Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Anakin, förärade dig med en citatrad i min profil, känn dig hedrad!

För min egen del kör jag knappt styrka längre. Lyfter vikter ibland, men fokuserar mer på Jiu-Jitsu två till tre gånger i veckan samt löpning. Även att äta varierat, gott men nyttigt.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Anakin1337:
de viktigaste att styrketräna e nog bicepsen och axlarna för de hjälper mäst om man hamnar i fight


Har du några tips på övningar? Man vill ju se till att vara redo ifall det blir fight.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
23 augusti 2017 skrev jag sist här. Kan väl uppdatera vad som hände sedan dess. Jag var rätt stark i januari 2018 men tränade allt mindre styrka mot sommaren. Körde löpning en hel del och blev snabb och slank igen. Tränade ingen styrka under hela sommaren och av för mycket och hetsigt chinsande dragit på mig någon skada i axeln.

Men nu efter många om och men börjar jag ta mig tillbaka till gamla nivåer. Är ganska stark och tung just nu. Tränar efter eget schema som gett resultat de senaste månaderna. Kanske byter nästa vecka efter maxning.

Personbästa blir det inte i år. Men jag är inte långt ifrån.
  • 0
Citerar Ribcage:
23 augusti 2017 skrev jag sist här. Kan väl uppdatera vad som hände sedan dess. Jag var rätt stark i januari 2018 men tränade allt mindre styrka mot sommaren. Körde löpning en hel del och blev snabb och slank igen. Tränade ingen styrka under hela sommaren och av för mycket och hetsigt chinsande dragit på mig någon skada i axeln.

Men nu efter många om och men börjar jag ta mig tillbaka till gamla nivåer. Är ganska stark och tung just nu. Tränar efter eget schema som gett resultat de senaste månaderna. Kanske byter nästa vecka efter maxning.

Personbästa blir det inte i år. Men jag är inte långt ifrån.


Löpning bränner bara muskler, deffade du eller? Varför maxar man för, grejen är att höja vikter successivt helst 1 gång varje månad. Maxning är totalt onödigt i min värld. Ska vara för RM då.
  • 0
Citerar henkess:
Löpning bränner bara muskler, deffade du eller?


Näe, det var löpning inför lopp. Jag tävlade i ett par lopp här i stan som en kul grej med kompisar.

Citerar henkess:
Varför maxar man för, grejen är att höja vikter successivt helst 1 gång varje månad. Maxning är totalt onödigt i min värld. Ska vara för RM då.


För att det är kul helt enkelt, och att det är kul är mycket varför jag tränar. Martin Berkhan kallar det för checkpoints och anser att det är väldigt viktigt, för att veta hur man ligger. Inom SL är maxningar desto vanligare, men där är de med i tävlingar om vartannat så det kommer naturligt i och med dem.
  • 0
Citerar Ribcage:
För att det är kul helt enkelt, och att det är kul är mycket varför jag tränar. Martin Berkhan kallar det för checkpoints och anser att det är väldigt viktigt, för att veta hur man ligger. Inom SL är maxningar desto vanligare, men där är de med i tävlingar om vartannat så det kommer naturligt i och med dem.


Ökar bara skaderisken för en vanlig svenne banan utan steroider, det är därför så många som tränar skadar sig också. Dom försöker sig på ett nytt pb i tex marklyft och vipps så är ryggen skadad. Krävs inte mycket, allt bara för dom ville åt ett nytt pb. Säkraste och bästa sättet utan skada sig, är att kontinuerligt öka vikter så man precis klarar av ex 10x3. Och fortsätter höja vikter, tillslut är man ändå uppe i den vikten som man gjorde sitt pb bästa på, fast denna gången utan skador och sjukskrivning.

Tycker man styrträningen börjar bli lite tråkigt, tex 10x3. Så finns alltid stronglift-programmet som man kan köra ett tag 5x5. Det är roligt och effektivt. Finns även pwo man kan köra före man tränar för att göra det lite roligare. Bättre än att slippa ha roligt att skada sig, för man maxar åtminstone.
  • 0
Citerar henkess:
Säkraste och bästa sättet utan skada sig, är att kontinuerligt öka vikter så man precis klarar av ex 10x3. Och fortsätter höja vikter, tillslut är man ändå uppe i den vikten som man gjorde sitt pb bästa på, fast denna gången utan skador och sjukskrivning.


