Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Gymnasieval!


Citerar Diabetiker:
Går de i ettan? För det brukar vara så i ettan, sedan har man inga alls


Ja, det kan ju förklara allt.
Tackar för rättningen!
"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I'm not" - Kurt Cobain
  • 0
Citerar Diabetiker:
Och om du nu hatar matte och fysik så funkar Sam nästan lika bra


Ganska tunnt med fysik på natur också måste jag säga. Det är dock mycket matte och kemi där, i alla fall i ettan. Sen beror det ju på inriktningen. Men, fysiken är ganska tunn. Tror man läser grundläggande mekanik och astronomi om jag inte misstar mig?
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Ganska tunnt med fysik på natur också måste jag säga. Det är dock mycket matte och kemi där, i alla fall i ettan. Sen beror det ju på inriktningen. Men, fysiken är ganska tunn. Tror man läser grundläggande mekanik och astronomi om jag inte misstar mig?


Nja man läser ju Fysik A och B, samt breddning, det är rätt rejalt med fysse
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Går natur-samhäll, och tror att jag ska välja att gå mera åt samhällshållet i tvåan.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Diabetiker:
Nja man läser ju Fysik A och B, samt breddning, det är rätt rejalt med fysse


Fysik A och B är ganska mesigt

Vi läser ännu så länge termo-mekanik, gick nyss igenom mekaniken och kinematiken. Sen kommer vi in på kvantfysik, relativitet och kärnfysik. Det är kul att läsa måste jag säga, till skillnad från mekaniken som jag aldrig riktigt gillade ^^

Tillagt 2009-10-01 21:20:
Fast det är ju för att jag läser HL-kursen
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Ganska tunnt med fysik på natur också måste jag säga. Det är dock mycket matte och kemi där, i alla fall i ettan. Sen beror det ju på inriktningen. Men, fysiken är ganska tunn. Tror man läser grundläggande mekanik och astronomi om jag inte misstar mig?


Fysiken är absolut inte tunn på Nv-Nv! Sammanlagt 250 poäng fysik som grund (flera poäng kan läggas till med olika breddningskurser) vilket betyder att man endast läser mer matte, annars slår fysiken allt annat. Vi läste allt från mekanik till elektriska och magnetiska fält till relativitet, vågor, optik, energi, kaströrelser, atomfysik, periodiska svängningar osv osv. Iallafall på min skola så var fysik det vi läste näst mest poäng av.

Tillagt 2009-10-01 21:23:
Citerar Andra Bullar:
Fysik A och B är ganska mesigt


Fysik B är långt ifrån mesigt.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Fysik B är långt ifrån mesigt.


Notera -efter mitt påstående

Citerar Hydra:
Vi läste allt från mekanik till elektriska och magnetiska fält till relativitet, vågor, optik, energi, kaströrelser, atomfysik, periodiska svängningar osv osv. Iallafall på min skola så var fysik det vi läste näst mest poäng av.


Med andra ord vad vi läser det här läsåret. Så det är inte helt olikt. Men vi lägger förstås till fler topics utöver vår Core, våra AHL-topics tror jag är just kvantfysik och kärnfysik. HL-Options är nog astronomi och partikelfysik. Måste leta rätt på min syllabus och dubbelkolla

Tillagt 2009-10-01 21:27:
Anledningen att vi läser lite mer är ju dock för att vi inte går efter likadant poängsystem som NV och andra linjer.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Då rabblade jag också bara upp en del som vi har läst. Men jag har aldrig påstått att ni inte läser mer fysik, för det gör ni säkert, men att kalla fysiken på Nv-Nv för tunn är inte helt ok alltså.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Då rabblade jag också bara upp en del som vi har läst. Men jag har aldrig påstått att ni inte läser mer fysik, för det gör ni säkert, men att kalla fysiken på Nv-Nv för tunn är inte helt ok alltså.


Nej det har jag inte heller påstått att du påstått ^^

Fast mitt första sådana påstående grundade jag på lokala NV-linjer. Det varierar ju mellan skolor.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Nej det har jag inte heller påstått att du påstått ^^


Jag vet, jag bara påpekade det.

Citerar Andra Bullar:
Fast mitt första sådana påstående grundade jag på lokala NV-linjer. Det varierar ju mellan skolor.


Du har iofs helt rätt i att det är väldigt olika. Jag gick ändå på en av de gymnasieskolorna som räknas som en av de bästa i Malmö när det gäller Nv och Sam. Folk som t ex har gått på nån slapp friskola eller något liknande lär ju sig inte lika mycket, vissa hade inte ens ett nationellt prov i fysik B vad jag vet.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Du har iofs helt rätt i att det är väldigt olika. Jag gick ändå på en av de gymnasieskolorna som räknas som en av de bästa i Malmö när det gäller Nv och Sam. Folk som t ex har gått på nån slapp friskola eller något liknande lär ju sig inte lika mycket, vissa hade inte ens ett nationellt prov i fysik B vad jag vet.


