Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Animerade serier och filmer


Citerar Ree:
Jag är lite av en ifrågasättande person (på snudd till "contrarian"..), så jag skulle faktiskt vilja tro att folk är lite mer på Matrix-viset.


Spoiler:Jag lutar nog åt att hålla med, men det är möjligt att 5000+ år av fångenskap har förändrat människorna. Kom ihåg att alla blev tilldelade sin eventuella partner, vilket skulle kunna vara ett sätt att stärka vissa föredragna egenskaper genom selektiv avel. Sen vet vi inte heller vad som fanns i den där maten som de fick; de kan ha varit drogade hela bunten vad vi vet.

Avsnittet hade alltså helt klart kunnat vara lite mörkare ifall jag fick bestämma.

Jag kom på en till sak som jag glömde nämna sist förresten - Spoiler: Yellow Diamond sa mer eller mindre rakt ut att hon övervägde att samla in fler människor ifall det skulle göra Blue gladare. Eftersom de till synes fortfarande tror att klustret är på väg att fullbordas så måste en sådan plan fullföljas rätt så omgående.

Min tanke är att det är detta som på allvar kommer sätta fart på handlingen, då Beach City-gänget aldrig skulle tillåta ett storskaligt bortförande av människor och därför blir tvungna att avslöja sin existens för Homeworld. I samband med detta så skulle YD säkert verkligen börja undra hur det egentligen ligger till med klustret, och på så sätt såklart upptäcka att det har neutraliserats. Med en redig skitstorm som följd naturligtvis. Good times.


Citerar Ree:
Dofus-filmen ÄR. SÅ. SNYGG! Sett den 3 gånger nu.


Jag tänkte börja kolla på serien nu ikväll/inatt faktiskt. Den är ju inte så lång, så jag borde kunna vara färdig rätt så snart. Efter det så ska jag se filmen.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
Kul tips: Hela första säsongen av Harvey Birdman, Attorney at Law finns nu att se på Youtube. Serien handlar om Birdman som var superhjälte på 60-talet men har idag slagit om till att bli advokat för att hjälpa andra gamla Hanna Barbera-figurer med olika juridiska problem.

SEASON 1 MARATHON | Harvey Birdman, Attorney at Law | Adult Swim

DC Comics Constantine blir animerad serie! Serien hade ursprungligen en kortlivad tv-serie på CW för ett par år sen men återvänder nu i animerat format. Matt Ryan återvänder som Constantine. Han har dock tidigare gjort rösten till karaktären i filmen Justice League Dark.

The CW Revives Matt Ryan's Constantine as Animated Series

Citerar Ree:
Steven Universe Bomb har läckt.

Nu har jag hunnit ikapp med Steven Universe, dock orkar jag inte analytiskt fördjupa mig som andra. Det är dock kul att se att det äntligen händer nått igen. Lite noteringar:

Spoiler:Jag gillar hur obekväm Greg blir när han inser att han och Steven har hamnat hos de koreanska tecknarna som animerar deras serie.
Spoiler:Jag gillade Blue Diamonds design. Är jag den enda som fick lite Tove Jansson-vibbar av henne?

Citerar Ree:
Unf.

Jag visste inte att Ree var del i Ungdomens Nykterhetsförbund?
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Kul tips: Hela första säsongen av Harvey Birdman, Attorney at Law finns nu att se på Youtube.


Och i en enda smidig video också? Får väl kanske bli till att kolla igenom den i så fall.

Citerar Ree:
Ofcoz. https://www.penny-arcade.com/comic/2007/01/22


Jag vet vad historian bakom den strippen är, och med tanke på att det precis var CES så är jag nu lite orolig över Rees hälsa.

Citerar swedish_jedi:
Är jag den enda som fick lite Tove Jansson-vibbar av henne?


