Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar ante-vante:
Ja en inverkan att inte göra det som vi gjorde förr i tiden har det


Va?

Citerar ante-vante:
eller när senast åkte svenskar jorden runt för att plundra, döda och ta slavar?


Jag kan inte årtalen utantill. Antar att jag också skulle ta mig en lektion.

Citerar ante-vante:
Det är irrelevant vi gör inte detta idag. Människor bör koncentrera sig på problemen som finns inte de som funnits.


Men det är inte så det fungerar.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Men det är inte så det fungerar.


? Det är bara sluta ta upp saker som hänt för hundratals år sedan, vår del av världen har ändrats sedan dess. Mellanöstern/Islam not so much.

Faktum kvarstår att Islam har problem. Problemen som Islam har idag har inget med vad andra religioner och "kulturer" som har "utvecklats" att göra.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
vår del av världen har ändrats sedan dess. Mellanöstern/Islam not so much.


Men om så är fallet, varför är du då förvånad över att våldsamma fundamentalistiska grupper därifrån begår terrordåd?


Citerar ante-vante:
Faktum kvarstår att Islam har problem. Problemen som Islam har idag har inget med vad andra religioner och "kulturer" som har "utvecklats" att göra.


Jag förstår inte alls vad du pratar om längre. Menar du att andra kulturer och religioner inter har haft någon inverkan på islam?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Men om så är fallet, varför är du då förvånad över att våldsamma fundamentalistiska grupper därifrån begår terrordåd?

Jag förstår inte alls vad du pratar om längre. Menar du att andra kulturer och religioner inter har haft någon inverkan på islam?


Ja varför är vi förvånade? Kanske för att vi inte är vana med att ca 120 människor skjuts ner mitt i Europa, kanske just det.

Andra kulturer och säkert haft stor inverkan på Islam någon gång i tiden. Att det är människor inom Islam som begår terrorbrott idag kan inte skyllas på vad andra kulturer/religioner HAR gjort för länge länge sedan. Det är inte en URSÄKT.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Ja varför är vi förvånade?


Jag är inte förvånad. Jag undrar varför du är förvånad. Med tanke på vilka åsikter du verkar ha borde det här knappt få dig att höja på ögonbrynen.

Citerar ante-vante:
Kanske för att vi inte är vana med att ca 120 människor skjuts ner mitt i Europa, kanske just det.


Någonting som dock har varit vardagsmat på andra platser sedan typ tidernas begynnelse.

Citerar ante-vante:
Att det är människor inom Islam som begår terrorbrott idag kan inte skyllas på vad andra kulturer/religioner HAR gjort för länge länge sedan. Det är inte en URSÄKT.


Inte en ursäkt, en anledning. En av flera anledningar.

Citerar ante-vante:
Andra kulturer och säkert haft stor inverkan på Islam någon gång i tiden.


Men inte nu längre eller?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Någonting som dock har varit vardagsmat på andra platser sedan typ tidernas begynnelse.


Ja det har de säkert men i modern tid Islam, Islam och Islam....


Citerar Sideshow95:
Inte en ursäkt, en anledning. En av flera anledningar.


Som vad? Utveckla gärna.

Citerar Sideshow95:
Men inte nu längre eller?


Inget som borde leda till massmord i alla fall.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Ja det har de säkert men i modern tid Islam, Islam och Islam....


Det är ju det jag säger. Många geografiska områden där islam utövas har alltid varit utsatta för krig och andra svårigheter, ofta påbringat av västvärlden. Därför är det inte så konstigt att det växer fram våldsamma fundamentalistiska grupper där. Eller att folk som härstammar därifrån men lever i till exempel Sverige eller Frankrike, kanske känner att de på något sätt sviker sitt ursprung.

Citerar ante-vante:
Som vad? Utveckla gärna.


Det gjorde jag ett flertal gånger på förra sidan, men det valde du att inte besvara.

Citerar ante-vante:
Inget som borde leda till massmord i alla fall.


Men hur avgör du det?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Men hur avgör du det?


? När senast gjorde någon grupp från en annan religion ett massmord? Brukar det vara en vanlig företeelse?

Brukar grupper från väst predika att de otrogna ska dö?

