Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Xcom: EU/WH och Xcom 2


  • Voom
  • Voom
Det spel jag ser fram emot mest just nu är utan tvekan Xcom: Enemy Unknown. Stort fan av dom första spelet vilket faktiskt var det allra första spel jag köpte till PC.
Försöker bestämma mig för om jag ska köpa det till PC eller till PS3. Någon som har något bra argument för vilken man ska välja?
  • 0
Svårt att säga då åtminstone jag inte läst så mycket detaljerad info. om spelet ännu.

Fast utgår man från föregångaren så lär väl fördelarna med PC vara (bortsett grafiken) främst "mus & tangentbord", då jag förmodar att spelet kommer att innehålla en ganska stor komplexitet med valbara kommandon och styrning av diverse smådetaljer.

Fördelen med PS3 kan väl tänkas vara om du vill spela multiplayer med någon annan som också kör PS3:a, om din dator är gammal, eller om din "heminredning" gör det alternativet mer attraktivt.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
  • Voom
  • Voom
Huvudargumentet för PC måste helt klart vara mus och tangentbord, borde göra det hela mycket enklare att styra.

Största fördelen med PS3 är nog 42" TV skärm och ev. bättre grafik.

Sen kan det dock bli lättare för mig att spela på PC då TVn ibland kan vara upptagen av andra familjemedlemmar.

Så jag tror att det lutar lite mer åt PC hållet.
  • 0
Idag kommer ett demo av XCOM: Enemy Unknown ut på Steam, så testa hur du tycker att det är. Jag kan dock säga att PC versionen har stöd för att spelas med handkontroll om man vill ha det.

PC versioner kommer antagligen få stöd för moddar lite senare, något som kan leda till härliga versioner av spelet.

Dessutom kan du köpa PC versionen digitalt för 300 kronor medan den till PS3 kostar 500 kronor. Kolla in greenmangaming.com för det priset, du får en CD nyckel så fort det kommer ut.

Förresten, om du har ett grafikkort som inte är allt för gammalt kan du koppla en HDMI kabel till det och spela spelet på din TV.
  • 0
  • Voom
  • Voom
Tyvärr så verkar jag inte kunna ladda hem demon, den säger bara "no subscription".
Jag är nybörjare när det gäller steam, skaffade ett konto för bara 1-2 veckor sen.
  • 0
Citerar Voom:
Tyvärr så verkar jag inte kunna ladda hem demon, den säger bara "no subscription".
Jag är nybörjare när det gäller steam, skaffade ett konto för bara 1-2 veckor sen.


Stäng ner steam (exit). Starta om steam, ladda ner demot.

problem solved. Jag gör det just själv. Tack för tipset Akahz!
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Starta Steam klienten och se till att du är inloggad.
Scrolla ner i huvudfönstret till dess att du kommer till de senaste demon Steam har lagt upp.
Tryck på XCOM: Enemy Unknown och skriv in ditt födelsedatum.
På höger sida ser du nu knappen Download Demo. Tryck på den.
Nu ska det komma upp en ruta som talar om hur stor filen är och hur mycket plats du har kvar på hårddisken.
Tryck bara Next och sedan Next. Sedan kan du efter ett litet tag trycka close och demot laddas hem.
  • 0
Sådär då har jag spelat igenom demot.

Det var lite i kortaste laget (2 missions och lite research/upkeep) men man hann åtminstone få en hygglig uppfattning om spelet.

Inledningsvis så tyckte jag att grafiken såg lite väl enkel ut i vissa avseenden och saknade den där "extra polishen". -Snygg? Jovisst, men inte precis med någon ultramoderna grafik-finesser. Fast det var inte så att den avsaknaden störde spelupplevelsen.

Vid första uppdraget kändes också spelet på tok för styrt/enkelt. Tack och lov, så var det bara en "tutorial-sektion" och när man väl fick full kontroll så blev det genast mycket roligare och magin från det gamla originalet fanns absolut kvar. Kombinationen av "Combat"/Exploration/HQ-communication", som fogats samman skapar en störtskön helhet.

Jag la in en "pre-purchase" på steam efter att ha testat (följ gärna mitt exempel så får vi "Civilization V" på köpet)

http://store.steampowered.com/app/200510/
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Spelat demot två gånger nu. Tyvärr är USA och Kina uppdragen man måste välja på identiska i design och fiender.

Det är bra X-Com känsla i spelet, med den där hemska statistiken som gör att man är rädd varje gång man ska skjuta "Hjälp, jag har bara 40% chans att träffa. Ska jag flytta mig närmare för att förbättra mina odds, men samtidigt lämna mitt skydd? Tänk om jag missar och blir dödad....."

Det är även bra att spelet har kvar möjligheten att förstöra väggar. Jag hade två soldater som var i närheten av två fiender, men deras sikt var mycket begränsad. En raket från min heavy utplånade större delen av deras skydd och killen med pumpgevär gick från 30% till 70% i möjlighet att slå ut målet. Och killen med automatkarbinen fick det lättare även han.

