Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar El1min4tor:
Vilket proteinpulver kör du?


Kör Star Nutrition Whey 4 kilos påsar, billigt och gott

Har ni något tips på att öka i marklyft? Har tränat runt 5 gånger i veckan sen i höstas men känner att jag inte ökar så mycket där. Brukar köra runt 100 kg i träningsvikt (har gjort det i några månader), men när jag ökar så brukar jag få känningar i ländryggen :/ Finns det några kompletteringsövningar som är bra för att öka i mark?
  • 0
Citerar Szreaper:
Citerar El1min4tor:Vilket proteinpulver kör du?

Kör Star Nutrition Whey 4 kilos påsar, billigt och gott

Har ni något tips på att öka i marklyft? Har tränat runt 5 gånger i veckan sen i höstas men känner att jag inte ökar så mycket där. Brukar köra runt 100 kg i träningsvikt (har gjort det i några månader), men när jag ökar så brukar jag få känningar i ländryggen :/ Finns det några kompletteringsövningar som är bra för att öka i mark?


Jag tror stenhårt på att bålen är väldigt viktig att få med så man får en bra grundstabilitet.

Jag gillar statiska övningar och kör plankan mycket för att stärka båd rygg och mage. Sen kör jag en del ryckböj för att öka kroppskontroll och få med hela kroppen.

Rygglyft med vikt är också otroligt stärkande för ländryggen.

Tänk också på startpositionen i marklyft så att du får med mycket ben i starten och inte lyfter 80 % med ryggen. Du vill ha symbios mellan ben och rygg helt enkelt. Hittar du det kommer du öka snabbt

Kom också ihåg att blanda högrep med tunga vikter. Jag brukar göra 5x5 alt. 5x8 varannan gång och pyramid varannan gång. Dvs. 5 reps på startvikt och sen öka 10 kilo per set men minska reps med 1 och sen köra på 1 tills du når maxvikt och failar.

T .ex.

1x5 - 60kg
1x4 - 70kg
1x3 - 80kg
1x2 - 90kg
1x1 - 100kg
1x1 - 110kg
1x1 - 120kg
1x1 - 130kg
1x1 - 135kg (fail)

Variation är viktigt helt enkelt.

Hur många gånger i veckan kör du marklyft av dina fem pass? Glöm inte att vilan är väldigt viktig för att fortsätta öka!
  • 0
Citerar El1min4tor:
Tänk också på startpositionen i marklyft så att du får med mycket ben i starten och inte lyfter 80 % med ryggen. Du vill ha symbios mellan ben och rygg helt enkelt. Hittar du det kommer du öka snabbt


Tack för all info! Tror samspelet mellan benen och ryggen kan va problemet. Har slarvat mycket med benen så använder nog ryggen för mycket, har börjat med squats på mer allvar nu
Kör oftast typ 5x7 - 5x8 men ska prova lite variationer, pyramidset verkar intressant!
Jag kör mark 1-2 ggr i veckan, oftast 2 ryggpass i veckan. Gillar rygg men är alltid sjukt sleten efter ^^
  • 0
Citerar Szreaper:
Citerar El1min4tor:Tänk också på startpositionen i marklyft så att du får med mycket ben i starten och inte lyfter 80 % med ryggen. Du vill ha symbios mellan ben och rygg helt enkelt. Hittar du det kommer du öka snabbt

Tack för all info! Tror samspelet mellan benen och ryggen kan va problemet. Har slarvat mycket med benen så använder nog ryggen för mycket, har börjat med squats på mer allvar nu
Kör oftast typ 5x7 - 5x8 men ska prova lite variationer, pyramidset verkar intressant!
Jag kör mark 1-2 ggr i veckan, oftast 2 ryggpass i veckan. Gillar rygg men är alltid sjukt sleten efter ^^


Låter riktigt bra det där! Du kommer komma över platån och göra en ordentlig ökning snart!

