Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Alkohol!


Citerar Kapten Varg:
Och vad ska man blanda med isåfall? Inte cola, snälla.


Ginger ale, soda/tonic eller någon sur juice. Föredrar dock att dricka whiskey ren.
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Någon som har bra tips på lättdrucken Whiskey för en nybörjare?


Famous Grouse tycker jag är en bra standard-whisky. Om du inte känner för att dricka den ren kan du göra en Gaelic coffee, väldigt gott under kalla vinterkvällar.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar grandtheftauto4life:
Famous Grouse tycker jag är en bra standard-whisky


Jag kräks över whiskykonnäsörer som ska hålla på och mölja på om att whisky ska vara fyrahundra år gammal lagrad tjära som ska smaka björkaska och kosta åttatusen spänn för en sexa "annars får det vara"...

... men av alla whiskysorter jag har hunnit prova mig igenom så är nog Famous Grouse det absolut sista jag går på. Frän och härsken med en sur smak av kanel typ.

Citerar Kapten Varg:
Någon som har bra tips på lättdrucken Whiskey för en nybörjare?


Jag kan tycka att bourbon är den snällaste ingången av alla; Jim Beam är klockren att börja med. Finns i småflarror för runt hunkan på bolaget. Jack Daniels är lite mer rock'n'rolligt rävgift om man vill ha en lite vassare smak. Black Velvet är en av mina favoriter - kanadensisk whisky som är lite sötare, karamellig och smakrik men ändå snäll. Annars är irländska och skotska blended oftast säkra kort med Bushmills och Jameson eller singlemaltare som Glenfiddich och Glenlivet. Finns i småflaskor allihopa har jag för mig.
  • 0
Citerar Misternice:
Varför sluta dricka det gudomliga?
Ja, inte vet jag. För att du beter dig som en idiot kanske?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Krysslåda:
Sluta drick alkohol och börja bete er som att ni har en hjärna...


Hur gammal är du?

Citerar Kapten Varg:
Någon som har bra tips på lättdrucken Whiskey för en nybörjare?


Precis som Moose skriver är bourbon en relativt snäll ingång (dessutom den vanligaste) så det finns en del spännande. Personligen föredrar jag Jim Beam framför Jack Daniels, fast Black Velvet är riktigt fin ja. Smakar mildare.

En personlig favorit är Laphroaig. Single malt som är riktigt rökig och fin. Kostar lite mer men dricker i princip aldrig whiskey så det är bara vid särskilda tillfällen.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Krysslåda:
Ja, inte vet jag. För att du beter dig som en idiot kanske?


På med foliehatten hörru. Varför detta hat emot alkohol?
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Någon som har bra tips på lättdrucken Whiskey för en nybörjare?


Någon blended eller icke rökig single malt.

Bra prisvärda förslag enligt mig

Nikka all malt
Nikka From the barrel

två jävligt bra och prisvärda japaner.

Mackmyra : Mack

helt ok svensk standard whiskey. testa gärna brukswhiskyn med.

Old Pulteney 12 YO
The Balvenie Doublewood 12 YO

två bra från Skottland. Lite dyrare än dem andra men bra.

Och skit i Jim Beam , Jack Daniels , Black velvet. inte värt pengarna
  • 0
Citerar dinskugga:
vå jävligt bra och prisvärda japaner.


Tycker att japanerna överlag gör bra och prisvärd whiskey.
  • 0
Citerar dinskugga:
Mackmyra : Mack


Japansk whisky är god och snäll, men Mackmyra är allt annat än en lättdrucken nybörjarwhisky. Särskitl god är den inte heller, kan jag tycka.
  • 0
Citerar Lapsang souchong:
Citerar dinskugga:vå jävligt bra och prisvärda japaner.

Tycker att japanerna överlag gör bra och prisvärd whiskey.


