Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Hej, jag har sett att det uppkommit några stycken dator trådar i forumet, så jag tänkte att istället för att man gör en ny tråd varje gång man har en fråga om datorer så skriver man allt som gäller datorer eller dator komponenenter i denna tråd.

Man kan till exempel fråga saker som:

clockvänlighet
prestandaskillnader och kvalitet
prisvärdhet och råd
Datorköps hjälp

Ja säg till om jag har glömt att skriva något, man får självklart diskutera om man har inte håller med varrandra om till exempel vilket grafikkort som är bäst, och för och mot argumentera. På så sätt kan man hjälpa varrandra med att köpa rätt grejor.

Jag tänkte att jag skulle börja, jag undrar om denna dator är prisvärd:

Komplett Gamer i30 (själv konfigurerad)

USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver,
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3,
Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2
Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 7 Essentials
CyberLink DVD Solution 2.0, 6Channel,OEM
MS Royalty Works 8.5 Bundle
Norman IC, 1 year license Virus Control,
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
Steelpad 4D Gaming Musmatta
Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi,
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Support 3 år Komplett.se,
Hiper Nätaggregat 730W Svart, 80mm
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,
NEC DVD±brännare AD-5170 IDE Silver OEM
Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket
PC Utan OS, White Box PC
Garanti 3 år - Skicka in

PRIS: 21858.21 KR

Är denna dator prisvärd, och jag undrar även om proccesorn (E6700) är clockvänlig?

*EDIT*
Ville bara klargöra att det är sammanlagt 4GB-RAM på datorn, det framkom lite otydligt.
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Den är stört prisvärd. Byt ut "Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket" mot en AMD Dual Core. Intel suger i spelsammanhang, speciellt när det är såpass lågt som 2,67 Ghz.
  • 0
Citerar erotomania:
Den är stört prisvärd. Byt ut "Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket" mot en AMD Dual Core. Intel suger i spelsammanhang, speciellt när det är såpass lågt som 2,67 Ghz.


Det där är den näst värsta (Som i kraftigaste) processorn på marknaden. Du har inte riktigt hängt med på sista tiden va? Intels C2D prollar totaläger allt som AMD har på marknaden och allt dom har på väg till marknaden.

@ YatzeR
Komm bara ihåg att 32bitars windows har en maxgräns på 3.5GB RAM, Så du kommer måsta köra 64bitars Windows. (Oh the smärta )

Och ja, C2D prollarna ska vara extremt klockningsvänliga. Men ett tips är att om du ändå ska klocka å köp en E6600, Det är exakt samma som E6700 fast lägre klockhastighet. Den överklockar du lätt till en 3GHz utan några större problem med kylning eller annat och du sparar några hundralappar.
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Administratörerna på min skola har satt WORKGROUPS på NET SEND *
på CMD. What the intercourse is that about?!
Nåväl, när jag får min lön i November så planerar jag att uppgradera till en PowerPC-baserad 64-bitars (128 skulle dock inte sitta fel) quad-core-kärna klockad på 3.8 Ghz (jo då, det går) samt ett interminne på 8/16 GB.
Det är en navel.
  • 0
Citerar Revolutionpetax:
Administratörerna på min skola har satt WORKGROUPS på NET SEND *

på CMD. What the intercourse is that about?!

Nåväl, när jag får min lön i November så planerar jag att uppgradera till en PowerPC-baserad 64-bitars (128 skulle dock inte sitta fel) quad-core-kärna klockad på 3.8 Ghz (jo då, det går) samt ett interminne på 8/16 GB.


Vad ini h-vete skulle man med 128bits prolle till? Ja menar. Minnesgränsen för en 64bitars ligger ju på 16EB(Exabytes eller 17 179 869 184 GB: sjutonmiljarderhundrasjutioniomiljoneråttahundrasextioniotusenhun
draåttiofyra gigabyte)
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar RoBBoJ:
Citerar Revolutionpetax:
Administratörerna på min skola har satt WORKGROUPS på NET SEND *

på CMD. What the intercourse is that about?!

Nåväl, när jag får min lön i November så planerar jag att uppgradera till en PowerPC-baserad 64-bitars (128 skulle dock inte sitta fel) quad-core-kärna klockad på 3.8 Ghz (jo då, det går) samt ett interminne på 8/16 GB.


Vad ini h-vete skulle man med 128bits prolle till? Ja menar. Minnesgränsen för en 64bitars ligger ju på 16EB(Exabytes, 17 179 869 184 GB. sjutonmiljarderhundrasjutioniomiljoneråttahundrasextioniotusenhun
draåttiofyra gigabyte)

Vad ironiskt då att jag brukar föreslå YB till vissa personer som ska köpa nya komponenter.
Det är en navel.
  • 0
Citerar Revolutionpetax:
Vad ironiskt då att jag brukar föreslå YB till vissa personer som ska köpa nya komponenter.


Vem då? Google?
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar RoBBoJ:
Citerar Revolutionpetax:
Vad ironiskt då att jag brukar föreslå YB till vissa personer som ska köpa nya komponenter.


Vem då? Google?

Vadå, deras servrar ligger väl bara på 2 TB har jag hört (rätta mig om jag har fel), så att föreslå YottaByte på det stadiet vore kanske lite väl dumdristigt?
Det är en navel.
  • 0
Vem fan skulle behöva YB?
Visst det skulle vara en jäkla penisförlängare. Men i en arbetsstation? Nej jag tror inte det.
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar RoBBoJ:
Citerar erotomania en är stört prisvärd. Byt ut "Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket" mot en AMD Dual Core. Intel suger i spelsammanhang, speciellt när det är såpass lågt som 2,67 Ghz.

