Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


  • mfw
  • mfw
Att träna de olympiska lyften är definitivt trendigt, tycker mig ha sett många fitnessbrudar ladda upp vändningar med typ 30kg. Crossfit är ju såklart högaktuellt med games i dagarna. VM i klassiskt styrkelyft har redan gått så där finns det inget roligt att se. I tyngdlyftning har man åtminstone vm att se framemot, och det faktum att det går i USA i år där crossfitkulturen är som störst hjälper nog tyngdlyftning som sport att få ytterligare uppmärksamhet
  • 0
Jo det är åtminstone en intressant tävling i Klassisk styrkelyft - SM Bänkpress, Utrustning + Klassiskt Ungdom/Junior/Veteran

Sen är det väl en del andra som sänder direktsänt kanske som USAPL Raw Nationals, det var en fantastisk tävling förra året med Ray Williams mot Blaine Sumner

Sen är även styrkelyft med dräkter styrkelyft, där är det många mästerskap kvar, börjar nästa vecka med master-EM, alltså 60-70-plussare som slår oss.

VM i klassiskt styrkelyft finns kvar på Youtube, tar väl 8 dygn att se det i sträck.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Crossfit Games hade med en strongman-övning, okbärning (på tid). Är det någon som är förvånad? De har tidigare haft en-hantel-ryck som möjligen är en gammal cirkusakt (en-hantel-press är det) , och Crossfit Games är lite upplagt som en strongman-tävling med rader med ökande vikter, i vissa grenar.

I övrigt var det samma lyft som tidigare år: thruster, ryck, stöt, push-press, hangclean

Dock var en övning hangclean med (push)press vilket jag tror är nytt.

Bänkpress och vanlig knäböj uteblev igen. Marklyft skedde med dubbla kettlebell på 90 kilo. Jag tror höjden på handtagen är mitt emellan marklyft och kronlyft. Men de bar också dessa så det liknade farmers walk, fast otympligare.

Sedan var det övningar med kroppsvikt.

Det är alltså inte så mycket Crossfit hittils, utan fokus är lyft över huvud. Själv har jag dock haft svårt att prestera detta på grund av sönderdragna axlar i barndomen (jag vet inte hur det gick till), men har tränat axlar som en galning i år för att komma upp i standard, och nu verkar det stabilt.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Efter en kass sommar med bara ett halvdant pass på gymmet samt att jag höll på med löpning innan så har jag tappat en del i styrka. Nu är det nystart och jag känner mig riktigt taggad.

Har en stor beställning kosttillskott på väg och är öm i hela kroppen från veckans pass. Jag ska lägga upp ett bra schema som passar mig och som jag följer någotsånär och sen ligga på kaloriöverskott samt få i mig kreatin. Sen bara kötta på och pressa mig själv.
Hellre göra ett set för mycket än för lite, för i våras kändes det som att jag saknade intensitet och träningsvolym i passen. Polare som ville hem voch sånt där.

Det blir något slags volymfokuserat schema med styrkefokus på de tre stora.

Så ja, borde ta bilder på "före"-formen nu för att jämföra. Sen kanske gå upp i vikt till nära 90 kg. 120 i bänken är ett av målen.
  • 0
Det ekar tomt här. Hur går det för er?

Jag låg enligt mina förra inlägg i tråden fast på 70kg bänkpress i slutet av maj. Häromdagen fick jag upp en fyra på 85kg och det ser ut som att jag kommer lyckas nå mitt mål för året i just bänkpress, en etta på 90kg. Styrkan finns redan där, nu handlar det enbart om att jag drar iväg till gymmet och faktiskt drar upp vikten. Kanske hinner jag till och med småfingra på tresiffrigt innan året är slut? Drömtänkande, förmodligen, men det är fan inte långt kvar...
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar Braff:
Det ekar tomt här. Hur går det för er?

Jag låg enligt mina förra inlägg i tråden fast på 70kg bänkpress i slutet av maj. Häromdagen fick jag upp en fyra på 85kg och det ser ut som att jag kommer lyckas nå mitt mål för året i just bänkpress, en etta på 90kg. Styrkan finns redan där, nu handlar det enbart om att jag drar iväg till gymmet och faktiskt drar upp vikten. Kanske hinner jag till och med småfingra på tresiffrigt innan året är slut? Drömtänkande, förmodligen, men det är fan inte långt kvar...


För mig går det riktigt bra, iallafall i knäböj och bänkpress

Härligt, kämpa på! 100kg har du definitivt innan årets slut om du gör en 4a på 85kg i dagsläget
  • 0
Citerar Braff:
Hur går det för er?


Ökat personbästa i både böj och mark sen senaste inlägget här ovan. Bänken tar sig. Målet med 120 i bänk i år känns överkomligt, men jag måste äta och träna på riktigt bra.

Går en styrkelyftkurs just nu så jag lär mig ny teknik som slipas in en del. Kul att ha riktiga proffs som tränare och så.
  • 0
Citerar Braff:
fyra på 85kg


Enligt bänkpress-kalkylatorn som jag hittade när jag surfade runt i cyberspace, så betyder en fyra på 85 kg att du borde ta typ 96 kg en reps.

https://www.muscleandstrength.com/tools/bench-press-calculator

187bs x 4 = 211 lbs x 1
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Nån här som tränar i ringar nåt? Har som mål att klara muscle up i ringar. Klarar det lätt på stång men tycker att det är mycket svårare i ringar. Man måste hålla falsegrip och det är ruskigt svårt när man inte är van med det greppet + att det är riktigt obekvämt.