Tanken hade inte slagit mig, men nu när du nämner det så kan jag nog se det. Det är nog ansiktsformen och de sorgsna, insjunkna ögonen som gör det. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/4d/e6/fa/4de6fafabd4baea37ad1c62729e707ab.jpg

Jag skulle förövrigt rätta mig själv angående vad jag trodde Spoiler:Yellow Diamond sjöng i That Will Be All, då jag nämligen hörde fel. "A Lapis terraforms" ska det vara, inte "tears apart" Märkligt hur öronen kan lura en sådär ibland. Betydelsen är ju dock densamma, så det gör mig ingenting.

---

Adam Savage från Tested besökte Weta Workshops och kollar på de imponerande modellbyggen som används i serien Thunderbirds Are Go!. Länk


Här kan man sedan se några klipp från serien
där samma modeller används. Jag gillar hur de liksom försöker skapa lite av en stop-motion-känsla i animationerna, trots att det(för det mesta) är CGI.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Ska väl också dela mina åsikter om det senaste avsnittet av SU:

Spoiler:Bara som jag tycker att Yellow Diamond skulle behöva lite karaktärsutveckling, eller rättare sagt mer screentime? För varje gång man ser henne så är hon sådär typisk skurk-aktig och i stor behov av hämnd. Visst, låten var rätt så trevlig mellan Yellow och Blue men det ger mig inte mer information om vare sig Yellow och Blue. Om bara själva tanken med dem är att de ska dyka upp nära i slutet av varje avsnitt det är med så känns det bara meh.

Vill helt enkelt veta mer om Yellow och Blue i framtiden.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Vill helt enkelt veta mer om Yellow och Blue i framtiden


Absolut. Det är klart att man vill veta mer om seriens just nu huvudsakliga antagonister. Yellow Diamond är för tillfäller väldigt endimensionell, men så vet vi heller mer eller mindre ingenting om hennes förflutna. Problemet ligger nog i att eftersom serien utspelas ur Stevens synvinkel så måste han mer eller mindre möta diamanterna personligen för att de ska kunna få tid i rampljuset, och det har hittills helt enkelt inte funnits särskilt många bra tillfällen för någonting sådant. Blue ligger något bättre till, eftersom hon tidigare har figurerat i en tillbakablick, vilket gör det möjligt att dra slutsatser om henne som person baserat på hur hon har förändrats av historiska händelser. Men mer skulle såklart alltid uppskattas.

Och jag tror själv att vi absolut kommer att få se just betydligt mer av dessa två under resten av säsongen, då den här bomben mer eller mindre verkade etablera deras motivation för att framöver involvera sig mer personligen i jordens öde. Sen är ju serien dessutom mer eller mindre känd för att ha mångfacetterade karaktärer, så jag skulle inte oroa mig på den punkten. Kom ihåg att Jasper också var väldigt simpel fram tills för ganska nyligen.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Drog igenom Bunnicula (9 avsnitt), men mjah. Var en handfull rätt roliga skämt, meeen.. den var inte "edgy" nog. Katten som *enbart* tjatar om att allt är farligt är.. bara inte roligt.
  • 0
Jag vet inte om jag har gjort det tidigare här, men jag vill starkt rekommendera Youtube-kanalen Blank on Blank. En serie animerade intervjuer från förr med olika kända personligheter. Personer som författare, skådespelare, musiker och politiker. Väldigt intressanta videor. Kan tipsa följande:

Hunter S. Thompson on Outlaws | Blank on Blank | PBS Digital Studios

Louis Armstrong on His Chops | Blank on Blank | PBS Digital Studios

Leonard Cohen on Moonlight

Gene Wilder on The Truth | Blank on Blank | PBS Digital Studios

Väldigt fin kanal.

-

Jag såg häromdagen Star Wars Rogue One och blev förvånad över hur många kopplingar direkta kopplingar filmen hade med tv-serien Star Wars Rebels. Rymdskeppet Ghost syntes, Hera omnämndes och seriens R2-liknelse Chopper har en snabb cameo i filmen. Mest intressant var karaktären Saw Gerrera som först dök upp i ett avsnitt av Star Wars: The Clone Wars. Självklart spelades han inte av Forest Whitaker då, men han medverkade nyligen som Saw i ett avsnitt av Rebels.

