Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Spelutveckling


Då jag har sett några olika bloggar av diverse olika typer som har hållt på med någon typ av spelskapande, så tänkte jag att det kunde vara lämpligt att starta en tråd om ämnet spelutveckling. Här kan ni debattera allt som berör spelutveckling, och posta om era skapelser, få (förhoppningsvis) konstruktiv kritik, och få hjälp med programmering/design/grafik.


Hur gör man spel?!

Nuförtiden så är det ingen större svårighet att skapa sina egna spel, om man känner för det. Det finns en hel del till det, men all information finns tillgänglig om man söker på det. Här nedan följer några bra ställen att börja på, dock. Endast back-end verktyg och programmering, och ingenting om exempelvis 3D-modeller, spritetes, texturer, musik, eller dylikt. Har ni några tips på bra resurser för sådan så får ni gärna länka det i tråden.


Gamemaker är ett populärt och simpelt verktyg för spelutveckling. Främst i 2D, då dess 3D stöd är begränsat (men existerande).

En officiell tutorial finns på denna sida: https://www.yoyogames.com/learn , och fler finns om man söker på det.


Unity3D är ett annatpopulärt verktyg för att utveckla spel i 3D.

Det finns officiella tutorials på denna sida: http://unity3d.com/learn/tutorials/modules , och massvis av inofficiella om man söker efter det på internet. Då Unity är stort och populärt så finns det enkel tillgång till hjälp, support, guider, artiklar, tips, och trix.


RPG Maker är ett verktyg som är speciellt inriktat på RPG-spel. Finns en miljon olika versioner av det, som du kan läsa mer om på denna sida: http://www.rpgmakerweb.com/download


Utan färdiga verktyg kan man också skapa spel. Kravet för det är att man kan ett programmeringsspråk. Jag kan rekommendera C++ eller Java för detta, då objektorientering är naturligt och (oftast) bra inom spelprogrammering. Jag tänker inte länka till några allmänna programmeringsguider för dessa språk, men jag kan tipsa om några bibliotek att använda för de som redan kan språken.

C++:
- SDL (guide: http://lazyfoo.net/ ) (2D)(bibliotek)
- OpenGL (guide: http://www.opengl-tutorial.org/ ) (3D)("bibliotek")
- Irrlicht (guide: http://irrlicht.sourceforge.net/tutorials/ ) (3D)(spelmotor)

Java:
Swing är redan en spel av språket, haha. (guide: http://zetcode.com/tutorials/javagamestutorial/animation/ ) (2D)(bibliotek)

Python:
Pygame (guide: http://www.pygame.org/docs/ ) (2D)(spelmotor)


Om du planerar att programmera spel i någon objektorienterat språk så kan följande länk vara bra att kika på: http://gameprogrammingpatterns.com/contents.html

Då den går igenom några viktiga designmönster och disskuterar hur de kan appliceras inom spelprogrammering. Den använder C++ för sina exempel, men man kan få ut en del även om man tillexempel programmerar i Java.

(har ni några sypunkter på saker och ting som ska ändras, läggas till, eller tas bort, ifrån detta inlägg så får ni gärna posta om det nedan)
  • 0
Jag kör ju på Gamemaker, fungerar utmärkt om man ska göra ett 2D-spel, inte minst platformers. Eftersom jag är kass på kodning och programmering blir det myrsteg hela vägen. Just nu är de huvudsakliga problem strider dock.

Dels har jag inte listat ut hur man gör så att min huvudkaraktär (en dront) dropkickar fiender. Kan man göra kombos (isåfall hur)? Nu kan man bara besegra fienderna genom att hoppa på dem- vilket har ett annat problem.

Det problemet är att kollisionen mellan spelaren och fienden inte är klockren. Spelet behandlar fienden som en kvadrat och när den kvadraten träffas dör fienden istället för när karaktären i kvadraten gör det. Om det makes sense.

Övriga problem är att jag skulle vilja börja implementera dialog i spelet mellan spelaren och lite andra udda karaktärer. Så måste lista ut att göra dialogrutor.

Aja det är lite problem nu, lär komma MÅNGA fler.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
Det problemet är att kollisionen mellan spelaren och fienden inte är klockren. Spelet behandlar fienden som en kvadrat och när den kvadraten träffas dör fienden istället för när karaktären i kvadraten gör det. Om det makes sense.


detta kan vara lätt att fixa.

om du går in på spriten för karaktär/fiende:

http://docs.yoyogames.com/source/dadiospice/images/form_sprite
.png


så ska "Precise collision checking" vara ikryssad istället för "Separate collision masks". om bakgrunden är genomskinlig så kommer spritens hitbox då att vara de punkter där de finns något i bild (dvs de pixlar där fienden är ritad), istället för en fyrkant i spriten

eller så kan du ha "Separate collision masks" ikryssad, men ändra så att hela den fyrkantiga hitboxen är innanför karaktären (ska finnas i samma fönster som jag länkade bild på ovan).

