Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tiggarna i Sverige


Ja, det kan väl inte ha undgått någon att Sverige kryllar av tiggare. Utanför varenda affär, köpcentrum och andra ställen sitter det alltid någon med en bild på familjen, en skylt och "HEJ HEJ" frasen.

Är inte ni också rätt less på dessa tiggare? Ger ni pengar åt dem? Vad fan ska vi göra med dem? Personligen ger jag inte pengar till dem eftersom jag inte vill stödja kriminell verksamhet. Visst, alla är inte inblandade i det, men jag vill ändå inte stödja de som nu är involverade i det.

Läste också att Mattias Gardell kom med ett riktigt korkat förslag. Att vi ska bygga byar åt romerna. Seriöst Mattias, hur fan tänkte du där egentligen?
Jag föreslår att vi skickar honom, och de som tycker att det är en bra idé, till ett litet studiebesök till lägenhetsområdet Slovakien byggde åt tiggarna:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/11/03/article-2486333-19220843
00000578-334_964x635.jpg



http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/11/03/article-2486333-192205D9
00000578-859_964x570.jpg


Det ser väl jättemysigt och trevligt ut? Varför bygga mer lägenheter åt, t ex, studenter? Skit i dem för fan! Nej, Sverige förfaller bara mer och mer. Och snälla, kom inte med några jävla kommentarer om rasism. För jag är inte rasist och det ordet är så sjukt överanvänt och folk slänger ut såna kommentarer titt som tätt. Vissa verkar ha som uppdrag att försöka hitta någon form av rasism i allt som skrivs.

Jag hoppas att jag inte är den enda som tycker att detta är galenskaper.


Här är länken till Mattias Gardells förslag:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/kultur/article19885456.ab

Tänker inte ge klick till aftonbladet, därför ser länken ut som den gör.
Särskrivningar är en del av min vardag.
Jag tycker personligen det är störande.

Tiggarna har det jobbigt, får lite pengar och måste sedan ge det till "Människorna i Jeepar" som jag sett dem göra. De skickar säkert hem en del pengar till sin familj i Rumänien och det är väldigt lite. Jag tycker dock Sverige har blivit en sorts uppsamlingsplats och mer specifikt Stockholm, det är ingen kontroll över det och det är alltid tiggare som går på tåget och använder lappar med falsk information där alla har släktingar med Diabetes eller Leukemi. Ett stavfel används alltid och bara ett. Sen så har jag sett vissa fejka att de har en skada i benet eller skleros etc. de går riktigt illa tills de ska någonstans utan människor då kan de småspringa upprätt.

När man går från pendeltåget till tunnelbanan är det mellan 7-10 tiggare på 50m lång gång. Ibland finns det en svensk här med.

Jag tycker Rumänien är ett vidrigt land som inte tar hand om sina egna och att ett land i Europa ska vara så nedbrutet, korrupt och fattigt är sjukt. Jag tycker att det är synd om dessa människor men att ge pengar till dem löser inte det för det finns idioter över dem, både i deras hemlands regering och även här i Sverige. Sverige väljer också att ta in människor de inte kan ta hand om och även det behöver prioriteras.

Jag är inte rasist och röstar inte på SD men tycker det här är ett problem som återkommer vart man än ska.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • Ree
  • Ree
Mittemellan två program
får dom en minut
Jag sitter i min soffa
min tunga putar ut
Jag låter mej förfäras
jag frustar som en tjur
Åh, tiggarna på TV2
ni har gjort mej till ett djur

Åhå, åhå, åhå
Tiggarna på TV2 - åhå hå
Tiggarna på TV2 - åhå hå
  • 0
Det är synd att Sverige verkligen gått in i rollen som världens socialbyrå och inte gör ett skit åt saken. Det är störande att samma jävla personer går från folk till folk och även på spårvagnen går de rundor som en jävla biljettkonduktör. Personligen överlever jag, det kryllar av andra saker som är bättre att lägga fokus på, men det är tragiskt att det förekommer.
It Can't Rain All the Time
Snälla, gå vidare Sverige och tänk på viktigare saker.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
  • over
  • over
Låt dem tigga, tycker folk skall fokusera på hur man kan ordna bättre förhållanden i deras hemländer så att de slipper komma hit.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Tycker också EU borde fokusera på invandring och att det ska vara jämnt fördelat över I-länder. Det kan inte vara så ojämnt fördelat. Jag tror Sverige mår bra av det men det är inte snyggt med hur det eskalerat på bara ett par år. Inte i ett så rikt land som Sverige.