Heh, det har inte vi heller

Fast vi läser ju förresten inte på pappret fysik B, dock allt innehåll i det.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Fast vi läser ju förresten inte på pappret fysik B, dock allt innehåll i det.


Då är det inte så konstigt att ni inte har nationellt prov i det. Hade ni läst kursen "Fysik B" så hade ni antagligen haft det.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Då är det inte så konstigt att ni inte har nationellt prov i det. Hade ni läst kursen "Fysik B" så hade ni antagligen haft det.


Förmodligen ^^ Eller jag vet inte, vi har inte läst klart allt det ännu. Kan lägga upp vad vi läser i år:

W34-39:
1 Physics and physical measurement (Core)
2 Mechanics (Core)

W39-42:
3 Thermal physics (Core)
10 Thermal physics (AHL)

W43-51, 2-4:
5 Electric currents (Core)
6 Fields and forces (Core)
12 Electromagnetic induction (AHL)
14 Digital technology (AHL)

W4-9:
8 Energy, power and climate change (Core)

W9-15:
4 Oscillations and waves (Core)
11 Wave phenomena (AHL)

W15-23:
7 Atomic and nuclear physics (Core)
13 Quantum physics and nuclear physics (AHL)
+ Group 4 Project (1-2 weeks)

Ser verkligen fram emot det sistnämnda, det lär vi gå ännu djupare in på i IB2, sen blir det bara revision på allt till exams.

Tillagt 2009-10-01 22:00:
De mesta fram till Fields and forces har vi redan gått igenom i PDP dessutom.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Kan lägga upp vad vi läser i år:


Nice! En hel del från Fysik B faktiskt. Du går i 2:an om jag inte har helt fel? Då läser ni ändå rätt mycket som vi inte började med förrän i trean (+ lite som jag inte känner igen alls). Har ni läst relativitet än eller kommer det senare? Det var sjukt intressant faktiskt.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Nice! En hel del från Fysik B faktiskt. Du går i 2:an om jag inte har helt fel? Då läser ni ändå rätt mycket som vi inte började med förrän i trean (+ lite som jag inte känner igen alls). Har ni läst relativitet än eller kommer det senare? Det var sjukt intressant faktiskt.


Går tvåan, ja. Relativitet är en Option för Higher Level, så det kommer jag läsa första terminen i trean ^^
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Relativitet är en Option för Higher Level, så det kommer jag läsa första terminen i trean ^^


Då har du något att se fram emot.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Du har iofs helt rätt i att det är väldigt olika. Jag gick ändå på en av de gymnasieskolorna som räknas som en av de bästa i Malmö när det gäller Nv och Sam. Folk som t ex har gått på nån slapp friskola eller något liknande lär ju sig inte lika mycket, vissa hade inte ens ett nationellt prov i fysik B vad jag vet.


Finns det egentligen fler än två?
  • 0
Citerar marten1000:
Finns det egentligen fler än två?


Det är Petri och Borgar som räknas som bäst när det gäller Nv och Sam, så två stycken finns det om det var det du menade. Finns ju givetvis (som du antagligen vet...) rätt många andra gymnasieskolor som också har programmen dock.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Det är Petri och Borgar som räknas som bäst när det gäller Nv och Sam, så två stycken finns det om det var det du menade. Finns ju givetvis (som du antagligen vet...) rätt många andra gymnasieskolor som också har programmen dock.


Jo, men jag har alltid ansett kvaliteten något underlägsen. Nu är den stora frågan på vilken av dem du gick. Om inte annat öppnar det för intressant detektivarbete.
  • 0
Citerar marten1000:
Nu är den stora frågan på vilken av dem du gick.


Petri gick jag på.

Förresten, vilken kvalitet var någonstans är underlägsen? Förstår inte riktigt vad du syftar på. xD
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Petri gick jag på.


Ett så bra val.

Citerar Hydra:
Förresten, vilken kvalitet var någonstans är underlägsen? Förstår inte riktigt vad du syftar på. xD


De andra, självklart.
  • 0
Citerar marten1000:
De andra, självklart.


Jaha, jo det är rätt förstås, du har bra inställning.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Fysik B är långt ifrån mesigt.

Fysik är jättetufft! Det är synd bara att de roligaste kapitlen är längst bak i boken, så man inte hinner till dem.
  • 0
Citerar Viktor:
Det är synd bara att de roligaste kapitlen är längst bak i boken, så man inte hinner till dem.


Oj, vad är det ni missar då?
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Fysik är kul, så länge det inte har med magneter o göra
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!