Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar Beer:
Låter som du kör mest med ryggen om du tar så mycket mer i mark än böj.


Att jag tränar mest rygg? Nä, inte det. Det är väl hur jag är grundstark på det sättet. Inte tränat mycket vare sig ben eller mark i min uppväxt. Inte tränat hockey eller liknande så jag fått grunder för benen. Som du kan se här är det vanligare att folk tar mer i mark:
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg.htm
l



Citerar Beer:
För min del har jag alltid tagit mycket mer i böj än mark, kör hellre med bra teknik för att slippa skador.


Jag har aldrig känt av något pga mark. Knäböj däremot har jag fått ganska mycket känningar i både ljumskar och knän. Nu är det mest ljumskarna.

Citerar Ironfist00:
Vet inte vad det är och det är nog kroniskt, men lider inte mycket av det i vardagen i alla fall!


Ah, låter trist det där. Vet du i vilken övning du skadade dig? Böj eller mark?
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Ah, låter trist det där. Vet du i vilken övning du skadade dig? Böj eller mark?


Tror det var marken sommaren 2013, studsade stången, använde bälte men använde inte båltrycket tillräckligt. Kom spökande efter det.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
Tror det var marken sommaren 2013, studsade stången, använde bälte men använde inte båltrycket tillräckligt. Kom spökande efter det.


Ah, det är fan viktigt det där. Jag gjorde extra noga sist och pausade lite för att spänna bålen extra inför varje lyft.

Blev avundsjuk på en kille på gymmet igår som körde någon skön version av russian squat routine. Han hade mycket kortare schema men det verkar ha gett resultat. Själv kör jag på med sheiko och ska köra det åtminstone i nio veckor innan jag byter. Då kanske det blir ryssen för mig också.
  • 0
Nuvarande:

Böj - 120
Mark - 130
Bänk - 100

Mål 2016:

Böj - 160
Mark - 180
Bänk - 120

Har kört mycket styrkelyft tidigare men ny arbetsplats med mycket stillasittande och långa dagar och kvällar gjorde att jag gick upp från cirka 90kg till 103kg på 1,5 år (186cm lång) och slutade med träningen. För cirka tre månader sedan kom jag dock igång igen.

Fokuserar på basövningar och kost. Har exkluderat socker i största möjliga mån och det har gett grymma resultat viktmässigt. Gick ner på cirka 98kg innan muskelmassan började byggas på. Är nu uppe i 101kg men jag ser och känner tydligt att jag byter fett mot muskler.

Har svårast för att öka i bänk så där är det 5x5 plus en massa hantelpress som gäller.

Vore kul att höra lite om vad ni tänker kring kost, vitaminer och tillskott?

Själv kör jag pre-workout inför tunga pass, laktosfritt proteinpulver samt omega 3.

Följande vitaminer och mineraler:

B12
C
D3
Järn
Zink
Kalcium
Magnesium
  • 0
Citerar El1min4tor:
Vore kul att höra lite om vad ni tänker kring kost, vitaminer och tillskott?


Jag tar kreatin, wheyprotein, bcaa, omega 3 och D-vitamin.

Folk får väl ta det de tror på helt enkelt. Man bör inte ha en övertro till kosttillskotten men visst kan de vara bra. Som wheyprotein när man inte får i sig tillräckligt eller kreatin om man vill bli starkare.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar El1min4tor:Vore kul att höra lite om vad ni tänker kring kost, vitaminer och tillskott?

Jag tar kreatin, wheyprotein, bcaa, omega 3 och D-vitamin.

Folk får väl ta det de tror på helt enkelt. Man bör inte ha en övertro till kosttillskotten men visst kan de vara bra. Som wheyprotein när man inte får i sig tillräckligt eller kreatin om man vill bli starkare.


Håller med om att kosttillskott bör ses som ett komplement och en push i rätt riktning snarare än någon mirakelkur.

Vissa vitaminer -och mineraler tror jag dock många skulle må bra av att öka intaget av.

Magnesium har ökat kvalitén på min sömn avsevärt. D-vitamin och järn gör mig definitivt piggare (främst under vinterhalvåret). B12 ger hyn en push i rätt riktning. Summan av kardemumma är att jag personligen har en god erfarenhet av olika tillskott - men jag är också medveten om att det kan variera något enormt på det individuella planet. Därav min nyfikenhet
  • 0
ZMA för sömn och Whey efter träningen. Dricker Celsius/ Nocco dådå (för koffein) men de innehåller en del vitaminer med.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Har haft lite ont i ryggem på sistone. Ska börja vara lite mer försiktig vad gäller mark och så bänk med brygga. Märkt att om jag bänkar med brygga så ger bältet ett riktigt skönt stöd. Det känns mycket stabilare och mindre farligt.
  • 0
Citerar Ironfist00:
Dricker Celsius/ Nocco dådå (för koffein) men de innehåller en del vitaminer med.


