Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Animerade serier och filmer


Citerar swedish_jedi:
Tror det där är en scen ur Space Dandy, en DBZ inspirerad version av huvudkaraktären själv om jag minns rätt.


Såpass? Hm, jag borde se den serien någon gång.

Citerar swedish_jedi:
Om du gillar den kan jag även rekommendera hans Clone Wars-serie från 2003.


Den finns på min lista. Någon gång kommer det bli av att jag ser den.

Citerar n00b-gamer:
Klar med Samurai Jack. Den var... okej.

[...}

I nuläget är dessa brister ett faktum vilket gör Samurai Jack till en kul och snygg tidsdödare som bäst.


Bra. Perfekt. Efter alla lovord man har hört om serien så var jag rädd att mina förväntningar var lite för höga. Nu borde jag kunna se den med en något mindre risk för att bli besviken.

---

Jag såg ett par filmer igår, närmare bestämt Fantastic Mr. Fox, It's Such a Beautiful Day samt Waltz With Bashir.

Jag har en begränsad erfarenhet av Wes Andersons filmer, så jag kan inte rättvist jämföra denna med hans andra verk, men Fantastic Mr. Fox gillade jag i alla fall. Rapp, charmig och roligt animerad. Kul film.

It's Such a Beautiful Day var helt klart en väldigt intressant upplevelse. Från samme snubbe som gjorde kortfilmen Rejected.

Filmen fokuserar på streckgubben Bill, samt berättarrösten som beskriver Bills tankar, relationer, känslor, hans liv och hans växande sjukdom. Filmen kändes väldigt unik och vissa observationer som den gör resonerar verkligen med de flyktiga tankar och slentrianmässiga handlingar som många av oss säkert går igenom på en daglig basis. Samtidigt är filmen ofta väldigt rolig och bisarr. Rekommenderas absolut till de som letar efter någonting lite annorlunda.

Waltz With Bashir är en något dokumentärliknande Israelisk film om en man som, efter att han hört om en gammal väns återkommande mardröm från kriget i Libanon '82, börjar intervjua andra bekanta från den tiden för att kunna återfå sina minnen och klara upp vilken roll han hade under en massaker som då utfördes på palestinier.

En ganska stark film som känns genuin och vars relativt billiga animationer ändå används på ett, oftast, effektivt och lyckat sätt. Politiskt laddad film dock(såklart), så har man starka åsikter i ämnet så kan det säkert påverka ens uppfattning om filmen också. En del ordentligt starka/otäcka och verkliga live action bilder mot slutet dessutom, ifall någon är känslig av sig.

---

Steven Universe-relaterat:

Citerar Ree:
Söt liten fanvideo om Steven Universe


Måste ha varit en skapligt pinsam upplevelse ifall det resulterar i att hon förlorar sin fysiska form.

Nu när det förövrigt är bekräftat att det inte kommer bli några nya avsnitt på troligtvis ett par månader(suck...), så antar jag att det ändå är ett bra tillfälle att hitta någonting annat att spamma tråden med. Finns dock ett par fler fina/roliga bilder i länken ifall någon är intresserad.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
You bastard.

Drr drr drr
  • 0
Jag rekommenderar serien Producing Parker, en kanadensisk tecknad sitcom som handlar om en unge producenten Parker som försöker kämpa sig igenom den tuffa mediebranschen. Tänk er Ally McBeal blandat med Family Guy så har ni ett hum om vad serin handlar om. En del skämt om unga kvinnor som kämpar karriär och förhållanden samt skämt om hur parkers chef uppfostrades av vilda pumor. Kim Cattrall från Sex and the City spelar en av huvudrollerna (bra röstskådis faktiskt).

Citerar Turambar400:
Jag har en begränsad erfarenhet av Wes Andersons filmer, så jag kan inte rättvist jämföra denna med hans andra verk, men Fantastic Mr. Fox gillade jag i alla fall. Rapp, charmig och roligt animerad. Kul film.

Jag såg Fantastic Mr. Fox när den hade sverigepremiär på Stockholms Filmfestival för flera år sen. Riktigt bra film. Tror jag även såg Musashi: The Dream of the Last Samurai det året.