Det där är den näst värsta (Som i kraftigaste) processorn på marknaden. Du har inte riktigt hängt med på sista tiden va? Intels C2D prollar totaläger allt som AMD har på marknaden och allt dom har på väg till marknaden.

@ YatzeR
Komm bara ihåg att 32bitars windows har en maxgräns på 3.5GB RAM, Så du kommer måsta köra 64bitars Windows. (Oh the smärta )

Och ja, C2D prollarna ska vara extremt klockningsvänliga. Men ett tips är att om du ändå ska klocka å köp en E6600, Det är exakt samma som E6700 fast lägre klockhastighet. Den överklockar du lätt till en 3GHz utan några större problem med kylning eller annat och du sparar några hundralappar.


Så menar du att jag inte behöver köpa till någon bättre fläkt om jag planerar att klocka den? Tänkte på det eftersom du skrev att jag inte kommer ha några problem med kylningen.
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Citerar YatzeR:
Så menar du att jag inte behöver köpa till någon bättre fläkt om jag planerar att klocka den? Tänkte på det eftersom du skrev att jag inte kommer ha några problem med kylningen.


Nopp av vad jag har hört och läst så ska upp till +500MHz med standardkylaren inte vara något problem alls. Sedan får man ta och börja se upp lite.
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
okej, men är en 4 kärnig QX6700 värd pengarna?
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Citerar Jowy of Highland:
Om du känner dig extrem så skulle du kunna köpa en Core 2 Duo E6300, plus någon fet extrafläkt. Borde gå att överklocka till nästan 3,5 Ghz, utan större problem.
Då sparar du även många sköna tusenlappar.


E6500 och ned har ett sämre cache minne än E6600 och upp. Så det är väll gränsfall om han vill ha det extremaste, Han måste klocka mer för samma prestanda. Men ja, Det sparar pengar och blir inte allt för stor prestandaskillnad.

Och YatzeR
Om inte Norman IC, 1 year license Virus Control följer med gratis så dumpa det. Samma sak med MS Royalty Works 8.5 Bundle och Nero 7 Essentials.

Citerar YatzeR:
okej, men är en 4 kärnig QX6700 värd pengarna?


Nej. Om några år (1-3) kanske
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar KGB:
Hur i h*elvete byter man ut fläkten som kyler grafikkortet? Kan inte spela, blir galen!!!


Köper en ny. (Ta någon högkvalle, Inte något billig skit.)
Och köp kylpasta.
Plockar ut kortet.
Skruver bort gammla.
drar på LITE kylpasta på GPU'n.
Sätter dit nya kylaren.

Eller så går du het enkelt på vattenkylning. Dyrt men tyst.
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Jag väntar nog tills senare i vår när ATI släpper sina R600 kort och Vista har blivit standard, och kanske har quad-proccesorerna har blivit lite billigare
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Citerar KGB:
Pengar är inte mitt största problem just nu...

Vattenkyl hela datorn, Köp någon form av hårddisk vagga. Och vóla, Tystare dator.
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar KGB:
Känns som att det är bättre att byta ut hela datorn istället.


Serriöst, Då (om) du köper nyrae så kan det vara bra att tänka på att desto större kylare desto mindre låter den (oftast.)
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar KGB:
Alltså, jag tänker nog inte köpa en ny eftersom jag bara ska köpa en fläkt. Men om jag skulle skaffa vattenkylning är det bättre att köpa en ny dator.


Jag snackade om fläktar
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Men vet någon när AMD släpper sina quad 65nm proccesorer? Har de gått ut med något datum ännu, för ATI har ju gått ut med att dom släpper sina DX10 kort i april
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Citerar YatzeR:
Men vet någon när AMD släpper sina quad 65nm proccesorer? Har de gått ut med något datum ännu, för ATI har ju gått ut med att dom släpper sina DX10 kort i april


Enligt testar så är AMD's 65nm prollar slöare än deras 90nm. Så att hoppas på mirakel där är väl ett kört lopp.

Btw jag vill ha en dator med en Sun rock CPU och en Grape-Dr GP-PU. Totalt 528 kärnor.
Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is.
  • 0
Citerar RoBBoJ:
Citerar YatzeR:Men vet någon när AMD släpper sina quad 65nm proccesorer? Har de gått ut med något datum ännu, för ATI har ju gått ut med att dom släpper sina DX10 kort i april

Enligt testar så är AMD's 65nm prollar slöare än deras 90nm. Så att hoppas på mirakel där är väl ett kört lopp.

Btw jag vill ha en dator med en Sun rock CPU och en Grape-Dr GP-PU. Totalt 528 kärnor.


hehe
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
På tal om datorer, IBM Roadrunner ska väl installeras snart?
Det är en navel.
  • 0
Citerar Revolutionpetax:
På tal om datorer, IBM Roadrunner ska väl installeras snart?


vad är det?
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Vad är Apples datorers styrkor och svagheter?
GRAND CHAMPION
  • 0
  • G0ze
  • G0ze
Citerar erotomania:
Den är stört prisvärd. Byt ut "Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket" mot en AMD Dual Core. Intel suger i spelsammanhang, speciellt när det är såpass lågt som 2,67 Ghz.


märks att du inte kan någonting.
Living at the top when you're at the fucking bottom
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!