Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Sipher:
Jo absolut, men liksom, 1000 kr för 120gb? Det rymmer det mesta men endå.
Inte alla har feta plånböcker.


Du verkar ha missförstått syftet med en SSD.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Sipher:
Jo absolut, men liksom, 1000 kr för 120gb? Det rymmer det mesta men endå.
Inte alla har feta plånböcker.


Jag använder en SSD på 60 GB. Räcker åt operativsystem och några program. Perfekt för att få den där ultrasnabba känslan.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Sipher:
Eller så skippar man den knappa prestandaförbättringen och sparar sig omkring 700 spänn. Inget fel med en mekanisk disk enbart


En liten SSD på 60gb är inte särskilt dyr, jag tycker definitivt att det är värt att lägga lite pengar på en. Det går så grymt mycket snabbare. Dunderskönt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Jag har ett problem med min dator. Den fryser till då och då, det brukar vara i 1-2 minuter, och oftast så upprepas det tre gånger. T.ex. *Frysning 1-2 minuter, sedan fungerar dator i några sekunder, sedan händer det två gånger till.

Vad kan det bero på?
To anyone that ever told you you're no good.. they're no better.
  • 0
Har en fråga angående Seagates och WDs hårddiskar.

1TB Western Digital Caviar Black

1TB Seagate Barracuda 7200rpm

Dessa två har jag läst både gott och ont om, vilken är att föredra? Det är ju trots allt 300-400 kronor skillnad mellan de.
Det är lätt att bli en skitstövel.
  • 0
Har lite ångest just nu. Mina äldsta skivor som är från 00-07 kan inte läsas på min dator. När jag matar in CDn så läser datan den 1 sec sedan lägger den av.
Är det någon som har någon aning vart problemet kan ligga?
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Har lite ångest just nu. Mina äldsta skivor som är från 00-07 kan inte läsas på min dator. När jag matar in CDn så läser datan den 1 sec sedan lägger den av.
Är det någon som har någon aning vart problemet kan ligga?

Ingen aning, märke/namn? Se efter om det finns ny firmware.


Citerar Brawl:
Dessa två har jag läst både gott och ont om, vilken är att föredra?

Det spelar ingen större roll vilken du väljer, WD Black är nog marginellt snabbare kan jag tänka mig men du kommer inte att märka av någon skillnad. Titta på garantitiden också, har för mig att Seagate förkortade sin för ett tag sedan.
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Twisp:
Ingen aning, märke/namn? Se efter om det finns ny firmware.

Okej, har riktigt dålig koll på allt sådant här, hur checkar jag möjliga firmware updateringar? Märket på datan är en Acer om det skulle underlätta.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Märket på datan är en Acer om det skulle underlätta.


Nej, det hjälper inte alls. ^^

Men ladda ned och installera Speccy så borde det stå vad för någon läsare du har under "Optical Drives".

Sedan är det bara att ta sig till tillverkarens hemsida och se efter om man kan hitta läsaren där och eventuellt någon uppdatering.

http://www.piriform.com/speccy/download/standard
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Williamo:
Har lite ångest just nu. Mina äldsta skivor som är från 00-07 kan inte läsas på min dator. När jag matar in CDn så läser datan den 1 sec sedan lägger den av.
Är det någon som har någon aning vart problemet kan ligga?


Kan, om än lite långsökt, vara skivorna som brutits ned också.

Hmm, har problem med internetet.

För en stund sedan så slutade anslutningen till nätet att fungera och en röd lampa med en symbol på jorden tändes på min router. Körde ätverksfelsökaren på ena datorn och kom upp något om ogiltlig ip adress. Nåväl, försökte att logga in på routern, men det gick inte, anslutningen till nätverket hade brutits.

