LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      nyaste
      Atrás

      Övrigt

      Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

      Evolution, religion eller båda?


      Citerar Missuppfattad:
      Antingen så är dessa inte från människor, eller så är kol-14-metoden inte helt säker även under den här tiden.

      Med det argumentet lyckas du inte riktigt övertyga mig på den punkten, tyvärr. Jakten på sanningen fortskrider för min del!
      In heaven all the interesting people are missing.
      • 0
      Citerar Missuppfattad:
      Kan du kortfattat säga vad som står där och vad som står om skapelseberättelserna?


      http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9040

      Dem har visserligen inte släppt hela artikeln än...

      Fast det står mest om olika religioners skapelse myter. Måste sticka så du får hålla till godo med det. (Sorry )

      Dock så finns det massa andra artiklar jag tycker du ska läsa. Bl.a.:

      http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9038
      http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9044
      http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9041

      Hoppas att du hittar tidningen, den är riktigt intressant (precis som alla andra IllVet ).
      X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
      • 0
      Citerar Zelda_collectior:
      Citerar Trudeluttfarbrorn:
      Det som begränsar är känsligheten på mätutrustningen.


      Problemet är också att man inte vet hur mycket kol-14 som fanns vid det specefika tillfället.

      Tja, det går att räkna ut. Halten C14 i atmosfären har dock inte varit konstant hela tiden måste resultatet kalibreras. För att kunna rekonstruera atmosfärens aktivitet i det förgångna kan man använda sig av trädens årsringar.
      In heaven all the interesting people are missing.
      • 0
      Citerar Trudeluttfarbrorn:
      Tja, det går att räkna ut. Halten C14 i atmosfären har dock inte varit konstant hela tiden måste resultatet kalibreras. För att kunna rekonstruera atmosfärens aktivitet i det förgångna kan man använda sig av trädens årsringar.


      Men de går inte längre tillbaka än ca 3000 år.
      • 0
      Asså... Big Bang... Det kanske vi människor kallar det ja.. Men Vad tror ni händer när den allsmäktige guden befaller: "Varde ljus!"?

      I bibeln kan man också läsa:
      "I skapelsen lät Gud samla en enda torr plats som skilde sig från havet och fick namnet land" (kanske inte helt korrekt citerat).
      Ja, i vetenskapen kan man även faktiskt läsa att världen först var en enda bit; Pangea.
      Pessimisten: Det kan inte bli värre... Optimisten: Jo då, det kan det! :-)
      • 0
      Citerar Rocktzar:
      Citerar Missuppfattad:
      "Relevansen är att eftersom man inte kan förklara gravitationen men vet att den finns där så är det värdelöst att påstå att gud inte kan finnas enligt den vetenskap vi känner till."

      HaHa... Vi vet att nån sorts gravitation existerar, men vi vet inte att gud "finns där"... Detta resulterar den meningslöshet om den jämnförelse du gav...

      Jaha, är detta ditt argument? Min jämförelse syftar på att visa att vetenskapen har allt för många brster. Kan man inte förklara en sådan fundamental kraft som gravitationen på ett övertygande sätt så borde man kunna anta att även andra typer av krafter som man ännu inte känner till faktiskt existerar - som gud.

      Citerar Rocktzar:
      Citerar Missuppfattad:
      "men om jag inte hittar någon lucka så litar jag på det, annars så avfärdar jag det."

      Och du hittar inte ens en mikroskopisk liten lucka i bibeln eller guds påståda existens?.... Hur kan du vara såpass säker på att din gud existerar?

      Bibelns profetior, luckorna i evolutionsteorin, att bibeln är historiskt korrekt, att bibeln har rätt de gånger den tar upp vetenskapliga ämnen, mm...
      There's no place like ::1
      • 0
      Kom just på en annan sak:

      Är det möjligt för männsikan att skapa artificell intelligens??

      Visst finns det AI i spel etc., men det är fortfarande bara en mängd kod som bestämmer hur datorn ska agera. Kan ni som kristna acceptera att andra än Gud kan skapa liv? Dessutom liv som inte är bunden vid biologiskt material.

