Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Death Metal


Vi har en tråd om Black Metal, Metal i allmänhet, Nu Metal och till och med Metalcore. Men varför ingen om Death Metal? Varför ingen tråd om den i princip enda genre inom Heavy Metal som folk känner till? Den antagligen mest populära genren inom extrem Metal över huvud taget?

Ja, hursomhelst... så postar jag tråden nu.

Death Metal är som sagt en genre inom Heavy Metal, som utvecklades från Thrash Metal under det sena åttiotalet. Thrash handlar om att pressa upp den vanliga hårdrocken/Heavy Metalen till nya extrema (enligt den tidens mått mätt) nivåer. Snabbare gitarrer, intensivare trummor, mer pressade röster som närmade sig skrik. Bland de "fyra stora" inom Thrash - Metallica, Anthrax, Slayer och Megadeth - var Slayer de som var närmast det som nu kallas Death Metal, framför allt med sitt klassiska album Reign In Blood. Då diskuterade om man över huvud taget kunda lyssna och tycka om sådan musik...

Utvecklingen fortsatte och genom ödets nyck skulle den tidiga Death Metalen runt år 1990 samlas i Florida och Sverige. Som musikstil är den en väldigt aggressiv form av hårdrock, med texter som ofta handlar om nililism och ämnen kretsandes kring död, väldigt nedstämda gitarrer och andra musikaliska signum som jag inte har tillräcklig inblick i. Samt förstås sången. "Cookie Monster vocals" enligt vissa, outhärdliga skrik enligt andra och oftast kallat growl eller mer sällan termer som till exempel death grunt. Det är väldigt djupa vrål eller skrik, som ibland kan vara djupa som bakgrundsbrus och falla in det distade gitarrljudet eller ibland ljusare skrik som vanligtvis används inom Black Metal, som kom ur Death Metal under nittiotalet.

De första banden inom denna genre, vars tidiga musik nu kanske skulle kallas "early Death Metal" eller något liknande, var bland andra de amerikanska Death, Possessed och Morbid Angel (som hjälpte till att göra Death Metal till något helt annat än Thrash). Vem som var först kan man inte säga och dessa var bara tre av pionjärerna. Den andra källan låg i Skandinavien, främst i Sverige, med band som Entombed (då kallade Nihilist) och Dismember (Carnage). Andra viktiga tidiga Death Metal-band är Cannibal Corpse och Napalm Death, som också skapade genren Grindcore.

I början av nittiotalet var genrens utformning bestämd och de stora skivbolagen började intressera sig. Death Metal har aldrig blivit kommersiellt populärt, på grund av dess extrema natur, men har fortsatt blomstra som undergroundkultur. Senare har ett flertalet subgenrer uppenbarat sig, som Melodic Death Metal (som drivits till sin spets av bland andra In Flames), Brutal Death Metal (till exempel Cannibal Corpse), Blackened Death Metal (som blandar in Black Metal-element) och den tidigare nämnda Grindcoren.

Här diskuteras allt Death Metal-relaterat - favoritband, -låtar, -skivor, allt möjligt. Samt kritik och synpunkter. Varför lyssnar ni på den här musiken? Vad i den tycker ni om?

Själv gillar jag Death Metal, och hårdrock i allmänhet, antingen brutal och aggressiv eller melodisk. Det enda jag ogillar är om den är sakta. Vilket är anledningen till att jag inte älskar Black Metal, förutom dess yttersta gränser...

Mina favoritband är:
Amon Amarth
Arch Enemy
Behemoth
Bloodbath
Cannibal Corpse
In Flames
och
Soilwork

Hmm... Känns som om det är mer. Anyway är detta inlägget verkligen tillräckligt långt redan. XD
  • 0
Soilwork, In Flames (mer melodic death metal) här.
Det finns inget fejkat på internet
  • 0
Lyssnar inte mkt death metal, men Entombed är ju bra.
Sen har ju Testament några death-aktiga skivor, riktigt bra.
"I know I ain't doing much, doing nothing means a lot to me" - Bon Scott
  • 0
Det enda jag lyssnat på inom death metal är In Flames och Ravenous av Arch Enemy. Har bara hört Come Clarity av In Flames, och jag vet inte om det var låtarnas fel eller jag som spelade sönder dom men nu tycker jag att allt sådant är skit.

