Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

StarCraft 2


Bonjwa är en en person som ska dominera allt och alla, alltid vara den som favoriserad över andra. Jag skulle tyvärr inte ge MKP den kronan än, faktum att han är långt ifrån den aura MVP hade under sina 3-4 dominanta månader där vann i princip allt som fanns.

Enligt mig består en stor del av MKP framgång av protoss rätt så överraskande uppvisningar. MKP spelar likadant som han alltid gjort enligt min mening, helt ok TvZ, helt ok TvT och galet bra TvP. Det sistnämnda hjälper honom otroligt nu när protoss-spelarna verkar svärma över.

Jag skulle aldrig i livet ge MKP mer än 50% chans att vinna mot någon av de andra top terran spelarna. Har svårt att se honom ens göra ordentligt med motstånd mot spelare som aLive eller Ryung. Han lyckades ju dock stompa MMA ordentligt under IPL4, men jag skulle vilja påstå att MMA inte presterar fullt ut för närvarande, precis som MVP.

Boxer, Nada, iloveoov, Savior och Flash. Det är dom bonjwas som finns. Kolla igenom liquipedia för att se vilka monstermeriter dom innehar. Att kallas bonjwa är ingenting du får för att du vinner en titel eller två, eller ens 3 eller 4. Bl.a oov som är min favoritspelare lyckades ofta inte ens tappa en enda karta i många stora viktiga matcher, helt brutalt stompande hela ligsäsongerna. En närvaro av dominans och där frågan om någon kunde ta honom inte ens fanns.

MKP är inte där än, långt ifrån. Han har inte tagit sig förbi GSL ro16 på snart ett år heller, hans meriter är inte där och inte hans nuvarande skicklighet heller. Missförstå mig inte, MKP är galet bra och otroligt duktig. Men han har visat gång på gång att han är långt ifrån oslagbar. T.o.m i hans bästa matchup så får han rejält med motstånd av top-spelarna ( Parting, Squirtle, och MC nu på MLG om jag inte minns fel).

Som någon nämnde så är väl Nestea det närmaste en bonjwa vi har. Jag skulle dock vilja påpeka att MVPs agusti runda var mycket svårare att vinna jämfört mot Nesteas perfekta juli-runda. MVP fick gå igenom en mycket svårare lineup av spelare och tog ner spelare värda 6 GSL vinster tillsammans den säsongen.
  • 0
Citerar -Ando:
Asså, det känns som allt du tittar på och bryr dig om är MLG.


Men han har ju bara deltagit i MLG och IPL, så det är det enda man kan gå på.

Jag erkände att det var för tidigt att kallar honom för bonjwa, men jag står fast vid att han är definitivt bäst just nu och jag tror att han kommer bli Sc2's första bonjwa.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar -Ando:
Då har han vunnit de turneringar han har spelat i. Lite skillnad på det och att vinna allt. ;)


Fast, då har han vunnit allt han kan vinna? Nu har dock inte vunnit allt iof, men han har vunnit hälften och kommit till final en gång. Hoppas det vänder snart, skulle vara roligt att se någon foreigner äga upp sc2 scenen^^ Tror dock aldrig att det kommer hända.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
DRG är mycket bättre än MKP just nu dock.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
DRG är mycket bättre än MKP just nu dock.


Det vet jag däremot inte om jag kan hålla med om. Av deras tre senaste inbördes möten har MKP vunnit två, (eller tre av fyra, om man räknar med att de möttes två gånger i MLG nu i helgen, väl?), DRG har inte gått bra i GSL den här säsongen, vilket MKP har, och även om DRG vann igår så var det ändå med minsta möjliga marginal. Skulle nog säga att DRG och MKP är de som mest konsekvent varit i den absoluta SCII-toppen de senaste månaderna, men jag tror inte att någon av dem är "mycket bättre" än den andra.

Tillagt 2012-04-23 20:50:
White-ra mot Polt nu, föresten:

http://www.teamliquid.net/video/streams/White-Ra

http://www.teamliquid.net/video/streams/TSL_Polt

Vet inte om det är en showmatch eller om de bara råkade stöta på varandra på laddern.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar Lordbeijer:
DRG är mycket bättre än MKP just nu dock.


Fast nae. RaZorwire förklarade varför. Dom är ungefär lika bra (herregud, båda har varit i de tre senaste mlg finalerna), men MKP har haft lite mer framgång då han vunnit två utav dom och är kvar i Code S.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Såg någon GD-showen igår? Rätt så roligt, även om de hackade lite väl mycket på Semmler (som inte hanterade det så väl heller).
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
Såg någon GD-showen igår?


Vad är det?
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
DRG har dock vunnit GSL, det har inte MKP . Två väldigt jämna spelare, men var jag tvungen att välja en så DRG alla dar i veckan.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar M7Jagger:
Vad är det?


http://www.twitch.tv/thegdstudio/b/315941171 börjar typ 11 minuter in. En show som skulle handla om helgens DH men ja det blir väl rätt så mycket off-topic istället. Med TLO, InControl, Apollo, Semmler och 2GD.
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar Lordbeijer:
DRG har dock vunnit GSL, det har inte MKP


Han vinner den här säsongen.

Citerar Lordbeijer:
Två väldigt jämna spelare, men var jag tvungen att välja en så DRG alla dar i veckan.