      Tål att tänkas på...
      X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
      • 0
      Citerar sega-råttan:
      Ja, i vetenskapen kan man även faktiskt läsa att världen först var en enda bit; Pangea.


      Detta skedde dock för så länge sedan (ca 500 miljoner år sedan, innan dinosaurierna) att bibelns 8200 år inte räcker till. Troligen har det varit så men innan livet.

      Tillagt 2007-01-12 19:26:
      Citerar Silky:
      Kan ni som kristna acceptera att andra än Gud kan skapa liv? Dessutom liv som inte är bunden vid biologiskt material.


      Det kan jag inte och jag tror heller inte att vi skulle kunna acceptera det.
      Dock ger bibeln flera exempel på liv i icke fysisk form som tex demoner och annan skit.
      • 0
      Citerar Silky:
      Är det möjligt för männsikan att skapa artificell intelligens??

      Visst finns det AI i spel etc., men det är fortfarande bara en mängd kod som bestämmer hur datorn ska agera. Kan ni som kristna acceptera att andra än Gud kan skapa liv? Dessutom liv som inte är bunden vid biologiskt material.

      Tål att tänkas på...

      Människan kan aldrig skapa något som på allvar både kan jämföra sig med människorna själva och som kan accepteras som "verkligt intellegent".

      Problemet med kol-14-metoden:
      "Fastän behäftad med samma slags problem i dateringen som andra isotopmetoder, är kol-14-metoden viktig vid dateringen av mänskliga fossiler. Detta eftersom den täcker senare data än vad de övriga metoderna gör. Kol-14-isotopen, som är radioaktiv, bildas ca 8 till 10 km upp i atmosfären. Kosmisk strålning kolliderar med luftens kväve och bildar nya isotoper. Det radioaktiva kol som bildas reagerar med luftens syre så att koldioxid bildas. Koldioxiden absorberas därefter av växter vilka i sin tur äts av djur. Djuren får därigenom i sig det koldioxid som växterna har upptagit. Så länge växterna och djuren lever fortsätter de att uppta koldioxid och upphör därmed först när de dör. Efter döden börjar det kol-14 som finns lagrat i vävnaden hos dem att sönderfalla med jämn hastighet - halveringstiden är 5 568 år (eller 5 730 enligt vissa källor). Den mängd radioaktivt kol som finns lagrat på jorden för närvarande (varav det mesta finns i havet) och dess genomsnittliga nybildningstakt måste ha förblivit konstant i mellan 20 000 till 60 000 år, eftersom förespråkarna för denna dateringsmetod anser att den är tillförlitlig för en sådan tidsrymd. W F Libby (1963), kol-14-metodens fader och dess främsta auktoritet, menar att kol-14-dateringarna väl stämmer överens med historiska data till ungefär 4 000 år tillbaka i tiden. För ickeegyptiska data » ... är osäkerheten i den historiska dateringen och spridningen bortom 4 000 år stor». Vad gäller överensstämmelsen mellan egyptisk datering och datering med kol-14-metoden, » ... de två tidsbestämningarna stöder varandra till cirka 4 000 år bakåt i tiden». Dr Libby anser att den större spridningen vad gäller äldre datum beror på osäkerheten i det historiska källmaterialet.

      Eftersom en evolutionär uppfattning kräver att jorden är mycket gammal, har det förmodats att ett slags jämvikt har uppnåtts mellan nybildning och sönderfall av kol-14. Detta skulle vara förklaringen till att halten radioaktivt kol i atmosfären idag inte är högre än vad den är. Faktum är emellertid att formeringshastigheten för radioaktivt kol i atmosfären är 2,5 atomer per kvadratcentimeter/sekund; medan sönderfallshastigheten är 1,9 atomer per kvadratcentimeter/sekund. Libby för överskottet till den mängd radioaktivt kol som finns oåtkomligt lagrat på havsbottnar världen över."

      Citerar Zelda_collectior:
      Detta skedde dock för så länge sedan (ca 500 miljoner år sedan, innan dinosaurierna) att bibelns 8200 år inte räcker till. Troligen har det varit så men innan livet.

