Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Det är svårt att säga.
Den du fruktar allra mest är nämnligen dig själv.
  • 0
Citerar SystembolagetFinnsInte666:
Gud är allt, det är bara snillen och hyperintelectuella svàrsinta människor och egon som Voltaire som inte vill ärkänna det


Om gud är allt, är han även ateist (eller för den delen alla ateister). Vore dumt av gud att inte tro att han själv existerar.
There are only 10 types of people in the world — those who understand ternary, those who don't, and those who mistake it for binary.
  • 0
Citerar The Haymaker:
Om gud är allt, är han även ateist (eller för den delen alla ateister). Vore dumt av gud att inte tro att han själv existerar.


Han är allt men eftersom varannan individ har sin egen vilja sà kan han tuvärr inte välja vart denna ska gà och allt som människan har kommit pà är inte guds skapelse: Vi har användt guds skapelse för att vissa att människan är större än gud
dumt va?
  • 0
Citerar The Haymaker:
Citerar Charlie Chaplin:
Gud är allt, det är bara snillen och hyperintelectuella svàrsinta människor och egon som Voltaire som inte vill ärkänna det


Om gud är allt, är han även ateist (eller för den delen alla ateister). Vore dumt av gud att inte tro att han själv existerar.


Det skrev jag inte?
Den du fruktar allra mest är nämnligen dig själv.
  • 0
Citerar Charlie Chaplin:
Det skrev jag inte?


Felcitering, ändrat.

Citerar SystembolagetFinnsInte666:
Han är allt men eftersom varannan individ har sin egen vilja


Bara varannan? Är resten bundna till guds vilja eller?
There are only 10 types of people in the world — those who understand ternary, those who don't, and those who mistake it for binary.
  • 0
Citerar SystembolagetFinnsInte666:
Han är allt men eftersom varannan individ har sin egen vilja sà kan han tuvärr inte välja vart denna ska gà och allt som människan har kommit pà är inte guds skapelse: Vi har användt guds skapelse för att vissa att människan är större än gud
dumt va?


En liten fråga: till vilken trosinriktning erkännner du dig till? Eller är du en satanist som "trollar"

Citerar SystembolagetFinnsInte666:
( Voltaire trodde att christendom skulle försvinna 100 àr efter hans levnads tid och skulle bli gammal historia. Han dom 1787 och vad hände med honom? Jo han blev historia! )


Det är lite fånigt att säga att Voltaire är historia, hans arv är väldigt påtagligt än idag. Till viss del får vi ge honom rätt, religionen har inte den makt över t.ex. vetenskapen den hade för några hundra år sedan. I jämförelse lever kristendomen ett ganska undanskymt liv i dagens Europa. Upplysningstraditionen han var en förkämpe för är i allra högsta grad vid liv. Och det stör mig ungefär lika mycket som kristen dogmatism men det är väl en annan diskussion.

Citerar SystembolagetFinnsInte666:
Ni vetenskaps-trogna är smà smà pà denna jord...


Håller med där. Alltet kan lika lite förklaras med dagens beprövade vetenskap som det kan med religion. Var och en salig på sin sak som någon klok gammal gumma sade.
  • 0
Citerar SystembolagetFinnsInte666:
Citerar tentakel:

Gud är allt, det är bara snillen och hyperintelectuella svàrsinta människor och egon som Voltaire som inte vill ärkänna det


Gud är inget, det är bara trångsynta, och verklighetsbefriade människor som inte vill erkänna det.
Jag använder samma resonemang och aggresivitet som du gör. Du bör inte vara offensiv som troende. Snarare defensiv, eftersom din tro baseras på dynga. Du skall försvara och förklara din tro, istället för att ifrågasätta verkligheten.

Om din gud finns, kan du inte visa oss ovälsignade var han är då?
  • 0
Citerar Junansou:
Gud är inget, det är bara trångsynta, och verklighetsbefriade människor som inte vill erkänna det.


Congratulation, you just won the Nobel prize, all categories
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Vi människan har fått den fria viljan av Gud. Vi har all rätt att använda den till vilket syfte som helst. Men jag antar att så länge jag själv just existerar som en av Guds skapelser som just bestämmer över mig själv och inte styrs av en representant här på Jorden kan väl människor leva ett liv som dem just önskar. För jag ser verkligen ingen mening om en Gud som vill bli bönad och älskad av sina skapelser förrän vi har avslutat allt bråk med andra religioner. Bara då känns det som om Gud verkligen kan få ro och bli verkligen bli bönad som han vill.

