Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar marcel:
Vilka är era favoritlåtar att gymma till?


Bara det är relativt snabbt och får mig att tagga till så är det bra. Gärna hårdrock men det går även till annat. På klubben jag lyfter så är det oftast någon som kopplat in sin musik och ofta är det bra träningsmusik.
  • 0
Skulle vilja väcka denna tråd till liv igen. Tycker att det är ruskigt kul med styrketräning själv och det är alltid kul att läsa hur det går för andra också. Så hur går det för er? Hur/Vad tränar ni? Vad har ni för mål? Vad motiverar er till att träna?

Själv kör jag mycket basövningar som axelpress, bänkpress, marklyft och knäböj. Tränar ca 4 gånger/vecka och mår så sjukt bra av det! Känner mig pigg och glad när jag får träna.

Mitt stora mål nu är att ta 200 i marklyft och det kommer nog om några månader.

Har frågat mig själv varför jag vill bli stark. Tror nog att det beror på att jag alltid varit en tävlingsmänniska och att ta nya rekord är nog den största motivationen jag har till att fortsätta med träningen.

Ha det fint och lycka till med träningen!
Citerar Bamsesmamma:
Så hur går det för er?


Ont i ryggen. Inte mitt starkaste jag, inte mest deffad, men ganska stark och ganska bra ändå.
Får verkligen fega i knäböj och marklyft pga ryggen, så¨jag fokuserar mer på bänk och byggarträning för tillfället.

Citerar Bamsesmamma:
Hur/Vad tränar ni? Vad har ni för mål? Vad motiverar er till att träna?


Jag kör ett träningsprogram som heter PHUL just nu där varje muskelgrupp ska tränas två gånger i veckan. En gång med fokus på styrka och en på hypertrofi. Ikväll ska jag iväg och köra ben, vilket inte är min favorit.

Jag har inga särskild mål just nu utan jag ska fortsätta öka i de flesta övningar och bli frisk i ryggen. Jag har vissa funderingar på att köra fullt ut på det där estetiska och börja äta lite mer hälsosamt. Inte fokusera på styrka då utan i så fall bara på gym.

Citerar Bamsesmamma:
Mitt stora mål nu är att ta 200 i marklyft och det kommer nog om några månader.


Starkt, har själv bara dragit 180. Men jag har kanske lite mer av en bänkarkropp och känner inte att jag satsat hälften lika mycket på mark som på bänk.

Citerar Bamsesmamma:
Tror nog att det beror på att jag alltid varit en tävlingsmänniska och att ta nya rekord är nog den största motivationen jag har till att fortsätta med träningen.


Det känns som att man måste ha några såna mål för att motivera sig att fortsätta. TIll dagens pass har jag inte mycket sånt men jag ska göra chins där jag vill bli stark i så där har jag mål.

Frågan är väl om jag skulle bli lika motiverad att träna om jag inte kände mig stark. Dvs om jag gick ner fem kilo för att se rippad ut och därav tappade i bänken. Skulle det vara värt det? Nåja, nu drar jag iväg och tränar.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Frågan är väl om jag skulle bli lika motiverad att träna om jag inte kände mig stark. Dvs om jag gick ner fem kilo för att se rippad ut och därav tappade i bänken. Skulle det vara värt det? Nåja, nu drar jag iväg och tränar.


Tänkte likadant i sommras när jag skulle testa deffa för första gången. Provade periodisk fasta,(leangains) fungerade väldigt bra för mig. Har inga problem att skippa frukost. Gick ner ca 5 kg men förlorade inget i styrka.

Sen har det andra fördelar som insulinkänslighet, lägre blodsocker mm
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
Tänkte likadant i sommras när jag skulle testa deffa för första gången. Provade periodisk fasta,(leangains) fungerade väldigt bra för mig. Har inga problem att skippa frukost. Gick ner ca 5 kg men förlorade inget i styrka.


Jag körde LG och gick ner 11 kg som du kan se i min blogg. Tappade en del styrka men det var inte fokus då. Jag kanske tar och kör en period LG fram till sommaren, får se hur jag gör. Tror dock att proteindrink kommer att bryta min fasta ibland på morgonen, får se.

Benpasset jag var på var hemskt tråkigt. Ingen vidare motivation. ont i ljumskar och rygg, mådde lite dåligt i magen till råga på allt. Men jag körde igenom mitt pass så något gav det. Märker att jag inte får samma smärta i lumskarna om jag står tätare ihop med benen så jag får väl böja så ett tag nu, kanske inte når samma djup då.

Vissa pass är väl sådär. Ingen motivation alls och allt känns tungt. Men då är det bara att göra det bästa av det och köra något man tycker är skoj med. Sen kommer man tillbaka nästa pass.
  • 0
Tyckte att det var riktigt tråkigt att träna ben, men har kört mer och mer ben och tycker att det har blivit mycket roligare nu.

