Fototråden 
Antal inlägg: 2940Moderator | Jag tycker definitivt att du ska köra på en Canon eller Nikon, eftersom du är riktigt stora (och bra) och har ett riktigt stort utbud av optik (egen och 3:e part) samt tillbehör. Det finns andra alternativ såklart, och man ska väl inte utesluta dem, men för min del har de aldrig ens varit med i övervägandet. Om du ska satsa på att få så skarpa och fina bilder som möjligt så skulle jag kört på ett billigt kamerahus och ett bättre objektiv, då objektivet är betydligt mer avgörande för bildkvalitén än vad huset är. Sedan är det ju såklart inte roligt att satsa på en kamera om man ett halvår känner att man behöver ett bättre. Men ska du ha ett dyrare kamerahus får du gå upp i pris också, samt att du då även bör ha ett objektiv som rättfärdigar det dyrare huset. Jag tror att de två jag länkade till duger alldeles utmärkt för dig inom det närmsta året/åren. Men det är vad jag tror. Förutom att köpa kameran+kitobjektiv brukar många även köpa ett 50mm f1.8-objektiv. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Då får jag tacka för ett mycket bra svar av Iqaros! Nu återstår att räkna lapparna i plånboken och bege sig till någon bra affär. Fullt ös | |
| ||
|
| ||
Moderator | Fick hem mitt nya Tamron 17-50mm f2,8 idag! Var nervös över att den skulle felfokusera på min D300, men det verkar som om den fokuserar perfekt hittills! Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jag tog en fin skärgårdsbild på min lillebror: http://i180.photobucket.com/albums/x55/ribcage_se/P1000281pn.j pg (dumma forum som inte tillåter bilder) Jag är nöjd med kompaktkameran jag köpte. Det blir riktigt bra filmer(HD, stereoljud etc) med och 12x zoom har jag haft användning av flera gånger. Senast i förrgår när jag fotade en hare. Jag måste ut mer i skärgården känner jag däremot. Det blir inte mycket finare bilder än där ute. Betong, stad och särskilt järnvägar etc känns så uttjatat. "Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Går det att framkalla fotofilm som är 10 år gammal med någon form av vettigt resultat? Eller blir det bara helt vitt (vilket jag fått berättat för mig)? Klappa fina katten? | |
| ||
Moderator | Snackar du om filmrullar som inte har framkallats alls än, som fortfarande ligger kvar i sin förpackning? I så fall vet jag inte, har för mig att film är en färskvara, som blir dålig rätt hyfsat snabbt vid varma temperaturer etc. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Den har suttit i kameran hela tiden. Skulle vara kul att se vad det är för bilder. Klappa fina katten? | |
| ||
Xchel![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Mästerkatten: Den har suttit i kameran hela tiden. Skulle vara kul att se vad det är för bilder. Skadar väl inte att bara lämna in rullen för framkallning och hoppas på det bästa. -Juicy | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jag har börjat blivit mer och mer sugen på att skaffa mig en Lensbaby, och sen pinhole-optik till den... Någon som har lite erfarenhet? flying monkeys stole my signature. damn them. | |
| ||
Moderator | Säger ungefär som Xchel, prova. Risken finns att den har förstörts, men det är knappast dyrt att framkalla en filmrulle. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Har en kort liten fråga. Hur får man bilderna att se ut som de gör i GR Summer Meet 2010-artikeln? Alltså, filtret i bilderna. Inte hur jag gör för att se ut som dem. We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Glass Simon: Hur får man bilderna att se ut som de gör i GR Summer Meet 2010-artikeln? Alltså, filtret i bilderna. Inte hur jag gör för att se ut som dem. Keep the faith and beware of darkness | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Funderar på att köpa ett Sigma 70-300 objektiv till min Canon EOS 50d. http://www.fotokungen.com/sigma-70300456-dg-macro-till-canon-p -1875.aspx Någon som har testat detta objektivet alternativt vet om sidan är pålitilig? Har också i viss mån börjat framkall mina egna bilder. Gjorde en tabbe på mitt första försök och försökte framkalla en C41 rulle. Så där rök alla bilderna, andra försöket gick lite bättre. Nu skall jag beställa en mängd kemikalier så att jag kan fortsätta. Försöker också hitta en Canon Ftb i bra skick då min nuvarande FX är enormt sliten och har åldrat väldigt dåligt. Hör gärna av er om ni ser en Ftb i bra skick. