Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Mass Effect 4 - Officiell Tråd.


Efter en episk resa igenom galaxen är Mass Effect-trilogin slut. eller ja, sista delen kom faktiskt år 2012.
Bioware har nu börjat jobba på ett nytt Mass Effect, nämligen Mass Effect 4, eller vad det nu kommer att heta när det är dags för realese.

(En bild som sägs vara concept art från det nya Mass Effect)

http://th04.deviantart.net/fs71/PRE/f/2013/212/5/4/mass_effect_4_
new_hero__by_xkalipso-d6fzpni.jpg


Mass effect 4 kommer inte att involvera Commander Shepard överhuvudtaget då den delen är över. Frågan är vad det kan tänkas handla om då? Kanske om Geth?
Ska det utspela sig före eller efter Mass Effect-trilogin utspelade sig?

Det finns en väldans massa frågor men tyvärr inte lika många svar, så känn er välkomna att posta all fakta ni kommer över i denna tråd!

Är ni sugna på ett nytt Mass Effect utan den legendariska Shepard? Vad tror ni att det kommer handla om, och när hoppas ni att det utspelar sig?

"We're at war. No one want's to admit it but humanity is under attack"
  • 0
Bra initiativ, dags att dra igång den här tråden. Vi Mass Effect-älskare har diskuterat kring vad vi vill att nästa del ska innehålla, men det har mest blivit spridda diskussioner efter specifika nyheter.

Det här vill jag se i nästa Mass Effect-spel:

- Huvudperson och story som inte kretsar kring människor eller Cerberus. Helst att fokus ligger på antingen asari eller turians.

- Inte ett renodlat actionspel, vad som helst förutom det!

- Gärna relativt nära trilogin tidsmässigt, cirka +/- 1000 år.

- Klarar mig bra med antingen prequel eller sequel.

- Utforskande element MÅSTE förekomma. Är spelet linjärt så blir jag väldigt besviken.

- Mycket nytt fluff, inget annat är okej!

Har säkert glömt något.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
- Huvudperson och story som inte kretsar kring människor eller Cerberus. Helst att fokus ligger på antingen asari eller turians.


Jag skulle föredra om det var kring de tidiga dagarna när mänskligheten är prillans nya i den galaktiska communityn. Om man spelade som Asari eller Turians skulle typ förstöra dom lite.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar torbli79:
Det här vill jag se i nästa Mass Effect-spel:

- Huvudperson och story som inte kretsar kring människor eller Cerberus. Helst att fokus ligger på antingen asari eller turians.

- Inte ett renodlat actionspel, vad som helst förutom det!

- Gärna relativt nära trilogin tidsmässigt, cirka +/- 1000 år.

- Klarar mig bra med antingen prequel eller sequel.

- Utforskande element MÅSTE förekomma. Är spelet linjärt så blir jag väldigt besviken.

- Mycket nytt fluff, inget annat är okej!

Har säkert glömt något.


Håller med dig helt och hållet. Mer utforskande runt om i universums alla hörn och lite mer RPG känsla över det hela så skulle det nog gå hem hos mig! Hoppas att man får en sån fräsch känsla som man fick när man spelade ME1 första gången!
  • 0
Citerar Vainfish:
lite mer RPG känsla


Det tar jag gladeligen emot, men ett mer "äventyrligt" koncept, som kanske Assassin's Creed, Tomb Raider eller Uncharted skulle fungera det med. Så länge action-delen inte tar över.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Kan man återfå mystiken kring upptäckandet och universumets historia som ettan bestod av? Känns som allt det försvann i 2:an och framåt för att bli en action saga
  • 0
Citerar torbli79:
Det tar jag gladeligen emot, men ett mer "äventyrligt" koncept, som kanske Assassin's Creed, Tomb Raider eller Uncharted skulle fungera det med. Så länge action-delen inte tar över.


Håller med om att det vore nice om action-delen inte tar för stor plats. Diggar visserligen den biten i både ME2 och ME3 men bara spelet är mindre linjärt. Så det inte nödvändigtvis innebär att man alltid kommer stöta på fiender bara för att man utforskar, om nu spelet blir mer öppet.
  • 0
Problemet är ju den att striderna var rent ut sagt usla i Me1 även om jag håller spelet högt på andra plan. Hoppas isåfall att man utvecklar stridssystemet i del 3 som faktiskt var helt ok. Utforskande och stora världar vill jag se, gärna mer dialog än skjutande, det bästa med serien är ju när man interagerar med andra varelser/karaktärer och utforskar galaxen
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Problemet är ju den att striderna var rent ut sagt usla i Me1


Jag håller faktiskt inte med på den punkten. Ja, det är inte lika finslipat som i dess föregångare, men det är att förvänta då det trots allt är första delen i en trilogi. I grunden är det dock samma koncept som i Mass Effect 2 och Mass Effect 3. Du har dina olika typer av vapen som du är olika bra på. Du har dina diverse förmågor, detsamma för de kompanjoner man väljer att plocka med sig som komplement.