Har börjar ett program som heter Jim Wendlers 5-3-1 metod. Ska köra 3:or i bänkpress idag Målet är 3:a på 140

Är inne i en bra period nu med mycket energi och motivation så det känns toppen!
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
Har börjar ett program som heter Jim Wendlers 5-3-1 metod. Ska köra 3:or i bänkpress idag Målet är 3:a på 140


Ja jävlar, det är tungt det.

Citerar Bamsesmamma:
Är inne i en bra period nu med mycket energi och motivation så det känns toppen!


Då är det bara att äta och träna på. Hålla dig borta från skador och så. Skador är det sämsta. :/
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Hålla dig borta från skador och så. Skador är det sämsta. :/

Har klarat mig från större skador, ända jag har känt av lite är vänstra axeln. Har varit lite framåtroterad i axlarna (som de flesta) så har kört övningar för rotatorkuffen, baksida axlar och stretch för saker som varit tajt på framsidan, så det har blivit lite bättre.

Är allmänt stel i hela kroppen så tränar mycket rörlighet nu också. Fotleder, höft och bröstrygg är prioritet just nu.
  • 0
Marklyft idag tänkte jag Det blir lite tyngre än sist vilket blir 5x135 som mest kanske. Får se hur pigg jag känner mig i ryggen men jag är på väg tillbaka. Annars blir det ett ganska lugnt pass tror jag. Vill inte bänka tungt då jag kommer att vara själv. Kanske skippar det helt och hållet och kör annat mest.
  • 0
Har börjat jobba på ett Premiumgym i Stockholm, direkt efter utbildningen. Minutus heter det och de kör ganska högteknologisk träning med maskinträning som styrs av ett smartcard. Låter löjligt och det tyckte jag med innan jag började, dock så kan man ändra både det koncentriska och det excentriska motståndet i maskinerna, hur bra som helst!
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
dock så kan man ändra både det koncentriska och det excentriska motståndet i maskinerna, hur bra som helst!


Låter bra om man gillar maskinträning. En bekant till mig har nyligen öppnat ett friviktsgym och jag är faktiskt rätt avundsjuk. Kul att få jobba med sitt största intresse sådär.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Låter bra om man gillar maskinträning. En bekant till mig har nyligen öppnat ett friviktsgym och jag är faktiskt rätt avundsjuk. Kul att få jobba med sitt största intresse sådär.


Precis det fungerar väldigt bra för den största målgruppen där ute; ovana. Jag önskade dock att det var ett kompliment för mig, då jag också vill lyfta fria vikter. På grund av att jag lyfter t.ex. 80 kilo koncentriskt och tvingas bromsa med 96 kilo (20 %) så tar det mycket mer. Det är också gratis för mig och jag kan träna på arbetstid, inte fel!

Men vill prova lite fria vikter, får försöka hitta bästa lösningen.

Det är hur kul som helst, är det en dag utan bokningar har man långtråkigt men idag jobbar jag kort 14-20 och har tre provträningar där målet är att värva medlemmar. Jag är ganska bra på sälj också så borde gå bra.
"The sky is not the limit, it's just the view"
Jag drog på mig en lång förkylning och minskade i ungefär varje övning. Från att göra en tia på 90 i bänk till att tycka att en fyra är jobbig

Ser liknande ut i andra övningar. Men jag försöker kötta på nu så ofta som möjligt. Beställt en stor laddning kosttillskott osv.
  • 0
Så här ser det ut enligt mig.

Cykel
+ Tekniskt lätt, enkelt att justera, bra ifall man har begränsad balansförmåga osv.
- Värmer bara upp nedre extremiteter.

Löpband
+ Väldigt bra justeringsmöjligheter (Backe, intervaller, tempo osv), naturlig rörelse.
- För hårt underlag vilket kan ge för hög påfrestning för knän och höfter, Kräver mer balans och fokus, generellt högre skaderisk.

Crosstrainer
+ Mer skonsamt för knän då du rullar, du kontrollerar själv tempot.
- Brukar inte gå att justera steglängd vilket kan kännas fel för korta respektive långa människor.

Rodd
+ Går att snabbt bli uppvärmd, helkroppsträning med flera rörelsemoment.
- Kräver med teknik samt core för att inte skada sig.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Le Grand Blonde:
Vilken uppvärmningsmetod tror ni är den bästa?


Vanlig övningsspecifik uppvärmning. Annars lite crosstrainer om det är kö.
  • 0
Jäklar vad ambivalent jag känner mig angående löpning kontra styrketräning. Jag vill vara vrålstark samtidigt som jag vill kunna springa en mil smärtfritt. Så jag vill vara lätt, samtidigt som jag vill vara tung. Grov samtidigt som slimmad osv.