Citerar Ree:
Drr drr drr

Jag märker att Junji Ito är en favorit på forumet.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Kommer inte ihåg om jag nämnde det, men senaste avsnittet av Star Wars: Rebels hade ett gästspel av Vader. Kom verkligen "ur det blå". I övrigt ett väldigt bra avsnitt också, även om man inte sett hela serien.

(Welp, tillbaks till att skriva saker på skolan. Inte haft en lugn stund på 4 månader, men nästa vecka är det klart. https://mlaitkens.files.wordpress.com/2013/05/its-over-its-done.jp
g
  • 0
Citerar Ree:
^ Kommer inte ihåg om jag nämnde det, men senaste avsnittet av Star Wars: Rebels hade ett gästspel av Vader. Kom verkligen "ur det blå". I övrigt ett väldigt bra avsnitt också, även om man inte sett hela serien.


Det har faktiskt bekräftats att James Earl Jones kommer att spela om Darth Vader i nästa säsong av serien. Han hörs lite i denna trailer:

Star Wars Rebels Season Two Trailer (Official)

En annan kul detalj är att Samuel Witwer, som tidigare har spelat Starkiller i Star Wars: The Force Unleashed och Darth Maul i The Clone Wars kommer att spela kejsaren i Rebels.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
Citerar swedish_jedi:
samt skämt om hur parkers chef uppfostrades av vilda pumor.


Menar du kattdjuret här, eller möjligtvis heta medelålders kvinnor?

Citerar swedish_jedi:
Jag såg Fantastic Mr. Fox när den hade sverigepremiär på Stockholms Filmfestival för flera år sen. Riktigt bra film. Tror jag även såg Musashi: The Dream of the Last Samurai det året.


Jag blev besviken när Jönköpings filmfestival hade uppehåll förra året. Jag har själv sett ett par filmer där genom åren som aldrig hade visats på SFs biografer. Hoppas att den kommer tillbaka i år.

Citerar swedish_jedi:
Jag märker att Junji Ito är en favorit på forumet.


Jag har faktiskt aldrig läst något från honom, men han är ju så framstående i genren skräckserier att det är svårt att inte känna till hans verk.

Citerar swedish_jedi:
En annan kul detalj är att Samuel Witwer, som tidigare har spelat Starkiller i Star Wars: The Force Unleashed och Darth Maul i The Clone Wars kommer att spela kejsaren i Rebels.


Har Mark Hamill någonsin spelat någon roll i en animerad Star Wars-produktion? Jag hade verkligen velat höra honom som kejsaren.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Turambar400:
Menar du kattdjuret här, eller möjligtvis heta medelålders kvinnor?

Dom drar det skämtet också...

Citerar Turambar400:
Har Mark Hamill någonsin spelat någon roll i en animerad Star Wars-produktion? Jag hade verkligen velat höra honom som kejsaren.

Det enda jag vet är att han spelade Luke i en tecknad kortfilm till Star Wars Holiday Special och Darth Bane i ett avsnitt av The Clone Wars.

Han spelade Luke även i en parodi på Robot Chicken.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar Ree:
Rick & Morty dyker upp i......... !!! https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&short_code=2z
sxq&v=DM-PhxdRN8M&hd=1


Kul inledning.

Detta bekräftar alltså att The Simpsons existerar i samma multiversum som Rick & Morty och Gravity Falls. Det här verkar bli grunden för en ny The Tommy Westphall Universe Hypothesis.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Det enda jag vet är att han spelade Luke i en tecknad kortfilm till Star Wars Holiday Special och Darth Bane i ett avsnitt av The Clone Wars.

Han spelade Luke även i en parodi på Robot Chicken.


Kul. Jag antar att de nya Star Wars-filmerna dessutom för med sig en chans för honom att spela skurk även på stora duken dock. Vore intressant, och jag tror att han skulle sköta det ganska briljant.

Citerar Ree:
Rick & Morty dyker upp i......... !!!


Ha ha, najs.

Nu blev man bara ännu mer sugen på att nästa säsong ska dra igång.

Citerar swedish_jedi:
Detta bekräftar alltså att The Simpsons existerar i samma multiversum som Rick & Morty och Gravity Falls. Det här verkar bli grunden för en ny The Tommy Westphall Universe Hypothesis.


Huh, jag antar att det där troligtvis är inspirationen bakom den här Foster's-seriestrippen.