Tio treor eller tre tior? Tre tior skulle jag inte alls säga är optimalt för att bli starkare. Tio treor visst, den som vill köra tio set av samma övning och har tid/ork med det. Kör du tre minuter vila blir det en halvtimme bara för vilan det passet. Lägg till uppvärmning och du har ett ganska lång träningstid bara för en övning. Tränar du så själv?

Citerar henkess:
Så finns alltid stronglift-programmet som man kan köra ett tag 5x5. Det är roligt och effektivt.


Håller inte alls med om att SL 5x5 är särskilt roligt program. Har nog kört åtminstone fem sex andra som är desto roligare. Skulle säga att du lika gärna kan skada dig ifall 5x5 är maxtungt.
Det är helt enkelt att köra till failure och tappar på tekniken som gör att du ökar skaderisken. Min snygga etta på 170 i mark var t.ex. mindre skadlig än mina fulare femmor på 150 ett annat pass.
  • 0
Citerar Ribcage:
Tio treor eller tre tior? Tre tior skulle jag inte alls säga är optimalt för att bli starkare. Tio treor visst, den som vill köra tio set av samma övning och har tid/ork med det. Kör du tre minuter vila blir det en halvtimme bara för vilan det passet. Lägg till uppvärmning och du har ett ganska lång träningstid bara för en övning. Tränar du så själv?

Citerar henkess å finns alltid stronglift-programmet som man kan köra ett tag 5x5. Det är roligt och effektivt.

Håller inte alls med om att SL 5x5 är särskilt roligt program. Har nog kört åtminstone fem sex andra som är desto roligare. Skulle säga att du lika gärna kan skada dig ifall 5x5 är maxtungt.
Det är helt enkelt att köra till failure och tappar på tekniken som gör att du ökar skaderisken. Min snygga etta på 170 i mark var t.ex. mindre skadlig än mina fulare femmor på 150 ett annat pass.


Beror ju på om man ska träna för volym eller styrka. 8-10 reps/3 set är optimalt för volym. Mer än ca 4 övningar per träningspass behöver man inte göra. Så länge man optimerar och ligger så tungt så man precis orkar varje övning. Finns ingen mening med att köra 100 övningar med musvikter i varje pass.

Tränat 3 år förr i tiden men skadade mig. Men kommit tillbaka så har tränat i ca 5 år igen varannan dag. Kört en lång clean bulk gått upp ca 17kg var en smal emo förut. Kört en deff period också. Skönt att slippa vara smal längre, börjar komma till max. Fått bra resultat, fått lite push av bra kostillskott från USA också. Hjälper en del personer nuförtiden som bett mig om hjälp, för dom tycker jag har lyckats bra. Så jag hjälper dom hur man "snabbt " 3 år. Får sina första newbie gains och får ut max med sin träning. Många tränar och äter så fel och koncentrerar sig på helt fel onödiga övningar. Inte så konstigt att resultatet uteblir då. Själv har jag enbart kört med rätt övningar enligt mig, så har kört i mitt gym hemma där jag har det nödvändigaste för att bygga muskler. Med egen designat schema som jag även gett ut till andra som följer det. Saknat en övning det är bröstpress som jag gillar.

5x5 är roligt enligt många, det går snabbt och man behöver inte köra lika många reps vilket kan vara drygt ibland. Man ska inte köra till failure, det tror jag inte alls fungerar det är då man börjar slarva och skadar sig. Jag kör det mest då jag har kommit till en platå.
  • 0
Citerar henkess:
Beror ju på om man ska träna för volym eller styrka. 8-10 reps, 3 set är optimalt för volym.


Det finns ingen sån fakta nej. 6-12 bygger man bra på och handlar väl mer på hur man vill lägga upp det. Det viktiga i sammanhanget verkar vara träningsvolym. Vi diskuterade styrka dock där du inte ökar lika bra på i maxstyrka av tior som av treor eller femmor. Det är väl just därför som 5x5 är effektivt. Nybörjare får både styrka och volym, men mer styrka då.

Citerar henkess:
5x5 är dessutom utmärkt då du känner man stannat på en vikt.


Personligen har russian squat routine fungerat vädligt bra när jag haft platåer. Har dock bara ökat på sistone så jag avvaktar med den eller att byta för mycket.

Citerar henkess:
Skönt att slippa vara smal längre, börjar komma till max. Fått bra resultat


Låter bra. Mycket mark, böj och bänk eller mer byggarinspirerat?
  • 0
Citerar Ribcage:
Låter bra. Mycket mark, böj och bänk eller mer byggarinspirerat?