      Dessa år gäller enbart människornas existens, inte andra djurs existens.
      There's no place like ::1
      • 0
      Citerar Rocktzar:
      Och du hittar inte ens en mikroskopisk liten lucka i bibeln eller guds påståda existens?.... Hur kan du vara såpass säker på att din gud existerar?

      Ja, det skulle jag också vilja fråga, hur kan du vara så säker på att just DIN Gud existerar och inte Allah (kanske samma gud, men han förmedlade helt andra budskap) eller till exempel Ganesha?
      In heaven all the interesting people are missing.
      • 0
      Citerar Trudeluttfarbrorn:
      Ja, det skulle jag också vilja fråga, hur kan du vara så säker på att just DIN Gud existerar och inte Allah (kanske samma gud, men han förmedlade helt andra budskap) eller till exempel Ganesha?


      Dessa gudar har inte bibeln.
      • 0
      Citerar Trudeluttfarbrorn:
      Ja, det skulle jag också vilja fråga, hur kan du vara så säker på att just DIN Gud existerar och inte Allah (kanske samma gud, men han förmedlade helt andra budskap) eller till exempel Ganesha?

      Ska jag förklara det i detalj så kommer det att ta åratal, men som ett smakprov:
      Citerar Missuppfattad:
      Bibelns profetior, luckorna i evolutionsteorin, att bibeln är historiskt korrekt, att bibeln har rätt de gånger den tar upp vetenskapliga ämnen, mm...



      Ingen har lyckats att hitta någon lucka i bibeln än som inte går att förklara.

      Islams gud, judendomens gud och bibelns gud är densamma - men då alla innehåller olika skrifter och har olika innebörd så är det bara att granska innehållet för att ta reda på vilken som stämmer.
      There's no place like ::1
      • 0
      Citerar Missuppfattad:
      Jaha, är detta ditt argument? Min jämförelse syftar på att visa att vetenskapen har allt för många brster. Kan man inte förklara en sådan fundamental kraft som gravitationen på ett övertygande sätt så borde man kunna anta att även andra typer av krafter som man ännu inte känner till faktiskt existerar - som gud.


      Gravitationen uppstår när ett objekt rör sig fort runt sin egen axel, precis som när du snurrar en hink med vatten runt dig. Så det är ingen kraft utan en fysik effekt.
      F-U
      • 0
      Citerar Trudeluttfarbrorn:
      Ja, det skulle jag också vilja fråga, hur kan du vara så säker på att just DIN Gud existerar och inte Allah


      Om du rikta frågan mot mig så är svaret enkelt, jag tror inte på någon gud alls och ser det som idioti att göra det...

      Citerar Missuppfattad:
      Bibelns profetior, luckorna i evolutionsteorin, att bibeln är historiskt korrekt, att bibeln har rätt de gånger den tar upp vetenskapliga ämnen, mm...


      Det bevisar ingenting om huruvida gud existerar eller ej...

      Citerar Missuppfattad:
      Jaha, är detta ditt argument?


      Är det inte såpass öppenbart för dig så att du ska behöva fråga?..

      Citerar Missuppfattad:
      Min jämförelse syftar på att visa att vetenskapen har allt för många brster. Kan man inte förklara en sådan fundamental kraft som gravitationen på ett övertygande sätt så borde man kunna anta att även andra typer av krafter som man ännu inte känner till faktiskt existerar - som gud.


      "så borde man kunna anta"

      HeHe... Dessa antaganden kommer du inte långt med.... Men om man går efter dina resonomang så är allt möjligt, och det blir ändå i slutändan en meningslös disskusion av det hela...
      • 0
      Rocktzar
      Om jag inte var säker på varken gud eller evolutionsteorin skulle jag chansa på det enda som jag faktiskt har något att tjäna på.
      Vad ger mig evolitionsteorin? Kännedomen att jag är en slump och att livets mening är sex. Vilket i sin tur också är meningslöst eftersom mina ättlingar kommer dö ut förr eller senare ändå.
      Vad ger mig gud? Ett evigt liv i lycka och välstånd efter detta, vetskapen om att jag är värdefull då allsmäktig gud själv hållerv mig kär.

