Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Game Of Thrones (böckerna) [SPOILERS]


Fortsätt läsa på egen risk.

---

George R.R. Martins fantasyserie A Song of Ice and Fire har blivit ett fenomen. Hittills har 5 romaner och 3 kortromaner givits ut, i en planerad serie om 7 romaner och möjligen så många som 9 kortromaner.

De 5 publicerade romanerna i A Song of Ice and Fire är följande:

A Game of Thrones (1996)
A Clash of Kings (1998)
A Storm of Swords (2000)
A Feast for Crows (2005)
A Dance with Dragons (2011)

De två återstående av den planerade serien om 7 kommer att ha titlarna The Winds of Winter och A Dream of Spring. Datum för publicering är i skrivande stund oklart.

Kortromanerna, som berör bakgrundshistoria till A Song of Ice and Fire har publicerats som serien Tales of Dunk and Egg; (The Hedge Knight; The Sworn Sword; The Mystery Knight).

Sedan 2011 har HBO en TV-serie baserad på George R.R. Martins böcker med titeln Game of Thrones, med bland andra Peter Dinklage, Sean Bean och Lena Headey i rollerna.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Game_of_Thrones
http://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_Thrones_%28TV_series%29

Tack till Homer S för det utökade startinlägget.

---

Jag slänger upp den här tråden så att folk som vill diskutera händelser i böckerna kan göra det fritt utan att riskera att spoila något för dem som enbart ser HBO-serien Game of Thrones.

Om någon vill bidra med ett mer fylligt startinlägg kan de slänga ihop en text och PMa till mig så lägger jag upp den.
Vik hädan, troll.
  • 0
Denna tråd är nu till för att diskutera både böcker och tv-serie helt fritt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Denna tråd är nu till för att diskutera både böcker och tv-serie helt fritt.

Gött! Så vi kan alltså diskutera serierna i sin helhet nu, utan att behöva spoilervarna? Jag skulle uppskatta en sådan tråd, men det är ju inte riktigt vad startinlägget säger.

Hur som helst så skulle jag vilja veta vad folk tycker om den senaste säsongen av TV-serien, och att dom av olika skäl gått ifrån bokmanuset på flera punkter.
Personligen uppskattar jag verkligen att man får en bättre inblick i Robb och Talisas förhållande. Däremot så skulle jag gärna se att säsongen kunde utökas med några avsnitt för att ge mer tid till varje bok. Till exempel Aryas storyline tycker jag hastas igenom väldigt snabbt.
  • 0
Citerar Sasquatch:
Gött! Så vi kan alltså diskutera serierna i sin helhet nu, utan att behöva spoilervarna? Jag skulle uppskatta en sådan tråd, men det är ju inte riktigt vad startinlägget säger.


Hoppsan, det har jag inte sett över ordentligt. Här är det tillåtet att diskutera allting om Game Of Thrones, hur man vill, och utan krav på att varna om spoilers.
  • 0
Spoiler om slutet på A Clash of Kings för Danaerys, inför säsongsavlutningen.

Jag undrar verkligen hur de kommer att göra. Blir det ett Undying-avsnitt där Dany konfronteras av alla psykotiska visioner som kulminerar i att hon får tillbaka sina drakar, eller skyndar manusförfattarna igenom allt och låter henne lämna Qarth?

Egentligen vill jag gärna se att hon lämnar Qarth, för i TV-serien har staden varit ganska tråkig. Men jag vill såklart se The House of the Undying i detalj - även om lite väl mycket specialeffekter skulle behövas. Specialeffekter som användes till Blackwater.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Hej jag bara undrar när den femte boken kommer ut på svenska?
  • 0
Citerar swehardrocker:
Hej jag bara undrar när den femte boken kommer ut på svenska?


Den borde ju komma snart, kan man tycka. Den har varit ute i över ett år på engelska, och bör ändå kunna sälja rätt bra med tanke på att uppståndelse.
  • 0
Citerar marten1000:
Citerar swehardrocker:Hej jag bara undrar när den femte boken kommer ut på svenska?

Den borde ju komma snart, kan man tycka. Den har varit ute i över ett år på engelska, och bör ändå kunna sälja rätt bra med tanke på att uppståndelse.

Tack jättemycket mitt liv är en enda röra när jag inte får läsa en song of ice and fire bok

Tillagt 2012-08-30 17:21:
Sen undrar jag vilken kärlekshistoria är eran favo i böckerna min är Theon and Jeyne
  • 0
Citerar swehardrocker:
Hej jag bara undrar när den femte boken kommer ut på svenska?