Pröva gärna deras varianter utan koffein och utan kolsyra!
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Pröva gärna deras varianter utan koffein och utan kolsyra!


Om han dricker den för koffein så tror jag inte att han borde testa den.

För övrigt den utan kolsyra med hallon(?) tyckte jag smakade hemskt.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Om han dricker den för koffein så tror jag inte att han borde testa den.


Mmmh, men resten av en nocco drink innehåller den.

Prövade Lindahls nya kvargsmaker, cola och lemonad. Annorlunda men rätt så goda.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Pröva gärna deras varianter utan koffein och utan kolsyra!


Druckit alla så många gånger om. Druckit äpple ett par gånger efter träningen och den är god, de utan kolsyra gillar jag inte så mycket.

Hallonsmaken smakar avslagen hallonsoda. Persika är en favorit.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar AG Jati:
Mmmh, men resten av en nocco drink innehåller den.


Inte så mycket att ha, det är så lite protein i en sån. Vanligt BCAA-tillskott har mycket mer.
  • 0
Citerar AG Jati:
Citerar Costae Cavea m han dricker den för koffein så tror jag inte att han borde testa den.

Mmmh, men resten av en nocco drink innehåller den.

Prövade Lindahls nya kvargsmaker, cola och lemonad. Annorlunda men rätt så goda.


Varför plågar folk fortfarande i sig kvarg?
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Varför plågar folk fortfarande i sig kvarg?


Mättande per kalori och krona samt relativt hög proteinhalt skulle jag tro.
  • 0
Jag gillar lemonadkvargen och yoghurtkvargen men jordgubb/ lime-smak. Annars så tycker jag det är överskattat. Vissa sorter är sträva och växer i munnen.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Jag tycker Yoghurtkvarg är hyfsat ok. Själv kör jag dock hellre en extra dos proteinpulver per dag än att trycka i mig den äckliga sörjan som växer i munnen.

Har dock en vän jag tränar med som trycker i sig kvarg som att det inte fanns någon morgondag - och älskar det. Smaken är onekligen som baken.
  • 0
Citerar El1min4tor:
Nuvarande:

Böj - 120
Mark - 130
Bänk - 100

Mål 2016:

Böj - 160
Mark - 180
Bänk - 120


50 kg ökning i mark på 10 månader känns lite väl optimistiskt kanske, känns som att det lätt blir att man överanstränger ländryggen med sånna ökningar. Böj och bänk låter dock realistiskt om du ligger i ordentligt!
  • 0
Citerar Szreaper:
50 kg ökning i mark på 10 månader känns lite väl optimistiskt kanske, känns som att det lätt blir att man överanstränger ländryggen med sånna ökninga


Beror ju på väldigt mycket. Hur mycket det sitter i tekniken, ifall man inte "vågat" eller kunnat ta i fullt osv. Men sitter övningen bra tekniskt är det svårt med såna ökningar ja.

Men visst är det en stor ökning. Tycker även att de andra ökningarna ser rätt stora ut personligen. Jag hade mer än gärna kunnat lägga på 20 kg i bänken inom ett år. Jag är nöjd med tio.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Beror ju på väldigt mycket. Hur mycket det sitter i tekniken, ifall man inte "vågat" eller kunnat ta i fullt osv. Men sitter övningen bra tekniskt är det svårt med såna ökningar ja.

Men visst är det en stor ökning. Tycker även att de andra ökningarna ser rätt stora ut personligen. Jag hade mer än gärna kunnat lägga på 20 kg i bänken inom ett år. Jag är nöjd med tio.


Aa, har man tränat väldigt länge på samma vikt i mark men inte pushat sig själv så kan man öka ordentligt, men 38% ökning i max på mindre än ett år tror jag är lite väl högt mål. När jag tänker efter så är nog 10 kg mer rimligt i bänk ja. Man börjar inse att styrketräning är en lång resa som kräver ett jävulskt tålamod
  • 0
Citerar Szreaper:
Citerar El1min4tor:Nuvarande:

Böj - 120
Mark - 130
Bänk - 100

Mål 2016:

Böj - 160
Mark - 180
Bänk - 120

50 kg ökning i mark på 10 månader känns lite väl optimistiskt kanske, känns som att det lätt blir att man överanstränger ländryggen med sånna ökningar. Böj och bänk låter dock realistiskt om du ligger i ordentligt!
Citerar Costae Cavea:
Citerar Szreaper:50 kg ökning i mark på 10 månader känns lite väl optimistiskt kanske, känns som att det lätt blir att man överanstränger ländryggen med sånna ökninga

Beror ju på väldigt mycket. Hur mycket det sitter i tekniken, ifall man inte "vågat" eller kunnat ta i fullt osv. Men sitter övningen bra tekniskt är det svårt med såna ökningar ja.

