Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Ensamkommande flyktingbarn kan få upp till 3000 kronor/månad mot ett löfte om att de mist en förälder

Ensamkommande flyktingbarn - kursivering eftersom termen i praktiken inte längre enbart innefattar barn till och med 18-års ålder utan även 34-åringar som hävdar sig vara 14 - kan nu begära ekonomiskt stöd från pensionsmyndigheten om en eller båda deras föräldrar har mist livet.

De kan få mellan 1,5 - 3 000 kronor per månad om de kan intyga på heder och samvete att en eller båda deras föräldrar har mist livet - så kallat efterlevandestöd. Det krävs alltså att de skriftligen lovar att de har mist en eller båda föräldrarna och kan sedan få en summa pengar i månaden upp till 20-års ålder, och de kan även hämta upp till 70 000 kronor retroaktivt. Pensionsmyndigheten höjer sin prognos på utbetalningar från 200 miljoner kronor år 2015 till 770 miljoner kronor år 2020. 9 av 10 ansökningar godkänns.

Men det är ingen fara för Sonila Yeniemi på Pensionsmyndigheten svarar, på frågan om det finns risk att flyktingbarnen lämnar felaktiga uppgifter, att "det inte finns något incitament att lämna felaktiga uppgifter, eftersom det alltid är barnen som ska ha trygghet". Bortsett från att 70 000 spänn retroaktivt är ett synnerligen starkt incitament till att ljuga ihop en snyfthistoria, och att barnens trygghet är ett obegripligt svar så är allting frid och fröjd.

Detta hade väl inte varit en lika totalt verklighetsfrånvänd och obegripligt bisarr åtgärd från Rosenbad, om det vore så att Sverige tillämpade åldersbestämningsmetoder på ensamkommande flyktingbarn. Nu gör vi ju inte det, med hänvisning till att de tand- och handledsundersökningar som görs "visar alldeles för stora felmarginaler". Som jämförelse kan man kika på danskarna som undersöker tänder, ben och könsorgan och hävdar sig ha en felmarginal på maximalt ett år. I en undersökning från 2014 misstänkte danska myndigheter att 282 stycken flyktingbarn av totalt 818 ljög om sin ålder. Efter den danska metoden för åldersbestämning visade undersökningarna att 202 av dessa 282 misstänkta hade uppgett en lägre ålder än verkligheten.
___

Ponera att vi hade ett liknande system för arbetsskador, handikapp, barnbidrag eller studiebidrag: "jag lovar på heder och samvete att jag är förlamad från halsen neråt. Ni kan sätta in mina 150 000 i försäkringsstålar på mitt plusgiro 425 03 82-8. Bry er inte om att jag knallade in här för eget maskineri - jag är rullstolsbunden. Det lovar jag också."

Hellre fria än fälla heter det ju. Att ett faktiskt flyktingbarn skickas tillbaka ut i kylan är ju alltid värre än att tio 25-åringar bedröms vara fjortonåringar och får stanna här med ekonomiskt stöd för en påstått avliden förälder. Det är bara, i skrivande stund, oerhört, oerhört svårt att se hur det här ska gå i hop. Hur skattebetalarnas öppna hjärtan inte kommer sluta sig som en mussla. Hur det här kommer motiveras av sossarna utan att Löfvén snubblar och kör hela huvudet i talarstolen med retorisk fumlighet. Och allt detta medan Sverigedemokraterna kan stå vid sidan och håva in procentsatser av väljare genom att bara ställa frågan alla undrar.

- Hur tänkte ni nu?
Citerar ante-vante:
Om nu målsättningen är att hälpa så många människor som möjligt så gör man ju det på helt fel sätt.


Man kan tro på andra saker än att "hjälpa så många som möjligt".
  • 0
Citerar Lurkman:
Man kan tro på andra saker än att "hjälpa så många som möjligt".


Som att låta människor svälta ihjäl för att tjäna pengar?
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Som att låta människor svälta ihjäl för att tjäna pengar?


Till exempel, eller att du skulle ha ett större ansvar för människan som knackar på din dörr.
  • 0
Citerar Ree:
http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/how-many-gigatons-of-co2/

Läsvärt om hur mycket växthusgaser vi släpper ut, och hur många år (hint: det är lite) innan vi når 2C-gränsen.


Norrmännen har vettiga prioriteringar angående detta: http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Global-oppvarming-gjor-skisporten-utrydningstruet-697865_1.snd

"I 2050 kan den globale oppvarmingen på kloden ha nådd to til tre grader. Det kan i verste fall være dødsdommen for toppidrettene langrenn, alpint og skiskyting."
  • 0
Citerar Lurkman:
Till exempel, eller att du skulle ha ett större ansvar för människan som knackar på din dörr.


De människorna knackar ju på just våran dörr, för att de får ett liv i lyx här jämfört med de allra flesta länderna mellan den platsen de kom från och ända bort till våran del av världen. Så de har jag inte så mycket för.

Bör vi hjälpa flyktingar i landet? Ja men det har fan en gräns som har passerats för länge sedan.

