Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Citerar Pestolir:
Så du gör totalt 100 armhävningar, ca. 250 situps och 150 benlyft varannan dag?? Woah! Hur orkar du?


Man blir van.
Citerar Saigon:
Om du kan få tag på några vikter så kan du köra sittups med dem.


Får se om jag kan hitta nåt.

Citerar Ribcage:
Som är med kroppen? Du kan ju köra med ryggsäck på dig med vikter eller saker i när du kör armhävningar. Så du får ner dina reps till kring 10.
Du kan ju göra dina sit-ups tyngre med hjälp av att du håller armarna sträckt rakt ut bakåt. Sen sätta en vikt i händerna


Tack Ska göra det nångång särskilt det med sit upsen.

Citerar Al3x:
Om du kombinerar det där med lite löpträning så kommer du definitivt inte "tappa" magmusklerna eller få för mycket underhudsfett.


Problemet är att det är skitdåligt väder och jag kan ej göra det, fast i gympan springer vi skitmycket och i fotboll.
è il momento del Capitano, del nostro Capitano, del simbolo di Roma, del gladiatore giallorosso, del Bimbo d'Oro, con il numero 10, Francesco .. TOTTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0
Citerar Ribcage:
Citerar RobbaSBK:
När du kör hantelcurl ska du absolut inte stå helt stilla med ryggen. Du ska ha en naturlig rörelse och föra vikten uppåt med hela överkroppen. Dock till en viss gräns! Står du helt stilla kan du lätt få skador i ryggen.


Edxakt som jag menar. Bra att någon annan håller med om det och skriver mer utförligt.


Men det e fortfarande viktigt att du har en bra hållning när du kör. Du kommer skada dig om du kutar mycket med ryggen. Man ska enligt alla jag känner som tränar mycket inte haka upp sig för mycket på att köra med tunga vikter. sen ska du ju självklart köra både fokuserat och ofokusrat. Ingen skulle ju kommit på övningar som att köra bicepscurl fokuserat med överarmen vilandes mot en nervinklad bänk om det inte gav något. Visst har man inte ryggen som en pinne som ni skriver högre upp. Men man ska ju fortfarande inte stå nerkuvad och köra exempelvis axelpress. Menade mer att du alltid ska göra rörelsen fullt ut än att göra den väldigt strikt, I bicepscurls ska du gå ned hela vägen för att muskelfibrerna ska dras ut och "slitas" på. För det e då du bygger mer. Det blir mycket jobbigare om du går ända ner i övningen.

Citerar TheWii:
Citerar Heroif:
Min största rädsla är typ att jag får för mycket underhudsfett och tappar mina magmuskler.


Man kan ju inte säga att du tappar dem riktigt eftersom de fortfarande finns kvar under . Men jag förstår att du menar att de inte syns. Själv har jag rätt bra magmuskler men måste få bort lite fett på de lägre magpartierna. Så det är ju inte helt säkert att du har större/starkare muskler än någon bara för att de syns mer. Oroa dig inte för mycket om att få för mycket underhudsfett nu på vintern, det lilla du kanske får brännar du bort till sommaren och det e ju då man ska va på topp så att säga .

Kom faktiskt precis hem från gymmet.
[23:25] [W From] <Parthex>: I did not fail.. how can i fail when i was dead?
  • 0
Citerar Ribcage:
Kolla som sagt på såna som Ronnie Coleman med flera så får du se att det inte kör strikt alls. Inte är närheten.



Till youtube. ->
  • 0
Citerar Action Fighter:
Man kan ju inte säga att du tappar dem riktigt eftersom de fortfarande finns kvar under . Men jag förstår att du menar att de inte syns. Själv har jag rätt bra magmuskler men måste få bort lite fett på de lägre magpartierna. Så det är ju inte helt säkert att du har större/starkare muskler än någon bara för att de syns mer. Oroa dig inte för mycket om att få för mycket underhudsfett nu på vintern, det lilla du kanske får brännar du bort till sommaren och det e ju då man ska va på topp så att säga .

Kom faktiskt precis hem från gymmet.



Sommarn som gäller hehe. Fast jag har också det problemet att försöka få bort fett på nedre magen.