Kommer ut i oktober på svenska, samtidigt som den fjärde boken kommer ut i pocket.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Känns som det borde vara mer liv i denna tråd, nu när det finns så oerhört mycket att diskutera. Vad tror ni om R+L=J? Finns mycket som talar för den teorin.
  • 0
Citerar Overlorddd:
Känns som det borde vara mer liv i denna tråd, nu när det finns så oerhört mycket att diskutera. Vad tror ni om R+L=J? Finns mycket som talar för den teorin.


Finns väl i princip ingenting som talar emot den, och skulle Martin dra en fuling med att det inte är så behöver det han kör på istället vara så fruktansvärt jäkla mindblowing att världen aldrig skådat något liknande om han inte vill få det att se ut som han ändrade sig för att fansen listade ut det. (Vilket han fortfarande kommer att ha gjort.
  • 0
Citerar Overlorddd:
Känns som det borde vara mer liv i denna tråd, nu när det finns så oerhört mycket att diskutera. Vad tror ni om R+L=J? Finns mycket som talar för den teorin.


Jag kom faktiskt inte att tänka på det där förrän jag läste på nätet om det. Det håller definitivt. Jag är bara lite osäker på Neds motiv till att dölja det så. Kan visserligen ha att göra med att det skulle bli en jävla häxjakt på Jon Snow om han visade sig vara en Targaryen, men att han t.o.m. döljer för sin fru (som säkerligen skulle kunna hålla det hemligt) att det inte är hans bastard låter lite märkligt.
  • 0
Citerar Overlorddd:
Känns som det borde vara mer liv i denna tråd, nu när det finns så oerhört mycket att diskutera. Vad tror ni om R+L=J? Finns mycket som talar för den teorin.

Tror också starkt på det och jag tror också att J=AA
  • 0
Citerar swehardrocker:
Tror också starkt på det och jag tror också att J=AA


Fast jag tyckte nästan det här med "smoke and salt" är lite luddigt i hans fall. Stämmer mycket bättre med Daenerys.
  • 0
Citerar swehardrocker:
Tror också starkt på det och jag tror också att J=AA


Vad får dig att tro det? ""when the red star bleeds and the darkness gathers, Azor Ahai shall be born again amidst smoke and salt to wake dragons out of stone."" Håller med Lurkman, beskriver Daenerys felfritt. Passar inte alls lika bra för Jon.

Angående R+L=J, så var det inget jag tänkte på när jag läste böckerna, men det känns ganska troligt nu i efterhand. Dessutom: A Song of Ice (Jon) and Fire (Daenerys).
  • 0
Kvarstår dock att Daenerys inte har Lightbringer, eller ens ett svärd överhuvudtaget - än. Ifall det måste tolkas bokstavligt alltså.
  • 0
Jag gillar annars teorin att Jon är The prince that was promised och att Nights Watch är Lightbringer.
  • 0
Okej det här är direkt kopierat från A song of ice and fire wiki om teorierna om vem som kan vara Azor Ahai

According to the prophecy recounted by Melisandre, after a long summer, Azor Ahai will be reborn amidst smoke and salt wielding the flaming sword Lightbringer to defend the world from R'hllor's nemesis, the Other. While Melisandre is certain Stannis Baratheon is Azor Ahai, others are not so sure.
It seems very possible Dragonstone is the place Azor Ahai will be reborn as it is a volcanic island, thus providing both smoke from the mountain and salt from the sea.

Stannis Baratheon.
According to Melisandre, Stannis is Azor Ahai reborn.
Stannis wields a magic sword that was forged by plunging a sword through a statue of the maiden at the sept at Dragonstone. This ceremony is meant to be his 'rebirth' as Azor Ahai.
Stannis was named the Lord of Dragonstone after Robert's Rebellion, Dragonstone being of smoke and salt.
Stannis' paternal grandmother was Rhaelle Targaryen, so he's blood of the dragon. However, Maester Aemon remarks that Stannis's sword, while shining brilliantly, gives off no heat and so could not possibly be Lightbringer.
Daenerys Targaryen

Daenerys Targaryen.
After Sam tells Maester Aemon of the rumors about Daenerys Targaryen and her dragons, Aemon becomes certain that Daenerys is the prophesied leader. He says to Sam:
" No one ever looked for a girl..It was a prince that was promised, not a princess. Rhaegar I thought ... the smoke was from the fire that devoured Summerhall on the day of his birth, the salt from the tears shed for those who died. He shared my belief when he was young, but later he became persuaded that it was his own son who fulfilled the prophecy, for a comet had been seen above King's Landing on the night Aegon was conceived, and Rhaegar was certain the bleeding star had to be a comet.
What fools we were, who thought ourselves so wise! The error crept in from the translation. Dragons are neither male nor female, Barth saw the truth of that, but now one and now the other, as changeable as flame. The language misled us all for a thousand years.
Daenerys is the one, born amidst salt and smoke. The dragons prove it.
"
He subsequently bids Sam relate all their findings the the maesters in Oldtown and convince them to send a maester to Daenerys.
The prophecy was originally made by dragons who are neither male or female, meaning Azor Ahai reborn may not necessarily be a man.
Daenerys was born on Dragonstone, an island in the narrow sea ("amidst salt"), and reborn as the Mother of Dragons on Khal Drogo's burning funeral pyre ("amidst smoke"). On that pyre her three petrified dragon eggs hatched ("born amidst salt and smoke to wake dragons from stone"), and on that morning for the first time the Red Comet appeared in the sky ("When the stars bleed...").
An additional prophecy from a woods witch prophesied that the Prince That Was Promised would be born from the line of Prince Aerys and Princess Rhaella. Daenerys is the daughter of Aerys and Rhaella.

