Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Nintendo 3DS - officiell tråd


Nu är jag förbannad på Nintendo Bergsala. Skickade in min 3DS XL för ca 3 veckor sen pga död pixel. Hämtade den idag från Game. När jag kom hem så öppnade jag hårdvaran för att se om LCD:n verkligen var fixad, vilket den var. Men när jag satte igång 3ds:en så fanns det inget ljud. De tog de bort ljudkortet eller?!

Nu måste jag skicka in den igen. Fy fan alltså.
Färska grönsaker.
  • 0
Citerar Farre V:
Nu måste jag skicka in den igen. Fy fan alltså.


Själv beställde jag äntligen ett 3DS XL idag efter väldigt många funderingar. Efter att ha spelat demot till Mario Golf igår var saken biff.

Fan vad jag är taggad!
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Citerar Farre V:Nu måste jag skicka in den igen. Fy fan alltså.

Själv beställde jag äntligen ett 3DS XL idag efter väldigt många funderingar. Efter att ha spelat demot till Mario Golf igår var saken biff.

Fan vad jag är taggad!


Bra köp! Kan inte vänta tills jag får tillbaka min 3ds xl från Bergsala. Sen blir det OoT 3D!
Färska grönsaker.
  • 0
Citerar Farre V:
Bra köp! Kan inte vänta tills jag får tillbaka min 3ds xl från Bergsala. Sen blir det OoT 3D!


Va? Inte fått på två månader?

Nu drog jag även iväg två beställningar:

Beställning 1

Beställning 2

Helvete alltså, kan inte vänta!
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
<quote author="Farre V"


Bra köp! Kan inte vänta tills jag får tillbaka min 3ds xl från Bergsala. Sen blir det OoT 3D!</quote>

Jag skulle nog rekommendera dig att läsa på lite om konsumenträtt.

För det första är det där inget garantiärende.
Du har en reklamationsrätt på 3 år. Det betyder att ett fel i varan som inte beror på ditt handhavande ska säljaren åtgärda. Om detta fel uppstått under de första 6 månaderna är det Säljaren som måste bevisa att felet varit handhavande. Efter 6 månader är det konsumenten som måste bevisa att felet var ursprungligt så de här garantier och försäkringar och liknandesom elektronikbutiker säljer på är i princip en fråga om att flytta bevisbördan från konsument till säljare.

Eftersom du upptäckte felet redan efter 1 månad är det alltså inte fråga om någon garanti eller annat utan varan förutsätts vara felaktig redan när den såldes till dig. När de är fel på varan kan du som konsument kräva antingen en ny vara eller att den repareras. Säljaren KAN neka en ny vara om det blir oskäligt dyrt för honom. Om säljaren istället vill reparera varan måste detta ske inom rimlig tid.

I ditt fall är det ju solkart när du fick tillbaka den att du skulle krävt en ny vara.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Va? Inte fått på två månader?


Jo, jag fick den men sen var det andra problem. Pallar inte dra de nu men när jag fick hem den så var det repor på skärmen, så jag fick skicka tillbaka den igen. Sen har det varit andra problem.

Citerar Kundvagnen:
Va? Inte fått på två månader?

Nu drog jag även iväg två beställningar:

Beställning 1

Beställning 2

Helvete alltså, kan inte vänta!


Najs, beställde själv en 3DS XL hard case med Retro-mario motiv från Webhallen.

Citerar Kimchi:
Jag skulle nog rekommendera dig att läsa på lite om konsumenträtt.

För det första är det där inget garantiärende.
Du har en reklamationsrätt på 3 år. Det betyder att ett fel i varan som inte beror på ditt handhavande ska säljaren åtgärda. Om detta fel uppstått under de första 6 månaderna är det Säljaren som måste bevisa att felet varit handhavande. Efter 6 månader är det konsumenten som måste bevisa att felet var ursprungligt så de här garantier och försäkringar och liknandesom elektronikbutiker säljer på är i princip en fråga om att flytta bevisbördan från konsument till säljare.

Eftersom du upptäckte felet redan efter 1 månad är det alltså inte fråga om någon garanti eller annat utan varan förutsätts vara felaktig redan när den såldes till dig. När de är fel på varan kan du som konsument kräva antingen en ny vara eller att den repareras. Säljaren KAN neka en ny vara om det blir oskäligt dyrt för honom. Om säljaren istället vill reparera varan måste detta ske inom rimlig tid.

I ditt fall är det ju solkart när du fick tillbaka den att du skulle krävt en ny vara.


Tack så mycket! Vilka är säljarna i det här fallet, Game eller Nintendo Bergsala? Med andra ord, vilka ska jag kräva pengarna ifrån?
Färska grönsaker.
  • 0
Citerar Farre V:
Najs, beställde själv en 3DS XL hard case med Retro-mario motiv från Webhallen.