Konstigt att du tycker att det är bättre att hjälpa få på ett dyrt sätt än att hjälpa många fler för samma pengar.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar Lurkman:
Varför tror du inte att det kan ha handlat om ideologisk övertygelse? Är lite fascinerande att du inte ens överväger det utan istället tror det sämsta om honom.


Det här fenomenet har jag på det senaste börjat störa mig allt mer på. Det finns alltid någon jävel som att istället att ta en person på orden ska försöka hitta någon dold konspirationsteori som förklaring till människors beteende. Förmodligen är det en konsekvens av att många inte förstår att andra personer kan ha helt andra åsikter och övertygelser.

Här är ett underbart exempel på fenomenet (dock inte om Reinfeldt) skrivet av Faisal Saed Al Mutar:

http://www.faisalalmutar.com/2015/11/16/i-am-a-jihadist-and-i-am-tired-of-not-being-given-credit/
Citerar ante-vante:
De människorna knackar ju på just våran dörr, för att de får ett liv i lyx här jämfört med de allra flesta länderna mellan den platsen de kom från och ända bort till våran del av världen. Så de har jag inte så mycket för.


Tycker det är najs att jag bor i ett land som så relativt många personer väljer att fly till. Men en sak som det känns som att många glömmer bort i debatten är att de allra flesta inte vill lämna sitt hemland, och om de väljer att lämna sitt hemland så söker de sig i första hand till grannländerna eller någon annan plats där de känner större samhörighet. Har för mig att när den stora strömmen började under förra sommaren så var det i samband med att skolorna i syrien la av helt? Många valde att bo i ett land med inbördeskrig under många och stod ut med rätt mycket skit, men när skolsystemet la av fick de nog tydligen.

Denna länk kan kanske vara av intresse: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_net_migration_rate ? Och denna https://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_the_Syrian_Civil_War ?

Det var lite drygt 160 000 asylsökande i Sverige förra året ( http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html ), jämför det med fläckarna på denna karta: http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php så ser du att det finns fler registrerade skyddssökande i Irak än vad det finns asylsökande i Sverige, och många många fler i Lebanon/Jordanien än i Irak.

vet inte om just du är en av de personerna som inte har greppat detta, men det är i alla fall värt att ta upp och ditt inlägg triggade igång mig. när jag ändå är i farten kan jag väl säga att det är rätt få asylsökande personer som är "flyktingar" (här i sverige), de flesta bedöms som Övriga skyddsbehövande eller har någon annan skyddsstatusförklaring. för att vara flykting enligt EU-direktivet så måste man kunna visa att man personligen har anledningar att vara rädd för förföljelse på grund av sin religion/läggning/kön/politiska åsikter. rätt svårt för genomsnittlig person från syrien visa att de personligen blir förföljda och inte bara råkar befinna sig i mitt i skottlossningen mellan krigande parter i Syrien. detta är inte heller något som syns i debatten så ofta (och det kanske inte spelar någon roll?) men det går att läsa lite mer om på Migge-V's hemsida här: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Att-ansoka-om-asyl/Asylregler.html
  • 0
Citerar ante-vante:
Konstigt att du tycker att det är bättre att hjälpa få på ett dyrt sätt än att hjälpa många fler för samma pengar.


Konstigt att du inte kan skriva mer än ett inlägg utan att byta ämne... orkar inte mer.
  • 0
Citerar Lurkman:
utan att byta ämne


Hur fan bytte jag ämne?

Att "hjälpa på plats" är mycket mer kostnadseffektivt än att hjälpa i Sverige.

Tillagt 2016-03-31 23:15:
Citerar du du du du duuuuuu du du:
rätt svårt för genomsnittlig person från syrien visa att de personligen blir förföljda


http://www.svd.se/manga-flyende-saknar-id-handlingar

Citerar du du du du duuuuuu du du:
så ser du att det finns fler registrerade skyddssökande i Irak än vad det finns asylsökande i Sverige, och många många fler i Lebanon/Jordanien än i Irak.


Poängen med det är? Det är väl fan klart att det finns fler i grannländerna för alla är fan inte sugna eller saknar möjlighet att ta sig till Sverige/Tyskland. Dessutom så brukar det vara så att det är en eller två personer som flyr ur familjen och genom anhörig invandring får hit fler (vet inte om de har begränsat anhörig invandringen nu dock).

Om man nu vill hjälpa de allra flesta flyktingar så är det ju bättre att hjälpa Irak ekonomiskt/förnödenheter än att satsa på att hjälpa dem här för då kostar det mer. Tror ju knappast att "ensamkommande flykting barn" kan kosta 5000kr om dagen i Irak (detta är inte en siffra för alla barn i Sverige, men på vissa ställen).
FUS RO DAH!!!
  • 0
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/efter-nyheternas-avslöjande-om-skenande-kostnader-för-efterlevandestöd-krav-på-bättre-kontroll-56fd631db9a9f6bce3000485

Det blir tamefan värre och värre. "De behöver inte styrka" att att de har föräldrar som har dött.