I övrigt:

Intressant video om hur Steven Universe använder musik i samband med sina karaktärer:
Instrumentation in Steven Universe

Häftig jazzig musikvideo:
David Gilmour - The Girl In The Yellow Dress (Official Music Video)
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar swedish_jedi:
Chopper
Haha, den där lilla buttmunchen till robot var alltså med i Rogue One? Medger att jag tappade intresset för Rebels för något år sedan, men något avsnitt här och där slängde man in... särskilt när man hör att Vader dyker upp. =) ("Scenen" i R1 var förövrigt episk)

Nåja, får väl ta och ta upp serien igen, om än för att man har temporärt slut saker att se.
  • 0
Tjenare grabbar! Har ej övergett GR än, även om anime-tråden nu mer eller mindre är död.
En liten lägesrapport kan vara på sin plats. Drog igenom nästan 50 animerade filmer runt jul och nyår samt har prioriterat västerländsk animation över anime mer än vanligt på senare tid, så jag har en del intryck att delge.

För serier så såg jag nyss klart Wabbit, en "back to basics" Looney Toons-serie efter den mer slice of life inriktade Looney Toons Show. Fann den rätt medioker, framförallt så saknar den samma fingertoppskänsla för slapstick som originalen, sen så var Snurre Sprätts nya kompanjon (en vanlig ekorre som man hade kunnat tänka sig som bakgrundskaraktär i ett avsnitt max) fullkomligt ointressant och alla avsnitt med Bigfoot var fullkomligt förskräckliga. På plussidan så expanderas fiendegalleriet rejält, kanin-versionen av Döden är exempelvis en mycket passande fiende och även vice-presidenten, roboten från framtiden som kan alla Snurres knep samt Black Widow-spionen framhäver nya roliga dynamiker. Gillar även omtolkningen av Wile e. Coyote som en besserwissisk granne som jämt ska göra allt bättre än Snurre med väntat resultat. Saknar dock Elmer och Marvin.

Har även gett mig på några Cartoon Network klassiker jag såg när jag var yngre. Powerpuff Girls, Courage the Cowardly Dog och Johnny Bravo har jag sett och har börjat lite lätt på Dexter's Laboratory och Ed, Edd & Eddy. Av de jag sett så gillar jag dem mest till minst i nämnd ordning. Powerpuff Girls var en bra superhjälteparodi med ett riktigt bra fiendegalleri som dock förlitade sig lite väl mycket på Mojo Jojo, Courage hade många kreativa scenarion (ank-zeus och hur de blev av med honom är min favorit) och Johnny Bravo är en underbar karaktär men serien varade för många avsnitt för att hålla intresset uppe.

Iron Man (1994) var rätt typisk när det kommer till superhjälte-serier. Det som stack ut för min del var att den var mycket mer fokuserad på magiska artefakter och annan övernaturlighet än teknologi som man hade kunnat vänta sig. Och introt är ballt som fan.

Superman: TAS var bättre och täcker det mesta av intresse från hans historia såvitt jag vet. Efter Man of Steel och BVS så fann jag det mycket uppfriskande att se en adaption som fundamentalt fattar vad som får stålis att fungera. Stör mig dock på att de inte kunde hålla sig ifrån att sticka in Batman i hela 8 avsnitt. Crossovers med Flash och Green Lantern uppskattas dock.

En klart mycket sämre superhjälte-serie är Miraculous Ladybug, en fransk serie som tydligen har japansk inblandning någonstans i processen vilket märks någorlunda då serien utspelar sig lite som en säsong av Pretty Cure. Jösses vad ointressant serien är, noll progression i story och karaktärsark, huvudskurken får ingen karaktärisering, huvudkaraktärens krafter gör så att all skada som sker återställs precis som det var i slutet av varje avsnitt (allvarligt, Eiffeltornet raseras i ett avsnitt men kommer tillbaka som om inget hänt), motiveringarna som tillåter huvudskurken att korrumpera folk är skitdumma osv.