Jag måste antagligen lyssna mer...
  • 0
Cannibal Corspe
Gorelord
Rompeprop
Cock and ball torture
Macabre
Bloodbath
Amon Amarth

De är fina grejer.

Tillagt 2007-05-12 21:38:
Och Belphegor är utmärkt blackned death metal :>
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Cradle of filth är ganska bra.
And then i thought to myself, if the frog is gone, im going to kill myself.
  • 0
Citerar Matte:
Cradle of filth är ganska bra.

De är väl inte death.. ?
"I know I ain't doing much, doing nothing means a lot to me" - Bon Scott
  • 0
*Blodkärl brister i herr Holmfrids huvud*

Cradle of filth är icke death metal
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Deicide ftw
Alla snälla flickor kommer till himlen. Ni andra kan komma hem till mej! Grr
  • 0
Just för tillfället lyssnas det en del på Vader och Death Breath inom genren.
  • 0
at the gates!!!!!!! The haunted!
The blackest eyes
  • 0
Usch för Death metal.

Tacka vet jag hiphopen.
Du vet vad mörker är när ljuset du ser, är brinnande bilar i våra kvarter.
  • 0
Citerar T-man:
Usch för Death metal.

Tacka vet jag hiphopen.



Hädare!!!! morr
The blackest eyes
  • 0
Citerar knives:
at the gates!!!!!!! The haunted!


Dom äger! Speciellt the haunted (båda banden lirar thrash-metal btw )

Tillagt 2007-05-12 21:58:
Citerar Holmfrid:
*Blodkärl brister i herr Holmfrids huvud*

Cradle of filth är icke death metal


Nix. Typ nån form av lite tyngre gothic-metal
Alla snälla flickor kommer till himlen. Ni andra kan komma hem till mej! Grr
  • 0
Citerar metal crew:
Citerar knives:
at the gates!!!!!!! The haunted!


Dom äger! Speciellt the haunted (båda banden lirar thrash-metal btw )

Tillagt 2007-05-12 21:58:

Citerar Holmfrid:
*Blodkärl brister i herr Holmfrids huvud*

Cradle of filth är icke death metal


Nix. Typ nån form av lite tyngre gothic-metal



Nej vad fel du har! the haunted spelar på sin höjd trash influrerad döds metal. Medans at the gates spelar/ spelade ( speciellt på sina tidiga skivor) i stort ren döds.

Om du säger emot mig rubbar du min världsbild! gör inte så mot mig. *snyft

*springer och hämtar slaughter of the soul för att bli säker på att genren stämmer


tillagt lite senare

Nej min världsbild! nej!
The blackest eyes
  • 0
In Flames <3
Räknas Sonic Syndicate hit? =)
  • 0
Kan man verkligen höra sån här musik asså hör man vad dom säger eller är det bara några amtörer som slår på en trumma?
Is Lenny that dumb? Is Barney that drunk? Is Homer that fat,bald and lazy?
  • 0
Vad är Cradle of Filth?
And then i thought to myself, if the frog is gone, im going to kill myself.
  • 0
Citerar Chanoir:
Det enda jag lyssnat på inom death metal är In Flames och Ravenous av Arch Enemy. Har bara hört Come Clarity av In Flames, och jag vet inte om det var låtarnas fel eller jag som spelade sönder dom men nu tycker jag att allt sådant är skit.

Jag måste antagligen lyssna mer...


Arch Enemy <3 Lyssna verkligen mer!

Citerar Matte:
Cradle of filth är ganska bra.