Jag brukar resonera som såhär: om jag har träningsvärk i ryggen men inte i benen efter ett rejält pass med marklyft så har jag förmodligen lyft lite för mycket med ryggen och för lite med benen.
  • 0
Men, hur har jag missat denna tråd? Medan jag är här, någon som har bra tips på alternativa övningar för axlar??
Jano Issa
  • 0
Citerar Jano_Pano:
Men, hur har jag missat denna tråd? Medan jag är här, någon som har bra tips på alternativa övningar för axlar??


Mina personliga favoriter är militärpress, sittande axelpress med hantlar och stående axelpress med hantlar. Sen gillar jag även ryckböj otroligt mycket. Det blir statisk träning för axlarna samtidigt som du även får med balanssinne och mer eller mindre alla kroppens muskler.

Ryckböj kan vara lite klurigt om man aldrig gjort det tidigare. Om så är fallet: kolla lite Youtube-videos samt börja på låga vikter tills du känner dig säker på tekniken. Sen är det bara att böja på!
  • 0
Citerar El1min4tor:
Citerar Jano_Pano:Men, hur har jag missat denna tråd? Medan jag är här, någon som har bra tips på alternativa övningar för axlar??

Mina personliga favoriter är militärpress, sittande axelpress med hantlar och stående axelpress med hantlar. Sen gillar jag även ryckböj otroligt mycket. Det blir statisk träning för axlarna samtidigt som du även får med balanssinne och mer eller mindre alla kroppens muskler.

Ryckböj kan vara lite klurigt om man aldrig gjort det tidigare. Om så är fallet: kolla lite Youtube-videos samt börja på låga vikter tills du känner dig säker på tekniken. Sen är det bara att böja på!


Hmm, ryckböj har jag aldrig testat! Får kolla upp detta =) Tackar för tipset! Är segt när man börjar lessna på samma jävla övningar hela tiden
Jano Issa
  • 0
Citerar Jano_Pano:
Citerar El1min4tor:Citerar Jano_Pano:Men, hur har jag missat denna tråd? Medan jag är här, någon som har bra tips på alternativa övningar för axlar??

Mina personliga favoriter är militärpress, sittande axelpress med hantlar och stående axelpress med hantlar. Sen gillar jag även ryckböj otroligt mycket. Det blir statisk träning för axlarna samtidigt som du även får med balanssinne och mer eller mindre alla kroppens muskler.

Ryckböj kan vara lite klurigt om man aldrig gjort det tidigare. Om så är fallet: kolla lite Youtube-videos samt börja på låga vikter tills du känner dig säker på tekniken. Sen är det bara att böja på!

Hmm, ryckböj har jag aldrig testat! Får kolla upp detta =) Tackar för tipset! Är segt när man börjar lessna på samma jävla övningar hela tiden


Finns många trevliga alternativ till basövningarna som ger lite variation.

Kolla även in frontböj och stångrodd!
Citerar Szreaper:
Har ni något tips på att öka i marklyft?


Tränar du enligt något program? Hur många reps kör du? Testat använda bälte?

Sen är det väldigt mycket teknik. Hur brett står du, hur har du händerna, åker höften upp snabbare än vikten(filma), använder du buktryck osv. Be någon som kan det där visa, eller härma alan thrall eller liknande på youtube.

Citerar El1min4tor:
Jag brukar resonera som såhär: om jag har träningsvärk i ryggen men inte i benen efter ett rejält pass med marklyft så har jag förmodligen lyft lite för mycket med ryggen och för lite med benen.


Jag vet inte om det där nödvändigt vis är sant, eller bra. Jag menar. Om man trycker ifrån med benen och inte har tillräckligt stark rygg, så kommer väl ryggen att böja sig?

Jag känner själv inte så mycket tryck i benen, men om jag bara skulle trycka till mer med benen så skulle höften åka upp snabbare än vikten.
  • 0
Citerar El1min4tor:
Jag brukar resonera som såhär: om jag har träningsvärk i ryggen men inte i benen efter ett rejält pass med marklyft så har jag förmodligen lyft lite för mycket med ryggen och för lite med benen.