Jag såg förövrigt en Slurm-maskin i det där klippet, men The Simpsons och Futurama är ju visserligen redan bekräftade att tillhöra samma universum genom en tidigare crossover. Häftigt hursomhelst.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Ja just det, det har ju bekräftats att Harry Shearer, personen bakom ett par Simpsonskaraktärer(minst sagt) inte kommer att förnya sitt kontrakt och istället lämnar serien. Hans karaktärer kommer istället att få nya röstskådespelare.

Trots det ett ganska hårt slag mot The Simpsons såklart.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Bra animationer i den där Flash Gordon-saken. Får nog ta och kolla I'm det mer sen.
Och Gravity Falls verkar ha en ganska bra Japansk dubb också. Där ser man.

Sitter för övrigt på bussen just nu. Tyckte det lät som att någon lägre bak satt och sjöng, så jag tar av mig hörlurarna. Det enda jag hinner höra är "... and Steven!" från ett gäng glada tjejer.

Antingen hallucinerar jag, eller så är det fler som tydligen också har svårt att handskas med det här uppehållet.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ MLP-avsnittet i helgen var rätt bra annars. =3

"!"
  • 0
Trailer till en kommande polsk animerad långfilm. Möjligtvis en av landets första(den allra första?). Hur som helst så ser i alla fall 3D-bakgrunderna ganska bra ut; synd bara att själva karaktärerna och deras animationer inte håller ens i närheten samma klass. Kanske hade det varit bättre ifall rubbet hade animerats i 3D.

Och de verkar ha Kim Possible i huvudrollen av någon anledning också.

---

Twelve Forever, ett nytt pilotavsnitt ifrån Cartoon Network, har fått lite uppmärksamhet på sista tiden. Gott om blandade åsikter såklart, och jag är själv kluven, men många verkar hålla med om att en potentiell serie skulle kunna bli helt okej. Med vissa korrigeringar naturligtvis.

---

Jag ska förövrigt precis till att påbörja säsong fem av Adventure Time, och jag tycker mig kunna börja skönja vissa av de tendenser som andra verkar tycka har dragit ner seriens senare säsonger. Fortfarande en underhållande serie dock. Jag gillar särskilt att BMO har fått mer tid i rampljuset gentemot första säsongen. Riktigt gullig filur det där.

---

Lite Steven Universe-fanart från en ganska duktig tecknare. Hennes tumblr har även teckningar av andra serier ifall någon är intresserad.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Ree:
Mmmm~

https://vimeo.com/124313553


"Inspirations principales: Hayao Miyazaki"

No shit. Det där klippet fullkomligen dryper ju av Ghibli-vibbar. Någonting som däremot enbart är positivt såklart.

Är det verkligen trailern till en långfilm dock? Eller är det mer av en vision av vad de skulle vilja göra?

Riktigt bra hur som helst.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Jag tänkte bara svänga förbi och lämna lite Steven Universe-snack. Skippa gärna ifall ni är ointresserade.

Här är en intervju med Rebecca Sugar. I den kan man plocka ut ett par citat av intresse.

Till att börja med:
"Steven's going to learn a lot more soon on the show, about what each of the Crystal Gems are supposed to be... it's very different than the way they've been living on Earth. It is very unusual for Gems like Garnet, Amethyst, and Pearl to be living and working together the way they do [...]

[...] Steven does understand though, to some extent, what it means for Garnet to be Garnet and he's seen first hand how much Ruby and Sapphire love each other, and he's going to ask more about it and he's going to learn more about it soon. Actually... the Gem he knows the least about at this point is Pearl.
"

Stenarnas typ av förhållande är alltså ovanligt, Steven kommer snart att få lära sig mer om Ruby och Sapphire, och Pearl är den med flest hemligheter just nu.Så vad kan man spekulera om utifrån detta?

Min gissning är att gems, likt andra redan har nämnt lite varstans på internet, möjligtvis skapas med ett specifikt syfte i åtanke, såsom soldat, tjänare, byråkrater osv., samt att dessa sedan oftast håller sig till sin sort och sällan beblandar sig med andra. Det skulle ju lösa ett par problem, såsom att det till exempel endast finns cirka 130 olika typer av ädelstenar att döpa gems efter, vilket leder till att namn troligtvis delas av fler än endast en gem. Det leder i sin tur till frågan hur mycket gems med samma namn och typ av sten har gemensamt, eller om de till och med delas in separata klasser.