Tillagt 2015-03-19 22:02:
angående attacker:

jag antar att du har ett objekt för din dront. du kan göra så att när du trycker på en viss knapp så tas instansen av dronten bort, och ersätts med ett annat objekt (attackingDront), som då gör sin attack. när "attacken" är klar så finns det lite kod i attackingDront som tar bort sig själv och återskapar orginaldronten.

så blir det lätt att i fiendeobjektet kontrollera kollisioner mot attackingDront, istället för mot vanligDront
  • 0
Citerar SPEL ÄR FARLIGT:
Citerar jonte91n et problemet är att kollisionen mellan spelaren och fienden inte är klockren. Spelet behandlar fienden som en kvadrat och när den kvadraten träffas dör fienden istället för när karaktären i kvadraten gör det. Om det makes sense.

detta kan vara lätt att fixa.

om du går in på spriten för karaktär/fiende:

http://docs.yoyogames.com/source/dadiospice/images/form_sprite
.png

så ska "Precise collision checking" vara ikryssad istället för "Separate collision masks". om bakgrunden är genomskinlig så kommer spritens hitbox då att vara de punkter där de finns något i bild (dvs de pixlar där fienden är ritad), istället för en fyrkant i spriten

eller så kan du ha "Separate collision masks" ikryssad, men ändra så att hela den fyrkantiga hitboxen är innanför karaktären (ska finnas i samma fönster som jag länkade bild på ovan).

Tillagt 2015-03-19 22:02:
angående attacker:

jag antar att du har ett objekt för din dront. du kan göra så att när du trycker på en viss knapp så tas instansen av dronten bort, och ersätts med ett annat objekt (attackingDront), som då gör sin attack. när "attacken" är klar så finns det lite kod i attackingDront som tar bort sig själv och återskapar orginaldronten.

så blir det lätt att i fiendeobjektet kontrollera kollisioner mot attackingDront, istället för mot vanligDront


Tack så mycket för hjälpen med collisionproblemet! Ska fixa det när jag snickrar på spelet igen!

Jag har inte snickrat ihop min "attacking" dront än, försöker komma på en tjusig animation. Men som sagt, dropkick känns som ett logiskt steg. Eller bara en liten hand som i Rayman. Sen får man väl göra så han byter animation när man trycker på en knapp, gjorde det med hoppanimationen- får försöka komma ihåg hur det gick till. Sen får man göra så att när den animationen är aktiverad så förlorar fiender hälsa. Som sagt är jag inte haj på kodning så varje steg tar lång tid haha.

Dödsanimationer fungerar på ett liknande sätt antar jag. Nu försvinner fiendeobjekten bara liksom.

Sen ska man väl skaffa lite objekt att samla på i världen, som mynten i Mario och ringarna i Sonic. Ska komma på ett lattjo objekt bara.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Jag håller på med en 2D-actionplattformare under namnet Bionic Girl. Vi jobbar i Unity. Just nu finns mest lite grafik att visa upp.
Studion huserar på VSKgames.com. Det är första spelet jag personligen har jobbat med.
Wort, wort, wort!
  • 0
Citerar Gazimaluke:
Jag håller på med en 2D-actionplattformare under namnet Bionic Girl. Vi jobbar i Unity. Just nu finns mest lite grafik att visa upp.
Studion huserar på VSKgames.com. Det är första spelet jag personligen har jobbat med.


Ser tjusigt ut! Hur är Unity jämfört med GameMaker när det kommer till användarvänlighet? Har du pysslat med programmering innan du började med spelet? Lite nyfiken på hur andra började med spelskapandet.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
Ser tjusigt ut! Hur är Unity jämfört med GameMaker när det kommer till användarvänlighet? Har du pysslat med programmering innan du började med spelet? Lite nyfiken på hur andra började med spelskapandet.

Jag har inte gjort så mycket i Game maker. Men jag tror att Unity är bättre. Framförallt går saker man gör i Unity att få in på olika format lätt. Det stödjer mer eller mindre alla format.
Ja är inte programmeraren men jag har ändå via en tutorial lyckats få gubben att hoppa runt lite på ett par timmar. Unity verkar ha bra system. Jag gjorde en tutorial mest för att jag lite ska förstå programmeringsdelen.
Jag står för grafik och spelupplägg. Började med spelet för att programmeraren frågade "Gazi har du några spelidér?" och det hade jag. Har redan grundupplägget på en uppföljare :p
Vad gör du för spel?
Wort, wort, wort!
  • 0
Aha då kanske man skulle kolla upp Unity! Skönt att slippa programmeringen, det är ett helsicke.