Denna tittade jag på, men tyckte att det röda blixtlåset och texten "MARIO BROS" förstörde det hela. Hade det inte funnits text där och blixtlåset varit svart hade det varit ett solklart köp.

Fick mitt 3DS XL idag (som förövrigt är italienskt, damn you Dustinhome.se) och den har laddats i tre timmar. Kom igen!
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Farre V:
Tack så mycket! Vilka är säljarna i det här fallet, Game eller Nintendo Bergsala? Med andra ord, vilka ska jag kräva pengarna ifrån?


Du kan nog inte kräva pengar, men däremot borde du kräva att få en ny 3ds när du nu fått vänta så länge. Det är inte skäligt att behöva vänta så länge. I princip kan du välja vem du vänder dig till, men som konsument har du har alltid rätt att vända dig till återförsäljaren, Game i det här fallet. De får lösa saken med Bergsala själva, det är inget du ska behöva fixa.
Så bara knata dit och kräv en ny. Skulle de krångla kan du ju upplysa dem om att du behöver en 3ds nu (för du ska på resa eller whatever) och du kan inte vänta längre. Krånglar de fortfarande så säger du bara att du vill häva köpet. Normalt för hävningar av köp är att det ska föreligga ett väsentligt fel som är avgörande för köpet, dvs om jag säger till en säljare att jag vill köpa ett spel till en 3ds och han säljer ett PS Vita spel till mig (om jag nu vore så clueless) så kan jag häva det köpet direkt. Eftersom din 3ds är trasig så kan man ju avhjälpa det felet genom reparation eller att du får en ny vara. Men som sagt, de har ju fortfarande inte avhjälpt felet inom skälig tid så jag skulle nog kräva en ny vara och i andra hand häva köpet. Du betalade ju inte för en defekt vara.

Edit: Nu spelar det ju ingen roll i ditt fall, men själv brukar jag vara mycket noga när jag handlar elektronik att förklara för säljaren vad jag vill att varan ska göra. På så sätt kan jag alltid häva köpet om det visar sig att den inte klarar av de grejerna.
  • 0
Någon som vet var man kan köpa DS/3DS spel säkert på nätet?
Alltså, regions lås och etc. Så att man t ex inte köper ett billigt spel från USA och sedan inte funkar när den väll har anlänt?
  • 0
Fick min 3DS XL idag från rep med repor på skärmen. Ska gå till Game nu och försöka få en ny konsol.
Färska grönsaker.
  • 0
Helt otroligt, Mario Golf är slut överallt. Dock har Gamestop lagt undan ett ex åt mig. 449 kr men skitsamma! Taggad!
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Jag lyckades applicera mina skärmskydd på 3DS XL:en idag utan att få dammkorn emellan. Helt fantastiskt.

Tillagt 2014-05-22 00:30:
Men jag har märkt att 3D:n försämras lite (inte lika stark) med skärmskydd. Är det så eller dillar jag bara?
Färska grönsaker.
  • 0
Citerar Farre V:
Jag lyckades applicera mina skärmskydd på 3DS XL:en idag utan att få dammkorn emellan. Helt fantastiskt.


Paranoia att applicera ett skärmskydd på en skärm som man inte ens rör.

Citerar Farre V:
Men jag har märkt att 3D:n försämras lite (inte lika stark) med skärmskydd. Är det så eller dillar jag bara?


Nej, du dillar inte. Upplevde också likadant på min mobil förut, alltså sämre skärpa och sämre touch också för den delen, sedan dess har jag inte haft något skärmskydd.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
En Remake av Pokemon gul till 3DS hade varit rena drömmen.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Klickade i helgen hem en billig Nintendo 2DS (för en femhunka), fanns ingen tråd för just 2DS:en så jag skriver väl här, då det är samma spel.

Har faktiskt aldrig ägt en DS förut, så jag undrar om det finns nå vänliga själar som kan rekommendera lite spel? Kan vara allt från DS till 3DS.

Spel jag redan nu funderar på är Monster Hunter 3 Ultimate, Pokémon X/Y, Fire Emblem: Awakening

Jag är väl främst intresserad av RPG och spel som känns allmänt "Nintedo-aktiga". Är inte direkt ute efter att spela shooters (om det nu finns). Men som sagt, alla tips på BRA spel är välkomna. Tillägg gärna ifall man kan spela online / lokal multiplayer, då jag även skulle vilja ha något roligt att spela med min bror som också klickade hem en 2DS.
Får det lov att vara senap på ketchupen?
  • 0
Citerar ICApåse:
Jag är väl främst intresserad av RPG och spel som känns allmänt "Nintedo-aktiga". Är inte direkt ute efter att spela shooters (om det nu finns). Men som sagt, alla tips på BRA spel är välkomna. Tillägg gärna ifall man kan spela online / lokal multiplayer, då jag även skulle vilja ha något roligt att spela med min bror som också klickade hem en 2DS.