Varför detta utbetalas alls förstår jag inte. Är det något jag missar? Som jag har förstått saken så kan alla flyktingarbarn söka detta? Även sånna som aldrig jobbat i Sverige eller vars föräldrar jobbat? Jag trodde att pensionen var till för de som bidragit till samhället.

Dessutom så är det ju tydligen i helvete svårt för svenskarna att avgöra åldern på de som kommer hit, danskarna lyckas bättre!
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Hur fan bytte jag ämne?

Att "hjälpa på plats" är mycket mer kostnadseffektivt än att hjälpa i Sverige.


Utgångspunkten för vår diskussion, som jag uppfattade det, var om Reinfelt var genuin eller inte. Nu har du redan hunnit göra en halmdocka av mig, trots att jag överhuvudtaget inte tagit ställning beträffande den saken. Det känns som du är i din egna värld och då har jag ingen lust.
  • 0
Citerar Lurkman:
var om Reinfelt var genuin eller inte


Nej jag anser att han med flera inte är det, kanske var otydligt?

Jag tänker inte gå in mer på den saken då jag inte har "bevis" för det. Men med tanke på att man hjälper färre människor OCH att personer/företag i Sverige tjänar pengar på flyktingarna gör mig väldigt skeptisk att de menar väl.
FUS RO DAH!!!
  • 0
ante-vante, varför har du så svårt att tro på att Fredde tyckte att hans egna politik är bra? kan du inte acceptera att det existerar folk med dåliga lösningar som själva tycker att de är bra, eller vad är det frågan om??

hela ditt resonemang verkar vara "eftersom att jag tycker att Fredrik är dålig så hade han säkert någon supergenial plan som han inte berättar om, och han tror egentligen inte på det han själv säger"
  • 0
Citerar du du du du duuuuuu du du:
hela ditt resonemang verkar vara "eftersom att jag tycker att Fredrik är dålig så hade han säkert någon supergenial plan som han inte berättar om, och han tror egentligen inte på det han själv säger"


Hahaha

Citerar du du du du duuuuuu du du:
kan du inte acceptera att det existerar folk med dåliga lösningar som själva tycker att de är bra


Nej, jag kan inte acceptera att våra politiker har dåliga idéer, eller snarare genomför dåliga idéer.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Nej, jag kan inte acceptera att våra politiker har dåliga idéer, eller snarare genomför dåliga idéer.


inte riktigt det jag frågade om, men du får en guldstjärna för att du försökte
det här kan vara en intressant artikel för den som är intresserad av matematik och/eller skolpolitik: http://fof.se/tidning/2012/3/matterevolutionen-som-kom-av-sig

handlar om det misslyckade försöket att ersätta den klassiska skolmatematiken med mängdlära under 70-talet.

intressant nog så har de fört in vissa delar av den diskreta matematiken i gymnasiet nu, i och med skolreformen 2011. däribland mängdläran. känns rimligare att lära ut det sista året i gymnasiet än att försöka lära ut det till förstaklassare.

går att se på sida 30 i den här .pdf:en vad de som läser Matematik 5 på gymnasiet förväntas kunna: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat/subject.pdf?subjectCode=MAT&tos=gy&lang=sv
  • 0
OMG VA SMARTA NI ÄR
  • 0
Citerar Fillefilippa:
OMG VA SMARTA NI ÄR


tack Fillefilippa
  • 0
Åsa Romson har gjort det igen.
För er som inte vet har hon kallat 9/11 för "olyckor". Denna människa kan inte vara helt frisk längre, inte efter alla utspel hon har gjort nu på mindre än ett år.

Fritt fall inom Miljöpartiet? "För intimt att ta i hand" my ass...
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
För er som inte vet har hon kallat 9/11 för "olyckor". Denna människa kan inte vara helt frisk längre, inte efter alla utspel hon har gjort nu på mindre än ett år.


lmao. bra timing kombinerat med donald trumps uttalande, där han råkar kalla 9/11 för 7/11.

Tillagt 2016-04-20 19:28:
mer MP-skit: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsokte-miljopartiet-utova-patryckningar-mot-aktuellt
  • 0
Det är tragiskt att Miljöpartiet begår politiskt självmord som dom gör nu. Det behövs ett miljöparti för att agera blåslampa i röven på övriga partier som helst vill glömma jobbiga och komplicerade frågor som miljöpolitik. Kanske vore det bättre om dom koncentrerade sig på miljöpolitiken för dom verkar inte särskilt bra på något annat.
  • 0
Det är förjävligt att vi, kristna och humana människor, ska bära bördan för dessa jävla svin. Som inte gör annat än dricker sån där jävla folköl och springer omkring och rånar gamla tanter på gatorna.
Vi måste förena oss mot alla dessa sugrör som bara parasiterar på samhällets...vänlighet.
Så ta dom i nacken och sätt dom i fångläger så långt upp mot 3-riksröset som möjligt!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!