Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


  • mfw
  • mfw
190 x 5 i böj, 137 x 5 i bänk och 185 x 5 i mark igår! Träningen går verkligen bra just nu

Tillagt 2014-12-02 16:16:
Citerar Costae Cavea:
Citerar mfw:130 x 5 i bänken
http://youtu.be/zx68XHufbwE


Ser galet lätt ut. Samma tips som vanligt att bara köra på med progression och äta för att gå upp i vikt? Riktigt snyggt hur som helst.


Ja, samma tips! Texas Method och kaloriöverskott kör jag på, funkar jättebra. Öka även om veckan innan känns jättetung! Det är mycket mentalt. Gör så gott det går att försöka hålla dig skadefri oxå
  • 0
Citerar mfw:
Texas Method och kaloriöverskott kör jag på


Ska googla Texas Method, kanske hoppar på det efter jag har kört detta ett tag.
Tack för tipsen, du är en inspirationskälla!
Jag har börjat bänka med paus nu och det känns riktigt häftigt att bli starkare i det. Tyvärr har jag dragit på mig en förkylning men den är nog snart över.
  • 0
tjena, jag har under ett års tid nu kört rätt så seriöst i ett år nu och har gått upp ca tio kilo, jag funderar på om jag ska börja med kosttillskoter igen men finns det något som gör att man ökar i volym och styrka snabbare. jag har tittat lite på kreatin och muskelökning men är lite skeptiskt gentemot det. dock har jag kört på med proteinpulver.
  • 0
Kreatin är det enda som vetenskapligt sett fungerar och den ökar kreatinnivåerna i kroppen som i sin tur bildar ATP väldigt fort, och du blir mer explosiv och stark. Om du vill öka i volym så är det protein som gäller, endast det som ökar din volym om inte gainers. Sen finns det tillskott som ändras proteinsyntesen men är skeptisk till dem. Vissa kosttillskott som hormonstimulerande medel anser jag som onödigt då kroppen inte tar upp det, om det inte är dopingklassat.

Kreatin och proteinpulver, Pwo's fungerar till viss del men det är väldigt personligt, de kan sekundärt påverka dig negativt osv. T.ex. så känner jag inte att en pwo med koffein är bra då det ökar metabolismen och man svettas och får upp hög puls. Niacin ger en äcklig rodnad och man blir väldigt varm och beta-alanin är helt onödigt i träningssyfte och den kliar något fruktansvärt.

Bland pwo's så är de bättre jag testat Hemavol och Frenzy.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Undvik pwos. Det är okontrollerade substanser i, som exempelvis kan ge hjärtklappning.

Citerar Ironfist00:
Kreatin är det enda som vetenskapligt sett fungerar


Mja, enligt vetenskapen:

"Kroppsbyggare har en proteinomsättning på upp till fyra gånger RDI."

http://chaan.se/nutrition/muskelhypertrofi_och_tillskott.html

Så det är lite svårt att äta fyra gånger normala portioner utan proteintillskott, jag vet ingen som klarat det. Så jag menar att det är vetenskapligt bevisat att proteintillskott behövs vid riktig hårdträning.

Det beror förstås på vilken träningsnivå han menar, men har han gått upp tio kilo redan så är det uppenbarligen hårdträning.

Gainers är lurigt eftersom kolhydraterna ju ger vätskeuppgång. Så vikt ger det ju, men kanske över hela kroppen. Kroppsbyggning går ju ut på att svälla upp musklerna (och idealet med tunna leder tycker jag är löjligt, men det är en annan diskussion)
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Jag har kört ca tre ggr i veckan då jag inte har haft mer tid då jag har börjat att tränat annat också, tycker att jag har fått bättre resultat av att köra färre pass i veckan men betydligt hårdare.
  • 0
Citerar Chaan:
Mja, enligt vetenskapen:/quote>

Du har rätt om proteintillskott men det förutsåg jag. Koffein ska också fungera enligt studier, men tycker inte om det själv.


Och ja, det är riktigt svårt att bygga muskelmassa med bara mat, speciellt längre in i utvecklingen. För mycket mat och samtidigt mycket kolhydrater och fett i maten då mycket mat inte kommer upp i samma proteinnivå som proteinpulver.

<quote author="Liemannen17">Jag har kört ca tre ggr i veckan då jag inte har haft mer tid då jag har börjat att tränat annat också, tycker att jag har fått bättre resultat av att köra färre pass i veckan men betydligt hårdare.