Jag ser för mycket superhjältar märker jag, men tillbaka på den positiva sidan så gillade jag Kim Possible, en annan barndomsfavorit. Vette fan hur populär den är, men utgår från att ni sett enstaka avsnitt i varje fall. Gillar karaktärerna, gillar att highschool-dramat och superhjälte-uppdragen vävs samman tematiskt, gillar att det finns progression även om serien är episodisk och gillar estetiken. Inte så jätteförtjust i fiendegalleriet dock, även om de har färgstarka personligheter så har de återkommande skurkarna för snarlika motiv (ta över världen) så det finns inte särskilt mycket exempelvis Senior eller Dr Dementor har att erbjuda som Dr Dracen och Shego inte redan erbjuder. Tyckte inte heller att romantiken mellan Ron och Kim var särskilt rättfärdigad, så när skaparna försökte vara finurliga och ge meta-kommentarer på hur "de här två TV-karaktärerna kommer uppenbarligen bli ihop, duh" så tyckte jag inte alls att några sådana hintar hade givits mellan Ron och Kim. Samma med Dracen/Shego samt Bonnie/Junior, det kändes mest obligatoriskt. Men nåja, det gav ju fjärde säsongen något nytt att fokusera på.

Beetle Baily (Knasen) var väl okej, men den var baserad på en mycket tidig period i tidningens historia innan karaktärerna slipats ut till vad vi är vana vid idag. Så den känns mest utdaterad numera. Gillar inte rösterna heller.

Harvey Birdman hade några lyckade skämt här och där men var överlag ointressant för min del. Är dock inte så jättebekant med Hanna Barberas verk så några kan ha gått över huvudet.

Kollar på Men in Black och Ducktales i nuläget (båda bra än så länge) samt ska börja på Danny Phantom snart.

Vidare till filmer räcker det nog med en lättare rangordning. Jag har ett liv tro det eller ej. Fyller på med motiveringar ikväll efter jobbet om jag orkar.

Bra:
Son of the Withe Mare
Gwen, the Book of Sand
The Prophet
The Red Turtle

Okej:
Charlotte's Web
Blood Tea and Red String
Hair High
The Romantic
Anina
Sing
Moana
The Little Prince
A Monster in Paris
Zoom (har animerade segment)
Death of a Superhero (har animerade segment)
Make Mine Music
Phantom Boy
Mune: Guardian of the Moon

Medioker:
Brave Little Toaster To the Rescue
Laura's Star
Cudesna Suma
Trolls
Planes 1 + 2
The Nut Job
Gnomeo and Juliet
Equestria Girls: Legend of Everfree
Gulliver's Travels
War of the Worlds Goliath

Dålig:
Brave Little Toaster Goes to Mars (ja, detta existerar, de flyger dit i en tvättkorg)
Bebe's Kids
Dragon Nest: Warrior's Dawn
Hop
Barnyard
Yogi Bear
Space Chimps
Killer Bean Forever
Our Robocop Remake (har animerade segment)
The Dark Stranger (har animerade segment)
Hulk: Where monsters Dwell
The Ant Bully
Monkey King: Hero is Back
Strange Magic

Skit:
Howard Lovecraft & the Frozen Kingdom
The Magic Voyage

Tror nog det är dags att göra en sån här fast för animerade filmer, är ju tillräckligt erfaren vid det här laget.

Sist så vill jag rekommendera den här kanalen för recensioner och historik inom animation.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
Citerar Ree:
Hittade nyss några clip från "Bunnicula" på /co/ (så jag misstänker att Turatan redan sett dem).


Har bara gluttat lite smått och utan att egentligen ge den en ärlig chans, men jag har nog inte riktigt fastnat för det lilla som jag sett. Inte riktigt för mig med andra ord.

