Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rasism


Citerar Nationalist:
den ryska massmördande juden Leon Trotsky


Haha, kan gissa vilket forum du kommer från.
  • 0
Citerar Nationalist:
Citerar Witch King: racism

ett otroligt överanvänt ord


Det håller jag med om, folk skriker rasist så fort man nämner SD.
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
Är själv väldigt rasistisk. Saknar N*gger Black som fan
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar grandtheftauto4life:
Är själv väldigt rasistisk. Saknar N*gger Black som fan


Fick mig att tänka på Kina Puffar. Finns "kinesen" kvar på påsarna?
Antag att du är en idiot. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.
  • 0
Citerar Spelfjanten:
Fick mig att tänka på Kina Puffar. Finns "kinesen" kvar på påsarna?


Nope, Fazer tog bort den för något år sedan. Det gjorde Afrosvenska riksförbundet väldigt glada då kinesen tydligen var en "rasistisk nidbild" och roten till all rasism i hela Sverige. Ungefär.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Rasism är fel och dumt, en ideologi predikad av idioter. Däremot är inte främlingsfientlighet i sig fel. Det är sunt att ha ett visst avståndstagande mot personer man inte känner. Däremot skall man ge alla en chans att visa vilken personlighet de har. Att säga neger är inte rasism, påstår man det vet man inte vad ordet betyder. Däremot är det rasistiskt att tilldela negrer olika egenskaper och värderingar baserat på deras "ras", skulle nog mer vilja kalla det etnicitet.
  • 0
jag tycker mer att folk som begår brått ska åka ut ur landet. respekterar folk mig så respekterar jag dom tillbaka.
är du i från Iraq, Iran, Spanien, Tyskland kvittar. bara du är en snäll person så är allt bra.
  • 0
Jag håller med, men det är inte så värst kul med speciella lagar för invandrare, det är nästintill diskriminering.
  • 0
Ingen som ska skriva om pepparkaksgubben + den svarta dockan i Kalle Anka?
Antag att du är en idiot. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.
  • 0
Citerar Spelfjanten:
Ingen som ska skriva om pepparkaksgubben + den svarta dockan i Kalle Anka?


Bara bra, det kränker ju faktiskt dem som tar illa upp.
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
Jag känner mig lite kränkt av Jultomten i Kalle Ankas jul. Det är en uppenbar stereotyp av en vit medelålders man. Bort med honom!
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Tycker att det är underligt att detta händer först nu. De har ju klippt och klistrat det ena och det andra i Kalle Ankas julafton, men de här grejerna har blivit klar, trots att de har varit kontroversiella länge(?). Åtminstone den svarta dockan. Minns att jag tänkte på det i fjol. Oerhört charmig filur i övrigt.
  • 0
Dockan var ju lätt det roligaste.

En grej jag inte fattar, finns massa sidor på facebook (och en hel del utav mina vänner) som uppmanar folk till att sluta skylla på invandrare, men av det jag ser (inkusive mig) så är det den politiska korrektheten som präglar det svenska samhället dessa tider som folk är förbannad på, att allting är rasistiskt eller åtminstone diskriminerande så att SVT tar in en rappare i ett luciafirande (rapp i lucia, really?) som bryter på förortssvenska för att visa att man minsann inte har något emot folk ifrån förorten, det är det folk är sura på, som jag uppfattat det då.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
  • Ree
  • Ree
Rasism för mig är i huvudsak smygrasismen. Rasismen folk aldrig åker dit för, men som i allra högsta grad existerar. Man kanske inte vill att ens dotter ska hänga med den där invandraren, eller anställa någon med utländskt klingande namn i ens företag, eller att man antingen medvetet eller undermedvetet drar en invandrare över en intern kam som på något sätt missgynnar invandraren (tänk betyg, precis som män får sämre betyg i genomsnitt trots samma resultat).