Nej, nej, nej och åter nej. Inget goth här inte.

Citerar metal crew:
Dom äger! Speciellt the haunted (båda banden lirar thrash-metal btw )


Nej... nej. At the Gates tidigare verk är ren Death, senare mer de mer Melodic Death Metal. Men visserligen har de vissa Thrashinfluenser, vilket mycket Gothenburg Metal har (om de inte har blivit helt ihjälpopade ). The Haunted vet jag inte om.

Citerar Suryoyo127:
Kan man verkligen höra sån här musik asså hör man vad dom säger eller är det bara några amtörer som slår på en trumma?


Amatörer är de verkligen inte. Death Metal är väldigt tekniskt krävande ska du veta. Om man kan höra vad de sjunger är lite svårt att säga. Man lär sig uppfatta growl bättre om man lyssnar mycket... och har du texten framför dig förstår man allt, och gillar man musiken så fastnar ju det.

Tillagt 2007-05-12 23:01:
Citerar Matte:
Vad är Cradle of Filth?


Cradle of Filth var först Black Metal, som senare blev mer Gothic Metal-inspirerade och är nu, för att citera en god vän, gubbrock. En genre skulle kanske kunna vara Extreme Gothic Metal.
  • 0
Citerar Halvirkh:
Citerar metal crew:
Dom äger! Speciellt the haunted (båda banden lirar thrash-metal btw )


Nej... nej. At the Gates tidigare verk är ren Death, senare mer de mer Melodic Death Metal. Men visserligen har de vissa Thrashinfluenser, vilket mycket Gothenburg Metal har (om de inte har blivit helt ihjälpopade ). The Haunted vet jag inte om.
.



Okej. At the gates har jag bara hört tre låtar av och det jag hörde lät som ren thrash . Men har bara hört tre låtar som sagt

Tillagt 2007-05-12 23:17:
Citerar Halvirkh:
Arch Enemy <3 Lyssna verkligen mer!



Ja fyfan, dom är hur jävla bra som hellst! We will rise är välldigt mysig
Alla snälla flickor kommer till himlen. Ni andra kan komma hem till mej! Grr
  • 0
Death Metal är min grej!

De jag lyssnar på som mest just nu är nog:

Opeth
Dark Tranquillity
After Forever (Vissa element av Death Metal finns.. men nåja, debaterbart antar jag.)
Bloodbath
Hypocrisy
Arch Enemy
  • 0
Citerar knives:
Om du säger emot mig rubbar du min världsbild! gör inte så mot mig. *snyft

*springer och hämtar slaughter of the soul för att bli säker på att genren stämmer


tillagt lite senare

Nej min världsbild! nej!


Av respekt för din världsbild så tänker jag inte säga emot dej hehe
Alla snälla flickor kommer till himlen. Ni andra kan komma hem till mej! Grr
  • 0
Citerar Suryoyo127:
Kan man verkligen höra sån här musik asså hör man vad dom säger eller är det bara några amtörer som slår på en trumma?


Som Halvirkh sa är det enormt skickliga "musiker" som sysslar med Death metal. Däremot kvarstår frågan om musik är ett korrekt begrepp att använda om dessa oljud.
Blood alone moves the wheel of history.
  • 0
Citerar Affected_Balefire:
Däremot kvarstår frågan om musik är ett korrekt begrepp att använda om dessa oljud.


Definitivt. Allt är inte skrik (även om man undrar över vissa)...

Btw har vi bara 234 sidor att ta in på hiphoptråden XD
  • 0
Citerar Halvirkh:
Citerar Affected_Balefire:
Däremot kvarstår frågan om musik är ett korrekt begrepp att använda om dessa oljud.


Definitivt. Allt är inte skrik (även om man undrar över vissa)...

Btw har vi bara 234 sidor att ta in på hiphoptråden XD


Growls. Besudla inte ordet skrik.
Blood alone moves the wheel of history.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!