Tillagt 2014-11-28 12:37:
Tiggare från Rumänien verkar inte heller inte upge namn har jag märkt, som att de vill skydda sin identitet. De nämner egentligen inget personligt i sina lappar.

Fick en lapp framför mig nu förresten. Barnet har leukemi och det finns ett stavfel. Man måste vara sjukt naiv om man tror det inte finns en högre makt för lapparna är uppbyggda på samma sätt. Leukemi och Diabetes är de enda sjukdomarna som förekommer.
"The sky is not the limit, it's just the view"
Citerar over:
Låt dem tigga, tycker folk skall fokusera på hur man kan ordna bättre förhållanden i deras hemländer så att de slipper komma hit.


This. Tycker att man inte ta hela ämnet på så stort allvar heller. Sverige är ett av världens rikaste land och kan nog komma på med en metod som slår hela världen med häpnad. Frågan är bara när vi ska göra det.

Tillagt 2014-11-28 16:21:
Jag är askass på just detta ämne så ni får ursäkta.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Alldeles för många, går ju inte ens att promenera genom andra långgatan i Göteborg en fredagskväll utan bli frågad av 10 tiggare. Löjligt.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar AG Jati:
Citerar over:Låt dem tigga, tycker folk skall fokusera på hur man kan ordna bättre förhållanden i deras hemländer så att de slipper komma hit.

This. Tycker att man inte ta hela ämnet på så stort allvar heller. Sverige är ett av världens rikaste land och kan nog komma på med en metod som slår hela världen med häpnad. Frågan är bara när vi ska göra det.

Tillagt 2014-11-28 16:21:
Jag är askass på just detta ämne så ni får ursäkta.


Ni tycker inte att detta är en viktig fråga? Att tiggare uppmuntras att komma hit, tigga och inte alls göra rätt för sig. Dessutom det faktum att människor blir utnyttjade.

Och om nu Sverige är "ett av världens rikadte länder", tillåt mig att skratta, betyder detta att vi ska agera som någonslags global bidragsgivare? Vi har ju för fan inte ens nog med bostäder till studenter, unga eller helt enkelt folk som inte har råd att blåsa miljoner bara för att få sig ett hem. Men nej då, tiggare som inte alls bidrar ska ju självklart prioriteras före skattebetalare och andra personer.

Sen har de också mage att gnälla på hur de lever i sina skabbiga jävla läger. En snyft artikel gick något såhär::
"Jag är i ett romerskt läger som ligget mitt i skogen. Överallt ser jag brinnande oljefat. *Namn* försöker göra upp en eld för att koka morgon kaffe, men veden är blöt och det blir inget kaffe. Hon suckar och tar en klunk avslagen pepsi och tar en ciggaret,"

Ja herregud, stackars arma människa som måste dricka pepsi.

Och angående Mattias Gardell, han kan väl ta in en familj och låta dem bo hos honom. Eller bygga en liten friggebo på hans tomt.
Inser inte folk att genom att uppmuntra tiggeri så kommer det bara bli ännu mer tiggare?

Jag har fan sett tiggare överallt i varenda stad jag har varit till de senaste året. Stockholm, Boden, Luleå, Linköping, Jönköping, Kalix + mer som jag just nu inte minns.
Kan verkligen inte förstå hur vissa kan försvara detta.

Tillagt 2014-11-28 19:03:
Citerar AG Jati:
Snälla, gå vidare Sverige och tänk på viktigare saker.