Folk sades förr att dem behöver någon som leder dem. Ledaren är ingen annan än människans vilja. Gud bestämmer inte över oss. Det gör vi.
Skolbetyg är som att bedöma folk efter utseendet.
  • 0
Citerar Saffransbulle:
För jag ser verkligen ingen mening om en Gud som vill bli bönad och älskad av sina skapelser förrän vi har avslutat allt bråk med andra religioner. Bara då känns det som om Gud verkligen kan få ro och bli verkligen bli bönad som han vill.


Shit, tänk om jag varit så vis när jag var 13!

Citerar Saffransbulle:
Folk sades förr att dem behöver någon som leder dem. Ledaren är ingen annan än människans vilja. Gud bestämmer inte över oss. Det gör vi.


Du har så rätt. Det är det här som är det viktiga. Oavsett om man tror på Gud eller Marx är det hur vi uppför oss mot varandra som är det avgörande. Många, särskilt arga tonåringar verkar vara väldigt avigt inställda till religion av någon anledning. Som att världen skulle vara ett bättre ställe utan religion. Rovdriften, hatet, girigheten och missunsamheten för att nämna några mänskliga specialiteter är inte uppfunna av kyrkan (men i många tider flitigt utövade).
  • 0
Varför skulle Gud ge oss den fria viljan och valfriheten när ändå bestraffar oss när vi gör eller beter oss fel? Det är ju som att säga: "Du får dra vart du än vill, men och du går så slår jag ihjäl dig". Dubbelmoral, brist på förstånd samt ingen bra användning av guddomlighet.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Varför skulle Gud ge oss den fria viljan och valfriheten när ändå bestraffar oss när vi gör eller beter oss fel? Det är ju som att säga: "Du får dra vart du än vill, men och du går så slår jag ihjäl dig". Dubbelmoral, brist på förstånd samt ingen bra användning av guddomlighet.


Fan vad ilsken du är på Gud då! Det verkar nästan som att du tror på honom med tanke på ur ilsk du är. Vem har sagt att Gud bestraffar någon? Guds straff blev ganska omodernt redan med GT Allvarligt, vissa, särskilt bokstavstroende och missunsamma hävdar Guds straff som orsak till allt svårmod i världen. Jag, som varken är kristen eller har något emot nämnda religion, ogillar detta tänkande. Dock finns det väldigt många kristna som skyller lidandet i världen på den fria viljan, detta förstår jag bättre.

Om nu två otroende ska reflektera över varför gud gör det ena eller det andra tycker jag det låter vettigare att han ger oss möjlighet att påverka våra liv som vi vill snarare än att tillverka nåt massivt dockskåp där han själv bestämmer allt. Om Gud finns tror jag att han bryr sig mer om hur vi behandlar våra medmänniskor oavsett tro än hur vi tolkar Bibeln och vem vi fördöömer. Läs Nya Testamente, Jesus hävdar att Gud är kärlekens och förlåtandets Gud och han ber oss att inte kräva öga för öga som det står i Gamla Testamente.

EDIT:

Humanisten: Kul att vi får ta upp den här diskussionen i en mer lämplig tråd
  • 0
Jag tror inte på gud. Det finns inga bevis och ingen har sett honom.
  • 0
Citerar tentakel:
Humanisten: Kul att vi får ta upp den här diskussionen i en mer lämplig tråd


... Oj, jag som trodde att det här var "Finns Gud"-tråden, kollar igen... Va! Det här är ju rätt tråd?! Varför jag klankar ner på Gud? Det första sättet att sänka en lögn är att punktera den är att visa alla brister i den "logik" som bygger upp den. Och Gud är en lögn som ska punkteras. Alltså ska han bekämpas med logik och hackas på.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
... Oj, jag som trodde att det här var "Finns Gud"-tråden, kollar igen... Va! Det här är ju rätt tråd?!


Du missförstår mig, syftar på diskussionen vi hade i homorättighetstråden. Det här är rätt tråd, den andra var det inte.

Citerar Humanisten:
Varför jag klankar ner på Gud? Det första sättet att sänka en lögn är att punktera den är att visa alla brister i den "logik" som bygger upp den. Och Gud är en lögn som ska punkteras. Alltså ska han bekämpas med logik och hackas på.