Jag gör en 2D-plattformare också. Jag är varken bra på grafik eller programmering så det är lite kämpigt. Men jag har lyckats få fram en protagonist, lyckats på den å hoppa runt, skapat olika animationer, fixat fiender och väldigt enkla sprites. Spelet handlar om en dront som reser sig upp mot mänskligheten och går bananas. Hade tänkt att se om jag kan ge spelet en Contra stil senare var det lider. Vore kul med en fågel med en minigun. Sen hoppas jag att lägga till en redigt skruvad story- men det är ett tag kvar tills det kommer med.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Najs, fanns det en sån här tråd?! Tycker det är askul att det pluppat upp lite utvecklare på GR. Ska ta och skriva lite mer om spelutveckling själv också, framöver.

Själv är jag C++-kille (och C, Java, Lua m.fl.,). Gör även grafik i 2D/3D, och musik (fast den suger. ^_^). Kodar mot openGL för det mesta.

Skulle vilja tipsa C++-nybörjare att kolla in Allegro också, som ett hyggligt alternativ till SDL.

Kan ju börja med att visa jam-spelet jag gjorde för Mini Ludum Dare förra Helgen:
Här! (windows) Kan nog vara lite förvirrande först och jag blev inte riktigt klar, som vanligt vid jamspel, men det är ett random-genererat ninjaspel som går ut på att ta sig neråt (till Kina). Kontrollerna står på startskärmen.
  • 0
Den är ganska nystartad, välkommen in i värmen!

C++ låter redigt knivigt att pyssla med, håller mig till dummyvarianten GameMaker! Vad har du för spelprojekt på G i övrigt? Har du några roliga idéer?
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
GameMaker är inte dumt. Många av mina favoritspel är gjorda där, inte minst Hotline Miami.

Mitt ambitiösaste projekt är ett action-RPG i retro-3D grafik (PSX/N64, fast förhoppningsvis snyggare estetiskt än de flesta spelen från den eran), inspirerat av FF, MGS och många andra favoriter. Det började som ett litet spel...
http://indiegamedev.se/showthread.php?358-RPG-lt-10min-Archipel
ago

...men jag bestämde mig för att arbeta vidare på det. Skrev en lite uppdatering om det för några dagar sedan.
http://indiegamedev.se/entry.php?72-10-min-RPG-Fortsatt-utveckli
ng


Utöver det har jag ett 2D-action-TDS på gång, som mer eller mindre är en reflektion av Hotline Miami, nu när serien är över. Det ska jag skriva mer om i en blogg någon gång.
  • 0
Spelunky gjordes också i GameMaker va? Gillar hur Archipelago ser ut. Settingen verkar unik och spännande. Inga dåliga influenser heller. Hoppas musiken hänger med från främst MGS,
Måste skaffa Hotline Miami till Vita snart.

Skärmstorleken i mitt spel är faktiskt anpassad till Vita, skulle vilja göra spel till den underbara lilla mackapären. Fan varför ska man vara en teknisk analfabet. vill göra det möjligt för min dront att skjuta en massa skit- Contra-style. Tur att jag och en vän håller på å snickrar på ett awesome soundtrack som skulle passa ûberligt till ett sånt spel. Gillar kontrasten mellan charmig färggrann grafik och ond bråd död.

Mitt drömspel dock, men då kommer jag behöva massvis av hjälp, är ett Metroidvania spel som kombinerar 2D/RPG-plattformaren med God of Wars stridssystem. Nån som vill haka på?
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Musik är definitivt mitt svagaste ämne, så jag kommer nog behöva anställa en musiker. Har kontakt med en ruggigt bra en, men spelet behöver bli mycket färdigare först.

Måste säga att ditt spel Jonte, påminner lite om Happy Tree Friends med alla oskyldiga djur. Hmm, kunde inte GM bygga spel till Vita? Har testat GM lite, och det kändes som att man var tvungen att kunna programmera för att göra intressanta saker. GML är ju mer förlåtande än C, så det borde ju vara en bra början. Construct är ju ett alternativ annars.

Letar också efter samarbete, men för jam eller mini-spel först och främst. Spelprojekt är stora och extremt svåra. Det är såklart inget man kastar sig in i med personer man inte känner riktigt. :/ Men utveckla dina skills och skaffa utvecklarvänner, så lär du ha några partners efter ett tag.

BTW, träffar gärna folk IRL för att gejma, snacka spel, eller haka på något jam. Bor i götet.
  • 0
Jag är helt värdelös på musik själv, men jag har en vän som är en strålande musiker. När vi teamat upp i band back in the days så har jag faktiskt lyckats göra ett antal låtar.