Jag tror mina frågor besvara din fråga!
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
När senast gjorde någon grupp från en annan religion ett massmord? Brukar det vara en vanlig företeelse?

Brukar grupper från väst predika att de otrogna ska dö?


Jag ser att du fortfarande försöker få det hela till att de muslimska islamisterna inte har någon anledning att begå terrordåd eftersom inga andra grupper gör det, och jag har redan skrivit till dig varför det inte är någon bra ursäkt.

Det är dessutom inte alls sant. Du måste inse att bland annat Frankrikes insatser mot IS från deras sida ses som terrordåd mot dem.

Citerar ante-vante:
Jag tror mina frågor besvara din fråga!


Nej, du svarar ju aldrig på det jag skriver. Du citerar bara något enstaka urval som passar dig.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar ante-vante:När senast gjorde någon grupp från en annan religion ett massmord? Brukar det vara en vanlig företeelse?

Brukar grupper från väst predika att de otrogna ska dö?

Jag ser att du fortfarande försöker få det hela till att de muslimska islamisterna inte har någon anledning att begå terrordåd eftersom inga andra grupper gör det, och jag har redan skrivit till dig varför det inte är någon bra ursäkt.

Det är dessutom inte alls sant. Du måste inse att bland annat Frankrikes insatser mot IS från deras sida ses som terrordåd mot dem.

Citerar ante-vante:Jag tror mina frågor besvara din fråga!

Nej, du svarar ju aldrig på det jag skriver. Du citerar bara något enstaka urval som passar dig.


Du har fortfarande inte svarat på varför islamister begår dessa handling.

Jag tycker att det är en viktig poäng att andra religiösa grupper inte gör som islamisterna gör. Det är en viktigt poäng till att Islam är mer våldsam än andra religioner. Det vi vill komma fram till är varför är de mer våldsamma än andra grupper i dagen värld?

Jag skiter fullständigt i att kristna gjorde korståg för drygt tusen år sedan, det är irrelevant.

Det är klart att du är en ignorant person, hade inte IS varit jordens avskum och dödat oskyldiga människor så hade inte Frankrike bombat dem heller. Det är inte så att fransmännen bestämde sig en dag att på måfå börja flygbomba människor. Lär dig skillnaden!
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Du har fortfarande inte svarat på varför islamister begår dessa handling.


Jo, säkert tre fyra gånger nu.


Citerar ante-vante:
Jag tycker att det är en viktig poäng att andra religiösa grupper inte gör som islamisterna gör. Det är en viktigt poäng till att Islam är mer våldsam än andra religioner. Det vi vill komma fram till är varför är de mer våldsamma än andra grupper i dagen värld?


Ja, och jag har skrivit ett antal anledningar till varför det är så.

Citerar ante-vante:
hade inte IS varit jordens avskum och dödat oskyldiga människor så hade inte Frankrike bombat dem heller. Det är inte så att fransmännen bestämde sig en dag att på måfå börja flygbomba människor. Lär dig skillnaden!


Det är enkelt för oss att tänka så, men de som faktiskt blir bombade ser det såklart på ett helt annat sätt. Du kan omöjligen vara så trångsynt att du inte förstår det.

~~

Citerar ante-vante:
Jag skiter fullständigt i att kristna gjorde korståg för drygt tusen år sedan, det är irrelevant.

Citerar ante-vante:
du är en ignorant person


Mhm.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Jo, säkert tre fyra gånger nu.


Bara dåliga "ursäkter".


Citerar Sideshow95:
Ja, och jag har skrivit ett antal anledningar till varför det är så.


Bara dåliga "ursäkter".


Citerar Sideshow95:
Det är enkelt för oss att tänka så, men de som faktiskt blir bombade ser det såklart på ett helt annat sätt. Du kan omöjligen vara så trångsynt att du inte förstår det.


Ja de ser det säker på ett annat sätt, helt fel sätt. Men sedan så är det ju vridna psykopater dessutom. Lika bra att de fortsätter att bli bombade tills inget är kvar. Så hoppas jag att alla som inte stödjer dem flyr innan bomberna slår ner.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Bara dåliga "ursäkter".