Tror du för en ganska hopplös kamp. Tro handlar inte om logik utan om just... Tro. De som tror behöver liksom inga logiska argument för sin tro eftersom den är djupt personlig. Man kan däremot diskutera kristen moral på logiska grunder men du angriper ju själva tron och försöker punktera den med din logik. Hopplöst krig du för.

Förresten: Varför vill du så gärna sänka lögnen om Gud?

Tillagt 2008-11-22 20:35:
Citerar dawid97:
Jag tror inte på gud. Det finns inga bevis och ingen har sett honom.


Många har sett honom. Problemet är att deras vittnesmål är lika trovärdiga som uppgifter om att folk har sett spöken, ufon och Störsjöodjuret.
  • 0
Citerar tentakel:
Du missförstår mig, syftar på diskussionen vi hade i homorättighetstråden. Det här är rätt tråd, den andra var det inte.


Ok^^

Citerar tentakel:
Tror du för en ganska hopplös kamp. Tro handlar inte om logik utan om just... Tro.


Exakt, jag vet det, till och med Martin Luther sade det.

Citerar tentakel:
De som tror behöver liksom inga logiska argument för sin tro eftersom den är djupt personlig. Man kan däremot diskutera kristen moral på logiska grunder men du angriper ju själva tron och försöker punktera den med din logik. Hopplöst krig du för.


Folk som tror på Gud behöver ingen egen moral, de slänger undan den och viftar med Guds ord i pappersform och hävdar att det dem gör är det rätta. Att diskutera moral med någon som inte har en egen syn på moral är helt omöjligt. Man måste gå emot den som sade sig bestämma vad som är moraliskt eller inte.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Folk som tror på Gud behöver ingen egen moral, de slänger undan den och viftar med Guds ord i pappersform och hävdar att det dem gör är det rätta. Att diskutera moral med någon som inte har en egen syn på moral är helt omöjligt. Man måste gå emot den som sade sig bestämma vad som är moraliskt eller inte.


Hur många kristna har du träffat egentligen? Låter på hur de beskriver dem som om du bara stött på pingstvänner.

Guds ord i pappersform är inte entydiga och ofta motsägelsefulla. Få kristna, iaf. i Sverige, köper Bibelns budskap med rubb och stubb. Jag kan lova dig att de flesta kristna reflekterar lika mycket som du och jag över moral. Det rätta är inte alltid lätt att göra även om man har en bok full med råd.

Har du hört det här citatet (det är från en kristen filosof om jag minns rätt): "Religion is not the bandage - it is the wound"?

Teodicéproblemet (om Gud är god, hur kan han då tillåta ondska i världen)är ett av de största problemen bland kristna tänkare de senaste millenierna. Du är liksom inte den första att se problematiken med en god och allsmäktig Gud.

Tillagt 2008-11-22 21:10:
Tillagt:

Förresten, jag vill fortfarande gärna veta varför du så gärna vill bekämpa religionen.
  • 0
Citerar tentakel:
Hur många kristna har du träffat egentligen? Låter på hur de beskriver dem som om du bara stött på pingstvänner.


Hade inte så många av dem i Falköping, dem fanns, men de flesta var vanliga mesar från svenska Kyrkan. Men jag bedömmer efter deras budskap (samt att jag råkar dra in Katolska exempel ibland).

Citerar tentakel:
Guds ord i pappersform är inte entydiga och ofta motsägelsefulla. Få kristna, iaf. i Sverige, köper Bibelns budskap med rubb och stubb. Jag kan lova dig att de flesta kristna reflekterar lika mycket som du och jag över moral. Det rätta är inte alltid lätt att göra även om man har en bok full med råd.


Om de nu är så jäkla fundersamma, varför tror dem på honom då?

Citerar tentakel:
Teodicéproblemet (om Gud är god, hur kan han då tillåta ondska i världen)är ett av de största problemen bland kristna tänkare de senaste millenierna. Du är liksom inte den första att se problematiken med en god och allsmäktig Gud.


Klart jag har hört om Teodicésproblemet, jag går tredje året på gymnasiet, så jag har haft både Religionskunskap och Filosofi, men bara att jag inte är den första med att se det betyder det inte att jag ska bli den sista-.-*
Ska jag ge upp? Sätta mig på backen medans de trångsynta försöker styra hur vi andra ska tycka och tänka?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Hade inte så många av dem i Falköping, dem fanns, men de flesta var vanliga mesar från svenska Kyrkan. Men jag bedömmer efter deras budskap (samt att jag råkar dra in Katolska exempel ibland).