Jodå finns rätt avancerade tester där dom kommit fram till att 8-10 är reps är optimalt för volym. Fler än 10 reps gav ingen större skillnad.

Russian squat routine känner jag inte till. Ja typ, däremot kör bara lite mark. För träna ben har jag märkt är inget som man behöver lägga så mycket tid på. För det är så många olika tränings övningar där benen tränas på automatiskt. På något sätt fått benmuskler utan så mycket ben och böj. Tror min ena övning gett bra resultat på benen, har döpt den till "helkroppsövningen". Mina Top 5 som jag prioriterat mest lär vara bänk,militärpress,hantelpress,hantelrodd,pullups.

Kör du några kosttillskott?
  • 0
Citerar henkess:
Jodå finns rätt avancerade tester där dom kommit fram till att 8-10 är reps är optimalt för volym. Fler än 10 reps gav ingen större skillnad.


Nja, det är träningsvolymen som gör skillnad, och den är olika beroende på vem man är. Finns bra att läsa om här:
https://www.styrkelabbet.se/traningsvolym/

Medan i en annan artikel tar de upp reps:
"8-12 reps: Muskelmassa, med viss styrka och uthållighet."
https://www.styrkelabbet.se/antalet-repetitioner/

Det är dock långt i från så svartvitt som ovanstående får det att låta, och avsett vid vilken av repetitionsantalen ovan som du utför så kommer du att få en mix av både styrkeökning och muskeltillväxt.


Citerar henkess:
För träna ben har jag märkt är inget som man behöver lägga så mycket tid på.


Beror väl på hur stor och stark man vill bli. Det är inget jag prioriterar heller dock.

Citerar henkess:
Kör du några kosttillskott?


Protein och kreatin mest.



Igår blev det lågreps och en maxning 1rm i bänk. Ofarligt och bra.Orkade inte första men taggade till på andra försök och då gick det. Nu ska jag göra fler treor ett tag. Utöver mina pass med lite högre reps.
  • 0
Citerar Ribcage:
Igår blev det lågreps och en maxning 1rm i bänk. Ofarligt och bra.Orkade inte första men taggade till på andra försök och då gick det. Nu ska jag göra fler treor ett tag. Utöver mina pass med lite högre reps.


Klart man får lite utav både styrka och volym så fort man lyfter en hantel. Men det är lite som dom som tror man får mycket muskler bara för man gör 100 armhävningar. När egentligen man får bättre resultat om man gör 10x3 med viktväst på sig. 8-10 reps är även det som styrkelabbet säger är bra att ligga på för att bygga volym och lite styrka. Vill man sen göra 20+ reps så visst. Så länge man ständigt försöker höja vikter och ligger på ca 10x3 så får man ett bra resultat om allt annat klaffar också. Jag tränar ju enbart för volym, ville se så stor ut som möjligt inom dom 3 viktigaste träningsåren, för sedan avtar det. Styrkan kommer såklart på köpet. Men skulle jag träna för ex styrkelyft så skulle jag köra ett helt annat upplägg.

Protein kör jag också ibland, ser till komma upp i ca 2xkroppsvikt åtminstone. Själv kör man pwo,bulkpowder,serious mass,laxogenin. Ligger på ca 4000kcal per dag.

Det låter bra det, vilka övningar gillar du mest? Hur många reps/set kör du? Ska köra imorn jag börjar bli lite rädd att min bänkpress inte pallar trycket längre. maxvikten på min skivstång är 90 kg jag kör 5x5 på 90kg, så om jag kan höja högre så måste jag åka till ett gym eller köpa bättre grejor. Vilket är lite trist..
  • 0
Citerar henkess:
. 8-10 reps är även det som styrkelabbet säger är bra att ligga på för att bygga volym och lite styrka.


Jo, eller snarare 8-12. Men även 5-8 bygger, och jag som tycker om styrka men även bygger kör allt mellan 1 rep till 12.

Citerar henkess:
vilka övningar kör du mest då? Hur många reps/set kör du? Ska köra imorn jag börjar bli lite rädd att min bänkpress inte pallar trycket längre. maxvikten på min skivstång är 90 kg jag kör 5x5 på 90kg, så om jag kan höja högre så måste jag åka till ett gym eller köpa bättre grejor. Vilket är lite trist..