Jag tror varenda svensk är smärtsamt medveten om vad som är oacceptabelt och inte. Det går inte uttrycka rasistiska ord, eller öppet erkänna att man sållat bort någon invandrare som sökte jobb. Folk är inte dumma. Smygrasismen är dock svår att komma åt, särskilt den undermedvetna.
  • 0
Citerar mos_nintendo:
http://debatt.svt.se/2012/12/10/for-vita-svenskar-ar-rasisten-alltid
-nagon-annan/?fb_action_ids=10151343895585569&fb_action_type
s=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map
=%7B%2210151343895585569%22%3A125541104272172%7D&ac
tion_type_map=%7B%2210151343895585569%22%3A%22og.reco
mmends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D


Den killen har gått på samma gymnasium som jag går på just nu, poet och författare vill jag minnas.

Citerar Ree:
Man kanske inte vill att ens dotter ska hänga med den där invandraren, eller anställa någon med utländskt klingande namn i ens företag

Är inte det mer främlingsfientlighet? Iaf med att ens dotter inte ska umgås med en invandrare?
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Kan väl förmodligen vara både och.
  • 0
Dom borde ta bort den blonda blåögda killen på Kaviartuben, oerhört rastistk bild av en svensk. Den kränker mig. "samma sak som med kina puff påsen" eller "Svarta dockan på julen"


Just det man kan inte vara rasist mot vita människor, det är ju ingen färg Glömde va klantigt av mig
  • 0
Citerar Spelfjanten:
Ingen som ska skriva om pepparkaksgubben + den svarta dockan i Kalle Anka?


Jag tycker att det är rasistiskt att dockan blev bortklippt.
Av någon anledning vill inte personerna som ligger bakom detta att det ska finnas några tecknade svarta människor. Troligtvis för att de är rasister.
Sen att man försöker legitimera detta uppenbara rasistiska utspel med att avsikten är att bekämpa rasism, är så vidrigt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Angående Kalle anka, vet nån varför man klippte bort den blonda tjejen med den rosa klänningen?
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Citerar Spelfjanten:Ingen som ska skriva om pepparkaksgubben + den svarta dockan i Kalle Anka?

Jag tycker att det är rasistiskt att dockan blev bortklippt.
Av någon anledning vill inte personerna som ligger bakom detta att det ska finnas några tecknade svarta människor. Troligtvis för att de är rasister.
Sen att man försöker legitimera detta uppenbara rasistiska utspel med att avsikten är att bekämpa rasism, är så vidrigt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.


För att börja med så är det inte rasistiskt någonstans att de klippte bort den svarta dockan, den vita dockan med rosa klänning eller jude dockan. De gjorde det på grund av att Disney ville klippa bort det, och det blir bortklippt i mer länder än Sverige.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15933831.ab

Sedan så är det enkelt att förstå varför dom klipper bort dom bitarna. Det sitter barn och ser på det här varje år och sådana här stereotyper som visas sätter sig undermedvetet för barnen vilket kan bli fördomar och rasistiska tankar när dom är äldre. Tex att judar har stora näsor.
  • 0
Citerar Heroif:
Det sitter barn och ser på det här varje år och sådana här stereotyper som visas sätter sig undermedvetet för barnen vilket kan bli fördomar och rasistiska tankar när dom är äldre


Då tycker jag att vi förbjuder TV för småbarn överhuvudtaget, det finns ju nästan överallt stereotyper.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Heroif:
Det sitter barn och ser på det här varje år och sådana här stereotyper som visas sätter sig undermedvetet för barnen vilket kan bli fördomar och rasistiska tankar när dom är äldre.


Vad händer när barnen blir tvingade till att bara kolla på tecknade filmer med vita figurer? Tycker du att detta borde gälla även filmer och tv-serier som inte är tecknade? Tycker du att man ska börja klippa bort alla svarta skådespelare också?
Jag tycker att det är uppenbart att man är rasist om man inte tycker att det borde finnas några svarta tecknade figurer.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Vad händer när barnen blir tvingade till att bara kolla på tecknade filmer med vita figurer? Tycker du att detta borde gälla även filmer och tv-serier som inte är tecknade? Tycker du att man ska börja klippa bort alla svarta skådespelare också?


De tog bort den vita dockan också, apropå Tomtens verkstad (eller vad fan filmjäveln heter).
  • 0
Citerar Lurkman:
De tog bort den vita dockan också, apropå Tomtens verkstad (eller vad fan filmjäveln heter).


Det spelar ingen roll, det alla andra figurer är ju "vita".
Jag hatar djurvänner.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!