Vems budskap? Du pratar om världens största religion med fler inriktningar och olika budskap än vad jag kan räkna.

Citerar Humanisten:
Om de nu är så jäkla fundersamma, varför tror dem på honom då?


Religion är inte alltid ett val. Man väljer inte alltid vad man tror på. Jag skulle t.ex. vilja tro att vetenskap och humanism kan rädda världen. Det hade varit bekvämt. Men jag gör det inte.

Dessutom, det är väl alltid bra att fundera över var man står. Förmågan att ändra på sig är det som skiljer den vise från den envise brukar man ju säga.

Citerar Humanisten:
Klart jag har hört om Teodicésproblemet, jag går tredje året på gymnasiet, så jag har haft både Religionskunskap och Filosofi, men bara att jag inte är den första med att se det betyder det inte att jag ska bli den sista-.


Du kommer inte bli den sista. Varje år börjar nya ungdomar gymnasiet.

Citerar Humanisten:
Ska jag ge upp? Sätta mig på backen medans de trångsynta försöker styra hur vi andra ska tycka och tänka?


Jag vet inte vem som styr hur vi ska tycka och tänka, har aldrig märkt av nåt inflytande över mitt liv från trångsynta religiösa. Sossar och moderater har påverkat mitt liv mer (och det är inte mycket de har gjort det heller).

Är det därför du är så arg på dem? För att du känner att de styr över hur du tycker och tänker? Jag lovar, så fort du slutat läsa religion i gymnasiet kommer ditt ofrivilliga samröre med religion vara minimalt (om du nu inte har en kristen familj, isf tycker jag synd om er).
  • 0
Citerar tentakel:
Jag vet inte vem som styr hur vi ska tycka och tänka

tog det ur sitt sammanhang, jag vet, men ändå:

Jag är inte säker på att det finns fri vilja. Äkta fri vilja är en sån där sak som aldrig går att bevisa, precis som att man aldrig kan bevisa att någon annan fins eller tänker.
Mitt syfte? Jag är bara här för att ge dig en knuff över kanten
  • 0
Citerar Sandbox Hero:
tog det ur sitt sammanhang, jag vet, men ändå:

Jag är inte säker på att det finns fri vilja. Äkta fri vilja är en sån där sak som aldrig går att bevisa, precis som att man aldrig kan bevisa att någon annan fins eller tänker.


Jo, det där var väldigt ryckt ur sitt sammanhang men jag håller ju med dig. Jag tror inte på den fullständigt fria viljan. Vi är alla barn av vår tid och produkter av våra förutsättningar i stor utsträckning. Dock anser jag att man bör försöka göra det bästa man kan av situationen och sträva mot det man anser är gott för mig och för andra. Det är svårt att agera etiskt men det är ju ingen ursäkt för att lägga ner det helt och hållet, eller hur?

I inlägget ovan försöker jag inte bevisa att den fria viljan finns. Ursäktar om jag uttryckt mig otydligt. Däremot vänder jag mig emot att Humanisten hävdar att trångsynta kristna sitter och styr hur vi ska tycka och tänka. Nu såg jag i en annan tråd att hans plastfarsa är präst så det kanske är verklighet för honom. Isf. tycker jag att han ska säga åt gubben att inte lägga sig i hans liv. Jag har däremot vad jag kan minnas aldrig lidit av religiösa påtryckningar. Visst finns det saker att bli upprörd över med kyrkan, när det hycklas, hetsas mot kvinnliga präster osv. Men det är ju inte kyrkan problem per se, det är ju för att det finns en massa hatiska och missunsamma människor över allt.
  • 0
Citerar tentakel:
Vems budskap? Du pratar om världens största religion med fler inriktningar och olika budskap än vad jag kan räkna.


Jag ser alla kristna som samma flock av blonda får på sätt och vis, fast jag kastar mest grus på katolikerna.

Citerar tentakel:
Religion är inte alltid ett val. Man väljer inte alltid vad man tror på. Jag skulle t.ex. vilja tro att vetenskap och humanism kan rädda världen. Det hade varit bekvämt. Men jag gör det inte.


... Va!?!?... ... Man väljer alltid vad man ska tro, man tar in det man tillåter sig själv att ta in. Även om min morsa läste barnbibeln för mig när jag var liten, och ville att jag skulle konfirmera mig, så sade jag nej, för det var mitt val.

Citerar tentakel:
Du kommer inte bli den sista. Varje år börjar nya ungdomar gymnasiet.