Ja det gör dem verkligen. Om man gillar japanskt. tycker jag man ska göra sig en tjänst och klicka hem följande whisky. Hibiki 12 YO , Nikka Miyagikyo NAS , Yamazaki 12 YO. Sistnämnda har blivit ganska dyr på sista tiden då det är brist på ålders whisky i japan. Men tycker fortfarande den är värd sitt pris. En av dem bästa 12-åriga jag druckit.



Citerar Moose:
Citerar dinskugga:Mackmyra : Mack

Japansk whisky är god och snäll, men Mackmyra är allt annat än en lättdrucken nybörjarwhisky. Särskitl god är den inte heller, kan jag tycka.


Är ju en smaksak. Tycker Mack är helt ok. typ 300kr och håller en ok standard nivå. Mackmyra överlag har gjort både bottennapp och väldigt bra utgåvor.

Annars tycker jag att man om man vill ha en bra whisky så ska man lägga sig runt 500-600kr. Tycker det är en magisk gräns. finns otroligt mycket bra vid det priset.
  • 0
Citerar dinskugga:
Ja det gör dem verkligen. Om man gillar japanskt. tycker jag man ska göra sig en tjänst och klicka hem följande whisky. Hibiki 12 YO , Nikka Miyagikyo NAS , Yamazaki 12 YO. Sistnämnda har blivit ganska dyr på sista tiden då det är brist på ålders whisky i japan. Men tycker fortfarande den är värd sitt pris. En av dem bästa 12-åriga jag druckit.


Jag köpte en som heter Kirin Whiskey 50 i Japan. Kostade en bit under hundringen i svenska kronor räknat. Smakar faktiskt riktigt bra. Har även läst att den ska vara ett bra budgetval. Finns tyvärr inte på systemet.
  • 0
Citerar Lapsang souchong:
Jag köpte en som heter Kirin Whiskey 50 i Japan. Kostade en bit under hundringen i svenska kronor räknat. Smakar faktiskt riktigt bra. Har även läst att den ska vara ett bra budgetval. Finns tyvärr inte på systemet.


Läst att det ska vara en bra blended tyvärr inte testat den. Nej systemet har ett ganska magert utbud av japanska. Man får beställa från MOM eller TWE om man vill ha lite mer exklusivt.

Går ju att privatimportera men blir så satans dyr frakt när det är utanför EU.
  • 0
Citerar dinskugga:
Någon blended eller icke rökig single malt.

Bra prisvärda förslag enligt mig

Nikka all malt
Nikka From the barrel

två jävligt bra och prisvärda japaner.

Mackmyra : Mack

helt ok svensk standard whiskey. testa gärna brukswhiskyn med.

Old Pulteney 12 YO
The Balvenie Doublewood 12 YO

två bra från Skottland. Lite dyrare än dem andra men bra.


Ska kolla på dessa!

Citerar dinskugga:
Och skit i Jim Beam , Jack Daniels , Black velvet. inte värt pengarna


Därför jag bad om tips för att slippa dessa hehe.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Därför jag bad om tips för att slippa dessa hehe.


Kul att höra. kom jag in och gav lite roligare tips då med andra ord.
  • 0
Citerar dinskugga:
Kul att höra. kom jag in och gav lite roligare tips då med andra ord.


Jomen! När kids häver i sig JD med cola för att det är coolt att bli full på så ringer det varningsklockor!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Jomen! När kids häver i sig JD med cola för att det är coolt att bli full på så ringer det varningsklockor!


amen to that!

jag blir skeptisk så fort någon blanda whisky med något överhuvudtaget. Jag kan gå med på att vissa sorter av whisky kan bli goda med några droppar vatten i. Men annars är det ett stort nej till andra vätskor i whisky.
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Jomen! När kids häver i sig JD med cola för att det är coolt att bli full på så ringer det varningsklockor!


Att låta kidsens första fylla diktera vad man kan dricka och inte låter märkligt. JD-Cola är en gedigen men ospännande standardgrogg - som screwdriver, GT eller rom och cola för den delen. JD är ingen vidare whisky i största allmänhet kan jag tycka - det är en billig rockenroll-pastiche liksom - men den är ju inte världens tjugonde mest sålda sprit för att småungar ska bli fulla eller för att alla vill vara Slash.