Du bara måste spela Mario & Luigi: Partners In Time, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story och Mario & Luigi: Dream Team. Dom två förstnämnda är till DS. RPG är det, då.

Sen finns andra, icke rollspel, som Luigi's Mansion 2, New Super Mario Bros. 1 & 2, varav det första till DS. The Legend Of Zelda: A Link Between Worlds, The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time 3D, Super Mario 3D Land, Donkey Kong Country Returns 3D. Ja, listan kan göras lång.

Ett annat rollspel som jag har för mig att det skrivits gott om är Bravely Default. Det är väl dessa jag kan komma på på rak arm, som passar in på vad du säger dig gilla. Bortsett från ovan nämnda plattforms- och äventyrsspel.
  • 0
Borde jag skaffa mig en ny 3DS eller en XL?
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Borde jag skaffa mig en ny 3DS eller en XL?


XL är ju betydligt sexigare. Så den, om du har extraslantarna.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Star Fox 64 3D är också finfint...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Lennon:
Du bara måste spela Mario & Luigi: Partners In Time, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story och Mario & Luigi: Dream Team. Dom två förstnämnda är till DS. RPG är det, då.


Tackar för tipsen! Blev dock Monster Hunter 3 Ultimate. Aldrig spelat serien, men tror det är helt i min smak. Kommer spela det med brorsan.


En annan fråga, fick någon PIN-kod till club nintendo. Hur funkar det? Registrera sig på www.nintendo.com eller dylikt?

Googlade lite snabbt och läste att det finns "belöningar" och dylikt, men att det inte påverkar oss i Sverige eftersom Club Nintendo inte finns kvar här... Så, ska jag bara skita i det, eller hur ska jag gå tillväga?

Btw, kan man ladda ner demos osv?
Får det lov att vara senap på ketchupen?
  • 0
En ytterligare liten fråga, brukar ni spela med AC Adaptern (laddaren) inkopplad om ni t.ex spelar hemma? Läst lite olika, bland annat folk som säger att man dödar batteriet i förtid, medan andra säger att den är så smart att när batteriet är fulladdat så förses endast DS:en med ström.
Får det lov att vara senap på ketchupen?
  • 0
Citerar ICApåse:
En ytterligare liten fråga, brukar ni spela med AC Adaptern (laddaren) inkopplad om ni t.ex spelar hemma? Läst lite olika, bland annat folk som säger att man dödar batteriet i förtid, medan andra säger att den är så smart att när batteriet är fulladdat så förses endast DS:en med ström.


Varför ska man spela med ac i hemma?

ser inte någon mening med det.
  • 0
Citerar dinskugga:
Varför ska man spela med ac i hemma?

ser inte någon mening med det.


För som jag förstått det så tillförser AC adaptern med ström direkt till min DS och därmed inte använder batteriet alls. Det är iaf den information jag hittat mest när jag googlat.
Får det lov att vara senap på ketchupen?
  • 0
Citerar ICApåse:
Citerar dinskugga:Varför ska man spela med ac i hemma?

ser inte någon mening med det.

För som jag förstått det så tillförser AC adaptern med ström direkt till min DS och därmed inte använder batteriet alls. Det är iaf den information jag hittat mest när jag googlat.


Eller använder man sitt batteri som man ska?.

Går ju att byta ut liksom. Så sak samma varit skillnad om det inte gick att byta ut kanske. Men nu när man kan byta batteri hur lätt som helst själv. Så ser jag ingen mening med att försöka spara på batteriet såhär.
  • 0
Tänkte precis registrera mig för Nintendo 3DS Winter 2014 Bonus Game Promotion då jag införskaffat mig Super Smash Bros. for 3DS och tänkte att det skulle vara kul att få ladda ned Kirby: Triple Deluxe gratis.

Väl framme på Nintendos svenska sida läste jag igenom det som stod och klickade mig därefter vidare till själva registreringssidan. Där krävdes en PIN-kod från hårdvarupaketet samt från Super Smash Bros.-spelets förpackning. Det sistnämnda har jag, men PIN-koden från hårdvarupaketet hittar jag inte, hur noga jag än genomsökt förpackningen. Jag slänger aldrig saker från konsolförpackningar, för övrigt.

Därför funderar jag på hur jag ska gå till väga för att kunna registrera mig och således erhålla det så lovande Kirby-spelet... Är det ens möjligt att ordna? Var hittar jag PIN-koden i hårdvarupaketet (om det ens följde med någon, det vill säga)? Jag införskaffade för övrigt mitt 3DS XL i augusti 2013.

Tacksam för svar.
Playing since '93 | Gaming since '00 | On Gamereactor since '07
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!