Men hur kan du möjligen avgöra vad som är eller inte är en bra eller dålig "ursäkt" för någon som lever i en helt annan värld? Och vad spelar det ens för roll? Skulle terrordåden vara okej om gärningsmännen hade en bra ursäkt? Det faktum att de som begår dessa terrordåd härstammar från platser som alltid varit krigshärjade och aldrig haft någon chans till någon vettig och progressiv samhällsutveckling skulle inte kunna vara en förklaring till varför de tar ut sin ilska och frustration på resten av världen?

Citerar ante-vante:
Ja de ser det säker på ett annat sätt, helt fel sätt.


Enligt oss, ja. Jag märker att det verkar vara svårt för dig, men för att få någon som helst förståelse för varför saker och ting ser ut som de gör, måste du försöka se på det hela ur ett annat perspektiv än ditt egna.

Citerar ante-vante:
Men sedan så är det ju vridna psykopater dessutom. Lika bra att de fortsätter att bli bombade tills inget är kvar. Så hoppas jag att alla som inte stödjer dem flyr innan bomberna slår ner.


Din förklaring är alltså att alla terrorister lider av någon form av personlighetsstörning, och att lösningen på problemet är att bomba dem?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar ante-vante:Bara dåliga "ursäkter".

Men hur kan du möjligen avgöra vad som är eller inte är en bra eller dålig "ursäkt" för någon som lever i en helt annan värld? Och vad spelar det ens för roll? Skulle terrordåden vara okej om gärningsmännen hade en bra ursäkt? Det faktum att de som begår dessa terrordåd härstammar från platser som alltid varit krigshärjade och aldrig haft någon chans till någon vettig och progressiv samhällsutveckling skulle inte kunna vara en förklaring till varför de tar ut sin ilska och frustration på resten av världen?


Det är väl en "anledning". Men det jag menar är att Islam är grunden till att de har haft en sådan dålig utveckling. Hade västvärlden gått in och massmördat de i mellanöstern så hade de ju såklart haft ett skäl till att slå tillbaka. Men det sker ju bara inte.


Citerar Sideshow95:
Din förklaring är alltså att alla terrorister lider av någon form av personlighetsstörning, och att lösningen på problemet är att bomba dem?


Bomba om fängsla inte är möjligt, det är dock ganska svårt att fängsla någon som spränger sig själv i luften när man försöker att göra detta.

Det absolut bästa är ju såklart att bemöta dem med argument, men när de är tungt beväpnande så är det inte möjligt.

Om Islamisterna inte lider av någon personlighets störning så bevisar det ju bara återigen att det är något fel inom Islam som driver på detta. Jag menar att det är så många individer runtom i hela världen att alla dessa individer inte kan vara psykiskt sjuka.

Dagens media säger att människor "radikaliseras" och de ger vaga anledningar till detta som om vi borde "acceptera" det.. Det är inte hållbart det måste få ett stopp! Att sätta stopp för Islam, om Islam inte kan lösa detta själv verkar vara den enkla lösningen. Även om den är lite "extrem".
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Det är väl en "anledning".


Ja, det är en anledning. Oavsett om du tycker den är bra eller inte.

Citerar ante-vante:
Men det jag menar är att Islam är grunden till att de har haft en sådan dålig utveckling.


Det tror jag inte alls på. Kan inte komma på någon civilisation som inte haft religion som byggsten. Anledning till att de inte haft någon chans att utvecklas är snarare geografisk.

Citerar ante-vante:
Hade västvärlden gått in och massmördat de i mellanöstern så hade de ju såklart haft ett skäl till att slå tillbaka.


Men det är ju exakt det som har hänt vid oräkneliga tillfällen. Att man ger det ett annat namn spelar ingen roll.

Citerar ante-vante:
Bomba om fängsla inte är möjligt, det är dock ganska svårt att fängsla någon som spränger sig själv i luften när man försöker att göra detta.


Du kan inte på allvar tro att det skulle lösa någonting. Även om du på något sätt skulle lyckas ha ihjäl alla extremister eller rent av utrota religion överhuvudtaget så skulle det dyka upp andra grupper som begår terrordåd i något annat namn.

Citerar ante-vante:
Det absolut bästa är ju såklart att bemöta dem med argument, men när de är tungt beväpnande så är det inte möjligt.