Jag kör allra mest bänk, för det tycker jag om mest. Sen är det marklyft som jag haft lite fokus på. Skulle gärna dra 200 kg åminstone. Varit nära men sen har jag slutat träna eller något sånt och minskat igen. I mark kör jag 1-5 reps generellt.

Vad gäller bänk kör jag två gånger i veckan. Ett pass med lägre reps och ett med högre. I torsdags gjorde jag åttor på 100 i bänk och igår en etta på 120 och allmänt lågreps. Försöker köra 1-4 reps då. Nu när jag haft min checkpoint och ser var jag ligger kommer jag att köra mycket treo för att bygga upp maxstyrkan.

Igår körde vi även med hantlar efter och körde då åttor i snedbänk, kändes bra att pumpa ur ordentligt.

Men sen kör jag rena byggarpass också med armar, axlar , etc.
  • 0
Citerar henkess:
När egentligen man får bättre resultat om man gör 10x3 med viktväst på sig. 8-10 reps är även det som styrkelabbet säger är bra att ligga på för att bygga volym och lite styrka. Vill man sen göra 20+ reps så visst.

Fast detta är ju inte sant. Styrkelabbet kanske säger det men det finns ett antal rätt färska vetenskapliga studier som tydligt pekar på de positiva effekterna av att mosa på och köra fler reps för att fylla ut muskeln med mer blod. Tror i stort att grundidén om att få tunga reps bygger volym mer än massa lätta är en myt, som krossats i och med de senaste studierna. Sen blir man såklart starkare om man lyfter väldigt tungt, få gånger. Och utmanar sig ständigt genom att öka och "maxa".
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Petter:
Fast detta är ju inte sant. Styrkelabbet kanske säger det men det finns ett antal rätt färska vetenskapliga studier som tydligt pekar på de positiva effekterna av att mosa på och köra fler reps för att fylla ut muskeln med mer blod. Tror i stort att grundidén om att få tunga reps bygger volym mer än massa lätta är en myt, som krossats i och med de senaste studierna. Sen blir man såklart starkare om man lyfter väldigt tungt, få gånger. Och utmanar sig ständigt genom att öka och "maxa".


Det är ingen myt, allt efter 10 reps ger inte mycket. Viktigaste är motståndet på vikterna du kör med, utan det så uteblir resultatet. Sen har inte alla lust att stå och göra 20+reps heller, det skulle ta 3 timmar att göra 4 övningar. Kan man göra 20-30 reps så kör man även för lätt.
  • 0
Vader växer nog på 20+ reps iallafall. Men vadträning har jag gett upp på helt. Löpning tar bättre. Viktigaste är inte motståndet, utan veckovolymen. Men intensiteten har en viktig del också såklart. Du kan inte bara pricka rekommenderad volym på pissvikter. Eller ja, nybörjare växer på nästan vilken typ av träning som helst.



Citerar Petter:
ror i stort att grundidén om att få tunga reps bygger volym mer än massa lätta är en myt, som krossats i och med de senaste studierna.


Vet inte vilka studier du pratar om. Däremot har jag aldrig hört att få tunga reps 1-5 skulle bygga mer än "tried and true" 8-12 reps. Knappast någon känd myt.
  • 0
Citerar Ribcage:
Vader växer nog på 20+ reps iallafall. Men vadträning har jag gett upp på helt. Löpning tar bättre. Viktigaste är inte motståndet, utan veckovolymen. Men intensiteten har en viktig del också såklart. Du kan inte bara pricka rekommenderad volym på pissvikter. Eller ja, nybörjare växer på nästan vilken typ av träning som helst.


Kan stämma, kör inte det heller. haha jo nybörjare får sina newbie gains ändå. Men efter det så börjar det gå trögt ifall dom inte vågar höja vikter konstant. Många börjar automatiskt köra på med samma vikter länge men dom ökar till 20reps kanske istället. Tillslut så är 20reps för lätt, musklerna växer inte av det utan man måste höja vikter. Väldigt basic kan man tycka, men många man ser tränar ignorera att höja vikter ändå. Skulle tro dom flesta ligger alldeles för länge på samma vikt. Är väl för det är bekvämare så. Men då kommer dom ingen vart heller. Själv har jag som grundregel att försöka höja vikter efter ca 1 månad senast, går lätt i början sen blir det svårare. Kommer jag till en platå så kör jag 5x5 ett tag.