På tal om skydd är det något jag gillar, hur det finns olika nivåer av skydd och även vikten av att försöka ta sig runt fiendens flank.

Jag gillar även de andra nyheterna, som att man får olika bonusar beroende på var man placerar sin bas, att man måste välja vart man ska utföra ett uppdrag och får olika belöningar för det. Jag hoppas dock att det här inte gäller alla uppdrag man gör, utan mer dom som påverkar handlingen till huvudkampanjen.

Alla nya soldater börjar på samma sätt, med ett standardvapen och utan särsillda förmågor och det är först när de har erfarenhet som man ser vad de är extra bra på och sedan tvingas man för varje rank välja mellan två nya bonusar för dom. Kommer bli härligt att bygga upp sina soldater och känna rädslan att förlora dom i strid.

Vi får se hur basbyggandet, avancerad forskning och tillverkning ser ut i det färdiga spelet, plus möjligheten att jaga UFO:n med våra jaktplan. Men allt som allt ser XCOM: Enemy Unknown mycket bra ut.


Jag rekommenderar att man köper spelet via Green Man Gaming i stället för Steam. Då får man spelet för 300kr och det är Steam versionen, en CD nyckel skickas med e-post när spelet kommer ut. Det enda man missar är hattarna till Team Fortress 2 och Civilization V, men de kan man få så billigt att man fortfarande tjänar på det.
  • 0
Stort fan av originalet, har spelat det gamla Xcom enemy unknown nästan en gång per år sen det släpptes ser verkligen fram emot remaken, har redan förbokat ps3 versionen så man får en soldat inspirerad från det gamla spelet
  • 0
Citerar Akahz:
med den där hemska statistiken som gör att man är rädd varje gång man ska skjuta

I confess, jag är statistik-nörd. Vare sig det handlar om RPG eller strategi så är just statistik & sannolikhetsuppskattningar samt konsten att justera dom så långt som möjligt till ens fördel, ett kärt nöje.

Citerar Akahz:
Det är även bra att spelet har kvar möjligheten att förstöra väggar.
Citerar Akahz:
det finns olika nivåer av skydd

Aha, att skydden har olika nivåer märkte jag inte. Bra att veta till det är dags att köra på riktigt. Jag har annars lite av "demo-fobi" på spel som jag är allvarligt intresserad av, det finns alltid ett mått av rädsla att ta ut nöjet i förskott och så att säga "smygkika i paketen under julgranen". Fånigt kanske, men jag försöker alltid hålla demo-spelandet ganska kort & ytligt.

Citerar Akahz:
Vi får se hur basbyggandet, avancerad forskning och tillverkning ser ut i det färdiga spelet, plus möjligheten att jaga UFO:n med våra jaktplan. Men allt som allt ser XCOM: Enemy Unknown mycket bra ut.

Instämmer. Jag är synnerligen nöjd med att detta känns som en naturlig evolution av originalet istället för någon slags total-omvandling i modernitetens namn.
"I can easily see losing hundreds (yes, hundreds) of hours in XCOM: Enemy Unknown when it comes out on October 9."
- Game Informer
...så sant som det är sagt.


Citerar gabriel85:
Stort fan av originalet, har spelat det gamla Xcom enemy unknown nästan en gång per år sen det släpptes

Ja det håller än idag. Fast lustigt nog så tror jag att jag spelat 2:an "X-COM: Terror from the Deep" fler gånger än originalet. Vet inte varför det blivit så.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Aha, att skydden har olika nivåer märkte jag inte. Bra att veta till det är dags att köra på riktigt.


Vid alla skydd ser du en sköld. Om skölden är hel ger skyddet maximalt skydd från det hållet medan en halv sköld inte ger lika bra skydd. Ganska naturligt, då en låda av trä inte är lika bra att gömma sig bakom som ett tjockt betongblock.


Det går att ändra svårighetsgraden på andra uppdraget!
Gå till katalogen Steam\SteamApps\common\XCom-Enemy-Unknown-Demo\Engine\
Config
Öppna filen BaseGame.ini med en texteditor
Ändra värdet på raden: GameDifficulty=+0.0
+0.0 - Easy
+1.0 - Normal
+2.0 - Hard
+3.0 - Impossible

Så vill du ha så tuffa fiender som möjligt, ändra raden till GameDifficulty=+3.0
  • 0
  • Voom
  • Voom
Körde just första uppdraget på demon, ser riktigt lovande ut
  • 0
Citerar Voom:
Körde just första uppdraget på demon, ser riktigt lovande ut


Andra uppdraget var roligare tyckte jag. Då man fick fri kontroll över soldaternas utplacering. (du roterar kameran med Q&E förresten, jag tror dom missade att nämna det i tutorial)