Jag vet inte om det där nödvändigt vis är sant, eller bra. Jag menar. Om man trycker ifrån med benen och inte har tillräckligt stark rygg, så kommer väl ryggen att böja sig?

Jag känner själv inte så mycket tryck i benen, men om jag bara skulle trycka till mer med benen så skulle höften åka upp snabbare än vikten.


Nja för mig är det snarare så att om jag missar att få med benen så tappar jag ryggen en aning kontra om jag får med benen ordentligt i början av lyftet då ryggen oftast förblir rak.

På tyngre vikter letar jag efter explosivitet och för mig har det givit bra resultat att få med benen lite extra i början på lyftet.

Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt; men det är ett tips jag fått som hjälp mig på vägen.


Buktryck är ett grymt tips och något som alla som styrketränar borde ta en titt på. Jag försöker själv bli bättre på det (svårare än man tror) då andningen onekligen kan hjälpa mycket!
  • 0
Citerar El1min4tor:
På tyngre vikter letar jag efter explosivitet och för mig har det givit bra resultat att få med benen lite extra i början på lyftet.


Klart man bör få med benen, men det där med träningsvärken är något annat.

Citerar El1min4tor:
Buktryck är ett grymt tips och något som alla som styrketränar borde ta en titt på. Jag försöker själv bli bättre på det (svårare än man tror) då andningen onekligen kan hjälpa mycket!


Jo, jäkligt viktigt. Har själv problem med ljumskarna i böjen så det gör lite ont ibland att vara djupt men annars är böjen en sån där övning där buktryck gör mest. Man kan sitta tryckt i botten på väldigt hög vikt har man bara bra tryck.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Jo, jäkligt viktigt. Har själv problem med ljumskarna i böjen så det gör lite ont ibland att vara djupt men annars är böjen en sån där övning där buktryck gör mest. Man kan sitta tryckt i botten på väldigt hög vikt har man bara bra tryck.


Det där med träningsvärken kan ha varit en översimplifiering, men jag känner av det i benen om jag gjort tunga marklyft.

Jag har också känningar i ljumsken när jag går på lite högre vikter i knäböj! Har opererat ett ljumskbråck för ~5 år sedan och det är en liknande, lite obehaglig brännande känsla. Är lite orolig över det. Buktryck hjälper mycket, men misslyckas jag med andningen och trycket en böj så känner jag det direkt.

Hur skulle du beskriva känningarna du har i ljumskarna?
  • 0
Citerar El1min4tor:
Hur skulle du beskriva känningarna du har i ljumskarna?


När jag står upp och lyfter mitt knä ovanför midjehöjd åt sidan så känner jag av det. Det är som att något klämmer där. Sätter jag tummar i ljumskarna när jag böjer mig ner så känner jag det inte alls. Ibland känns det lite och ibland mer, vet inte om det är mindre med bälte.

Böjde tvåor på 100+ igår och då kändes det inte lika mycket som när jag gjorde fler reps på lägre vikt.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Tränar du enligt något program? Hur många reps kör du? Testat använda bälte?


Nej, eller jag kör push/pull/leg schema men brukar oftast köra push - pull - push - pull - leg under en vecka. Tänkte dock börja lägga in ben lite mer då det blir lite tjatigt annars. Brukar ligga på runt 5 reps på de tyngre vikterna, kör även alternativt grepp då jag känner att jag tappar stången annars på tyngre vikter. Har inte använt bälte men tror det kulle hjälpa!
  • 0
Citerar Szreaper:
kör även alternativt grepp då jag känner att jag tappar stången annars på tyngre vikter


Mm, det gör jag med. Greppet har blivit bättre så jag kör vanligt grepp ända till jag börjar tappa det och byter sen på de tyngre seten.

Citerar Szreaper:
Har inte använt bälte men tror det kulle hjälpa!


Jag har ökat jäkligt mycket tack vare bälte. Men det är ju bra att även träna utan. Är lite rädd att använda det för mycket.