Givetvis inte.

Citerar ante-vante:
Om Islamisterna inte lider av någon personlighets störning så bevisar det ju bara återigen att det är något fel inom Islam som driver på detta. Jag menar att det är så många individer runtom i hela världen att alla dessa individer inte kan vara psykiskt sjuka.


Som jag har sagt från början, de flesta områden där Islam utövas lever folk under väldigt dåliga förhållanden. Människor som lever på det viset är desperata och gör allt som krävs för att överleva. Det är alltså väldigt enkelt för våldsamma grupper att utnyttja dessa människor för sitt eget syfte genom att använda religionen som anledning. Om inte religionen fanns, så skulle man bara använda sig av något annat. Det är alltså inte religionen i sig som är problemet.

Anledningen till varför det finns extremister även här i Europa har vi redan diskuterat.

Citerar ante-vante:
Det är inte hållbart det måste få ett stopp! Att sätta stopp för Islam, om Islam inte kan lösa detta själv verkar vara den enkla lösningen. Även om den är lite "extrem".


Som sagt, det är inte Islam i sig som är problemet. Jag tycker även det är lite konstigt att du talar om Islam som om det vore någon slags organisation.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar du du du du duuuuuu du du:
om vi pratar om terrorattackerna i Paris så är detta en bättre förklaring till "varför" än "för att Islam":

https://pbs.twimg.com/media/CTx6ZF_WIAAci9e.png


Ingen Islam ingen terror attack i Paris enough said...
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
När du skriver på detta vis så är det ju svårt att säga vad du menar. De flesta inom andra religioner gör inte "extrema massmord" i dagen läge och har inte så gjort på länge


Fast nu väljer du bara att blunda inför allt som hänt genom åren, eller så vet du helt enkelt inte om det. 1978 dog 909 människor i ett kollektivt självmord efter att ha blivit totalt hjärntvättade av Jim Jones. Detta var en sekt som grundades ur kristendom. Sedan kommer du ifrågasätta detta eftersom det var ett kollektivt självmord, poängen är att över 900 vanliga människor dog under Jim Jones påverkan.

Problemet med ditt resonemang är att du underskattar, eller helt bortser från situationella faktorer. Du säger att:
Citerar ante-vante:
Faktum kvarstår att Islam har problem


Har du hört talas om det grundläggande attributionsfelet? Det innebär att du tillskriver en annan persons misslyckande som deras eget fel, medan om du själv misslyckas med något beror det på situationen. Min poäng med att nämna detta är att människor verkar tendera att helt bortse från situationella faktorer när det kommer till andras agerande.
Islam är en av världens största religioner och är vitt utspridd. Du säger att Islam är problematisk baserat på en terrorgrupp i mellanöstern samtidigt som miljarder muslimer lever världen över och aldrig gör en fluga förnär.

Mellanöstern har varit präglat av krig i ett x-antal år nu, människor blir och är utsatta i dessa påverkade områden. Titta på grundläggande psykologi så ser du att utsatta människor är lättare att påverka. Det finns en anledning till varför Jehovas Vittne ofta kommer och knackar dörr när du är inflyttande i en ny stad. Dessa personer är utsatta vilket gör det lätt för terrorgrupper som IS att utnyttja dessa. Det är inte Islam som är problemet, det är dessa personer och situationen de tvingas att leva i.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Fasen vad naiv du verkar vara, ante-vante. Tycker att Sideshows argument är riktigt bra, men du verkar helt strunta i vissa saker han skriver och (som Sideshow själv påpekade) så saxar du endast småsaker som passar dig.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Varning på Growler, alltså? Och borttagning av inlägget dessutom? Skulle man kunna få förklarat lite mer ingående exakt varför det förtjänade en varning och borttagning? Har Gamereactor tagit efter Yale (eller snarare vissa galna Yale-elever) i det att ni hellre vill skapa ett 'safe place' istället för ett intellektuellt sådant? Nog för att Growlers inlägg kändes som ett ganska uppenbart försök till provokation (so what, egentligen?), men så jävla hemskt var det väl inte att det behövdes ta bort? Vi är inte barn som hänger här, vi kan tåla något så hemskt som yttrandet "religiösa borde inte ha rösträtt".