I alla fall jag är ganska glad att jag tog steget och börja träna för lite mer än ett halv års sen för jag var på gränsen nästan att bli överviktig och nu är det nästan tvärtom och jag behöver gå upp lite. Kommer ihåg fortfarande dagarna när man hade bilringor över allt i magen och när man satte sig
Får tacka min brorsa väl som fick mig börja träna.
è il momento del Capitano, del nostro Capitano, del simbolo di Roma, del gladiatore giallorosso, del Bimbo d'Oro, con il numero 10, Francesco .. TOTTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0
Okej, 3x6- 3x8 om jag vill bygga muskler, 2x10-2x15 om jag vill köra uthållighet. Robba, Ribby, Per, 348, Action, whaddya think?
  • 0
  • 348
  • 348
Citerar Saigon:
Okej, 3x6- 3x8 om jag vill bygga muskler, 2x10-2x15 om jag vill köra uthållighet. Robba, Ribby, Per, 348, Action, whaddya think?


4-8 reps=Styrka
8-12 reps=Volym
12-15 reps=Uthållighet

Det är "generellt"

Självklart får du volym och styrka oberoende av repsantalet (om du inte kör extremt många reps) , men att köra tex 6 reps ger mer styrka än 12. Jag råder dig att köra 3*8, 3*6 och 3*12. Skifta mellan dem så får du variation.
  • 0
Citerar 348:
Jag råder dig att köra 3*8, 3*6 och 3*12. Skifta mellan dem så får du variation.


tackar, pussgurkan.
  • 0
  • Arnc
  • Arnc
Om vi säger så här. Jag skulle vilja börja köra lite hemma styrketräning. INTE för att bygga massiva synliga muskler utan för att bygga upp uthålliga smala muskler, om man kan kalla dem så. Vad skulle då bara ett bra schema för att göra detta? Någon erfaren som skulle kunna knåpa ihop ett sådant till en. ^^
"Some people are like slinkies, they dont really have a purpose, but they still bring a smile to your face when you push them down the stairs."
  • 0
Citerar Action Fighter:
Men det e fortfarande viktigt att du har en bra hållning när du kör

Ingen har sagt att man ska kuta med ryggen. Man ska svanka ryggen

Man ska ju alltid köra fokuserat, men inte för strikt. Fokuserat och strikt är två olika saker.

Sen att man i alla övningar ska utnytja rörelselängden för att aktivera mer muskelfibrer är jag helt på din sida om

Tillagt 2008-02-07 00:55:
Citerar 348:
Självklart får du volym och styrka oberoende av repsantalet (om du inte kör extremt många reps) , men att köra tex 6 reps ger mer styrka än 12. Jag råder dig att köra 3*8, 3*6 och 3*12. Skifta mellan dem så får du variation

Det är ju 4-8 repsarna som du får mest volym av

Sen de där med att bara köra 2 set har jag aldrig förstått mig på. Det låter helt meningslöst i min mening. Men det är bara min åsikt jag har själv inga erfarenheter av det
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0
Citerar RobbaSBK:
Det är ju 4-8 repsarna som du får mest volym av

Sen de där med att bara köra 2 set har jag aldrig förstått mig på. Det låter helt meningslöst i min mening. Men det är bara min åsikt jag har själv inga erfarenheter av det


Det är som sagt individuellt vad som passar bäst. Och det beror också mycket på övning. När jag kör bröst eller armar tex brukar det ligga mellan 6-10 reps. Kör jag mage så kommer det ofta upp till ca 15-20. Sedan så är det allt annat än meningslöst att köra två set, det låter lagom. Jag brukar köra 3 på den första övningen per muskelgrupp sen kör jag två övningar till med vardera 2 set.
Världens överlägset bästa spel alla kategorier heter Outcast
  • 0
Citerar outcast:
Det är som sagt individuellt vad som passar bäst. .


Självklart. Vad RobbaSBK menar är det som generellt fungerar för dem flesta och är vedertaget.
Blue
  • 0
Citerar RobbaSBK:
Citerar Action Fighter:
Men det e fortfarande viktigt att du har en bra hållning när du kör

Ingen har sagt att man ska kuta med ryggen. Man ska svanka ryggen

Man ska ju alltid köra fokuserat, men inte för strikt. Fokuserat och strikt är två olika saker.

Sen att man i alla övningar ska utnytja rörelselängden för att aktivera mer muskelfibrer är jag helt på din sida om


Precis, mitt fel, jag menade fokuserat första gången men råkade säga strikt.

Citerar Saigon:
Citerar 348:
Jag råder dig att köra 3*8, 3*6 och 3*12. Skifta mellan dem så får du variation.