Pearls fallenhet för ordning och reda har redan fått folk att undra ifall hon egentligen är en typ av betjänt-klass, och Amethysts likheter med Jasper gör ju att man undrar om hon skapades för krig. Frågetecknet i sammanhanget är väl i så fall Garnet, eller snarare Ruby och Sapphire , som vi visserligen inte vet så mycket om ännu men som inte verkar ha några uppenbara utstickande egenskaper. Kan de möjligtvis vara något så simpelt som vanliga icke-anmärkningsvärda medborgare, vars styrka nästan helt beror på deras permanenta fusion?

Hursomhelst så ser jag fram emot att få reda på lite mer om detta när uppehållet väl är över. Vilket leder oss till...

Serien kommer tillbaka den 15 juni. Och de rivstartar med ännu en Stevenbomb! Najs.

Kikar man på teckningen så ser vi även att det kommande avsnittet Keeping it Together symboliseras av Garnets tjusiga anlete. Vågar man hoppas, baserat på teckning och titel, på ett tema centrerat runt en svårighet att uppehålla fusionen? Mer R&S? Jag håller tummarna.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • Ree
  • Ree
Dagens Steven Universe var (SPOILERS FUCKING GALORE NEDAN)

......
....
..

Tuuuungt. Den här tecknade serien för barn innehåller nu något som kan liknas med våldtäkt. o_o ......Enligt en redditor iaf. :p Själv tycker jag det "bara" är typ olaglig zombie-experimentation. Still rätt tungt. Något som definitivt kan räknas som ett "war crime".

Sen fick vi under 2-3 frames se en hint av något som komma skall. När Garnet bubblar den där forcerade fusionen så blir den under ett ögonblick lik centipeedle-gemen. Vad detta innebär vet jag inte, men jag ser fram emot att få veta. <3

Also, dat fucking musik.

http://pre01.deviantart.net/fe81/th/pre/i/2015/137/4/d/steven_univ
erse__steven_puniverse_by_neodusk-d8triyn.jpg
  • 0
Jag har tittat lite på ett par nya(för mig) serier sen sist. Star vs. the Forces of Evil, Harvey Beaks och Bob's Burgers.

Star vs. är ganska kul, med oftast lyckad humor och underhållande galenskaper. Animationerna har vissa drag av Flash, men flyter på riktigt bra och snyggt för det mesta. "Skurken" är däremot ointressant och intromusiken är inte den bästa. Det senaste avsnittet 'Mewberty' lyckades dessutom riktigt bra med Stars förvandling till ett kärleksmonster. Riktigt lyckat användande av bildspråk och ljudeffekter där.

Harvey Beaks har hypats ganska mycket på /co/ den sista tiden, så personligen blev jag nog lite besviken. Det är ett bra barnprogram överlag, som inte enbart fokuserar på humor utan även har lite finare stunder, men seriens toppar känns än så länge(tio avsnitt in) inte sådär jättehöga och jag vet inte om jag kommer fortsätta se den. Röstskådespeleriet är lite ojämnt också.

Bob's Burgers är rätt så kul än så länge(tio avsnitt in). Ganska typisk amerikansk animerad sitcom, även om den inte är lika "edgy" som mer kända serier såsom Seth MacFarlanes verk. Kristen Schaal och H. Jon Benjamin spelar som vanligt med exakt samma röst som de alltid gör, med då de är några av de få röstskådespelarna som alltid är klockrena oavsett så spelar det inte så stor roll. Louise är bästa karaktären.

Jag har även sett ett par filmer. Wreck-It Ralph, Frozen, Princess och Watership Down.

Wreck-It Ralph Var riktigt bra. Inte bara för alla spelreferenser, utan filmen står säkert på egna ben även utan dessa. Både rolig och stundtals även känslosam. Troligtvis min favorit utav Disneys filmer de senaste tio åren eller så.

Frozen var ganska bra den också. Bättre än Big Hero 6, men inte riktigt i klass med Wreck-It Ralph. Trevliga sånger för det mesta, en comic relief-karaktär som är betydligt mindre irriterande än vad jag förväntade mig, samt ett par fina budskap. Ingenting banbrytande, men tillräckligt godkänt för att jag inte ska irritera mig alltför mycket på att det är den mest inkomstbringande animerade filmen i historien.