Citerar swedish_jedi:
Jag vet inte om jag har gjort det tidigare här, men jag vill starkt rekommendera Youtube-kanalen Blank on Blank. En serie animerade intervjuer från förr med olika kända personligheter. Personer som författare, skådespelare, musiker och politiker. Väldigt intressanta videor.


Coolt. Jag gillade Hunter S. Thompson-videon. Ska kanske ta och se ett par fler senare.

Citerar swedish_jedi:
Jag såg häromdagen Star Wars Rogue One och blev förvånad över hur många kopplingar direkta kopplingar filmen hade med tv-serien Star Wars Rebels. Rymdskeppet Ghost syntes, Hera omnämndes och seriens R2-liknelse Chopper har en snabb cameo i filmen. Mest intressant var karaktären Saw Gerrera som först dök upp i ett avsnitt av Star Wars: The Clone Wars.


Det där hade jag ingen aning om - häftigt.

Citerar swedish_jedi:
Intressant video om hur Steven Universe använder musik i samband med sina karaktärer


Jag älskar verkligen små videoessäer av det här slaget. Här är ett par animationsrelaterade sådana från två av mina youtube-favoriter Nerdwriter1 och Every Frame a Painting:

Satoshi Kon - Editing Space & Time
Chuck Jones - The Evolution of an Artist
Ren & Stimpy: Never The Same Face Twice
Inside Out: Emotional Theory Comes Alive
Ghost In The Shell: Identity in Space
AKIRA: How To Animate Light

Och en extra bonusvideo på temat ledmotiv, dock med LotR som exempel:
Lord Of The Rings: How Music Elevates Story

Citerar n00b-gamer:
Tjenare grabbar! Har ej övergett GR än, även om anime-tråden nu mer eller mindre är död.


Jo, jag har själv inte letat mig dit sedan jag gav upp på att vara ens lite uppdaterad över vad som är nytt på animefronten. Den här tråden är dock tänkt att vara väldigt bred, så var inte rädd för att kommentera någonting animerelaterat ifall du inte får någon respons ifrån animetråden.

Citerar n00b-gamer:
Powerpuff Girls, Courage the Cowardly Dog och Johnny Bravo


Courage har jag faktiskt inte särskilt många minnen av från min barndom, Men PPG och Johnny Bravo var båda väldigt uppskattade. Särskilt Johnny som karaktär är, som du säger, underbar och kan få mig att skratta än idag bara jag tänker på honom. Lite kuriosa: Seth MacFarlane(Family Guy) påbörjade sin karriär som, bland annat, manusförfattare för Johnny Bravo.

Citerar n00b-gamer:
En klart mycket sämre superhjälte-serie är Miraculous Ladybug


Trist. Jag har inte sett serien själv, men jag tyckte den verkade charmig när den utannonserades för ett antal år sedan.

Citerar n00b-gamer:
Jag ser för mycket superhjältar märker jag, men tillbaka på den positiva sidan så gillade jag Kim Possible, en annan barndomsfavorit. Vette fan hur populär den är, men utgår från att ni sett enstaka avsnitt i varje fall.


Jag följde den aldrig, men jag var medveten om att den existerade i alla fall. Sen verkar den också ha en ganska hängiven fanskara än idag, så jag har alltid antagit att den hållit hyfsad hög nivå.

Citerar n00b-gamer:
Beetle Baily (Knasen) var väl okej, men den var baserad på en mycket tidig period i tidningens historia innan karaktärerna slipats ut till vad vi är vana vid idag. Så den känns mest utdaterad numera. Gillar inte rösterna heller.


Jag läste som grabb en hel del av farsans gamla Knasen-tidningar från 70-talet och kikade även på en VHS-kassett med ett par avsnitt från TV-serien. Minnena därifrån är däremot alldeles för vaga för att jag ska kunna uttala mig om dem.

Citerar n00b-gamer:
Vidare till filmer räcker det nog med en lättare rangordning. Jag har ett liv tro det eller ej.