Har beställt ett par ringar som jag ska sätta upp hemma Ska bannemäj bli mästare på muscleups!

Muscleups måste ju varar den absolut bästa övningen för överkroppen!
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
Klarar det lätt på stång men tycker att det är mycket svårare i ringar


Vad väger du? Jag har ett mål att klara det i stång någon gång men jag är inte nära. Gör du många vanliga chins? Kör med vikter? Kippar som fan? Borde nog börja köra med vikter igen.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar Bamsesmamma:Klarar det lätt på stång men tycker att det är mycket svårare i ringar

Vad väger du? Jag har ett mål att klara det i stång någon gång men jag är inte nära. Gör du många vanliga chins? Kör med vikter? Kippar som fan? Borde nog börja köra med vikter igen.


Väger ca 80kg. Har kört väldigt mycket vanliga chins, mitt rekord är ca 30st. Har kört rätt mycket med extra vikt (rekord 1 pullup med 50kg hängande) också så jag har blivit rätt explosiv. Har precis lärt mig göra muscle up utan att kippa något alls, men vill kunna göra i slowmotion


Svårast att få till är övergången mellan pullup och dips. Beställt ringar från kina så ska träna med dem hemma.
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
Har kört väldigt mycket vanliga chins, mitt rekord är ca 30st. Har kört rätt mycket med extra vikt (rekord 1 pullup med 50kg hängande) också så jag har blivit rätt explosiv.


Ah, det kräver med andra ord att man är rätt bra på chins. Som jag misstänkte. Mitt rekord är runt 15 st men det är väl bara att kämpa på då. Lägga till vikt och köra lågreppare.

Citerar Bamsesmamma:
Har precis lärt mig göra muscle up utan att kippa något alls, men vill kunna göra i slowmotion


Ett tips är att följa progressive calisthenics på instagram, han är helt jävla galen på det där.

Citerar Bamsesmamma:
Svårast att få till är övergången mellan pullup och dips. Beställt ringar från kina så ska träna med dem hemma.


Ah okej, sett att det gäller att hålla rätt grepp och sådär. Men ingen idé för min del att börja tänka på det än.
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
Man ska tydligen bli ruskigt stark på 8 veckor


Kan du göra 30 reps på 80 kg kroppsvikt så måste du ju vara bra stark redan
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Två nya personbästan och tangerad bänk. Riktigt nöjd.
130, 180 och 115. Böj, mark och bänk.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Två nya personbästan och tangerad bänk. Riktigt nöjd.
130, 180 och 115. Böj, mark och bänk.


Grymt! Lagt mycket fokus på mark istället för knäböj eller? ;)
  • 0
Citerar Szreaper:
Grymt! Lagt mycket fokus på mark istället för knäböj eller? ;)


Nope, förmodligen kört mer böj än mark faktiskt.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar Szreaper:Grymt! Lagt mycket fokus på mark istället för knäböj eller? ;)

Nope, förmodligen kört mer böj än mark faktiskt.


Oki! Tyckte det var ganska stor skillnad i dom två, men det är väl olika för alla vilken övning man har lättast för
  • 0
Citerar Szreaper:
Oki! Tyckte det var ganska stor skillnad i dom två, men det är väl olika för alla vilken övning man har lättast för


Ja, tycker mer om mark och känner att jag har lättare att grisa upp en vikt i det. Sen har jag haft problem med ljumskarna av lite överansträngning under perioden. Men jag har definitivt ökat i ben och kommer att fortsätta göra det.
  • 0
Bra Costae! Jag ligger på 120 kg som gammalt rekord, börjar dock nosa mig då jag kör strikt med 5 x 5 på Bänkpress, Incline Bänkpress, Hantelpress etc. Haft problem med massa i övre bröstet men känns som jag börjar känna en förändring innåt sternum-benet.

Marken går ok, inga större problem med ryggen men är försvagad efter skadan.

Knäböjen går bra, benpressen går väldigt bra. Börjat köra lite Hip Thrusters på 100 kg och den tar väldigt bra i glutsen må jag säga.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Har tagit 130 i bänk(gymbänk) nu, så ni vet. Även börjat på en lyftarklubb.

https://memecrunch.com/image/51c8c7aaafa96f125e000005.jpg?w
=400


Funderar du på att börja tävla?
Tränade också lite på en atletklubb förut men den låg på en annan ort så orkade inte fortsätta. Men var tvungen att träna där för att kunna tävla i bänk.
  • 0
Citerar Ironfist00:
Marken går ok, inga större problem med ryggen men är försvagad efter skadan.


Vadå för skada?

Citerar Bamsesmamma:
Funderar du på att börja tävla?


NJäe, jag är så jäkla svag i ben så ingen idé. Sen gillar jag byggarträning, chins och sånt där emellanåt och vill inte helt fokusera på styrkelyft. Det är ett jäkla dilemma det där för mig. Men då det är en hobby måste jag göra det som känns roligast för mig.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Vadå för skada?


Något Ischias-liknande. Har haft smärtor vid långvarigt sittande eller vid tunga lyft vid vänstra delen av ländryggen. Smärtan kommer ifall jag trycker bäckenet framåt. Vet inte vad det är och det är nog kroniskt, men lider inte mycket av det i vardagen i alla fall!
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
  • Beer
  • Beer
Citerar Costae Cavea:
Två nya personbästan och tangerad bänk. Riktigt nöjd.
130, 180 och 115. Böj, mark och bänk.


Låter som du kör mest med ryggen om du tar så mycket mer i mark än böj.
För min del har jag alltid tagit mycket mer i böj än mark, kör hellre med bra teknik för att slippa skador.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!