Fast varge ny årskull ungdomar blir ju bara dummare och dummare, studerat nykomlingar på skolan i tre år nu. Domedagen är på väg

Citerar tentakel:
Nu såg jag i en annan tråd att hans plastfarsa är präst så det kanske är verklighet för honom. Isf. tycker jag att han ska säga åt gubben att inte lägga sig i hans liv.


Han vågar inte lägga sig i mitt liv (rädd att jag ska mosa honom). Men jag ser hans åsikter.

Citerar tentakel:
Jag vet inte vem som styr hur vi ska tycka och tänka, har aldrig märkt av nåt inflytande över mitt liv från trångsynta religiösa. Sossar och moderater har påverkat mitt liv mer (och det är inte mycket de har gjort det heller).


Burr, nämn inte moderater

Citerar tentakel:
Är det därför du är så arg på dem? För att du känner att de styr över hur du tycker och tänker? Jag lovar, så fort du slutat läsa religion i gymnasiet kommer ditt ofrivilliga samröre med religion vara minimalt (om du nu inte har en kristen familj, isf tycker jag synd om er).


Det är hur de vill forma samhället, som med homoäktenskap, abortfrågor, stamcellsforskning och en massa andra saker som antingen gynnar samhället eller bara är helt enkelt rätt, sådana saker gnäller dem på, och det är en av sakerna som jag inte tycker om dem för, sen så kommer ju också historiska orsaker därtill.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
... Va!?!?... ... Man väljer alltid vad man ska tro, man tar in det man tillåter sig själv att ta in. Även om min morsa läste barnbibeln för mig när jag var liten, och ville att jag skulle konfirmera mig, så sade jag nej, för det var mitt val.


Håller inte med dig. Det är inte så lätt att välja att tro på Gud eller inte. I din ålder var jag ateist, hade nog kommit bra överens med dig om vi varit klasskompisar vad det låter som t.o.m. Dock har jag de senare åren börjat tvivla, jag tror inte på den kristne Guden men jag har fått anledning att tro att det kanske finns något mer och mer komplicerat än vad varken vetenskap eller religion kan förklara fullständigt. Nu är jag nånstans mitt emellan, vet inte om det kan kallas för agnosticism för jag tror det är när man är kristen och tvivlar, jag kommer s.a.s. från andra hållet. Det hade varit lättare för mig att välja ateismen eller religionen men det går inte.

Citerar Humanisten:
Fast varge ny årskull ungdomar blir ju bara dummare och dummare, studerat nykomlingar på skolan i tre år nu. Domedagen är på väg


Ironiskt att det är du som säger det när det är jag som är många årskullar äldre än dig.

Citerar Humanisten:
Burr, nämn inte moderater


Inga problem! Pratar inte gärna heller om dem i onödan.

Citerar Humanisten:
Det är hur de vill forma samhället, som med homoäktenskap, abortfrågor, stamcellsforskning och en massa andra saker som antingen gynnar samhället eller bara är helt enkelt rätt, sådana saker gnäller dem på, och det är en av sakerna som jag inte tycker om dem för, sen så kommer ju också historiska orsaker därtill.


De här sakerna har du ju rätt i fast det är mest amerikanska protestanter och katoliker som har de där åsikterna. Svenska kristna är oftast inte lika radikala.
  • 0
Citerar tentakel:
Ironiskt att det är du som säger det när det är jag som är många årskullar äldre än dig.


Tyvärr så är jag inte helt körd, det var typ strax innan eller efter jag blev lite äldre som barn helt plötsligt för alltid skulle förbli barn, och barnen bombarderas av überbarnsliga och genomkorkade barnprogram, medans de lite mer mogna och lärorika programmen jag växte upp med försvann, ett efter ett

Citerar tentakel:
De här sakerna har du ju rätt i fast det är mest amerikanska protestanter och katoliker som har de där åsikterna. Svenska kristna är oftast inte lika radikala.


Förutom om vissa frågor, som de som småbarn håller hårt fast vid.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Tyvärr så är jag inte helt körd, det var typ strax innan eller efter jag blev lite äldre som barn helt plötsligt för alltid skulle förbli barn, och barnen bombarderas av überbarnsliga och genomkorkade barnprogram, medans de lite mer mogna och lärorika programmen jag växte upp med försvann, ett efter ett


Det roliga är att du kommer säkert sitta som ett fån när du är 25 och prata med en gymnasieelev som säger EXAKT samma sak till dig som du nu sa till mig.

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!