Citerar Szreaper:
Brukar ligga på runt 5 reps på de tyngre vikterna


Du kan ju testa höja vikten lite och köra några treor eller tvåor t.ex. Kanske inte varje gång men det kan vara bra att få in riktiga lågreppare också.

Men sedan även mark från platå och mark från lådor/kronlyft beroende på var din svaghet ligger.
  • 0
Uppdatering:

Har jobbat mycket med tekniken i marklyft och blivit mycket bättre på andningen samt buktrycket. Satsat på en del isolationsövningar för ryggen och gjorde tack vare detta ett riktigt glädjeskutt upp från 130kg till 145kg!

Bänken går också bra. Där kör jag nu 5x5 på 80kg alt. 3x5 på 85kg. Max ligger dock kvar på 100kg men räknar med en liten ökning där snart.

Knäböj står helt still just nu då jag tycker det är så grymt mycket roligare med ryckböj och frontböj. Känner dock att jag måste börja böja tungt snart igen.


Hur går det för er andra?
  • 0
Citerar El1min4tor:
Har jobbat mycket med tekniken i marklyft och blivit mycket bättre på andningen samt buktrycket.


Har själv nog kört för mycket buktryck. Tror jag dragit på mig ett navelbråck. Haft det när jag föddes som de ordnade men förmodligen därför det kommer tillbaka lättare.

Annars går det helt ok. Inte ökat så mycket men böjt 130 utan problem och bänken går bra. Kommer byta schema snart. Får jag problem med bråck kanske jag måste pausa träningen tyvärr. Eller vissa delar av den :/

Deffar nu och kommer väl att göra det fram till sommaren för att komma i form och sådär.
  • 0
Citerar El1min4tor:
Hur går det för er andra?


Här hoppar jag in. Jo tack det går bra. Ligger på en periodisk fasta deff, så det blir nog inga nya PB. Men är snart uppe (nästa pass) på 5x5 @ 100kg i böjen, 150kg x5 i mark. Bänk släpar pga att jag började väldigt lågt pga dålig axel, men senaste passet var det 5x5 @ 80kg och det gick ju bra. Militärpress är också lite låg pga axeln 5x5 @ 45kg, och sist men inte minst 5x5 @ 90kg i stångrodden. Men som sagt, ligger på deff så räknar med att platåa snart i det mesta.

Men mitt fokus är att bli av med kroppsfett, så satans trött på den här pappa-kroppen. Kommer inte hinna ner till mitt mål innan sommaren, så jag har satt som mål att jag ska vara i mitt livs form innan jag fyller 36 (i januari). Dock kan jag nå det innan dess, med marginal, men kändes konstigt att sätta typ september som mål.

Frågan är ju dock hur man ska klara av att hålla en deff hela sommaren? Någon som har några bra tips?
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
Citerar marcel:
Frågan är ju dock hur man ska klara av att hålla en deff hela sommaren? Någon som har några bra tips?


Lära sig att tacka nej, bara äta slisk om du verkligen är sugen på det, hålla igång väldigt mycket, inte dricka dina kalorier. Om du är sugen på något onyttigt kan du ju först dricka ett glas vatten och tänka efter ifall det är hunger som styr eller att det bara är något sug.
Eller vara på stranden ofta, det kanske får dig motiverad?
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar marcel:Frågan är ju dock hur man ska klara av att hålla en deff hela sommaren? Någon som har några bra tips?

Lära sig att tacka nej, bara äta slisk om du verkligen är sugen på det, hålla igång väldigt mycket, inte dricka dina kalorier. Om du är sugen på något onyttigt kan du ju först dricka ett glas vatten och tänka efter ifall det är hunger som styr eller att det bara är något sug.
Eller vara på stranden ofta, det kanske får dig motiverad?


Påverkan av andra är jag inte så orolig över, jag äter ju mycket när jag väl äter pga periodisk fasta, och alkohol tackar jag alltid nej till så jag kan köra bil om det behövs så tror inte andra märker av det såvida de inte vill bjuda mig på frukost. Det jag är mest orolig över är väl hur man håller sin egen motivation uppe med träningen och att ligga lågt på kalorierna hela sommaren.