Ja det är individuellt men tre ggr/ veckan kan vara lika bra som sex ggr/ veckan. Får du ingen kontakt under dina sex pass så kan tre riktiga pass slå tre pass med lättnad.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
Ja det är individuellt men tre ggr/ veckan kan vara lika bra som sex ggr/ veckan. Får du ingen kontakt under dina sex pass så kan tre riktiga pass slå tre pass med lättnad.


Var detta som gjorde att jag slutade gymma. Kände aldrig någon kontakt och gjorde inga framsteg, endast i ben, det var väl därför jag älskade att träna ben... Tror detta var den största anledningen till att jag tappade motivationen, tillsammans med att jag ständigt blev sjuk. Fick ont i halsen, tappade rösten osv och fick vara borta från gymmet i tre månader.
One swallow does not make a summer
  • 0
  • mfw
  • mfw
Gjorde tävlingsdebut i styrkelyft igår, slutade på 215kg knäböj 150kg bänkpress och 225kg marklyft helnöjd med resultatet, klarade alla mina 9 försök! Gav bra mersmak oxå, tänker definitivt tävla 2015!
  • 0
Citerar mfw:
Gjorde tävlingsdebut i styrkelyft igår, slutade på 215kg knäböj 150kg bänkpress och 225kg marklyft helnöjd med resultatet, klarade alla mina 9 försök! Gav bra mersmak oxå, tänker definitivt tävla 2015!
Imponerande resultat, speciellt knäböjen.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar mfw:
Gjorde tävlingsdebut i styrkelyft igår, slutade på 215kg knäböj 150kg bänkpress och 225kg marklyft helnöjd med resultatet, klarade alla mina 9 försök! Gav bra mersmak oxå, tänker definitivt tävla 2015!


Häftigt och grattis till de fina resultaten! Är själv sugen på att börja med styrkelyft så småningom. Har använt mig mycket av RSR men tänkte efter nyår starta en period med Sheiko-programmet. Får man fråga hur du själv lägger upp träningen? Tänkte mest hur ofta du kör basövningarna och dylikt.
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar Ironfist00:
Citerar mfw:Gjorde tävlingsdebut i styrkelyft igår, slutade på 215kg knäböj 150kg bänkpress och 225kg marklyft helnöjd med resultatet, klarade alla mina 9 försök! Gav bra mersmak oxå, tänker definitivt tävla 2015! Imponerande resultat, speciellt knäböjen.


Tack! Här är en video på sista knäböjet, var verkligen tvungen att kriga upp den
http://youtu.be/MV9przEr3xg

Citerar Pel2la:
Citerar mfw:Gjorde tävlingsdebut i styrkelyft igår, slutade på 215kg knäböj 150kg bänkpress och 225kg marklyft helnöjd med resultatet, klarade alla mina 9 försök! Gav bra mersmak oxå, tänker definitivt tävla 2015!

Häftigt och grattis till de fina resultaten! Är själv sugen på att börja med styrkelyft så småningom. Har använt mig mycket av RSR men tänkte efter nyår starta en period med Sheiko-programmet. Får man fråga hur du själv lägger upp träningen? Tänkte mest hur ofta du kör basövningarna och dylikt.


Sets x reps

Måndag
knäböj 3-5x5
bänkpress 3-5x5
rumänska marklyft 3 x 5
Chins 3 x 5

Onsdag (den enda dagen som inte är obligatorisk. Inte kört den på 1 månad pga diverse slitageskador)
Knäböj 2x5 @70-75% av måndag
militärpress 3 x 3 @80% av 5rm
curls 3x5
Baksida axlar prehab 2x12-15

Fredag
knäböj 5rm
bänkpress 5rm
marklyft 5rm
dips 3 x 5
  • 0
Så du tränar 2-3 ggr/ veckan? Jävlar.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar Ironfist00:
Så du tränar 2-3 ggr/ veckan? Jävlar.


Japp, på sistone har det mestadels varit 2. Så fort jag känner mig relativt hel ska jag gå tillbaks till 3
  • 0
hård benträning har gett resultat, ökat 4 cm på låren och 2 cm på vaderna. dock sagt att jag fortfarande har taniga ben.
  • 0
Jag har ändrat mig på frågan jag fick tidigare i år, så du prioriterar bort knäböj till förmån för bänkpress och marklyft? Jag har ju filmat flera knäböj i år och kommit fram till att jag älskar styrkelyft. Jag har sett nästan alla styrkelyftstävlingar som streamats senaste två åren. Det är en väldigt intressant sport. Dock är det för tidigt för mig att välja om jag ska försöka bli styrkelyftare. Det finns så många roliga gymövningar.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Inte tränat sen juldagen, känns riktigt hemskt.
  • 0
  • Bewi
  • Bewi
Citerar Costae Cavea:
Inte tränat sen juldagen, känns riktigt hemskt.