Som till exempel vadå? Hur kan detta inte vara viktigt?
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
  • over
  • over
Citerar Holmfrid:
Ni tycker inte att detta är en viktig fråga? Att tiggare uppmuntras att komma hit, tigga och inte alls göra rätt för sig. Dessutom det faktum att människor blir utnyttjade.

Huh ? jag har inte skrivit att det inte är en viktig fråga. men jag tycker inte vi skall lägga resurser på att förbjuda tiggeri o försöka uppehålla det förbudet vilket inte kommer gå utan bara kosta massa pengar.

Citerar Holmfrid:
Och om nu Sverige är "ett av världens rikadte länder", tillåt mig att skratta, betyder detta att vi ska agera som någonslags global bidragsgivare? Vi har ju för fan inte ens nog med bostäder till studenter, unga eller helt enkelt folk som inte har råd att blåsa miljoner bara för att få sig ett hem.

*Suck*, sverige agerar inte nånting de lever inte på våra skatte pengar, de lever på pengar som personer ger dem FRIVILLIGT.
Bostäder byggs inte med frivilligt givna medel utan bostäder byggs av företag som inte har nått o göra med tiggeri.

Citerar Holmfrid:
Sen har de också mage att gnälla på hur de lever i sina skabbiga jävla läger.


Ja?, alltså bara för att man är fattig skall man inte få unna sig någonting, skall man tvingas leva på bröd o vatten ?, de kanske hade köpt den pepsin med hopsparade pengar för att fira någonting, eller kanske fått den skänkt till sig.
Och en pepsi kostar liksom 14 spänn, shit de måste vara miljonärer, måste dra till ett sådant läget o be om lite pengar :/
Dessutom är inte maten det största problemet, utan boende, du klagar på att studenter inte har boende, de har bidrag och lån de får lov att ta och har säkert föräldrar som kan hjälpa till.
Dessa tiggare tjänar kanske 1000 kr per månad, de har råd o köpa mat och kaffe men de har verkligen inte råd att bo nån stans.

Men du kanske vill leva i en värld där vi soppar undan alla fattiga så att vi slipper se dem?
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Som till exempel vadå? Hur kan detta inte vara viktigt?


Ebola

ISIS

Fattiga barn runtom världen

Dessa är större problem än någon romersk tiggare.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar over:
men jag tycker inte vi skall lägga resurser på att förbjuda tiggeri o försöka uppehålla det förbudet vilket inte kommer gå utan bara kosta massa pengar.


Du vet att staten och kommunerna får bygga härbärgen och liknande? Jag gissar på att betydligt mer resurser läggs på att ta hand om tiggarna då staten har ett ansvar för det folk som befinner sig innanför våra gränser än vad det skulle ta att skapa en lag. Det ser inte så bra ut om ett tusental rumäner fryser ihjäl.

Citerar over:
försöka uppehålla det förbudet vilket inte kommer gå


Så du tror inte att de skulle sluta sätta sig på öppna gator och torg om det var förbjudet? Då är det ju bara att kontakta polisen och de blir bortplockade. Tiggare kanske finns kvar men det kommer inte sitta utanför varje entré i stan som nu.

Citerar over:
*Suck*, sverige agerar inte nånting de lever inte på våra skatte pengar, de lever på pengar som personer ger dem FRIVILLIGT


Staten gör massor för dessa människor, som jag sa förut, det ser inte snyggt ut om tusen rumäner fryser ihjäl öppet på våra gator. Det byggs bland annat härbärgen samt anordnas resor till hemlandet, vilket staten betal för.

Citerar AG Jati:
Dessa är större problem än någon romersk tiggare.


Ja, men också globala och i princip olösliga, i alla fall för Sverige. Tiggeriet är också ett problem som bör lösas här på hemma plan. Problemet har också väldigt många aspekter som behövs ta hänsyn till.

Att be någon om pengar, så kallat tiggeri kan antagligen inte förbjudas, dels då det är en luddig gräns mellan tiggeri och välgörenhet. Till exempel: kan kyrka be om kollekt samtidigt som en privatperson ej får fråga om fem kr till en kopp kaffe?

