Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Välkommen till den officiella tråden för diskussioner som rör Religion, Gud och relaterade områden! Denna tråd har tidigare gått under namnet "Finns Gud?" och har nu genomgått en namnändring för att uppmärksamma de ämnen som får och bör diskuteras i tråden.

Om ni vill diskutera världens olika religionerna, existensen av Gud och andra gudar, livsfilosofier, teismer eller för den delen religionens plats i dagens samhälle, ja, då är detta platsen att göra det. Det är även fritt att diskutera antika religioner och livsåskådningar, men också kritik mot religion och de problem/lösningar religion ger. Här diskuteras alltså allt mellan himmel och helvete till nirvana och avsaknaden av efterliv.

Känn er fria att kritisera religion om ni så känner för det, men var noga med att inte gå till personliga angrepp på en person på grund av dennes religion.

Moderatorerna har tagit över inlägget.

Det tidigare startinlägget finnes nedan. Bevarat pga. det historiska värdet.
Hej, jag har startat denna tråd för att reda ut frågan om gud finns eller ej...

Så här tycker jag:

Jag tror inte på gud, det finns inga som helst bevis på att gud finns och om han skulle finnas vrf finns han?
ja tror bara på vetenskapliga bevis..
Jag vill gärna att ni där ute i Sverige skriver eran mening
om vrf ni tror eller inte tror på att gud finns...

ps. Det finns inget rätt eller fel.
Dom som tror på gud får göra det o dom som inte gör det likaså .
Inget hat mot någotdera..
History will be kind to me, for I intend to write it. "Winston Churchill"
  • 0
God is the real deal, no shit!
  • 0
  • Missing Avatar
  • Toto
Gud finns.

Vilka bevis finns det som motbevisar Gud?
  • 0
I definitely don't believe in god.
  • 0
Vilka bevis finns det som motbevisar att Gud inte existerar?
  • 0
Vadå finns inte Gud på riktigt
You Know My Name
  • 0
För att vara allvarlig så tror jag nog det. För det första, varför bankar det i väggen när folk dött eller exakt när en släkting ringer om ett dödsfall? Detta har hänt mig 2 ggr.

För det andra: jag har sett många övertygande spökprogram på TV. Jag vet att de kan ljuga, men jag tror inte att alla gör det, speciellt inte Andarnas makt och de som går på Discovery.

Och när man ändå snackar om Andarnas makt, i ett avsnitt så sprängs ett glasbord framför kameran, ingen var i närheten eller rörde det. Hur kunde det gå till? Spänningar i glaset? Tror inte det...

Så om vi säger att folk överlever döden och kan "spöka" så är det inte så otroligt att Gud finns.
  • 0
G-Force: Det du talar om är själens existens, inte guds existens, men visst hör det till ämnet.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Nej, "Gud" finns inte. men det vi tror är gud är egentligen utomjordingar, tänk på det. Kommer från himmelen osv. dessutom så finns det många, många urgammla grottmålningar som visar att ett långt folk kom från himmelen och korsade sig med de som gjorde målningarna, resultatet blev en blandras mellan jordbo och utomjording vi itag kallar Homo Sapiens
Byter namn till Trog när GR goes 2.0
  • 0
Gud finns...
Good artists are bad artists who never gave up...
  • 0
"Vilka bevis finns det som motbevisar Gud?"

"Inga. Fast för att bevisa en sak (i t.ex. rättegångar) så ska den som hävdar något bevisa att saken stämmer, det är inte motståndarsidan som ska leta fram motbevis."

Det är sant men då kan jag säga likadant till dig alltså att oskyldig till motsatsen bevisas är även skyldig till motsatsen bevisas, vilket betyder att jag kan "kick back and relax" medans du måste leta fram bevis på att Gud faktiskt finns.

Ang. ämnet så har jag alltid var skeptisk men jag har på senare år mer och mer lutat mot det faktum att Gud finns, det är tryggt att ha någonting högre än sig själv att tro på. Det är även så att har man någonting att frukta(helvetet) då sköter man sig mer. . Fast man ska sjävlklart inte tro på Gud för att man är rädd för helvetet. Men det ena utesluter väl det andra, tror man inte på Gud tror man inte på helvetet.
Are you lost?...Or just fucking stupid
  • 0
"Vilka bevis finns det som motbevisar Gud?"

de går inte att bevisa en negation.

om du bevisar att sasquatch inte finns så får du en tia
Byter namn till Trog när GR goes 2.0
  • 0
Gud är för mig lika verklig som Batman och beläggen för att någon av dem skulle existera ligger på samma nivå. Vore jag tvungen att viga mitt liv åt någon så väljer jag hellre Batman än Gud.
  • 0
Rent vetenskapligt så är ingenting klart förrän de har hittat bevis på att det stämmer. Och vetenskapen litar jag på mer än en dammig Bibel som skrevs för 2000 år sen xD
JAG ÄR EN DÖD MAN.
  • 0
Gud finns!
  • 0
Gud finns i människors tankar och drömmar men inte som en fysisk varelse. Gud har heller inte någon stor makt som många påstår (tror Jag).

Imperial/zich0: Agreed!
Finally, in conclusion, let me just say this.
  • 0
Gud är bara något som människan hittat på för att ha en symbol och nåt att tro på.
JAG ÄR EN DÖD MAN.
  • 0
Jag tror inte på något som jag inte ha sätt lr upplevt i verkligheten, dvs att jag tror inte på gud förren jag ser honom/henne med mina egna ögon.
Kom igen nu Britt-Marie! Kör för fa-an!
  • 0
Nej, "Gud" finns inte.
Men det vi tror är gud är egentligen utomjordingar, tänk på det. Kommer från himmelen osv.
Dessutom så finns det många, många urgammla grottmålningar som visar att ett långt folk kom från himmelen och korsade sig med de som gjorde målningarna, resultatet blev en blandras mellan jordbo och utomjording vi idag kallar Homo Sapiens

här har ni eran såkallade "Gud"
http://www.qtm.net/~geibdan/ newlookimages/grey5.jpg
Byter namn till Trog när GR goes 2.0
  • 0
Honom/Henne? Snarare den, skulle jag tro. Betvivlar starkt att Gud har ett kön, om denne nu finns =)
JAG ÄR EN DÖD MAN.
  • 0
SJälv håller jag med ovenstående om att gud är ett påhitt för att få folk att rätta sej efter en högre makt..
men det behöver inte vara sant att Jesu heller fanns.. eller Gud.. någon skrev boken.. ( BIBLEN, KORANEN, 4 mosebökerna.. veda böckerna i hinduismens lära.. Darhma, Nirvana etc.. Men bara för att d står i en bok betyder d inte att d finns.. jasså finns Darth Vader bara för att d skrivits SW böcker och SW e minst lika känt. kanske inte lika länge men minst sagt lika stort o berört av många människor.
History will be kind to me, for I intend to write it. "Winston Churchill"
  • 0
Om allt nu stämmer i Bibeln, har Gud pratat med människor och allting. Varför gör han inte det längre? Diskriminering.
JAG ÄR EN DÖD MAN.
  • 0
efter som gud har sänt ut ca.5000 budskap o tycker mänsikan har vett nog för att fatta
LA CLAN - PEPSI SHOTGUNZ AND LOCUSTS
  • 0
haha klart
History will be kind to me, for I intend to write it. "Winston Churchill"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!