Fototråden 
Antal inlägg: 2939![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Iqaros: Den har fått hyfsade betyg, ungefär vad man kan förvänta sig lite av en optik i den prisklassen. Du kan läsa en hel del användarbetyg här: Aa lät inte vidare bra. Tror jag siktar på ett dyrare vidvinkel istället. Du kan inte ge något tips? Har letat runt men inte hittat något jag har fallit för. Vill också inhandla ett billigt objektiv med EF mount så att jag kan ha en kamera som jag kan skita i helt enkelt. Jag menar det är inte så att jag tar med min 50d ut när det ösregnar eller när jag skall ut på krogen. Citerar Iqaros: Hemlig: Sedan tycker jag att du ska ta i åtanke även andra modeller än Canon. Nikon har fått ett rätt stort utbud av modeller och tillbehör och har också amatörmodeller för nybörjare. Sedan, om man vill det, finns det ju även Sony, Pentax, Olympus etc. Förlåt, jag har helt snöat in på canons modeller. Glömmer bort att dem andra märkena kan vara lika bra om inte bättre. Är dock sugen på en Nikkormat men vetefan om jag klarar av en Nikonkamera. Måste köpa helt nya objektiv etc. | |
| ||
Moderator | Citerar Glass Simon: Här är ett exempel, ifall någon vill hjälpa till. http://www.gamereactor.se/media/74/summermeet2010_217429b. Rent spontant känns det som att det är mycket röda toner i skuggorna, medan mellandagrarna och högtonerna ligger åt det grönare hållet. Går kanske att göra något med Curves i photoshop. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
|
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Någon som vet om detta vidvinkelobjektivet är något att ha? Eller om man skall satsa på något dyrare... Behöver ett för krogrundor som jag kan ha till min Canon EOS 1000f. Billig filmkamera och behöver ett hyfsat vidvinkel som jag kan använda till min 50d vid naturfoton. Måste dock ha ett EF mount på den då 1000f inte accepterar EF-S. http://www.japanphoto.se/product/objektiv/canon/canon-objektiv-e f-28mm-f-2-8/ | |
| ||
Moderator | http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorLogin=&authorFir stName=&authorLastName=&days=&ratingsOp=gteq&ratings=&co mmentsOp=gteq&comments=&rating1Op=gteq&rating1=&title=&de scription=&_tag=&_orientation=&equipment=Canon+EF+28mm+f %2F2.8&location=&sort=viewcount+desc&maxrows= Där har du lite bilder, om du vill bedöma själv. Det är ju alltid trevligt med ljuskänsliga objektiv, men ute på krogen krävs det nog nästan blixt hursomhelst. Fokusen ska vara högljudd, men det är nog inget problem i de miljöerna heller. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Tack Iqaros. Du är verkligen underbar när det kommer till fotoassistans. Synd att det inte är mer fart i tråden dock. Finns ju oerhört många duktiga fotografer på GR. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Funderar på att köpa en Canon EOS 550D, och haver en fråga. Kan man använda objektiv från tidigare modeller som inte kan filma, eller blir det något problem? YAWP! | |
| ||
Moderator | Förstår inte riktigt frågan. Det är ju inga speciella objektiv för filmfunktionen, det sitter ju i kameran. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Iqaros: Förstår inte riktigt frågan. Det är ju inga speciella objektiv för filmfunktionen, det sitter ju i kameran. Det var det jag försökte säga, så tack för svaret. ^^ YAWP! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Både EF-S och EF objektiv borde väl funka felfritt till det. Typ, kanske autofokusen som krånglar på vissa äldre men det borde ju inte påverka filmfunktionen... Måste förresten tipsa folket här om boken The Bang Bang Club. Fyra fotografer som begav sig in i Sydafrikas värsta konflikter under apartheidens sista dagar. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Ser att det var ett tag sen jag visade upp bilder här, har lite nytt i bloggen som ni gärna får kolla in. http://www.natanaeljohansson.se/blog/ Tillagt 2010-08-02 18:51: Citerar Glass Simon: Har en kort liten fråga. Tror att de har dragit i ett kurvlager. Isåfall är det den blå kurvan! Jag har fisk i fickorna | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Sådärja, ett EF 28mm f18 och en handlovsrem E1 beställd till min kära kompanjon. Perfekt inför Ungern resan som är om två veckor, blir att slänga upp lite testbilder såfort det har anlänt. | |
| ||
![]() ![]() | Sjukt snygga bilder Fuhlfisk! Jag är fortfarande på amatör nivå, men här är min deviantart-sida med b.la. bilder från min USA-resa: http://hannes78.deviantart.com/ | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Och idag kan jag hämta min D300s! Ska bara se till att hinna köpa ett minneskort innan med. flying monkeys stole my signature. damn them. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Vad vet ni om Olympus E-450? | |
| ||
Moderator | Citerar Dr Muu: Och idag kan jag hämta min D300s! Ska bara se till att hinna köpa ett minneskort innan med. Vad tycker do "so far"? Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Iqaros: Vad tycker do "so far"? Grymt nöjd! Den väger inte för mycket, den är sjukt bekväm att hantera, snabb. flying monkeys stole my signature. damn them. | |
| ||
Moderator | Ungefär det jag misstänkte då, den skiljer sig ju inte så mycket från D300, vilket jag är sjukt nöjd med. Det är lugnt, till och med jag glömmer ibland bort att min avatar är animerad... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Iqaros: Ungefär det jag misstänkte då, den skiljer sig ju inte så mycket från D300, vilket jag är sjukt nöjd med. Hoppas att få se lite bilder från dig snart då! Senaste bloggen är en bild från D300sen. flying monkeys stole my signature. damn them. | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar FelixNiilsson: Vad vet ni om Olympus E-450? | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar FelixNiilsson: Citerar FelixNiilsson: http://www.youtube.com/watch?v=q-1fVrrM_mE | |
| ||
![]() ![]() | Härliga bilder Gomer_pyle! Speciellt dom med stolarna på stranden, dock är deviantloggan på varje bild sjukt störande imo. Har en fråga angående vatten och kameror, hur mycket regn tål en systemkamera? Tål den att vara ute en kort stund när den ösregnar? | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerar Sennah: Har en fråga angående vatten och kameror, hur mycket regn tål en systemkamera? Tål den att vara ute en kort stund när den ösregnar? Vad har du för kamera? Själv kör jag med en 50d och den är hyfsat vattentålig. Har haft den i ösregn och har haft diverse drycker spillda över den och den ser fortfarande ut att vara i nyskick. En 1Ds kan du typ doppa i en pöl och köra över med en stridsvagn(överdrift) medans dem billigare varianterna såsom 1000d och 550d inte tål vidare mycket väder och vind. Tillagt 2010-08-27 18:15: Citerar Sennah: dock är deviantloggan på varje bild sjukt störande imo. Sant men det är mycket pålitligare än att ge ut dem för fri nedladdning. Speciellt med tanke på att jag säljer dem för (typ)endollar styck på istockphoto.com | |
| ||
![]() ![]() | Citerar Gomer_pyle: Vad har du för kamera? Nikon d60 Citerar Gomer_pyle: Sant men det är mycket pålitligare än att ge ut dem för fri nedladdning. Speciellt med tanke på att jag säljer dem för (typ)endollar styck på istockphoto.com Sant | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Är Fotokungen att lita på? Tvivlar mest eftersom namnet är så fult. Men jag har äntligen råd till en 550D. YAWP! | |
| ||