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jag är ute efter ett bra men billigt macro-objektiv till min Canon 550D. Någon som har något tips? Jag är inte å haj på beteckningar och liknande på objektiv. Ninjor klär bäst i svart. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Chaplin: Jag är ute efter ett bra men billigt macro-objektiv till min Canon 550D. Någon som har något tips? Jag är inte å haj på beteckningar och liknande på objektiv. Kostar lite men när jag använde det så var det ypperligt. http://www.fotokungen.com/tamron-af-602-di-ii-sp-macro-till-cano n-p-3338-c-252.aspx | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Vad kostar en "bra" kamera nuförtiden? I can't change my past, but who the fuck are you to predict my future? | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Hemligt: Vad kostar en "bra" kamera nuförtiden? Systemkamera ligger mellan 4 000-70 000... Beror på märke, om du skall ha bara hus eller paket, om du vill ha proffs eller amatör... Jag kan rekommendera en 550d om du vill ha en bra startkamera för ett grymt bra pris. http://www.fotokungen.com/canon-eos-550d--1855-is-inkl-vaska-o ch-8gb-p-4253-c-167.aspx | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Gomer_pyle: Jag kan rekommendera en 550d om du vill ha en bra startkamera för ett grymt bra pris. Vad ligger den på för pris ungefär? Måste erkänna att jag är en aning sugen... I can't change my past, but who the fuck are you to predict my future? | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Hemligt: Citerar Gomer_pyle: Kolla länken. Med väska, objektiv och minneskort så hamnar den på 8.200. Men du kan alltid sikta på dens föregångare som 350d och 450d. Själv använder jag en 50d och kan rekommendera den starkt. Dock hamna du runt 10 lakan om du vill ha en sådan. Om du vill ha det bästa amatör som finns så köp en 7d. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Köpte en 1000f för en hundring på tradera innan idag. Förhoppnings är den i bra skick, har alltid gillat den kameran pga av sin enkelhet för att vara en filmkamera. Skiljer sig egentligen inte mycket från min 50d förutom att den använder film såklart. | |
| ||
| pg | Citerar Gomer_pyle: Funderar på att köpa ett Sigma 70-300 objektiv till min Canon EOS 50d. Jag har det objektivet till en 400d och tycker det funkar alldeles utmärkt till det priset. Jag tycker bilderna blir väldigt bra även om man inte använder stativ även om det är att rekomendera. Macrofunktionen har jag inte använt så mycket då jag har ett 105mm macro också. You'll Never Walk Alone. | |
| ||
Moderator | Citerar Gomer_pyle: Men du kan alltid sikta på dens föregångare som 350d och 450d. Tycker inte han behöver sträcka sig så långt bak som 350D (Jag menar, MIN första systemkamera var en 400D! Och den är gammal!), då är det bättre att han köper en 1000D eftersom sensorn är betydligt bättre i den. Ska han satsa på en äldre modell bör han ju åtminstone satsa på en 450D eller en 500D, inte en 350D. Hemlig: Sedan tycker jag att du ska ta i åtanke även andra modeller än Canon. Citerar Gomer_pyle: Funderar på att köpa ett Sigma 70-300 objektiv till min Canon EOS 50d. Den har fått hyfsade betyg, ungefär vad man kan förvänta sig lite av en optik i den prisklassen. Du kan läsa en hel del användarbetyg här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10261 Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Glass Simon: Hur får man bilderna att se ut som de gör i GR Summer Meet 2010-artikeln? Här är ett exempel, ifall någon vill hjälpa till. http://www.gamereactor.se/media/74/summermeet2010_217429b. jpg We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Glass Simon: Här är ett exempel, ifall någon vill hjälpa till. http://www.gamereactor.se/media/74/summermeet2010_217429b. Testa att dra ner kontrasten, göra den varmare och lägga över en gnutta med grönt. Edit: Hm. Nej, testade lite smått, och visst är det på god väg, men något saknas... Edit2: Om man tonade den lite mer mot cyan med, och inte bara grön, så blev det bättre. Kanske ska tona mot lite blått med, hmm? flying monkeys stole my signature. damn them. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Dr Muu: Testa att dra ner kontrasten, göra den varmare och lägga över en gnutta med grönt. Börjar ju likna något i alla fall, tack! We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on. | |
| ||