Men tack för tipsen iaf, får bli mycket strand helt enkelt

Och vatten är ju nästan lika gott som öl, eller?
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
Trist när man har ett spaltat schema på tre dagar med en vilodag mellan varje pass, och vardagen kommer ivägen för ens träning. Så nu kommande torsdag åker jag iväg till Frankrike över helgen.

Det innebär att jag kan träna idag och på tisdag. Där jag sen får vila ända till på måndag om jag inte hittar något gym eller så. Eller så vilar jag idag så blir vilan kortare nästa vecka.

Sen går inte deffen så himla bra. Jag sköter inte kosten så bra som jag hade tänkt. Det är motivationen som sviker. Får till några bra formbilder ibland ändå. Och så länge jag inte känner att jag blir svag så kommer jag att fortsätta gå ner i vikt tills jag känner mig i bra form.

Fick fantastiska värden på hälsokontroll förra veckan. Vi får en sån gratis via jobbet. Blodtryck, blodvärde, kolesterol osv. Hon sa att hon inte kunde tro att jag sällan äter fisk som jag hade sagt. Men jag tar omega 3 som kosttillskott före gymmet. Men det känns bra iallafall. Kommer troligen leva länge och väl om inget särskilt händer.

Citerar marcel:
Det jag är mest orolig över är väl hur man håller sin egen motivation uppe med träningen och att ligga lågt på kalorierna hela sommaren.


På sommaren är det svåra att vanan från vardagen försvinner. Så man får snabbt skaffa sig en sommarvana. Istället för att inte ha något planerat på en ledig vecka så får man planera in träningen. Jag tänker nu för egen del. Jag har svårare att ta mig till gymmet de dagar som jag inte har jobb och redan är inne i stan. Vardagens vana tar mig till gymmet helt enkelt.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
På sommaren är det svåra att vanan från vardagen försvinner. Så man får snabbt skaffa sig en sommarvana. Istället för att inte ha något planerat på en ledig vecka så får man planera in träningen. Jag tänker nu för egen del. Jag har svårare att ta mig till gymmet de dagar som jag inte har jobb och redan är inne i stan. Vardagens vana tar mig till gymmet helt enkelt.


Ja, rutiner gör allt enklare. Fast kommer nog inte träna mellan kl 6 - 7 som jag gör nu under semestern. Troligare med typ 8 - 9.
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
Citerar marcel:
Ja, rutiner gör allt enklare. Fast kommer nog inte träna mellan kl 6 - 7 som jag gör nu under semestern. Troligare med typ 8 - 9.


Morgon eller kväll? Morgontränare är ett särskilt släkte, som jag nog aldrig kommer att tillhöra.

Mitt problem på sommaren är också att jag är i min hemstad och hälsar på mycket. Då måste jag betala för ett gym där och så eller gå med farsan på "gymmet" de har på jobbet. Men det blir inte så seriöst där. Mest bänk oftast.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar marcel:Ja, rutiner gör allt enklare. Fast kommer nog inte träna mellan kl 6 - 7 som jag gör nu under semestern. Troligare med typ 8 - 9.

Morgon eller kväll? Morgontränare är ett särskilt släkte, som jag nog aldrig kommer att tillhöra.

Mitt problem på sommaren är också att jag är i min hemstad och hälsar på mycket. Då måste jag betala för ett gym där och så eller gå med farsan på "gymmet" de har på jobbet. Men det blir inte så seriöst där. Mest bänk oftast.


Morgon. Det enda som passar i ett fullspäckad schema med barn och fru och hennes träning och allt.

Ja det där är drygt. Ska vara en vecka i Danmark i sommar, så då blir det uppehåll. Men kan ju iaf hålla dieten även i Danmark så det är väl ett litet plus ändå.
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
Det är lite old school (läs mycket mycket) men jag har alltid Survivors Eye of the Tiger och Twisted Sisters We're not gonna take it I min playlist på gymmet. Vilka är era favoritlåtar att gymma till?
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!