Bortsett från jänkar- och japansk whisky så gillar jag att slänga i en isbit. Mest för att plocka ner den vassaste smaken lite grann.
  • 0
Whisky sours är ju bannemig asagött det! Annars har jag nog aldrig ens sett någon blanda whisky med något. Jack Daniels har jag inte testat, det kanske är något man bör prova på. Visste inte att det var whisky, trodde det var mer av en likör.
  • 0
Har bestämt mig för att inte förtära alkohol på ett tag, åtminstone inte förrän till sommaren. Dock gillar jag inte att dricka läsk och vatten är för tråkmånsar, så en liten fråga: någon som har tips om schyssta alkoholfria öl?
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Har bestämt mig för att inte förtära alkohol på ett tag, åtminstone inte förrän till sommaren. Dock gillar jag inte att dricka läsk och vatten är för tråkmånsar, så en liten fråga: någon som har tips om schyssta alkoholfria öl?


Nils Oscar Alkoholfri rekommenderades i SVT:s morgonsoffa idag.
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Har bestämt mig för att inte förtära alkohol på ett tag, åtminstone inte förrän till sommaren. Dock gillar jag inte att dricka läsk och vatten är för tråkmånsar, så en liten fråga: någon som har tips om schyssta alkoholfria öl?


Mikkeller - Drink'In The Sun

Tycker jag är mycket bra.
  • 0
Tips/förslag på goda men enkla drinkar att tillreda? Är mer än lovligt trött på det allt som ofta förtärs öl på förfesten, så någon får väl spotta i näven och helt enkelt vända trenden. Ett exempel på vad jag menar är tex Vanilj Vodka + Coca Cola, enkelt och otroligt gott. Dock tryter fantasin lite väl ibland så det får gärna vara lite rolig drinkar också!
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Tips/förslag på goda men enkla drinkar att tillreda? Är mer än lovligt trött på det allt som ofta förtärs öl på förfesten, så någon får väl spotta i näven och helt enkelt vända trenden. Ett exempel på vad jag menar är tex Vanilj Vodka + Coca Cola, enkelt och otroligt gott. Dock tryter fantasin lite väl ibland så det får gärna vara lite rolig drinkar också!


Rom och cola, hehe?
Känner igen det där förut, att sitta och hinka öl blir lite tradigt i längden.
Personligen gillar jag Captain Morgan (Spiced Gold) + Cola Cherry samt lite is. Droppa i lite citron eller lime också kanske? Fan vet, ingen hejare på drinkar.
Glory to Arstotzka!
Citerar Gamer 94:
Rom och cola, hehe?
Känner igen det där förut, att sitta och hinka öl blir lite tradigt i längden.
Personligen gillar jag Captain Morgan (Spiced Gold) + Cola Cherry samt lite is. Droppa i lite citron eller lime också kanske? Fan vet, ingen hejare på drinkar.


Rom och Cola har aldrig varit min cup of tea, däremot tillför citron/lime en del, vilket det ju även gör utan alkohol inblandat. Kul med snabbt svar dessutom, var ett tag sedan i forumet,
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Tips/förslag på goda men enkla drinkar att tillreda? Är mer än lovligt trött på det allt som ofta förtärs öl på förfesten, så någon får väl spotta i näven och helt enkelt vända trenden. Ett exempel på vad jag menar är tex Vanilj Vodka + Coca Cola, enkelt och otroligt gott. Dock tryter fantasin lite väl ibland så det får gärna vara lite rolig drinkar också!

Är inte mycket för drinkar, men här iaf mina två favoriter. Häll i 6cl sprit och fyll glassen full med is så man känner alkholsmaken. Simpla o goa.
P2: Vanilj vodka, sourz äpple och Sprite.
Piggelin: Vodka, midori och fruktsoda.
Sen så är hemmagjorda irish Coffee riktigt gott, men det kanske inte är något man pallar göra på förfesten.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!