Jag skulle valt MKP, men jag förstår ifall någon annan skulle välja DRG.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Lyssnar ni på musik när ni spelar? Jag spelar bäst när jag har extremt låg dubstep i bakgrunden, men jag föredrar att lyssna på Robert Teppers "No easy way out" när jag spelar tävlingar.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Lyssnar ni på musik när ni spelar? Jag spelar bäst när jag har extremt låg dubstep i bakgrunden, men jag föredrar att lyssna på Robert Teppers "No easy way out" när jag spelar tävlingar.


Nej för Terran har redan ett awesome tema Inte lika bra som det var i BW dock, men fortfarande, riktigt bra tema.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
DongRaeGu är väl tekniskt sett bäst just nu då han har mest poäng i GSL?
74.51% Win rating
38W / 13L

http://www.gomtv.net/
  • 0
Citerar Qatsi:
DongRaeGu är väl tekniskt sett bäst just nu då han har mest poäng i GSL?
74.51% Win rating
38W / 13L


Fast det är ju även gamla resultat och eftersom att Sc2 inte är särskilt etablerat än så kan det hända så mycket med spelet på bara några veckor. Jag tittade på VODs ifrån mlg i höstas, fan vad folk satt på två baser länge. Hur som helst, min poäng är att gamla resultat inte är hållbara särskilt länge. Kanske om ett par år.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Lyssnar ni på musik när ni spelar? Jag spelar bäst när jag har extremt låg dubstep i bakgrunden, men jag föredrar att lyssna på Robert Teppers "No easy way out" när jag spelar tävlingar.

Nej, blir att jag bara tappar koncentrationen då.
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar M7Jagger:
Fast det är ju även gamla resultat och eftersom att Sc2 inte är särskilt etablerat än så kan det hända så mycket med spelet på bara några veckor. Jag tittade på VODs ifrån mlg i höstas, fan vad folk satt på två baser länge. Hur som helst, min poäng är att gamla resultat inte är hållbara särskilt länge. Kanske om ett par år.


Fast man måste ha en måttstock någonstans. Känns som att vinnaren av GSL's code s spelare borde vara det ultimata. Och senaste vinnaren där var DRG.
  • 0
Citerar Qatsi:
DongRaeGu är väl tekniskt sett bäst just nu då han har mest poäng i GSL?
74.51% Win rating
38W / 13L


Förutom just i GSL så har MKP rent allmänt gått bättre, dock. DRG är dessutom, som sagt, utslagen ut GSL den här säsongen efter att ha fått 0-2 i gruppspelet, medan MKP vunnit sina båda matcher hittills.

Men ja, vilken man tycker är bättre beror mest på vilka tävlingar man håller som viktigast. Eftersom MKP leder i inbördes möten i år ser jag honom som aningen bättre just nu, iaf.

-------------

Stephano skulle för övrigt kunna ha "10 000 tittare - 4 control groups" som tagline.


Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar RaZorwire:
Förutom just i GSL så har MKP rent allmänt gått bättre, dock. DRG är dessutom, som sagt, utslagen ut GSL den här säsongen efter att ha fått 0-2 i gruppspelet, medan MKP vunnit sina båda matcher hittills.


Håller jag helt klart med om. Men fram tills att GSL är klart ser jag den förra vinnaren fortfarande som mästare.
  • 0
Citerar Qatsi:
Håller jag helt klart med om. Men fram tills att GSL är klart ser jag den förra vinnaren fortfarande som mästare.


Fullt förståeligt, GSL är ju egentligen den mest prestigefyllda ligan.

--------------------

Sådär, ÄNTLIGEN nytt avsnitt av Silver League Adventures:

http://www.youtube.com/watch?v=y4luiHts_20

Ursäkta dröjsmålet. Semester, följt av skola, och allt det. Ta gärna en kik och säg vad ni tycker, om ni har lust.

Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Citerar RaZorwire:
Ursäkta dröjsmålet. Semester, följt av skola, och allt det. Ta gärna en kik och säg vad ni tycker, om ni har lust.


Mycket bra engelska får jag säga.

När du vet att du kommer bli banelingbustad så förstärk muren. Barracker gör ett bra jobb. Så att dom inte bara förstör en supply depo och kommer in.

Gillar att du blandar in marauders, då dom är bra att tanka skada. När du ser att det kommer banelings och du har en MMM-boll. Låt dina marauders stå kvar och backa med dina marines.

När du placerar ut missle turrets på en expo så är det bättre om du sätter dom precis bredvid ditt planetary.

Annars tycker jag du spelar väldigt bra om man jämför med andra silverspelare.
  • 0
Vafan, kan man titta på GSL gratis om man laddar ner GOM player? Känner mig lurad.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Hur kan min kompis få mer poäng efter varje match fast vi är i samma lag och spelat alla matcher tillsammans?
vinner vi får han 1 eller mer poäng mer än mig. Förlorar vi förlorar jag 1 eller mer poäng än honom?
  • 0
Citerar -Ando:
Wolftosis är helt underbara.


Tycker också dom att dom är grymma.

Tillagt 2012-04-25 13:25:
Okej, det där förväntade jag mig verkligen inte.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Hmm, jag hade väl fel. Fan vad nice ändå, då slipper Naniwa möta MKP ifall han går vidare mot MVP.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!