Låt inlägget stå kvar och låt Growler ha möjligheten att bemöta de två kommentarer riktade till honom istället. Det hade kunnat bli en intressant diskussion (främst är jag intresserad av huruvida han är en personifierad reddit-meme eller om han faktiskt var seriös), men nu har ni släckt alla chanser till en sådan. Till vilken nytta?
  • 0
Jag har inte något problem med mitt resonemang, all form av religion är skit, det ger i bästa fall falsk trygghet. Trygghet kan vara bra för människor men att tro på lögner är i slutändan alltid dåligt.

Det jag menar är en bidragande orsak till att Islam är en extremt dåligt religion som har dåligt inflytande på folk är att bara se hur det ser ut i länderna som har Islam som största religion. Alla har en sak gemensamt de är skit, trots att många av länderna har riktigt bra tillgångar.

Varför är det krig i dessa länder? Vill de har krig? Tycker de krig är bra? Är det något i deras kultur som göra att det skapas ständiga konflikter?

När de kommer till Europa så vill de inte leva som vi gör, om någon pratar dåligt om Muhammed så blir det upplopp.

Men det är bra att så många på GR vill försvara Islam hoppas det biter er i arslet en dag för det är vad dagens utveckling kommer att leda till.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
När de kommer till Europa så vill de inte leva som vi gör, om någon pratar dåligt om Muhammed så blir det upplopp.


Ja, herregud, vilken vrickad religion det måste vara när folk blir upprörda att andra smutskastar deras profet.

Samtidigt tappar svenskar huvudet och tänker bojkotta SVT när de sätter in Dirawi som julvärd pga att det måste vara en kristen som är julvärd. Ja, kristendomen och svenskar är något utöver det vanliga. Perfektion.

Citerar ante-vante:
Men det är bra att så många på GR vill försvara Islam hoppas det biter er i arslet en dag för det är vad dagens utveckling kommer att leda till.


Haha, ja fy för öppenhet och acceptans.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:När de kommer till Europa så vill de inte leva som vi gör, om någon pratar dåligt om Muhammed så blir det upplopp.

Ja, herregud, vilken vrickad religion det måste vara när folk blir upprörda att andra smutskastar deras profet.

Samtidigt tappar svenskar huvudet och tänker bojkotta SVT när de sätter in Dirawi som julvärd pga att det måste vara en kristen som är julvärd. Ja, kristendomen och svenskar är något utöver det vanliga. Perfektion.

Citerar ante-vante:Men det är bra att så många på GR vill försvara Islam hoppas det biter er i arslet en dag för det är vad dagens utveckling kommer att leda till.

Haha, ja fy för öppenhet och acceptans.


Är inte Dirawi en antisemit? http://www.svd.se/gina-dirawi-i-blasvader Det är bra att bojkotta henne.

Öppenhet är bra men tänk om det finns en öppenhet som riskerar vår egna säkerhet?
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Är inte Dirawi en antisemit? http://www.svd.se/gina-dirawi-i-blasvader Det är bra att bojkotta henne.


Men hörru, var det verkligen det jag sa? Du läser ju det du vill läsa. Jag sa att folk bojkottar henne för att hon är muslim med anledning att folk tycker det ska vara en kristen, av någon anledning, som ska vara julvärd. Sedan att hon har promotat en bok av en antisemit är en helt annan femma.

Citerar ante-vante:
Öppenhet är bra men tänk om det finns en öppenhet som riskerar vår egna säkerhet?


Jaså? Jag anser att vara av din åsikt är bra mycket farligare än att vara öppen. Genom att inte vara öppen och istället vara fientlig kommer vi få ett mycket otryggare Sverige.
Jag menar, nazismen började någonstans också right?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Citerar Braff:
Låt inlägget stå kvar och låt Growler ha möjligheten att bemöta de två kommentarer riktade till honom istället. Det hade kunnat bli en intressant diskussion (främst är jag intresserad av huruvida han är en personifierad reddit-meme eller om han faktiskt var seriös), men nu har ni släckt alla chanser till en sådan. Till vilken nytta?


Jag håller med dig i det du skriver, men räknar kallt med att du inte får någon ordentlig förklaring.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!