Hur som helst, i nuläget så har jag faktiskt blivit mer sugen på det här spelet än "Dishonored" som släpps samtidigt (för en vecka sen så var det tvärtom)
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Jag ser fram emot att skapa squads av släkt och vänner och eventuellt mig själv och se alla dö.. jag menar framgångsrikt kämpa tillbaka Utomjordingshorden.. Visst det kommer krävas offer (looking at you cousin Dennis) But it will be glorious
Never argue with stupid people. Because they will drag you down to their level and then beat you with experience.
  • 0
  • Voom
  • Voom
Nu fick jag tid att köra andra uppdraget, riktigt riktigt bra. Jag var rädd att jag skulle bli grymt besviken då jag har haft väldigt höga förväntningar men det här ser ut att bli himla bra.
  • 0
Jag har sagt det förr och säger det igen... Det här blir årets spel 2012! Om ni vill veta mer om spelet så är rätt plats forumet:
http://forums.2kgames.com/forumdisplay.php?76-XCOM-General-D
iscussion


Annars så tycker jag ni ska läsa intervjuerna rockpapershotgun.com:
http://www.rockpapershotgun.com/2012/02/01/xcom-enemy-unkn
own-preview/


Sen finns det massor med gameplay videos på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=1VP4YmExQAE

Fortsätt sprida! Om xcom säljer bra så kanske fler vågar göra turbaserade spel på en ordentlig nivå!!!
  • 0
Roligt inslag!!

Jake Solomon, XCOM:s huvuddesigner försöker sälja sitt eget spel i spelbutik. Med lite tveksam framgång.

Jake Solomon Undercover
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T1p
yJxcETmc


Lol, det här inslaget fick mig att tänka på "Family Guy" episoden, när McFarlane (kanske fejkat) utan att avslöja sin identitet frågar ut en massa miffon om seriens kvalité.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Fick ett mail från Green Man Gaming inatt där man tackade mig för mitt köp av XCOM: Enemy Unkown förra helgen och nu gav de mig nyckeln att registrera på Steam så jag kan köra en så kallad Pre-loading av spelet. 12,32 gigabyte att ladda hem, men så värt det. Kommer dock suga att man antagligen inte kan starta spelet om tre dagar som ens kompisar i USA kan göra, utan här i EU måste vi vänta i hela sex dagar.

Vi borde stämma dom för geografisk diskriminering och mobbning!
  • 0
Citerar Akahz:
köra en så kallad Pre-loading av spelet. 12,32 gigabyte att ladda hem, men så värt det.


Jäpp, blev precis färdig med det. Även om det nu känns lite frustrerande att man inte kan starta det på momangen.

Citerar Akahz:
Kommer dock suga att man antagligen inte kan starta spelet om tre dagar som ens kompisar i USA kan göra, utan här i EU måste vi vänta i hela sex dagar.
Vi borde stämma dom för geografisk diskriminering och mobbning!


Ja sånt där är verkligen jävligt irriterande. Ärligt sagt, så vet jag inte ens varför det förhåller sig på det sättet såpass ofta. Man tycker att i dagens moderna värld så borde det inte vara så jäkla problematiskt att synkronisera en samtidig lansering i EU & USA och flera andra ställen därtill.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Det finns hopp för oss som inte kan vänta på att spela XCOM: Enemy Unknown till PC.

Spelet kommer ut på tisdag i USA och genom att lura Steam med ett VPN program kan man starta det samtidigt som dom och slipper därmed vänta till fredag.
Ladda hem programmet Hotspot Shield så säger din IP adress att du befinner dig i USA.

Här är en video som visar hur du gör: http://www.youtube.com/watch?v=IYbLD_Q2RqQ
  • 0
Citerar Akahz:
Spelet kommer ut på tisdag i USA och genom att lura Steam med ett VPN program kan man starta det samtidigt som dom


Intressant, jag har mixtrat lite med IP-adress tidigare, fast då har det handlat om att se film/videoklipp när man mötts av meddelandet "We´re sorry but this video is not available in your country/region...blah, blah."

Frågan är bara om detta kan orsaka något valve/steam-trubbel, när ett användar-konto skiftar IP-adress fram & tillbaka mellan EU och USA. Jag vet inte om dom har någon översyn/policy över sånt och jag har inte läst deras senaste användaravtal (vem har det...)
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Nej, att göra så här ska inte vara några problem alls, det är mer om man använder VPN tjänster för att låsa upp spel som är låsta till en viss region av juridiska orsaker.

Ett exempel är att spel är mycket billigare i Ryssland, men för att kunna aktiveras måste man ha ett ryskt IP. Att göra det på spel efter spel kan nog leda till en varning eller att något spel avaktiveras, men att lura Steam att låta en spela ens inköpta spel samtidigt som ens vänner i USA är det ingen fara med.
  • 0
Aktiverade spelet idag och helvete vad roligt det är.
Det är trevligt att man får specialuppdrag där man ska skydda VIP och liknande som ger fina bonusar. Man kan även få speciella önskemål från olika länder, som att ge dom X antal laser gevär i utbyte mot pengar eller se till att landet får en egen satellit som bevakar dom.

Ett tips jag kan ge tidigt är att Ni bör bygga radar och satelliter så tidigt som möjligt, de ger enorm bonus.

Nu ska jag tillbaka och testa mitt första uppdrag där en storstad är attackerad.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!