Att anordna ett organiserat tiggeri, där man utnyttjar svag människor enbart för egen vinning är i mina ögon hemskt och något som vi bör ta ställning mot. Det är detta som många tror pågår just nu. Jag kan själv tycka att det är lite naivt att tro att en människa så fattig att den måste tigga på egen hand tar sig till Sverige samt etablerar sig, skriver skyltar på svenska m.m.

Sedan så får vi inte glömma att länderna som de kommer ifrån faktiskt har första ansvaret och press bör läggas på bland annat Rumänien. För om vi kan acceptera att dem kan strunta i sitt ansvar kan alla länder göra det och skicka hit alla sina fattiga.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Såg jag någon sträcka fram en pappersmugg från exempelvis Starbucks, så brukade jag dela med mig av mitt kaffe. Men de var alltid rackarns kvicka med att dra undan sin mugg. Det tog ett tag innan jag till slut förstod varför de inte villa ha - De blir rastlösa av koffeinet, och får då svårt att sitta still.
  • 0
Citerar Ironfist00:
Jag är inte rasist och röstar inte på SD men

Heh.
  • 0
asså jag e inte sd MEN tiggare e fan galna.. dom är överallt kan inte ens gå till vardagsrummet utan att få en papperskopp nedkörd i halsen och så såg en av mina kompisars vänners pappor att en tiggare eldade upp en gammal tant så dom e onda allihopa.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
asså jag e inte sd MEN tiggare e fan galna.. dom är överallt kan inte ens gå till vardagsrummet utan att få en papperskopp nedkörd i halsen och så såg en av mina kompisars vänners pappor att en tiggare eldade upp en gammal tant så dom e onda allihopa.

Att någon eldar upp en tant är verkligen ingen anledning att bli fördomsfull! Precis som man inte ska ha fördomar mot araber bara för man blivit gruppvåldtagen typ en eller två gånger av araber! Du e vist rasist å SD! Det är min personliga åsikt!
  • 0
Citerar BatteredCod:
Såg jag någon sträcka fram en pappersmugg från exempelvis Starbucks, så brukade jag dela med mig av mitt kaffe. Men de var alltid rackarns kvicka med att dra undan sin mugg. Det tog ett tag innan jag till slut förstod varför de inte villa ha - De blir rastlösa av koffeinet, och får då svårt att sitta still.


Det där var nog det dummaste jag läst idag. Klart att vissa tiggare inte har råd med en mössa eller keps, så därför använder dem flesta pappersmuggar. Känns som du bara drar en märklig slutsats av det hela.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Det där var nog det dummaste jag läst idag. Klart att vissa tiggare inte har råd med en mössa eller keps, så därför använder dem flesta pappersmuggar. Känns som du bara drar en märklig slutsats av det hela.


Snälla AG Jati, det var ett skämt, det gick liksom inte att missa. Sedan ska du nog inte anklaga folk för att dra märkliga slutsatser för ingenstans i inlägget som du citerade skriver författaren något om mössor eller kepsar utan detta är något som du fabricerat på egen hand.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Dörden:
Heh.


Man måste vara klar på alla punkter så inte något kioskmongo kommer och tillrättavisar en då Sverige är för yttrandefritt för yttrandefrihet (derp)