Instämmer helt.
[23:25] [W From] <Parthex>: I did not fail.. how can i fail when i was dead?
  • 0
  • 348
  • 348
Citerar RobbaSBK:
Citerar 348: självklart får du volym och styrka oberoende av repsantalet (om du inte kör extremt många reps) , men att köra tex 6 reps ger mer styrka än 12. Jag råder dig att köra 3*8, 3*6 och 3*12. Skifta mellan dem så får du variation
Det är ju 4-8 repsarna som du får mest volym av


Nej, generellt är det 8-12. 4-6 reps blir det tungt, det ökar styrkan.
  • 0
Allt är individuellt! Man måste lära känna sin kropp, vilket tar tid och tålamod..
  • 0
Måndag
Bröst, axlar, rygg
Styrka: 3x8
Volym: 3x10
Uthållighet: 2x15

Torsdag
Biceps, Triceps
Styrka: 3x8
Volym: 3x10
Uthållighet: 2x15

Lördag
30-40 på joggingbandet

Söndag
Mage, ben
Styrka: 3x8
Volym: 3x10
Uthållighet: 2x15

Jag kör styrka en vecka, volym veckan efter och uthållighet veckan efter den, så fortsätter det i en cirkel.
Funkar det bra?

Förresten, kan det vara dåligt att käka för mycket efter träning?
  • 0
  • 348
  • 348
Citerar Saigon:
Måndag
Bröst, axlar, rygg
Styrka: 3x8
Volym: 3x10
Uthållighet: 2x15

Torsdag
Biceps, Triceps
Styrka: 3x8
Volym: 3x10
Uthållighet: 2x15

Lördag
30-40 på joggingbandet

Söndag
Mage, ben
Styrka: 3x8
Volym: 3x10
Uthållighet: 2x15

Jag kör styrka en vecka, volym veckan efter och uthållighet veckan efter den, så fortsätter det i en cirkel.
Funkar det bra?

Förresten, kan det vara dåligt att käka för mycket efter träning?


Ser mycket bra ut! Dock så tror jag att det vore bättre att köra Bröst, Axlar och Triceps på Måndag och Rygg och Biceps på Torsdag. Att köra bröst, rygg och axlar samma pass blir väldigt jobbigt.

Simple; Byt plats på rygg och Triceps. Men det är absolut inte nödvändigt, men du kommer nog att orka mer på passet.

Ditt rullande schema verkar bra! Kör på det!


Citerar Saigon:
Förresten, kan det vara dåligt att käka för mycket efter träning?


Absolut inte. Tvärtom, ät mycket!
  • 0
Citerar outcast:
När jag kör bröst eller armar tex brukar det ligga mellan 6-10 reps. Kör jag mage så kommer det ofta upp till ca 15-20.

Det är det felet de flesta som tränar på gym gör. De kör uthållighetsträning när de kör tex. vader och mage och styrka när de kör bröst. Magen och vaderna är lika mkt muskler som alla andra muskler på kroppen och som vi vet bygger 4-8 reps och 8-12 reps. Alltså ska man ligga däromkring även när du kör mage och vader om du vill bygga. Många säger att det "känns fel" att köra få reps när man kör mage och vader. Men som sagt, vill man bygga ska man ligga däromkring.

Sen kan de ju vara så att många kör 12-20 reps när de kör mage bara för att de vill ha en uthållig mage/vad och inte vill bygga.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0
Citerar RobbaSBK:
Det är det felet de flesta som tränar på gym gör. De kör uthållighetsträning när de kör tex. vader och mage och styrka när de kör bröst. Magen och vaderna är lika mkt muskler som alla andra muskler på kroppen och som vi vet bygger 4-8 reps och 8-12 reps. Alltså ska man ligga däromkring även när du kör mage och vader om du vill bygga. Många säger att det "känns fel" att köra få reps när man kör mage och vader. Men som sagt, vill man bygga ska man ligga däromkring.

Sen kan de ju vara så att många kör 12-20 reps när de kör mage bara för att de vill ha en uthållig mage/vad och inte vill bygga.


Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av träning men själv har jag tränat i över 7 år och även tävlat i bänkpress m.m. så jag vet hur man tränar om man säger så. Anledningen till att repsantalet är högre med magen är att det är nästan intill omöjligt att göra 4-8 reps till failure med magen. Det går helt enkelt inte. Min favoritövning är tex knästående repdrag mot marken för magen och skulle jag lägga på så tung vikt så att jag skulle göra 4-8 rent teoretiskt så skulle det inte gå för då kan jag inte få ner repet 1 rep ens. Darför blir det ett högre repsantal vid främst magträning.
Världens överlägset bästa spel alla kategorier heter Outcast
  • 0
Citerar outcast:
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av träning men själv har jag tränat i över 7 år och även tävlat i bänkpress m.m. så jag vet hur man tränar om man säger så.