Hahaha nja, lite likt kanske. Men jag gillar kontraster i spel och film. Det gulligt charmiga vs övervåld och blodbad. Så ur den bemärkelsen är det lite som Happy Tree Friends. Jag vet inte om det går att utveckla till Vita, men jag ändrade skärmen med det i bakhuvudet. Utifall att. Jag skriver allt i kod i GM för att förhoppnings förstå vad jag gör, men nu är det monkey see monkey do som gäller. Jag vet inte vad jag gör kort sagt. Men jag tror att story, skruvade premisser och sånt är mina styrkor- men för att bevisa det måste man ju göra allt annat. Förhoppningsvis träffar man lite folk som vet vad de gör på den tekniska fronten. Mitt drömspelprojekt kräver en ruggigt bra animatör tror jag. Sen rubbet till Vita och PC- vill hjälpa min favoritkonsol.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Själv håller jag nog PSP (den första) som favo, fast du kanske bara räknade moderna konsoler. :3 Har testat att homebrewa lite till PSP, men inget seriöst. PSP har 480*272 pixlar, vilket är "hälften" av 940*544 på Vitan. 272p är en hygglig upplösning för pixelgrafik och det skalar pixelperfekt 2X till Vitan, så det skulle jag nog köra på som utvecklingsupplösning. Vid PC release, ta bort två pixlar höjdleds, så skalar det perfekt till 1080p 4X. Lycka till med kodandet.
  • 0
Jag älskade mitt PSP också. Men jag håller Vitan högre eftersom jag på allvar började dyka in i PS1-spelbiblioteket då, plus PSP. plus Vita-titlarna. Flera av mina bästa spelögonblick de senaste åren på konsol är därifrån. Som när jag först körde Symphony och FF VII. Mitt spel är just i 940X544. Ser lite weird ut på helskärm, men jag tror faktiskt de grälla färgerna skulle vara redigt tjusiga på Vita. Om det bara gick att testa det.

Haha jo tack, behöver mer än tur tror jag. Men det är en bra start!
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
...men jag tror faktiskt de grälla färgerna skulle vara redigt tjusiga på Vita. Om det bara gick att testa det.

Playstation har SDK's vilken tillåter indieutvecklare att testa sina spel på sin PS Vita i form av en app från Playstation Store om du är seriös med utveckling till plattformen .(tror inte det är gratis)
  • 0
Jaså? Damn det är bra att veta. Ska väl få mer kött på benen innan dess. Men det vore kul. Vitan behöver all hjälp den kan få.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
på tal om homebrew, så finns det en game maker-kopia för nintendo ds: http://dsgamemaker.com/ går ju såklart också att direkt utnyttja de lite verktyg och bibiotek som ds game maker använder sig av om man söker på exempelvis devkitarm och libnds, och man kan programmera i c.

det går också att utveckla till nintendo 3ds om man vill det men det är fortfarande rätt nytt så ingen har gjort en jäkla game maker-kopia till det än. finns en tråd på gbatemp med en introduktion: http://gbatemp.net/threads/homebrew-development.360646/

borde kanske skrivit mer om homebrew i trådstarten, men man kan tydligen inte redigera inlägg efter en viss tid så det går inte längre
  • 0
Till helgen är det äntligen dags för Ludum Dare igen. Någon mer än jag som tänkt haka på? : >

De teman som finns kvar verkar mestadels skit dock. Hälften sådana som varit med på listan men blivit nedröstade de senaste 5 daren. -___-
  • 0
Retrospelmässan Göteborg drar igåmg 16 Maj, någon som ska dit?
  • 0
Tråkigt att den här tråden ser ut att dö ut. Jag har själv börjat med programmering nu, och tanken är att jag när kursen är över (slutet av juni) ska dra igång mina egna små projekt. Har idéer som "JetBoot Ninja" och "Manta", men de kommer jag nog få vänta med ett tag. Börjar smått med något litet simpelt plattformsspel tror jag.
Gamertag: Tapetklister
  • 0
Citerar Görta:
Börjar smått med något litet simpelt plattformsspel tror jag.


Ja det är väl bäst att börja med något smått och enkelt så att man kommer igång med grunderna och faktiskt får skapa någonting. Själv gjorde jag Pong och en variant på Space Invaders.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Pong


Bra idé iofs, den snor jag nog. Pong it is!
Gamertag: Tapetklister
  • 0
Era dönickar, vakna nu!

Vill tipsa om ett litet jam på lördag kväll, 1hgj, som går ut på att göra ett spel på en timma. Joina #ludumdare på AfterNET (irc) för att vara med.

Och, tidigare på lördagen är det som sagt Retrospelsmässan som gäller, för min del i alla fall.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!