Med listor så digra som de du kommer med så är det inte utan att man undrar ibland. Men skämt åsido så skulle jag säkert kunna klämma in betydligt mer tittande än i dagsläget om jag bara hade lite disciplin samt inte försökte jonglera så många separata intressen på samma gång.

Citerar n00b-gamer:
Son of the Withe Mare


Intressant film det där. Något överskattad på /co/, där många verkar hålla den bland sina absoluta favoriter, men häftig rent visuellt och jag rekommenderar den absolut för fans av animation.

Citerar n00b-gamer:
Tror nog det är dags att göra en sån här fast för animerade filmer, är ju tillräckligt erfaren vid det här laget.


Gärna det tack! Tips är alltid välkomna.

---

Det har förövrigt släppts en sammanfattning av det kommande Steven Universe-avsnittet Spoiler:"The New Crystal Gems" - Connie helps look after Beach City while Steven is busy..

Utifrån detta så hoppas jag personligen på att Spoiler:gängets utflykt till zooet tog längre tid än vad de trodde tack vara tidsdilatation, och att de, när de kommer tillbaka till Jorden, får reda på att de har varit borta i typ ett halvår, varpå Conny har tvingats hålla ställningarna tillsammans med en ointresserad Lapis samt en överentusiastisk Peridot. Det vore intressant och kul.

SU Fanart
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
animefronten
Youjo Senki. Värd att se bara för ljuddesignen, som är över något annat jag kan tänka på... möjligtvis inte Redline. Även värd att se enbart för le actione, och storyn är faktiskt rätt unik och intressant. Inte en gnutta fanservice heller. Jag njuter uppriktigt sagt.
  • 0
Citerar Ree:
Youjo Senki.


Jag har inte hört titeln förut, men huvudkaraktären känns bekant. Jag tror att jag kan ha sett fanart av henne någonstans möjligen.

Jag lägger serien på minnet hursomhelst.

---

Jag har börjat titta på både Dofus och Gumball förresten, och båda två känns klart sevärda än så länge. Det episodiska upplägget som båda kör med gör det lite svårare att dra några maraton, men de passar utmärkt att klämma in ett par avsnitt av när man känner för någonting lättsamt och färgglatt.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Turambar400:
Den här tråden är dock tänkt att vara väldigt bred, så var inte rädd för att kommentera någonting animerelaterat ifall du inte får någon respons ifrån animetråden.


Yes, det var planen. Anime-tråden hade en bra runda men har tappat för många stammedlemmar och får för lite nytt blod för att vara värd att försöka hålla vid liv längre. RIP. Ska försöka vara mer aktiv här och posta intryck regelbundet istället för att samla ihop dem till super-inlägg varannan månad.

Citerar Turambar400:
Lite kuriosa: Seth MacFarlane(Family Guy) påbörjade sin karriär som, bland annat, manusförfattare för Johnny Bravo.


Mycket riktigt, jag reagerade på att hans namn dök upp här och var. Han stod för flera av de bättre avsnitten.

Citerar Turambar400:
Men skämt åsido så skulle jag säkert kunna klämma in betydligt mer tittande än i dagsläget om jag bara hade lite disciplin samt inte försökte jonglera så många separata intressen på samma gång.


Do it. Kom till den mörka sidan. Det finns mer skugga här.

Citerar Turambar400:
Något överskattad på /co/, där många verkar hålla den bland sina absoluta favoriter, men häftig rent visuellt och jag rekommenderar den absolut för fans av animation.


Mitt intryck också. Estetiken är definitivt det mest intressanta med den men inte riktigt tillräckligt för att göra den till ett av de bästa verken.

Citerar Turambar400:
Gärna det tack! Tips är alltid välkomna.


Said and done, håller på med den nu. Det är mycket svårare att hitta bra bilder till denna må jag säga.

Med det sagt så skulle jag kunna behöva lite tips på bra obskyra filmer jag kan ha missat.
http://letterboxd.com/bergdoll/films/genre/animation/by/name/
Några idéer? Swedish_jedi, du verkar ju vara en veteran av rang när det kommer till västerländsk animation, nog borde du om någon sitta och ruva på ett gyllene ägg eller två.

