än en syn på saken?

Det har jag inte sagt emot, faktum är att jag sade precis tvärtom i mitt andra inlägg på sidan, vilket du säkert kan hitta om du tittar lite.
  • 0
Citerar Iqaros:
Citerar Jokerius:
Smaken är som baken och det är väl inte mer än bra att han faktiskt får mer än en syn på saken?

Det har jag inte sagt emot, faktum är att jag sade precis tvärtom i mitt andra inlägg på sidan, vilket du säkert kan hitta om du tittar lite.


Ja, då är vi båda hycklare.
civilization is a fucking failure.
  • 0
Citerar Jokerius:
Ja, då är vi båda hycklare.

Hycklare? Skulle inte tro det. Lägg ner med fjanteriet nu.
  • 0
Hejsan!

Här vet jag att det finns riktigt bra fotografer, så jag tänkte fråga er om tips och råd när det gäller köp av systemkamera.

För min del är två resor bokade, Portugal och Thailand. Jag känner att jag vill ta med mig en del av de båda länderna hem, då skulle en kamera vara på sin plats.

TILL SAK:

Jag söker en bra och prisvärd systemkamera. Vi kan väl dra till med ett pristak på 5000 kronor. Det skulle då bli min första systemkamera...
Vad passar mig?
Fullt ös
  • 0
Well, vill du ha en kamera och ett standardobjektiv för 5000kr? Inga andra krusiduller?

I så fall är en Canon 1000D:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314315

Eller en Nikon D5000 (den spräcker dock din budget med 300kr, men det kan vara värt det):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425304

det jag skulle ha satsat på. Det är två toppenkameror för nybörjare (den lägsta prisklassen bland systemkameror) som jag kan garantera att du blir nöjd med, vilken du än väljer. Rent bildmässigt är de likvärdiga, det handlar främst om optiken.

Så du sticker till närmsta affär, provar båda (eller håller i dem i alla fall!), väljer den som känns skönast att hålla i samt verkar trevligast att jobba med, och så köper du den tillsammans med en praktisk kameraväska och minneskort i rätt storlek!
  • 0
Ingen större skillnad mellan de två alltså? Vilken skulle du ha valt Iqaros?

För mig gör det inte så stor skillnad om den kostar 4500 eller 5500...
Fullt ös
  • 0
Jag kör med Nikon. Gillar greppet mer, känns skönare att hålla. Men min första kamera var en Canon, och den var jag också nöjd med.
  • 0
Citerar Iqaros:
Jag kör med Nikon. Gillar greppet mer, känns skönare att hålla. Men min första kamera var en Canon, och den var jag också nöjd med.


Det låter fint

Men, vad finns det för andra alternativ? Bör jag kanske satsa på ett kamerahus och sedan ett bättre objektiv?

Jag vill ha en så bra kamera som möjligt, även fast jag är nybörjare. Till ett vettigt pris
Fullt ös
  • 0
Jag tycker definitivt att du ska köra på en Canon eller Nikon, eftersom du är riktigt stora (och bra) och har ett riktigt stort utbud av optik (egen och 3:e part) samt tillbehör. Det finns andra alternativ såklart, och man ska väl inte utesluta dem, men för min del har de aldrig ens varit med i övervägandet.

Om du ska satsa på att få så skarpa och fina bilder som möjligt så skulle jag kört på ett billigt kamerahus och ett bättre objektiv, då objektivet är betydligt mer avgörande för bildkvalitén än vad huset är. Sedan är det ju såklart inte roligt att satsa på en kamera om man ett halvår känner att man behöver ett bättre.

Men ska du ha ett dyrare kamerahus får du gå upp i pris också, samt att du då även bör ha ett objektiv som rättfärdigar det dyrare huset. Jag tror att de två jag länkade till duger alldeles utmärkt för dig inom det närmsta året/åren. Men det är vad jag tror.

Förutom att köpa kameran+kitobjektiv brukar många även köpa ett 50mm f1.8-objektiv. Den är hyfsat billig (Går på ca 1000-1500kr), är riktigt skarp och ger en skön oskärpa vid full öppning. Den kan vara värd att titta på när du fått mer pengar om du känner att du vill satsa lite mer på foto.
  • 0
Då får jag tacka för ett mycket bra svar av Iqaros!

Nu återstår att räkna lapparna i plånboken och bege sig till någon bra affär.
Fullt ös
  • 0
Fick hem mitt nya Tamron 17-50mm f2,8 idag! Var nervös över att den skulle felfokusera på min D300, men det verkar som om den fokuserar perfekt hittills!
  • 0
Jag tog en fin skärgårdsbild på min lillebror:
http://i180.photobucket.com/albums/x55/ribcage_se/P1000281pn.j
pg


(dumma forum som inte tillåter bilder)

Jag är nöjd med kompaktkameran jag köpte. Det blir riktigt bra filmer(HD, stereoljud etc) med och 12x zoom har jag haft användning av flera gånger. Senast i förrgår när jag fotade en hare.

Jag måste ut mer i skärgården känner jag däremot. Det blir inte mycket finare bilder än där ute. Betong, stad och särskilt järnvägar etc känns så uttjatat.
  • 0
Går det att framkalla fotofilm som är 10 år gammal med någon form av vettigt resultat? Eller blir det bara helt vitt (vilket jag fått berättat för mig)?
Klappa fina katten?
  • 0
Snackar du om filmrullar som inte har framkallats alls än, som fortfarande ligger kvar i sin förpackning? I så fall vet jag inte, har för mig att film är en färskvara, som blir dålig rätt hyfsat snabbt vid varma temperaturer etc.
  • 0
Den har suttit i kameran hela tiden. Skulle vara kul att se vad det är för bilder.
Klappa fina katten?
  • 0
Citerar Mästerkatten:
Den har suttit i kameran hela tiden. Skulle vara kul att se vad det är för bilder.


Skadar väl inte att bara lämna in rullen för framkallning och hoppas på det bästa.
-Juicy
  • 0
Jag har börjat blivit mer och mer sugen på att skaffa mig en Lensbaby, och sen pinhole-optik till den... Någon som har lite erfarenhet?
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Säger ungefär som Xchel, prova. Risken finns att den har förstörts, men det är knappast dyrt att framkalla en filmrulle.
  • 0
Har en kort liten fråga.

Hur får man bilderna att se ut som de gör i GR Summer Meet 2010-artikeln? Alltså, filtret i bilderna. Inte hur jag gör för att se ut som dem.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!