Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Progressiv rock


Supertramp
Neon Meate Dream Of A Octafish
  • 0
Själv har man bara lyssnat på Ayreon och Dream Theater inom denna genre.
Väldigt bra musik, men lite speciell ibland.

Höll på att glömma King Crimson. Underbara!
  • 0
Älskar verkligen Mars Volta. De är bland de bästa alternativa/progresiva bandet som finns.
Antennas to Heaven
  • 0
Citerar Progrock:
Jag har deras senaste skiva Amputechture. Mycket fin godbit i skivsamlingen. Märks att de influerats en del från mästarna King Crimson.


Tycket du om Amputechture kommer du älska deras första skiva De-loused in the Comatorium. Rekomenderas starkt.
Antennas to Heaven
  • 0
Det var på tiden att jag hittade den här tråden.

Några band jag genast måste tipsa om är Änglagård och Devil Doll.

Devil Doll bildad 1987 med Mr. Doctor i spetsen är otroligt bra, om man ska
likna vid något av dom klassiska prog banden blir det nog Van Der Graaf fast ännu mer fokuserat på galenskap. Givetvis är alla skivorna ypperliga men särskilt bra är "Eliogabalus" och "The Sacrilege of Fatal Arms"

Änglagård som faktiskt var före filmen med det namnet är den heliga graalen när det gäller 90s prog revival. Dom spelar som om inget hänt sedan 1975. Vissa influenser kan nog komma från det obskyra USA bandet Cathedral (Ej att förväxla med det brittiska doom metal bandet som på senare år också blivit lite proggiga) Båda Änglagård skivorna är klassiker dock "out of print".

P.S I alla fall Änglagård vet jag spelar Mellotron på alla sina skivor D.S

mvh Mellotronen
  • 0
Jag vet inte om många hört talas om dom, men jag tycker mest om Flitwik . Progressivt band förståss. De har en Myspace sida så man kan lyssna på lite utav två av deras låtar. De är grymt bra. Har deras skiva. Och, om skivan, den går bara att köpa om man känner dom eller om man känner någon som känner dom. Kneppigt, men jag har den! Mwuha!
  • 0
http://www.youtube.com/watch?v=W35wtfcByIY Titta och njut!

Angående låtar tycker jag det kunde vara kul om ni kunde välja ut några favorit låtar av band ni gillar. Max låtar 3 per band, annars skulle man ju kunna lista alla låtar av vissa band.

King Crimson:
Islands Deras bästa låt finns på deras minst bra skiva(Det går ej att använda ord som sämsta när jag pratar om Crimson)

In the Wake of Poseidon

The Night Watch

Genesis:
The Musical Box

After the Ordeal Igentligen ett "mellanspel" men vilket jädra mellanspel!!!

Firth of Fifth

mvh Mellotronen
  • 0
Är det någon som har hört Happy The Man?

Lyssnade nyss på deras låt "Knee-bitten Nymphs In Limbo".
Så mycket överprog att det nästan är löjligt.
  • 0
Citerar Don Pardo:
Är det någon som har hört Happy The Man?

Lyssnade nyss på deras låt "Knee-bitten Nymphs In Limbo".
Så mycket överprog att det nästan är löjligt.


Ser att en i bandet heter Frank Wyatt är han möjligen släkt med Robert Wyatt?
Inte så troligt efter som han verkar vara amerikan men ändå inte ett namn man ser varje dag.
  • 0
Citerar Mellotron:
Ser att en i bandet heter Frank Wyatt är han möjligen släkt med Robert Wyatt?
Inte så troligt efter som han verkar vara amerikan men ändå inte ett namn man ser varje dag.

Inte en susning faktiskt...


Upptäckte bandet när jag lyssnade på några plattor jag fått låna av Morgan Ågren (bl.a. alla Hermeto Pascoal-plattor också ), men annars vet jag inget om dem...
  • 0
<quote author="Don Pardo">
Morgan Ågren quote>

Han är en gud på trummor!
  • 0
Citerar Mellotron:
Han är en gud på trummor!

Han är Gud (typ).
  • 0
Led Zeppelin?
  • 0
Citerar MurcieLago:
Led Zeppelin?

Skulle inte kalla dem för progrock..
"I know I ain't doing much, doing nothing means a lot to me" - Bon Scott
  • 0
Jag lyssnade på King Crimson - Red här om dagen, den är ju riktigt bra alltså!
Bara en sån sak
  • 0
svensk progg är bäst blå tåget ftw! =) har alla deras låtar ;)
  • 0
Citerar Dewmon:
blå tåget

Nej nu gör du det klassiska misstaget att blanda ihop svensk vänstermusik=Progg med den Progressiva Rocken, olika saker vet du.
  • 0
Citerar Mandatory:
Citerar MurcieLago:Led Zeppelin?
Skulle inte kalla dem för progrock..


häpp..
  • 0
Citerar Mellotron:
Nej nu gör du det klassiska misstaget att blanda ihop svensk vänstermusik=Progg med den Progressiva Rocken, olika saker vet du.


jaha!! aldrig fattat det ändå...
  • 0
Inget instrument är kanske så förknippad med progressiv rock
som Mellotronen, så här är ett Länktips: http://www.planetmellotron.com/
En kille som försöker lista alla album där man har använt mellotron, dom flesta är givetvis progg och psykadelia skivor men vissa otippade namn dyker faktiskt upp som t ex Robbie Williams och Mel C.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!