No offense. Men hur länge man tränat behöver absolut inte ha ngn betydelse för dina kunskaper om träningen. Tävlar själv i styrkelyft men har självklart inte gjort det lika länge som dig. Min far är ett bra exempel på en styrketränare som tränat vääldigt länge men ändå inte kan särskilt mkt om hur man "ska köra" osv.
Jag har själv inga problem med att köra till failure när jag kör mage, även fast de kan vara mer komplicerat än andra muskelgrupper. När jag kör crunches tex. räcker det gott o väl med 15 kg på mitt bröst för att jag max ska orka 8 st. Likadant när jag kör benlyft där jag har en 7,5 kg vikt på fötterna och orkar ca 8-10 reps max just nu. Det som många gör fel när de tränar mage är att de hjälper till för mkt med andra muskler än just magen när de utför övningarna. Min sjukgymnast sade till mig att ca 80% av alla styrketränare utför crunches felaktigt (de kopplar in höftböjarn för mkt) och jag tror faktiskt på honom (även fast siffran självklart är väldigt relativ). Själv har jag inte många kompisar som utför crunches på samma sätt som min sjukgymnast lärde mig att göra dem. Även maskincrunches som du nämnde tkr jag är en ypperlig övning för att få bra belastning på magen. Jag kör just nu på ca 32,5 kg o orkar max 10 korrekt utförda repitioner. Många av mina kompisar lastar på hela magasinet och säger att de inte känner ngnting i magen. Likadant här att de tar i för mkt med armar och axlar. Försök lär dig att utföra magövningar helt korrekt (om du nu inte redan gör det) så lovar jag dig att det inte kmr vara några problem att köra till failure med relativt låga repsantal.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0
Citerar RobbaSBK:
Min far är ett bra exempel på en styrketränare som tränat vääldigt länge men ändå inte kan särskilt mkt om hur man "ska köra" osv.


Samma här Min farsa kör ju bara på det som känns bra och tips av andra och så.
"Manligt är ett gruppbefäl med Ak 5:a" - Templarpaladin
  • 0
Citerar Ribcage:
Samma här Min farsa kör ju bara på det som känns bra och tips av andra och så.

Ja precis. Min far tror att isolationsövningar är de "bästa" övningarna bara för att man får så mkt kontakt med muskeln. Han klagar på att basövningar inte tar för att man inte känner lika mkt i muskeln =S
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0
Citerar RobbaSBK:
Han klagar på att basövningar inte tar för att man inte känner lika mkt i muskeln


Aj då. Själv tycker jag om basövningar med fria vikter bäst av allt. Om polarna vill köra någon övning i en maskinen så skippar jag gärna. Det känns inte heller lika bra för min tidigare skadade axeln i vissa maskiner då övningen blir så strikt.
"Manligt är ett gruppbefäl med Ak 5:a" - Templarpaladin
  • 0
Citerar Ribcage:
Aj då. Själv tycker jag om basövningar med fria vikter bäst av allt. Om polarna vill köra någon övning i en maskinen så skippar jag gärna. Det känns inte heller lika bra för min tidigare skadade axeln i vissa maskiner då övningen blir så strikt.

Ja självklart är det basövningar och fria vikter man ska hålla sig till i första hand. Du kan hantera mer vikt och övningen blir mer naturlig och inte lika strikt och onaturlig som det kan bli i isolationsövningar. Jag håller mig själv till basövningar, men kan ibland kompensera med en isolationsövning.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  • 0
Citerar 348:
Nej, generellt är det 8-12. 4-6 reps blir det tungt, det ökar styrkan.


Vad jag vet så är det:

4-6 reps: Volym, fettförbränning, styrka.

7 reps: existerar inte.

8-12 reps: styrka men långsammare än 4-6 reps, musklerna blir på sätt och vis "smidigare" (starkare på mindre volym).

12+ reps: kondition.

Desto färre reps man har desto mer nedbrytna är musklerna efter passet.
Alla forummedlemmar skapar glädje, vissa när de loggar in andra när de loggar ut
  • 0
Citerar rankko:
Vad jag vet så är det:



Det låter mer rimligt ja. SKulle kanske byta kondition mot uthållighet men annars så.
"Manligt är ett gruppbefäl med Ak 5:a" - Templarpaladin
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!