Citerar Ree:
Youjo Senki.


My Little Hitler Can't Be This Cute rekommenderar jag också från denna säsong, tillsammans med Little Witch Academia TV.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • Ree
  • Ree
^ hitler lol

Hörni, det finns ingen subreddit som liknar den här tråden eller r/anime. Dvs. en som täcker västerländsk animation. Någon som känner sig sugen på att försöka skapa en? Det pratas i princip aldrig animation utanför de specifika subredditsarna, såsom r/stevenuniverse och r/rickandmorty. Animerade stand-alone-filmer har i princip ingen plats på reddit just nu.
  • 0
Citerar Ree:
Hörni, det finns ingen subreddit som liknar den här tråden eller r/anime. Dvs. en som täcker västerländsk animation. Någon som känner sig sugen på att försöka skapa en? Det pratas i princip aldrig animation utanför de specifika subredditsarna, såsom r/stevenuniverse och r/rickandmorty. Animerade stand-alone-filmer har i princip ingen plats på reddit just nu.


Dessa kanske är vad du letar efter?

https://www.reddit.com/r/animation/
https://www.reddit.com/r/cartoons/

Om du tänker starta en ny så kan jag hjälpa till med CSS och så, men moddning är jag inte intresserad av.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
  • Ree
  • Ree
Hmm.. känns inte som om det är rätt mix på den andra där. Den första verkar vara för animationsarbete. Hade som sagt tänkt mig en generell subreddit för allt "ej anime", i princip. Animerade kortfilmer, långfilmer, 2D som 3D, serier etc.

Men men. Först måste man ha ett namn. Förslag?
  • 0
Citerar Ree:
Förslag?


-Cartoon
-Toons
-Cartoons_&_Animation
-Animation_Plaza (bästa av dessa förslag imo)
-AnimationFront
-Western_Animation
-Animated
-Ree's_very_special_place_of_magical_happiness_and_unicorns_TM
-asdasdasd
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar n00b-gamer:
-Animation_Plaza (bästa av dessa förslag imo)
-AnimationFront
-Western_Animation

Dessa gillar jag (mer). Särskilt "front" då det verkar lite mognare, eller "edgier". Slänger ut några variationer:

AllThingsAnimation
Animation Nation
One Stop Animation (för tankarna till stoppanimation)
WestOtaku
  • 0
Citerar Ree:
Särskilt "front" då det verkar lite mognare, eller "edgier".


Tänkte mer på frontpage men visst funkar fronter inom krig och konflikter som tema också. Död åt /r/anime! Länge leve revolutionen!

Citerar Ree:
AllThingsAnimation

För bred.

Citerar Ree:
Animation Nation

Denna funkar.

Citerar Ree:
One Stop Animation (för tankarna till stoppanimation)

För specifik.

Citerar Ree:
WestOtaku

Finns det ingen västerländsk motsvarighet till otaku?
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar n00b-gamer:
Finns det ingen västerländsk motsvarighet till otaku?

Not really. Dags att stifta. Brotaku? :p

Anyway, det viktiga är nog att subben känns levande, och att man har ett rätt brett omfång. Allt "icke-anime" är nog faktiskt perfekt, även om det kommer krävas *vissa* regler.

Den här tråden är faktiskt en rätt bra fingervisning. Fanart, musik, filmer, serier, kortfilmer och indieprojekt, samt diskussioner och nyheter och tips om föregående. Allt som relaterar till animation på ett sätt eller annat.