Tillagt 2014-11-30 16:13:
"FY FAN, vill jag börja med att säga! Så känner jag i hela kroppen!
Jag har i många år brunnit för att hjälpa Våra hemlösa och fattiga. Jag har samlat in kläder, skänkt pengar, volonterat varje julafton och serverat julbord osv osv.
Jag har alltid känt massa kärlek, glädje och tacksamhet i alla dessa samanhang. Jag har alltid haft mina barn med mej i detta och dom har alltid fått ett härligt bemötande.
Idag hade vi ett event i city där vi delat ut kläder, hygienartiklar, mat, fika och kaffe.
Jag har lagt ner flera flera timmar, kört och hämtat, vikt, paketerat, sorterat, tvättat och samlat.
När vi kom till city var där FULLT med uteliggare, rumänier, zigenare och andra utländska människor. Dom stod och roffade åt sej allt dom kunde få tag i. Fem jackor, sex par skor (som skulle vara ADIDAS) och så mycket av allt som dom bara kunde få tag på. Bad om kassar för att kunna ta med sej så mycket fikabröd som möjligt och var ALDRIG nöjda. Inte ett tack, inte ett leende utan bara otrevliga.
När vi sa till dom att dom inte kunde ta mer kläder eller mer fika för det skulle räcka till alla, så fick vi till oss att vi var RASISTER. Dom va så fruktansvärt otrevliga och otacksamma och jag har aldrig varit med om det innan.
Detta pack (för det är vad dom är i mina ögon efter denna dag) satt på högar av kläder och skulle bara ha mer, mer och mer!
När jag äntligen fick fram en svensk hemlös som tacksamt tog emot det som erbjöds, ville jag bara gråta. Han tyckte att det räckte med en tröja och ett par skor. För honom spelade det ingen roll hur jackan såg ut, bara den värmde honom. Jag frågade honom om han visste några andra som behövde värmande kläder, som han kunde varsko så dom kunde komma. Han svarade då att alla hans kompisar visste om att eventet var, men dom vågade inte komma fram pga alla IDIOTER som stod där och betedde sej illa.
Min dotter stod med stora ögon och kunde inte fatta vad som hände. Jag kände för första gången en oro av att ha henne med på en sådan här grej.
Vi som volonterade under dagen blev kallade för alla möjliga könsord och blev utskällda.
FY FAN för dessa jävla AS!
Är det detta ni naiva svenskar vill att Sverige skall utvecklas till? Är det detta som blir kontentan av ett mångkulturellt Sverige?

Jag har alltid älskat att hålla på med detta och har alltid känt mej proppfull av glädje när jag åker hem ifrån dessa "tillställningar". Idag känner jag bara ilska, besvikelse och en stor klump i magen.

Min nästa insamling kommer jag personligen dela ut till dom JAG anser skall ha det.
Och ni får kalla mej va fan ni vill. I DON´T CARE!"
- Linda Eriksson på Facebook
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar AG Jati:
This. Tycker att man inte ta hela ämnet på så stort allvar heller. Sverige är ett av världens rikaste land och kan nog komma på med en metod som slår hela världen med häpnad. Frågan är bara när vi ska göra det.


Det kommer inte att vara det ifall vi fortsätter att skicka pengar utomlands.. Östeuropa går redan 5+ miljarder vinst på att Sverige är med i EU, nu ska vi försörja deras minoriteter också.

Citerar over:
*Suck*, sverige agerar inte nånting de lever inte på våra skatte pengar, de lever på pengar som personer ger dem FRIVILLIGT.


Köper du en vara från utlandet så för du pengar ut ur Sverige, ger till tiggare så för du pengar ut ur Sverige. Detta måste kompenseras med att utlandet köper av Sverige. Ifall tiggare för ut några miljoner ur Sverige så belastar det den svenska ekonomin, det är minimalt, men ändå.

Det administrativa arbetet bakom det hela för staten är nog enormt det också.

Nä, östeuropa måste ta sitt förbannade ansvar, och tiggeri bör förbjudas, Sverige måste säkerställa svenskars sociala säkerhet, på samma sätt som Rumänien måste säkerställa rumäners sociala säkerhet, vi har noll ansvar för andra nationaliteter.
One swallow does not make a summer
  • 0
Man glömmer dock lätt att det är människor det handlar om. Människor som faktiskt behöver hjälp. Som går hungriga och fryser. Tycker att vi tappat mycket av vår medmänsklighet pga att vi sätter människor i grupper hela tiden.
Anledningen till att det är jobbigt med att de sitter vid entréer etc är nog helt enkelt medlidande, och det orkar vi inte med.

Citerar Tribe:
Usch vilken intolerant och otäck rasist!!!


Vad var meningen att säga "rumänier, zigienare och andra utländska människor", om hon inte tror att deras nationalitet/etnicitet har något att göra med deras beteende. Då är hon väl något av en rasist. Man behöver inte gå runt och skrika n-ordet åt svarta för att vara en rasist.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!