Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Författaren Stephen King


Jag har knarkat Stephen Kings böcker duktigt nu under en lång period, det har kommit perioder jag ledsnat på hans böcker också, men jag har alltid kommit tillbaka till hans böcker. Jag kan bara konstatera att han är ett geni och är den författare som så många skulle vilja bli. En egen tråd för denna berömda författaren tycker jag att han förtjänar.

Vilka böcker gillar ni mest med Stephen King?

Det: En av hans stora mästerverk, ingen diskussion om detta direkt.
Pestens Tid: Kan redan säga att denna bok är ett mästerverk, i alla fall så långt jag har läst i boken.
Jurtjyrkogården: Klassiker!
Lida: Kanske hans mest läskiga berättelse
Död Zon: Läs den, du kommer att gilla den om du gillar böckerna ovan.
Den Gröna Milen: Den bästa boken någonsin i min mening.
  • 0
Jag tänkte att jag kanske skulle ta och köpa en bok av honom men blev lite avskräckt av sidantalet. Kanske får bli till sommaren. Vad är det för typ av böcker, äventyr och spänning?
  • 0
Citerar DivineNerd:
Jag tänkte att jag kanske skulle ta och köpa en bok av honom men blev lite avskräckt av sidantalet. Kanske får bli till sommaren. Vad är det för typ av böcker, äventyr och spänning?


Han skriver mycket skräck och thrillers mm, men han skriver också annat. Några personliga favoriter är The Dark Tower serien som är en fantasy serie böcker, jag fick dock ut mycket av att läsa andra böcker, då det finns mycket referenser i dessa till hans tidigare verk. Men det finns även science fiction, drama och annat inom fantasy. Men han är mest känd för sina skräckhistorier som också i många fall filmatiserats. Hans böcker kan vara rätt tunga ibland ja och det kommer ofta som tegelstenar i storlek men det finns ganska korta historier som också håller bra klass i en del av fallen. Jag har dock inte läst någon av dessa själv men det finns en 15 eller mer berättelser av kortare karaktär om de långa är avskräckande.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Jag får Morgan Pålsson-"Nyheter på lätt svenska"-vibbar av rubriken "Författaren Stephen King".

Läste mycket Stephen King när jag var yngre. "Jurtjyrkogården", "Revolvermannen" ur Dark Tower-serien och givetvis "Det". Den sistnämnda är ett riktigt betongfundament att traggla sig igenom men den är förbannat bra. Sidantalet är i längsta laget, men det blir aldrig riktigt några problem. Det han skriver känns ändå relevant och läsvärt utan att bli överdrivet långrandigt.
  • 0
Under Kupolen och Det Svarta Tornet måste jag en dag börja läsa.
  • 0
Han blir bara bättre och bättre för varje år som går . Jag gillar honom som person också , väldigt ödmjuk . Trots alla framgångar och alla böcker som han har skrivit , så är han fortfarande sugen på att prova nya saker . Har skrivit för radio , tv , Comics och även en musikal . Han är generös med att hylla nya författare som han gillar .

Hans son Joe Hill är inte heller så dum . Verkar att kunna bli en mycket duktig författare .
  • 0
Min favorit är den som utspelar sig i Maine och huvudkaraktären har problem med alkohol.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
läs "The long walk", utgiven under namnet Richard Bachmann
  • 0
Efter ha sett hans version av The shining, The langolers (ingen aning om hur det stavas), maximum overdrive o Children of The corn kan jag inte ta mannen seriöst.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
  • PV4
  • PV4
Rekommenderar novellsamlingen Den skrattande apan om man vill utforska lite lätt och sen även Maratonmarschen
Män är från Mars, kvinnor är från vettet!
  • 0
Läste nyligen "Mr Mercedes" och den var faktiskt riktigt, riktigt bra! Sträckläste den, gick inte att slita sig ifrån!

Sedan ska ju Bill Skarsgård spela Pennywise i nyinspelningen av "It" som utkommer om lite mer än ett år. Ett oväntat val, men första bilderna såg väldigt lovande ut. Ungefär så man föreställt sig Pennywise när man läst boken!
It Can't Rain All the Time
  • 0
Jag ska läsa mycket med Stephen King hade jag tänkt ikväll. Tänkte jag skulle allra först börja läsa Desperation igen efter en längre pause från boken. Den är bra, men av någon anledning har jag inte riktigt kommit igång med boken.

Talismanen måste jag läsa om, jag önskar jag förstår boken mer efter en omläsning och begriper det jag läser bättre.

Annars aktuellt håller jag på med Under Kupolen och Mr Mercedes. Under Kupolen är lite konstig, men Mr Mercedes är spännande och får mig låst i boken varje gång jag läser boken.
Väldigt annorlunda mot Stephen Kings andra böcker.
  • 0
Citerar Ageless Force:
Läste nyligen "Mr Mercedes" och den var faktiskt riktigt, riktigt bra! Sträckläste den, gick inte att slita sig ifrån!

Sedan ska ju Bill Skarsgård spela Pennywise i nyinspelningen av "It" som utkommer om lite mer än ett år. Ett oväntat val, men första bilderna såg väldigt lovande ut. Ungefär så man föreställt sig Pennywise när man läst boken!



Hahaha, är det sant? Ska de göra en nyinspelning på IT? Bill Skarsgård som Pennywise. Åh fy fan, denna kan ju t o m bli löjligare än originalet!
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Hahaha, är det sant? Ska de göra en nyinspelning på IT? Bill Skarsgård som Pennywise. Åh fy fan, denna kan ju t o m bli löjligare än originalet!


Tror det kan bli riktigt bra! Mer skräck och mindre komedi så är jag nöjd.

Läste ut "Den som finner" igår och ska införskaffa "Sista vakten" redan imorgon. King-thrillers precis i min smak.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Min fru är ett stort fan av honom. Jag har precis på hennes inrådan (order) börjat lyssna på Revolvermannen som ljudbok (för andra gången.) Jag har tidigare läst halva boken, typ två gånger. Med lite envishet ska jag nog palla mig igenom den här gången.

Jag hoppas hinna så långt som möjligt innan TV-serien kommer.
Cum cetera fallunt, ludere mortuus
  • 0
Citerar Le Grand Blonde:
Text


Några tips på hans bästa böcker? Topp 3? Har lust att börja läsa lite King igen. (Förutom It och Jurtjyrkogården som jag läst)
  • 0
  • PV4
  • PV4
Död zon, Pestens Tid (lååång) och Eldfödd?
Män är från Mars, kvinnor är från vettet!
  • 0
Funderar på att börja läsa Hjärtan I Atlantis, en bok jag har lurat på länge. Bra bok antar jag och jag har länge velat läsa just den boken.
  • 0
Är det någon som varit på Bio och sett Dark Tower? Vågar man som stort fan av böckerna gå och se den? Eller kommer man skrikgråtandes springa ur salongen?
Elva människor och en bäver!
  • 0
Citerar Markus Odnäs:
Är det någon som varit på Bio och sett Dark Tower? Vågar man som stort fan av böckerna gå och se den? Eller kommer man skrikgråtandes springa ur salongen?


Nej tyvärr inte men jag har läst och lyssnat och det allmänt vedertagna åsikten är att Idris Elba är en bra skådespelare i rollen och liksom skurken, däremot är filmen rörig och lite av en besvikelse. Så gå inte in med för stora förhoppningar. Som ett stort fan av böckerna blev jag lite besviken och hoppas att den inte är så pass medioker/svag däremot ska jag se den på Bluray.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!