Idag blir det träna, tänkte faktiskt börja köra mer ben.
  • 0
Mer liv i den här tråden nu än på länge. Vi kör väl på då.

Jag kör rätt sparsamt med ben men körde både mark och utfall sist. I fredags gjorde jag frontböj och raka marklyft. Igår tog jag en vilodag, tryckte en pizza och åt godis, så idag blir det halvkropp med allt från bänk till mage.
  • 0
Hej hopp, här dyker jag upp i tråden och delar med mig lite av vad jag brukar köra och lite om min träningsresa.
Jag har delat upp kroppen i 3 stycken zoner, Överkropp, bål och ben. 3 rundor i veckan kör jag 2 av dessa tre zoner.: Måndag överkropp/bål, onsdag bål/ben och Fredag ben/överkropp. På varje pass så kör jag 3-4 övningar per zon 3 varv per övning beroende på hur mycket tid jag har, avslutar sedan med en finisher som antingen är crossfit inspirerad eller går mer åt bodybuilding.
En typisk överkropp/ben-runda kan se ut så här: Lutande hantelpress, utfallssteg med hantlar, stångrodd, marklyft, millitärpress, vadpressar. Möjlig finisher då kan vara Cindy (crossfit WOD) eller curls+triceppushdown+invertedflyes för baksidan axlar.
Om jag hinner så tränar jag en 4:e dag med lite vad jag känner för, kan vara en ren överkroppsdag eller kanske mer konditionsinriktad.
En sak som jag själv också försöker att få med i min rutin är att jag varierar volym och belastning.
Ena veckan kör jag tyngre vikter med färre reps (4-6) på överkropp/ben och veckan därefter kör jag lättare vikter fler reps (8-12). Dessutom så försöker jag byta ut övningarna någorlunda så att jag inte enbart kör lutande hantelpress utan kanske vanliga armhävningar eller platt bänkpress.
Det är inget klassiskt upplägg, inte alls, men på de 3 rundor jag alltid kör så hinner jag träna mina 3 zoner 2 gånger per vecka.
För ca 5 år sedan bröt jag foten och kunde inte träna på ett bra tag vilket gjorde att jag gick ner från 81 till 74 kg. Har kört ovanstående upplägg sedan dess och har lyckats öka upp till 89 kg nu utan shakes/kosttillskott och allt vad det kan vara. Vikt är dock ett ytligt och intetsägande mått att enbart gå på, men för någon som varit ganska tanig innan känns denna ökning ganska bra. Har givetvis ökat i de vikter jag orkar nu också, sakta men säkert.
  • 0
Citerar DanneBR:
. Har givetvis ökat i de vikter jag orkar nu också, sakta men säkert.


Låter som ett genomtänkt program du kör med! Så länge det passar sitt eget liv, mål och kropp bra och man försöker ha en progression och en tanke med allt man gör så är det jäkligt bra.

Många hade nog gått upp i vikt av att bryta foten däremot. Jag väger nästan samma som du nu. Har inga mål att väga något särskilt, men i takt med att jag blir starkare och bygger muskler lär jag hamna över 90 innan jag är nöjd med styrkan.
  • 0
Citerar DanneBR:
För ca 5 år sedan bröt jag foten och kunde inte träna på ett bra tag vilket gjorde att jag gick ner från 81 till 74 kg. Har kört ovanstående upplägg sedan dess och har lyckats öka upp till 89 kg nu utan shakes/kosttillskott och allt vad det kan vara. Vikt är dock ett ytligt och intetsägande mått att enbart gå på, men för någon som varit ganska tanig innan känns denna ökning ganska bra. Har givetvis ökat i de vikter jag orkar nu också, sakta men säkert.


Håller med Ribcage,låter som ett bra upplägg. Tycker 3-4 övningar som jag också kör, räcker gott och väl. Många kör många fler övningar men det tror jag bara är en nackdel, dels för du orkar då inte höja tillräckligt med vikter på varje övning och för att träningspasset skulle isf ta flera timmar. Jag kör också lite variationer på volym och belastning. Nått som du också gör rätt i, är att byta ut övningarna lite ibland. Lycko dig som kan gå upp i vikt utan att smälla i dig gainers och sånt, det hade vore något det..gick upp ca 17kg jag med hjälp av både gainers och bulkpowders, annars hade det aldrig gått. En övning jag nyligen lagt till är latirel raise körs med låga vikter, för det räcker. Den tar faktiskt riktigt bra.