      Vad väljer man? Simpel matte för mig.
      • 0
      Citerar No_Refound:
      Gravitationen uppstår när ett objekt rör sig fort runt sin egen axel, precis som när du snurrar en hink med vatten runt dig. Så det är ingen kraft utan en fysik effekt.

      Men det styrs av en naturlag som man inte kan förklara, vilket innebär att det borde finnas fler naurlagar som vi inte kan förklara - som tillåter guds existens.

      Citerar Rocktzar:
      Det bevisar ingenting om huruvida gud existerar eller ej...

      Kanske inte - men försök inte ens att påstå att bibeln har haft rätt i allt detta bara på grund av en enorm slump!

      Citerar Rocktzar:
      "så borde man kunna anta"

      HeHe... Dessa antaganden kommer du inte långt med.... Men om man går efter dina resonomang så är allt möjligt, och det blir ändå i slutändan en meningslös disskusion av det hela...

      Men evolutionsteorin är också ett antagande grundat på fakta som man känner till, så då menar du också att evolutionsteorin är skit.

      Citerar Zelda_collectior:
      Om jag inte var säker på varken gud eller evolutionsteorin skulle jag chansa på det enda som jag faktiskt har något att tjäna på.
      Vad ger mig evolitionsteorin? Kännedomen att jag är en slump och att livets mening är sex. Vilket i sin tur också är meningslöst eftersom mina ättlingar kommer dö ut förr eller senare ändå.
      Vad ger mig gud? Ett evigt liv i lycka och välstånd efter detta, vetskapen om att jag är värdefull då allsmäktig gud själv hållerv mig kär.

      Vad väljer man? Simpel matte för mig.

      Behöver jag ens säga att jag håller med?
      Oavsett om gud existerar eller inte så är tron på gud fortfarande en drivkraft som kan få folk att även i de värsta tänkbara situatuiner kan må bra och vara lyckliga. Är detta något som man borde kämpa mot?
      There's no place like ::1
      • 0
      Citerar Missuppfattad:
      Behöver jag ens säga att jag håller med?
      Oavsett om gud existerar eller inte så är tron på gud fortfarande en drivkraft som kan få folk att även i de värsta tänkbara situatuiner kan må bra och vara lyckliga. Är detta något som man borde kämpa mot?


      Det enda som händer med troende som vägrar tro att livet kanske bara tar slut när döden kommer är att de slösar bort sitt liv. De sitter med näsan i bibeln och predikar, och säger att de blir lyckliga av det.

      Själv anser jag att ateister lever lyckligare liv eftersom de vet att livet tar slut när du dör, det blir inget ljus i en tunnel, ingen himmel eller pärlaport. Så de behandlar varje dag som den sista, de lever fullt ut.

      Gud hämmar, det är så jag ser det.

      Tillagt 2007-01-12 20:00:
      Citerar Missuppfattad:
      Kanske inte - men försök inte ens att påstå att bibeln har haft rätt i allt detta bara på grund av en enorm slump!


      "Read my words" Allt är en slump!
      F-U
      • 0
      Det är då min sorgliga plikt att informera dig att den vetenskap på vilken du sätter din tillit även bevisat att personer med en religion både är lyckligare och lever längre. Kanske eftersom de inte lever varje dag som den sista och därför värdesätter sina handlingar mer och därmed har mindre att ångra. Kanske.
      • 0
      • Andy
      • Andy
      Citerar Missuppfattad:
      Ingen har lyckats att hitta någon lucka i bibeln än som inte går att förklara.



      skojjar du med mig? hela boken är ju en lucka...
      • 0
      Citerar No_Refound:
      Det enda som händer med troende som vägrar tro att livet kanske bara tar slut när döden kommer är att de slösar bort sitt liv. De sitter med näsan i bibeln och predikar, och säger att de blir lyckliga av det.

      Själv anser jag att ateister lever lyckligare liv eftersom de vet att livet tar slut när du dör, det blir inget ljus i en tunnel, ingen himmel eller pärlaport. Så de behandlar varje dag som den sista, de lever fullt ut.