Princess är en väldigt opassande film för barn. Inte bara för att den är dansk(med ganska uselt danskt röstskådespeleri), utan också därför att den är full av sexuella och obehagliga teman såsom barnvåldtäkt och annat trevligt...

Ganska stark film... för det mesta, antar jag, men slutet lämnade mig lite stum(på gott och ont). Spoiler:Huvudkaraktären begår ett enormt misstag och har ihjäl sin systerdotter som kanske är den största motiveringen till hans korståg till att börja med. Han har även ihjäl en massa andra oskyldiga människor, men det verkar tydligen inte ha varit något problem värt att ta upp i filmen. Trots att han är mer eller mindre ensamt skyldig till systerdotterns död så får vi ändå ett känslosamt slut där de två sitter tillsammans med den sedan tidigare avlidna mamman/systern(i livet efter detta får man anta), och jag tycker helt enkelt inte att det känns riktigt passande för någon som klampar så rejält i klaveret som huvudkaraktären gör. Man kan visserligen dra liknelser till Grave of the Fireflies, men där tycker jag att det i alla fall finns betydligt fler förmildrande omständigheter(såsom att vara ung och föräldralös under krigstid).

Watership Down hade jag en del förväntningar på, efter allt man har läst om hur otäcka vissa scener ska vara. Väldigt blodig för en animerad familjefilm var den absolut, men som vuxen var det inte direkt tillräckligt för att det ska sätta några djupare spår. Filmens starkaste sida är troligtvis att hoten som karaktärerna utsätts för alltid känns uppriktigt hotfulla, och man är aldrig säker på om de kommer att ta sig därifrån levande.

Bra musik också. Jag visste inte att låten Bright Eyes kom från filmens soundtrack och scenen där den spelas är riktigt lyckad och fin.

---
Bonus: Det här verkar ha potential till att bli en riktigt trevlig film. Animationerna är i alla fall riktigt riktigt imponerande.
---

Citerar Ree:
Dagens Steven Universe var (SPOILERS FUCKING GALORE NEDAN)


Jäääklar. Jag har ju inte sett det ännu, och kommer inte ha tid förrän sent ikväll. Nu är jag rysligt taggad och kommer ha svårt att undvika att läsa vad det är som du skriver längre ner i kommentaren.

Lite intryck från veckans två första avsnitt:

# Ny opening! Inte så jäkla vanligt för västerländska serier trots allt, men det var väl dags nu när ingen av stenarna längre såg ut som i den gamla openingen. Den lider väl däremot fortfarande en del av de varierande tonlägen som n00b-gamer nämnde. Seriens ending är en bättre låt överlag.

# Roses sabel ser även ut att vara större än vad det var i tidigare avsnitt. Ser nästan ut som någonting liknande en dragonslayer eller ett buster sword för Connie. Hmm...

# Sworn to the Sword gav oss mer insikt i Pearls relation till Rose, vilket ju är trevligt(även om det kanske blev liiite melodramatiskt). Jag gillade hur Pearl gick igång på Connies engagemang och började forma henne efter hur hon själv förhöll sig till Rose. Hennes ohälsosamma besatthet att det förflutna, till den grad att hon nästan tappar kontakten med verkligheten, är enligt mig en av hennes mest intressanta sidor. Citatet: "Deep down - you know you weren't built for fighting" ger ju även vatten på kvarnen för vissas fanon gällande vad en 'Pearl' vanligt har för roll i ett gem-samhälle.

Detsamma gäller ju förövrigt Roses motståndare. Var det Jasper, eller möjligtvis ett exempel på vad Amethyst hade kunnat bli?

Jag är inte säker på om det tillförde så mycket att ha med sången 'Do it for her/him', men Deedee Magno-Hall har ju en fantastisk röst så jag har egentligen ingenting emot att höra henne sjunga. Och Connie sjöng också, vilket är kul.