Jag har inte tränat på två år, det känns inte alltför positivt. Dock har jag bestämt mig för att börja igen.

Tillagt 2015-01-03 21:19:
För er som verkligen vill bli starka, ni ska nog kolla in den här bloggen, Helen är nog en Sveriges 5 starkaste kvinnor skulle jag tippa på:

http://helenwilhelmsson.blogspot.se/

Hade själv tänkt att börja köra på samma schema som hon har.
  • 0
Citerar Bewi:
Helen är nog en Sveriges 5 starkaste kvinnor skulle jag tippa på:


Det tippar jag att hon inte är. Hon tävlar i något helt annat än styrka.

Den här däremot:
http://www7.idrottonline.se/OrebroKK-Styrkelyft/Varalyftare/Dame
r/MiiaGrandas/


52 kg lätt och tar 160 i marklyft.
  • 0
fasen jag är rätt så ojämnt stark i hantelrodd. med höger arm orkar jag 10 rep på 40 kg hantel och vänster arm orkar jag knappt så mycket, klarar enbart i femma på samma vikt.
  • 0
Citerar Liemannen17:
med höger arm orkar jag 10 rep på 40 kg hantel och vänster arm orkar jag knappt så mycket, klarar enbart i femma på samma vikt.


Det kan du väl åtgärda med att alltid börja med vänstern och sen inte göra fler set än du orkar strikt, och sen göra samma mängd med vänstern?
  • 0
Vad tror ni kommer bli trendigt i år

Samma som vanligt (bänkpress)
Eller de tre styrkelyften
Eller styrkelyften plus press?
Eller crossfit? (Nej det är inget skämt... Det började lite skämtsamt runt 2007. De gjorde det för att man skulle underskatta dem. Nu är det bra vikter)
Eller oly?
Eller bodybuilding med hantlar?
Eller strongman? Lyfta med remmar och springa med vikt. Jag tror inte det trots att just de klippen (rackpull) blivit väldigt populära på Youtube.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Samma som vanligt (bänkpress)


Det har inte trendat särskilt mycket på sistone. Crossfit och liknande har varit inne och där ingår inte bänkpress. Även marklyft och sånt har varit på tapeten.

På det trendiga gym jag går är det inte många som upptar bänken faktiskt, riktigt skönt.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar Chaan amma som vanligt (bänkpress)

Det har inte trendat särskilt mycket på sistone. Crossfit och liknande har varit inne och där ingår inte bänkpress. Även marklyft och sånt har varit på tapeten.

På det trendiga gym jag går är det inte många som upptar bänken faktiskt, riktigt skönt.


Det måste vara unikt. Det har inte hänt att jag tittat in på ett gym där ingen bänkpressar. Visserligen var det rätt få på det otrendiga (mestadels Nautilus rehabmaskiner) Eriksdalsbadet, men det var tillräckligt många bänkpressare för att det skulle bli tävling. Det är så trendigt att det finns tävlingar i enbart bp vilket inte gäller andra lyft. Några tävlingar med enbart marklyft finns i USA men totalt finns det fler tävlingar i bp. Push-pull finns också där knäböj skippas. Varken strongman, crossfit eller olympiska har tävlingar i ett enda lyft. Jag undrar dock när crossfit kommer börja ha med bp. Troligen i år eftersom videon Linda marathon workout blev populär med 300 000 visningar på Youtube. Om de redan haft med bp någon gång vet jag inte. Men... Den här tråden återspeglar trenden, det har varit mest bänkpress som diskuterats. Två andra exempel är Kolozzeum där det finns en tråd om 200 kilo raw-bänkar men inte motsvarande om något annat lyft. Och Fitmisc där flera kunde böja och marka mer än jag, ändå valde de att klaga just på min bänkpress.

Jag fattar inte riktigt hypen med marklyft i crossfit, men de har blivit bra på det i sin viktklass 80-90 kilo. Däremot fattar jag hur 400-kiloslyft är ovanligt populära, och det är nog fler marklyft än knäböj (iaf utan böjdräkt) så det är inget konstigt att alla som kan lyfta 400 håller på att bli (eller är) proffs.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Det måste vara unikt. Det har inte hänt att jag tittat in på ett gym där ingen bänkpressar.


Nog är vi några som gör det. Men då jag går in efter jobbet är bänkpressen alltid ledig. Så var det inte på mitt förra gym men tydligen har jag hamnat på ett gym där annat är mer populärt. Många tjejer på gymmet med, där i stort sett ingen tjej kör bänk.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!