Vilken vikt ligger du på när du kör tungt på miltitärpress, liggande hantelpress och bänkpress?

Ribcage: vad ligger du på för vikter när du kör ovanstående övningar jag nämnde också?
  • 0
Citerar henkess:
Ribcage: vad ligger du på för vikter när du kör ovanstående övningar jag nämnde också?


Det är bara bänken jag kört seriöst på sistone av dem och den har jag skrivit ovan. Liggande hantelpress är mest för volym och då är det lite efter dagsform. Så mellan 25 och 35 där just nu kanske. Eller iofs brukar jag ha bänken sned då, vill pricka övre bröst mer då jag mest tar nedre i bänk.

Själv då?
  • 0
Citerar henkess:
Vilken vikt ligger du på när du kör tungt på miltitärpress, liggande hantelpress och bänkpress?

Hi hi, just nu är jag förhållandevis svag i alla de efterfrågade övningarna då jag nyligen hoppat på min tidigare beskrivna rutin igen efter ett uppehåll. Eller uppehåll och uppehåll, bytte snarare program ett tag då jag blev ganska less på de klassiska gymövningarna. Har istället kört massvis med kettlebells i 3 månader vilket vart en rolig tid.
Men nu som sagt är jag tillbaka igen. För att svara på din fråga, just nu kör jag: 1-3 reps Militärpress (60-70kg), lutande hantelpress (30-35kg) och bänkpress (80-90kg).
För er som skulle vara nyfikna på kettlebells kan jag rekommendera instagramkonton såsom Primal Swoldier eller jtm_fit. Sistnämnda kontot är inte enbart om kettlebells utan mer mångsidig träningsinspiration
  • 0
Citerar DanneBR:
För er som skulle vara nyfikna på kettlebells kan jag rekommendera instagramkonton såsom Primal Swoldier eller jtm_fit. Sistnämnda kontot är inte enbart om kettlebells utan mer mångsidig träningsinspiration



Kan förstå att folk tycker om kettlebells som träningsform/redskap men det är nog inget för mig och mina mål med träningen. Jag tycker om styrkeresultat och även att bygga, tänker mer att kettlebells är en sån där bra funktionell övning för allmän smidighet och hälsa. Förmodligen ett bra komplement till träningen med.

Tack för tipsen, följde sistnämnda!
  • 0
Citerar Ribcage:
Det är bara bänken jag kört seriöst på sistone av dem och den har jag skrivit ovan. Liggande hantelpress är mest för volym och då är det lite efter dagsform. Så mellan 25 och 35 där just nu kanske. Eller iofs brukar jag ha bänken sned då, vill pricka övre bröst mer då jag mest tar nedre i bänk.


Ungefär liknande, 88 på bänken 5x5 kört ett tag nu. 28 hantelpress, dags höja till magiska gränsen på 30. Militärpress törs inte gå så högt ligger 60 på då jag kör hemma. Kan nog inte komma över 60 heller väldigt svag i den övningen. Snedbänk den tar väldigt bra, där orkar jag inte mycket alls blygsamma 50kg. Men den övningen lade jag till först senaste året. Så finns möjlighet att öka lite.

Tillagt 2018-11-22 17:21:
Citerar DanneBR:
Hi hi, just nu är jag förhållandevis svag i alla de efterfrågade övningarna då jag nyligen hoppat på min tidigare beskrivna rutin igen efter ett uppehåll. Eller uppehåll och uppehåll, bytte snarare program ett tag då jag blev ganska less på de klassiska gymövningarna. Har istället kört massvis med kettlebells i 3 månader vilket vart en rolig tid.
Men nu som sagt är jag tillbaka igen. För att svara på din fråga, just nu kör jag: 1-3 reps Militärpress (60-70kg), lutande hantelpress (30-35kg) och bänkpress (80-90kg).
För er som skulle vara nyfikna på kettlebells kan jag rekommendera instagramkonton såsom Primal Swoldier eller jtm_fit. Sistnämnda kontot är inte enbart om kettlebells utan mer mångsidig träningsinspiration


Jag kör hemma träning dock aldrig provat kettlebells och rep och sånt faktiskt. Är också lite som Ribcage kör mest för bygga volym, tror kettlebells är mer riktat för sån träning jag inte kör. Funderar på låna brorsans kettlebell dock alltid kul testa nått nytt. Ligger på bra vikter gör du. Tack för länkerna ska kika upp det! Kör du något kosttillskott?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!