# "All comedy is derived from fear." + "Garnet, master of comedy" = Garnet är Sinestro.

# Ronaldos hade för min del gärna ha kunnat gått in lite djupare angående vad stadens invånare tycker och tror om stenarna, men det var trots det ändå ett ganska underhållande avsnitt. Ronaldos blogg finns förövrigt på riktigt(har jag nämnt det?). http://keepbeachcityweird.tumblr.com/
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
Hittade häromdagen en serie jag inte har sett sen jag gick i lågstadiet: Zazoo U. Det här var en riktigt flummig och konstnärlig serie som jag inte riktigt förstod då (bland annat för jag inte helt hade lärt mig engelska då). Men när jag ser den blir jag lite fascinerad av serien poetiska delar i kombination till det flummiga. Förstår dok varför serien tydligen endast höll en säsong. Serien hade dock ett grymt ledmotiv.

Citerar Turambar400:
Jag är inte säker på om det tillförde så mycket att ha med sången 'Do it for her/him', men Deedee Magno-Hall har ju en fantastisk röst så jag har egentligen ingenting emot att höra henne sjunga. Och Connie sjöng också, vilket är kul.

Det var en av de bästa sångerna i hela serien.

Citerar Turambar400:
Princess är en väldigt opassande film för barn. Inte bara för att den är dansk(med ganska uselt danskt röstskådespeleri), utan också därför att den är full av sexuella och obehagliga teman såsom barnvåldtäkt och annat trevligt...

Princess är typ en animerad, dansk Taxi Driver. Jag minns att jag gillade den skarpt när jag först såg den på dvd för flera år sen. Det enda som jag tyckte var dåligt med filmen var att de hade en engelsk version av Edith Piafs Non, je ne regrette rien. Den versionen höll inte lika bra. Kul grej, filmen regisserades av Anders Morgenthaler som är en av skaparna till seriestrippen Wumo.

Citerar Turambar400:
Star vs. är ganska kul, med oftast lyckad humor och underhållande galenskaper.

Kul grej: Detta är den andra animerade serien från Disney som skapades av en kvinna, Daron Nefcy. Den första var Pepper Ann som skapades av Sue Rose.

Citerar Turambar400:
Bonus: Det här verkar ha potential till att bli en riktigt trevlig film. Animationerna är i alla fall riktigt riktigt imponerande.

Ser intressant ut, animationen påminner lite om kortfilmen Paperman
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Hittade häromdagen en serie jag inte har sett sen jag gick i lågstadiet: Zazoo U.


Hm, det ringer en hel del klockor när jag ser den där karaktärsdesignen, men jag har ingen aning om var det kan ha varit som jag har sett det förut. Måste ha varit i väldigt unga dar.

Citerar swedish_jedi:
Det var en av de bästa sångerna i hela serien.


Efter att ha sett om avsnittet så är jag nog benägen att hålla med. Det är en riktigt fin sång som har en stark musikalkänsla över sig.

Det jag syftade på tidigare var däremot inte att sången var dålig, utan att jag inte var övertygad om att scenen i fråga stärktes av att göras till ett musiknummer. Det fungerar dock helt klart, och dessutom medför det ju fördelen att det är betydligt lättare att på kort tid berätta en lite längre historia genom ett montage. I ett 11-minuters-avsnitt så antar jag att sådana knep ibland är nödvändiga. Sen så tackar jag ju som sagt aldrig nej till att få höra Deedee sjunga, så jag vill verkligen inte låta som att jag klagar.

Citerar swedish_jedi:
Princess är typ en animerad, dansk Taxi Driver.


Jo, jag menade inte att få det att låta som att det var en misslyckad barnfilm eller nåt åt det hållet. Den lyckas för det mesta bra med att uppnå det den eftersträvar.

Citerar swedish_jedi:
Det enda som jag tyckte var dåligt med filmen var att de hade en engelsk version av Edith Piafs Non, je ne regrette rien.


Det reagerade även jag på, nu när du säger det. Jag kan bara anta att de var rädda för att sångtextens koppling till filmscenens händelseförlopp skulle gå förlorad på en icke fransktalande publik, men jag hade helt klart föredragit ifall de hade använt originalet.

Citerar swedish_jedi:
Kul grej: Detta är den andra animerade serien från Disney som skapades av en kvinna, Daron Nefcy. Den första var Pepper Ann som skapades av Sue Rose.


Trevligt, det visste jag inte. Pepper Ann har jag personligen inte så mycket erfarenhet av, men jag har sett den nämnas ibland på diverse forum så det finns fortfarande en del fans där ute.