Jon Snow.
Jon's wounds smoke while Bowen Marsh cries, providing the prophecised salt, and Ser Patrek's bloody, star laden heraldry is in the air above.[5]
When Melisandre looks into her fires for Azor Ahai, she sees only things to do with Jon or snow, which he thinks must just be ash but she sees a possible connection to Jon.[6]
Jon Snow has a dream where he fights the Others with a red sword burning in his hand.
If having the Blood of the Dragon is a prerequisite, if Jon's father is truly Rhaegar, Jon would satisfy that prerequisite. He would be the grandson of Aerys and Rhaella and thus come from their line.
Jon chose his duty to the Night's Watch over his love for Ygritte. He indirectly caused her death by warning Castle Black of the incoming wildling raid. Similar to Azor Ahai sacrificing Nissa Nissa to complete Lightbringer.

Victarion Greyjoy.
While traveling to capture Daenerys, Victarion Greyjoy is likely mortal sword wound is healed by Moqorro, a red priest of R'hllor. Afterward, his arm resembles roast pig and visibly smokes. The ritual was performed at sea, which provides the salt. Victarion's arm smokes afterward, which provides the smoke.
Victarion was saved from death, which could be considered a form of rebirth.
Moqorro says he sees a great future for Victarion in the service to R'hllor.
Victarion previously beat his wife to death, which is a possible Nissa Nissa connection.


Aegon Targaryen.
Before his death, Rhaegar believed his son to be the Prince that was Promised.


Rhaegar Targaryen.
In his youth, Rhaegar Targaryen thought he might be Azor Ahai. At the time, Maester Aemon thought the same. If this is true, Robert Baratheon doomed all of Westeros when he killed Rhaegar.
  • 0
Kan inte undgå att känna att det finns en inte helt obetydlig risk för att A Song of Ice and Fire kan komma att arkiveras bredvid The Mystery of Edwin Drood och lämna alla profetior hängandes i tomrummet.
  • 0
Så vad tror ni har hänt Benjen Stark? Är han död eller levande? Själv tror jag att Bran kommer hitta honom
  • 0
Spoiler angående Joffrey nedanför


Fuck i helvete, skulle beställa alla böcker på CDON och vad tror ni inte de spoilar direkt i beskrivningen? Jo att Joffrey dog i boken innan A feast for crows, dicken alltså.

Är det förövrigt någon här som har läst böckerna på svenska? Tänkte om de är så mycket sämre så man kanske ska ge sig på de engelska böckerna ändå?
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
Citerar xX C0d lover 4 l1fe Xx:
Fuck i helvete, skulle beställa alla böcker på CDON och vad tror ni inte de spoilar direkt i beskrivningen? Jo att Joffrey dog i boken innan A feast for crows, dicken alltså.




Det är överhuvudtaget omöjligt att skriva en baksidetext/beskrivning utan att "spoila" viktiga händelser. Är man så rädd för spoilers bör man nog undvika all media.
  • 0
Fel. Trodde det var filmtråden.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Homer S:
Det är överhuvudtaget omöjligt att skriva en baksidetext/beskrivning utan att "spoila" viktiga händelser.


Tittade in på de andra böckerna först och där var beskrivningen den samma på alla, d.v.s. mer vad hela serien går ut på och inte några spoilers. Var liksom lite svårt att inte kika beskrivningen när man skulle beställa. Känns så in i helvete trist, får väl hoppas att det finns mer överraskningar i böckerna som man kan glädjas åt.
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Fel. Trodde det var filmtråden.


Undrar hur många i den andra tråden som tittat in och blivit spoilade här nu... Joffrey dör i nästa säsong, wooooh!!

Vad tror ni om "Aegon Targaryen" i bok 5, är han den riktiga som överlevt eller handlar det om en bedragare? Dör Jon Snow på riktigt? Om R+L=J stämmer lär han ju vara seriens verkliga huvudkaraktär. Ska bli intressant att se hur det utvecklas i The Winds of Winter.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!