Men visst är det en stor ökning. Tycker även att de andra ökningarna ser rätt stora ut personligen. Jag hade mer än gärna kunnat lägga på 20 kg i bänken inom ett år. Jag är nöjd med tio.
Citerar Szreaper:
Citerar Costae Cavea:Beror ju på väldigt mycket. Hur mycket det sitter i tekniken, ifall man inte "vågat" eller kunnat ta i fullt osv. Men sitter övningen bra tekniskt är det svårt med såna ökningar ja.

Men visst är det en stor ökning. Tycker även att de andra ökningarna ser rätt stora ut personligen. Jag hade mer än gärna kunnat lägga på 20 kg i bänken inom ett år. Jag är nöjd med tio.

Aa, har man tränat väldigt länge på samma vikt i mark men inte pushat sig själv så kan man öka ordentligt, men 38% ökning i max på mindre än ett år tror jag är lite väl högt mål. När jag tänker efter så är nog 10 kg mer rimligt i bänk ja. Man börjar inse att styrketräning är en lång resa som kräver ett jävulskt tålamod


Jag instämmer med er! Jag siktar dock gärna mot stjärnorna och når jag trädtopparna är jag riktigt nöjd!

Har en vän som är otroligt duktig på det tekniska som lotsar mig rätt och ökningarna har kommit otroligt snabbt ju bättre tekniken sitter. Mycket möjligt att det stannar av och går långsammare framöver - men jag är positiv!
  • 0
Citerar El1min4tor:
Jag instämmer med er! Jag siktar dock gärna mot stjärnorna och når jag trädtopparna är jag riktigt nöjd!

Har en vän som är otroligt duktig på det tekniska som lotsar mig rätt och ökningarna har kommit otroligt snabbt ju bättre tekniken sitter. Mycket möjligt att det stannar av och går långsammare framöver - men jag är positiv!


Jadå, du fixar det. Det kommer inte att bli enkelt men är du ihärdig med träningen och äter/vilar bra så kommer det gå.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar El1min4tor:Jag instämmer med er! Jag siktar dock gärna mot stjärnorna och når jag trädtopparna är jag riktigt nöjd!

Har en vän som är otroligt duktig på det tekniska som lotsar mig rätt och ökningarna har kommit otroligt snabbt ju bättre tekniken sitter. Mycket möjligt att det stannar av och går långsammare framöver - men jag är positiv!

Jadå, du fixar det. Det kommer inte att bli enkelt men är du ihärdig med träningen och äter/vilar bra så kommer det gå.


Jag tackar för de uppmuntrande orden!

Jag tar mig verkligen tiden att träna och lyssna på kroppen. Tog precis en paus på fem dagar från styrketräningen då kroppen kändes otroligt sliten. Var tillbaka idag igen och jag hade höjt min arbetsvikt i bänken med några kilo och likaså i hantelpressen.

Fokuserar mycket på ländryggen med isolationsövningar just nu och det ska bli spännande att se vad det ger för resultat i marken.

Försöker ligga runt 200g proteinintag per dag (även om det faktiskt är ganska svårt) för mina 101kg och hoppas att även detta ska ge resultat.

Kontinuiteten på träningen har också blivit bättre då ordentligt med sömn, bra kost + Omega-3 och vitaminer verkligen snabbat på återhämtningen och minimerat förslitningar i muskler och leder i form av inflammationer och kramper.


Det här med träning är verkligen en hel vetenskap man kan grotta ner sig i om man har intresse för det.

Dela gärna med er av era framsteg och erfarenheter!
  • 0
Citerar El1min4tor:
Jag tackar för de uppmuntrande orden!

Jag tar mig verkligen tiden att träna och lyssna på kroppen. Tog precis en paus på fem dagar från styrketräningen då kroppen kändes otroligt sliten. Var tillbaka idag igen och jag hade höjt min arbetsvikt i bänken med några kilo och likaså i hantelpressen.

Fokuserar mycket på ländryggen med isolationsövningar just nu och det ska bli spännande att se vad det ger för resultat i marken.

Försöker ligga runt 200g proteinintag per dag (även om det faktiskt är ganska svårt) för mina 101kg och hoppas att även detta ska ge resultat.

Kontinuiteten på träningen har också blivit bättre då ordentligt med sömn, bra kost + Omega-3 och vitaminer verkligen snabbat på återhämtningen och minimerat förslitningar i muskler och leder i form av inflammationer och kramper.


Det här med träning är verkligen en hel vetenskap man kan grotta ner sig i om man har intresse för det.

Dela gärna med er av era framsteg och erfarenheter!


Låter bra! 200g protein är mycket men med tanke på din kroppsvikt så är det nog rätt optimal mängd. Jag dricker oftast proteinshakear som är på nästan 50g protein så dricker du två och sen vanlig mat så är det inga större problem.
  • 0
Citerar Szreaper:
Låter bra! 200g protein är mycket men med tanke på din kroppsvikt så är det nog rätt optimal mängd. Jag dricker oftast proteinshakear som är på nästan 50g protein så dricker du två och sen vanlig mat så är det inga större problem.


Yes! Jag tror det är en bra nivå!

Vilket proteinpulver kör du?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!