På min andra stationära kunde jag dock logga in och kort därefter slocknade lampan och nätet fungerar som vanligt, men jag kan fortfarande inte ansluta till nätverket med min första stationera. Jag tänkte att det kunde vara kabeln, så jag prövade att sätta den i min laptop istället och där fungerar det. Och nu kommer det upp i min andra stationära att ip-adressen ligger i konflikt med en annan, men nu pendlar anslutningen fram och tillbaka till även den andra stationära.
  • 0
Någon som kan uppskatta om det är rimligt att ett moderkort från cirka 2006-2007 har SATA2? Vet i princip bara att det är ett MSI med socket 775. Funderar på att flytta C:-disken till en 64GB SSD i stil med denna nämligen.

Kikar man på de olika SATA-specifikationerna känns det ju lite surt om det visade sig att man bara satt på ettan när man installerar en SSD.
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Förresten så skulle jag själv behöva köpa mig en stationär dator eftersom min desktop varit död i ett par år nu. Någon som kan tips på en duglig speldator för runt 8000kr? All hjälp uppskattas.
  • 0
Citerar Wrench:
Någon som kan tips på en duglig speldator för runt 8000kr?


Bara datorn eller med skärm och dylikt också? Behöver du ett OS? Kan du bygga själv?
Fuck yeah!
  • 0
När jag startade datorn idag möttes jag av en startup repair som håller på och loopar om och om igen. Det den säger är:

Boot manager failed to find OS loader.

Repair action: File repair
Result: Failed. Error code = 0x5

Repair action: Boot configuration data store repair
Result: Failed. Error code = 0x490

Repair action: System restore
Result: Failed. Error code = 0x0

Det stod lite (massa) annat också, men det var det här som kändes relevant. Idéer?
  • 0
Jag funderar på att uppgradera till ett 7950 eller ett 7970. Är det någon stor prestanda skillnad mellan dem?
  • 0
Citerar SayrroW18:
Jag funderar på att uppgradera till ett 7950 eller ett 7970. Är det någon stor prestanda skillnad mellan dem?


1. Betala några hundralappar mer och köp ett GTX 680, tystare, kallare och lite bättre än 7970.
2. Vänta till juni då 7990 släpps, då finns det en chans för 7970 att sjunka i pris.
3. Vänta på GTX 670 som släpps i maj(?), som kommer ligga runt 7950 prestanda.
Det är lätt att bli en skitstövel.
  • 0
Citerar Brawl:
1. Betala några hundralappar mer och köp ett GTX 680, tystare, kallare och lite bättre än 7970.
2. Vänta till juni då 7990 släpps, då finns det en chans för 7970 att sjunka i pris.
3. Vänta på GTX 670 som släpps i maj(?), som kommer ligga runt 7950 prestanda.


Tänkte vänta tills efter sommarjobbet när jag fått lönen. Sen så föredrar jag AMD framför Nvidia så det blir nog ett 7970 om det sänks i pris.
  • 0
Citerar SayrroW18:
Jag funderar på att uppgradera till ett 7950 eller ett 7970. Är det någon stor prestanda skillnad mellan dem?


Har man 7950 ser jag ingen anledning att uppgradera, inte förrän om 1&2 år.
  • 0
Nu har Inet mottagit min SSD. Hoppas att jag får en ny.
  • 0
Citerar Baxter:
Har man 7950 ser jag ingen anledning att uppgradera, inte förrän om 1&2 år.


Men jag har inte ett sånt, har ett 6950.
  • 0
Citerar SayrroW18:
Men jag har inte ett sånt, har ett 6950.


Jaha, nåväl hade inte uppgraderat ett sådant heller såvida jag inte hade haft väldigt gott om pengar. 6950 maxar de allra flesta spelen fortfarande.
  • 0
Citerar SayrroW18:
Jag funderar på att uppgradera till ett 7950 eller ett 7970. Är det någon stor prestanda skillnad mellan dem?


Inte så speciellt. Skaffa ett GTX 680 istället, ett bättre kort för bara någon hundring mer.
To anyone that ever told you you're no good.. they're no better.
  • 0
Lägg till en SSD 60gb disk för 700kr eftersom det verkar populärt nu. Komplett 10k.
Osäkerhet leder till rött.
  • 0
Men är det verkligen värt att lägga till 700 kr för några sekunders fördel? Vill hålla priset så lågt som möjligt. ^^
Ju större desto bättre!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!