Kom gärna med egna tankar. <3

---

Justice League Dark och Moana är "ute" nu förövrigt. Kommer se inom 1-2 dar.
  • 0
Citerar Ree:
Kom gärna med egna tankar. <3


Det viktigaste är nog att utmärka vad som skiljer subben från /r/cartoons och /r/animation. Allt som postas i den här tråden (minus anime i /r/cartoons) passar ju även in i dessa två subreddits. Så vad skulle vara annorlunda i /r/animation_nation för att förtjäna en egen sub? Lista ut varför du inte är nöjd med dessa två och anpassa regler, design och innehåll efter detta. Design kan jag som sagt hjälpa med, tänkte något i stil med https://www.reddit.com/r/marvelstudios/ för att genast fastställa vilket typ av innehåll som uppmuntras. Jämför med /r/animation som är designad att locka till sig folk som jobbar med animation och hur det påverkar vilket typ av innehåll som postas.

Nästa steg är att se till så att subben växer och att folk faktiskt är aktiva i den. Jämför med /r/cartoons, mängder av poster men ingen diskussion. Vad beror det på? Sen hur man får en sub att växa går nog att söka upp tips på. En gissning är att man kommer långt på att vara med som relaterad subreddit hos en större sub, så gör dig redo att trakassera moderatorer här och var. Tänk på att om du vill ha en sub som är lika aktiv som /co/ eller /r/anime så lär du få lägga ner en del arbete i den såvida du inte får tag på några dedikerade moderatorer.

Detta är vad jag kommer att tänka på nu på rak arm, kanske är mer att ta hänsyn till.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • Ree
  • Ree
Snubblade av misstag över en subreddit där det stod att någon snubbe var ansvarig för skapandets av den och ett dussin andra semi-populära subreddits. Frågade honom om tips och fick detta som svar:

Hi

Fill-up the first page or two yourself with top quality submissions. That way, when people discover your sub for the first time, they'll know what's expected to be posted there. If you post memes or jokey posts, then people will think that's OK to post so they'll post those too.

After you do that, advertise your sub on r/newreddits.

Message mods of subs that are in related fields to ask if you could make a post in their subreddit telling people about your sub. Also ask if they could put a link to your sub in their sidebar. (But before you do that, add their subreddit to your own sidebar under a Friends or Related heading. If they're rude to you or don't respond, you're under no obligation to keep them in your Friends section. Delete them or leave them, it's up to you.)

Set-up Automoderator by clicking "Automoderator config" in your sidebar. Lots of great stuff to be had in r/Automoderator - such as Library of Common Rules.

Subscribe to r/modnews and r/modhelp and r/changelog maybe r/bugs - put them in a multi-reddit, check it every day.

Reddit themselves made a video guide about moderating basics some time ago - https://www.youtube.com/watch?v=THHl3VT4vms

They also have this - https://www.reddit.com/wiki/moderation

You can see all comments in any subreddit all at once - https://www.reddit.com/r/NameofYourSubreddit/comments - change NameofYourSubreddit to your sub's name. Your can even gang-up a bunch of subs to see all of their comments, for example - https://www.reddit.com/r/ImaginaryLandscapes+ImaginaryTechnology+ImaginaryCharacters/comments

Modqueue is a good place to see any reports, suspected spam, etc. https://www.reddit.com/r/mod/about/modqueue - also clicking the "moderation log" found in the sidebar there can tell you which mod did what.

Please be careful which of your own comments you "distinguish" (the green M). When you distinguish a comment, you're speaking for the entire mod team. Please be careful when & how you wield that "distinguished" voice. It should only be used to reiterate your subreddit's official policy/rules.

Don't make an announcement (sticky) 'mod post' without first showing the text to the rest of the team. You never know but a simple substitution of a word here or there or a grammar correction can go a long way to make you all look more professional.

That's about it. If you have any questions, let me know!

---

Känns överlag som en bra "guide" att gå efter, och med lite tur får man sig en växande subreddit. r/SU-moderatorerna är rätt trevliga vad jag vet, och jag har gjort en del populära poster där som kanske hjälper ens "cause" så att säga.

Turatan4000*0.1 har du några åsikter om allt detta?
  • 0
Snart mindre än en vecka kvar till Moana. Någon som kommer se på premiärdatumet?

Kul att forumet är någorlunda mer aktivt.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!