Att sen Steven Universe råkar vara Cartoon Networks första serie skapad av en kvinna visste jag redan, men är det någon som har koll på hur det ser ut för andra kanaler såsom till exempel Nickelodeon? Det hela verkar ju fortfarande vara ett relativt ovanligt fenomen.

Citerar swedish_jedi:
Ser intressant ut, animationen påminner lite om kortfilmen Paperman


Lustigt att du nämner det, då de två verken har en viss koppling genom att de egentligen är något av varandras motpoler. Medan Paperman är 3D som försöker imitera 2D, så är Klaus istället traditionell animation som försöker vidareutveckla konsten och uppnå vissa av tjusningarna med 3D-animering.

Här snackar mannen bakom Klaus lite om deras projekt.

Citerar Ree:
Ny låt från senaste SU:


Jag blev positivt överraskad av hur bra sångröst Rose hade. Riktigt fint.

Jag tar efter det avsnittet även för givet att det var Greg som lärde Garnet och Amethyst att spela keytar respektive trummor. Det skulle däremot inte förvåna mig ifall Pearl redan kunde spela fiol.

Citerar Ree:
Tuuuungt. Den här tecknade serien för barn innehåller nu något som kan liknas med våldtäkt.


Jag blir mindre och mindre övertygad om vad som egentligen är seriens målgrupp, då de två senaste avsnitten verkligen behandlade ett par väldigt vuxna teman. Som vuxen uppskattar jag det däremot fullt ut.

Jag antar, förövrigt, att tolkningen av avslöjandet i 'Keeping it Together' som våldtäkt beror på ifall fusioner ses som en representation av antingen de mer abstrakta/andliga sidorna av ett förhållande eller den, så att säga, mer köttsliga biten(alternativt hur man på ett liknande sett även ser på definitionen av våldtäkt). Hursomhelst så är en fusion någonting extremt personligt och det var bara logiskt att Garnet, som av naturliga anledningar har starkast band till konceptet, skulle vara den som äcklas mest av denna korrumperade form.

Det är helt klart en ganska obscen förolämpning och skändning av alltifrån fri vilja till griftefrid. Och mer Peridot var också ett plus.

Jag gillade även 'We Need to Talk' en hel del. På pluskontot hade vi bland annat hur mycket Pearl verkligen såg ner på Greg och gjorde allt för att provocera honom, Garnets acceptans av Gregs förhållande till Rose som någonting fullt jämlikt med en fusion(vilket styrker tolkningen att det främst är ett personligt band av mer andliga skäl och inte bara en eufemism för sex), samt det faktum att Rose tydligen under en längre tid har haft ett ganska långtgående intresse för människor och att Greg inte var hennes första xeno-förhållande.

Det var även lite kul att se Greg och Connie närma sig varandra över någonting gemensamt.

Och Rainbow Quartz var grym.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Det som intresserar mig mest med serien just nu är Stevens hjärtskärande gest när Greg och Connie high-5:ade och sa "humans!", varpå Steven tog sig för naveln och såg allmänt deprimerad ut. Börjar han ifrågasätta sin mänsklighet månne? Skäms han för att vara halv-gem nu när han vet hur illa riktiga gems kan bete sig? (Nog för att människor beter sig precis lika illa............. aj, det där gjorde ont att inse.).

Samt det som hände när Garnet bubblade och teleporterade de där gem:arna. De blev till en enda gem som såg ut som Centipeedles gem. Är detta källan till alla monster i serien? Är Centipeedle ett slags Frankensteins monster? Vill veta! NU!

Har sett sjukt mycket roliga bilder i r/stevenuniverse också. Letade lite nu, men hittade bara detta. =P http://michaelfay.tumblr.com/post/119721589775/old-comic-i-took-
way-too-long-to-finish-so-it


...Men framförallt är det det skämt om hur saltig Pearl är. ;)
  • 0
"The laws of the sun"

Vacker, speciell och intressant film. Perfekt för mys i regniga tider
Spirutiell, och grafiskt fin för mig. Ger mig en väldigt skön känsla, nostalgi och utav mys-2000.

https://www.youtube.com/watch?v=9sGEFzPd2KI


https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/110279
87_10153970039784447_5088601103778103784_n.jpg?oh=585e79
e7b25727fc030116906553d383&oe=55EB68C3
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!