Men detta skulle vara löpningens år för mig så lika bra satsa på det nu och börja gå ut hårt. Har inte sprungit på en månad men tänkte köra en sväng på löpband imorgon, efter marklyften.
  • 0
Är just nu i mitt livs toppform Är dock bara 22 så det kanske vore konstigt annars. Smällde upp 140kg 5 gånger i den välkända pressbänken.

Lite sugen på att testa crossfit, nån som kör det?
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
Lite sugen på att testa crossfit, nån som kör det?


Nope, men det verkar skoj. Relativt dyrt att träna på crossfitgymmet här i stan.

"12 mån 770kr/mån (9240:-totalt)"

Citerar Bamsesmamma:
Är dock bara 22 så det kanske vore konstigt annars. Smällde upp 140kg 5 gånger i den välkända pressbänken.


Riktigt starkt, på vilken kv?
  • 0
Citerar Ribcage:
770kr/mån


Ja det var kanske lite väl saftigt.

Citerar Ribcage:
Riktigt starkt, på vilken kv?


ca 83kg, bänk har alltid varit min starkaste gren. Kör mycket mark också men där får jag kämpa med 200.
  • 0
Citerar Bamsesmamma:
ca 83kg, bänk har alltid varit min starkaste gren. Kör mycket mark också men där får jag kämpa med 200.


Ah okej, riktigt bra då Jag har tagit 130 som mest. Ska satsa mer nästa år och försöka ta nytt rekord men i år blir det mer löpning och sånt.
  • 0
Tjena,

Lite stressigt inför sommaren nu, jag vill gå ner upp i vikt. Jag har gymmat i cirka 3 månader och har gått upp 2 kilo bara. En kompis rekommenderade protein och jag känner väl att det är dags nu kanske.. jag läste på http://aktad.se/traning/protein/ om sojaprotein och funderar på det, det låter nice - men min polare säger att man ökar östrogenet i kroppen då - tankar kring det?

sen så läste jag om trefas protein som också låter rätt bra. jag jobbar långa nattskift på lager (första jobbet) och har inte alltid tid att äta fler gånger än en. så kanske trefas protein skulle vara bra att ta på morgon och sen när jag ska sova?

uppskattar alla svar om vad som passar mig bäst om jag vill gå upp i vikt!

tack
  • 0
Citerar Svennen:
Tjena,

Lite stressigt inför sommaren nu, jag vill gå ner upp i vikt. Jag har gymmat i cirka 3 månader och har gått upp 2 kilo bara. En kompis rekommenderade protein och jag känner väl att det är dags nu kanske.. jag läste på http://aktad.se/traning/protein/ om sojaprotein och funderar på det, det låter nice - men min polare säger att man ökar östrogenet i kroppen då - tankar kring det?

sen så läste jag om trefas protein som också låter rätt bra. jag jobbar långa nattskift på lager (första jobbet) och har inte alltid tid att äta fler gånger än en. så kanske trefas protein skulle vara bra att ta på morgon och sen när jag ska sova?

uppskattar alla svar om vad som passar mig bäst om jag vill gå upp i vikt!

tack


Om du inte har problem med laktos är nog hederligt vassleprotein bäst för dig. Det är billigast och är ett fullvärdigt protein. Satsa på runt 2g per kilo kroppsvikt för bra effekt på muskelbyggandet.

Sen är vasslepulver (eller något proteinpulver för den delen) i sig inte det bästa sättet att gå upp i vikt, det är snarare till för att höja proteinintaget vilket är positivt för att bevara/bygga muskler.

Vill du gå upp i vikt måste du öka kaloriintaget. Prova att lägga till ett mål mat extra om dagen eller ät mer vid varje måltid. Ett annat tips som vissa rekommenderar är att dricka dina kalorier, tryck i dig en halvliter - liter mjölk om dagen så borde pilen på vågen gå uppåt ganska snart.

Det finns såklart otroligt mycket mer att skriva om ämnet men får vi spara till en annan gång. Lägger till lite läsvärda länkar.

Lycka till!

http://www.styrkelabbet.se/bulka-bygga-muskler/
http://www.styrkelabbet.se/ga-upp-i-vikt/
http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
  • 0
Grymt, tack s mycket!!
  • 0
Jag börjar bli småstark igen efter svamlet med ryggsmärtor och att ha sprungit milen på 50 min. Känns bra. Personbästa i år eller nästa, i bänk och mark då.
  • 0
de viktigaste att styrketräna e nog bicepsen och axlarna för de hjälper mäst om man hamnar i fight
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!