      Hänvisar till Zelda_collectior.

      Citerar No_Refound:
      "Read my words" Allt är en slump!

      Forskarnas gräns för när något är sannolikt är 1 på 1 följt av 40 nollor.
      There's no place like ::1
      • 0
      Citerar Andy:
      skojjar du med mig? hela boken är ju en lucka...


      Jag antar att du är en 75 årig proffessor vilken ängnat hela ditt liv åt att studera bibeln

      Tillagt 2007-01-12 20:09:
      Inget personligt.
      • 0
      Citerar Zelda_collectior:
      Det är då min sorgliga plikt att informera dig att den vetenskap på vilken du sätter din tillit även bevisat att personer med en religion både är lyckligare och lever längre. Kanske eftersom de inte lever varje dag som den sista och därför värdesätter sina handlingar mer och därmed har mindre att ångra. Kanske.


      Ignorance is bliss.

      ne skoja bara( ifall att ni trodde annat).

      Kanske mer en typ av människor som tror på gud? och just den typen lever längre?.

      Lever man varje dag som den sista så har man inget att ångra, om man lever tvärtom, kan det faktiskt vara en massa att ångra.


      Är lyckligare? Pah? Hur har dem undersökt det? med frågeformulär? Folk ljuger.


      Jag Hoppas! att det finns ett liv efter döden, Fen eventuell existens av en gud hade gjort mig glad, faktiskt. Men rubbar inte min tro på evoluitionen, det minsta.


      Tillägger, är sktisvårt för mig att tro på en allsmäktig och barmhärtig gud med all skit som pågår i världen.
      Silence is....golden,, Duct tape is...silver.
      • 0
      Citerar Zelda_collectior:
      Om jag inte var säker på varken gud eller evolutionsteorin skulle jag chansa på det enda som jag faktiskt har något att tjäna på.
      Vad ger mig evolitionsteorin? Kännedomen att jag är en slump och att livets mening är sex. Vilket i sin tur också är meningslöst eftersom mina ättlingar kommer dö ut förr eller senare ändå.
      Vad ger mig gud? Ett evigt liv i lycka och välstånd efter detta, vetskapen om att jag är värdefull då allsmäktig gud själv hållerv mig kär.


      Det man tjänar på sådana förhållanden är endast en psykisk illusion... Att tillägna livet med sådant är väl ändå rätt meningslöst?...

      "livets mening är sex"

      Varför skulle sex vara meningen med livet?....
      Förövrigt så tror jag att livet inte innehaver någon mening.... Det finns ingen anledning till varför du och jag existerar...

      "Vad väljer man? Simpel matte för mig."

      Ingenting om man haver dessa tankebanor i mina ögon...

      Citerar Missuppfattad:
      Citerar Rocktzar:
      Det bevisar ingenting om huruvida gud existerar eller ej...

      Kanske inte


      Det gör inte det...

      Citerar Missuppfattad:
      Men evolutionsteorin är också ett antagande grundat på fakta som man känner till, så då menar du också att evolutionsteorin är skit.


      Evolutionen är en teori och (med dina egna ord) "grundat på fakta som man känner till"..... Guds existens är inte ens en vetenskapligt teori och har ingen som helst fakta som stödjer att denne verkligen finns...

      Citerar Missuppfattad:
      men försök inte ens att påstå att bibeln har haft rätt i allt detta bara på grund av en enorm slump!


      Då jag ej inte har mycket kunskaper inom detta så kan du känna dig säker - än sålänge...
      • 0
      Citerar Catsoup:
      Tillägger, är sktisvårt för mig att tro på en allsmäktig och barmhärtig gud med all skit som pågår i världen.


      Jag förstår dig men skyller att vi valde det själva.
      • 0
      Citerar Zelda_collectior:
      Citerar Catsoup:
      Tillägger, är sktisvårt för mig att tro på en allsmäktig och barmhärtig gud med all skit som pågår i världen.


      Jag förstår dig men skyller att vi valde det själva.


      Ställer samma fråga jag gav i en annan tråd...

      Om gud är godheten personifierad, varför existerad det ondska?
      • 0

      För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!