Då jag precis gått från att ha spelat igenom hela Mass Effect till att påbörja Mass Effect 2 så är striderna inget jag ens tänker på. Det är snarare avsaknaden av djup och känsla i Mass Effect 2 som ger en bitter eftersmak, inte de små bristerna i ettan.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Citerar Patrikseve roblemet är ju den att striderna var rent ut sagt usla i Me1

Jag håller faktiskt inte med på den punkten. Ja, det är inte lika finslipat som i dess föregångare, men det är att förvänta då det trots allt är första delen i en trilogi. I grunden är det dock samma koncept som i Mass Effect 2 och Mass Effect 3. Du har dina olika typer av vapen som du är olika bra på. Du har dina diverse förmågor, detsamma för de kompanjoner man väljer att plocka med sig som komplement.

Då jag precis gått från att ha spelat igenom hela Mass Effect till att påbörja Mass Effect 2 så är striderna inget jag ens tänker på. Det är snarare avsaknaden av djup och känsla i Mass Effect 2 som ger en bitter eftersmak, inte de små bristerna i ettan.


Njae coversystemet och stridsmomenten är ytliga, fungerar sällan klockrent och kändes redan då som en otroligt svag gears of war klon. Del 2 var betydligt bättre i själva stridsmomenten då coversystemet fungerade, krafterna hade en tydligare funktion och var inte låsta bakom cooldowns på samma sätt. Dock var spelet rent generellt övergripande lite svagare pga sin linjära aspekt. Vapnen var lite roligare och hade både mer rekyl och tyngd. Det var dock korkat att inte behålla oändligt med ammo, att byta till magasin var ett snyggt sätt att bryta sin egen lore, deras förklaring håller inte tycker jag.

Mass Effect 3 var rörligare, mer effektfullt, krafterna packade kraft det smällde på mer, att använda dem var utvecklat från del två så att man på ett annat sätt hade ett flyt i stridssystemet något som saknats i del 1 och bitvis i del 2, coversystemet fungerade bra, det var mer rörelse inblandat och det hela var betydligt roligare och fungerade mer smidigt än i del 1 och 2. För egen del står sig dock del 3 med det bästa stridsystemet överlag i serien.

Dock känner jag att det inte tillför så mycket, Bioware spelen har alltid haft den känslan för mig. Stridsmomenten är sällan tillräckligt bra för att bära upp spelet och känns mer som slitgöra än spelglädje. Jag skulle lätt vara intresserad i ett mass effect som sket helt och hållet i striderna och fokuserade på dialog, utforskning mm, dvs det som glänser i BW spelen överlag.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Release jul 2014 till mitten av 2015? Låter inte så trovärdigt, men ett obekräftat rykte cirkulerar för tillfället.

http://motoringcrunch.com/news/bioware-mass-effect-4-release-da
te-christmas/1003576/


Tillagt 2014-01-19 23:10:
Om det visar sig stämma så känns det väldigt tidigt. För tidigt.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Om det visar sig stämma så känns det väldigt tidigt. För tidigt.


Instämmer. Tycker att de borde jobba med att ge oss ett kvalitativ spel med mycket innehåll. ME3 var långt ifrån bra.
  • 0
Citerar torbli79:
Om det visar sig stämma så känns det väldigt tidigt. För tidigt.


Hur länge har de arbetat på det? Är det samma gäng som gjorde 1 till 3?
För de skulle väl också göra en ny IP?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Hur länge har de arbetat på det?


Två år?

Citerar Humanisten:
Är det samma gäng som gjorde 1 till 3?


Ingen aning. I all ärlighet så gör det mig inget om studion byts ut, BioWare är kvalitet rakt igenom och jag ser gärna att nytt blod kommer in efter det avslut vi fick.

Citerar Humanisten:
För de skulle väl också göra en ny IP?


Så kanske det var! Undrar jag vad det kan vara. Jag menar - sci fi har dom i och med ME, fantasy i och med DA. Who knows...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Två år?


Mjo, fast om det är en annan studio kanske de haft längre tid. Eller?
Skulle dom byta grafikmotor? Frostbite?


Citerar torbli79:
Ingen aning. I all ärlighet så gör det mig inget om studion byts ut, BioWare är kvalitet rakt igenom och jag ser gärna att nytt blod kommer in efter det avslut vi fick.


Mjo, som Bioware Victory, eller nej.. Victory Games.. eller.. ehm.. Ja..
EA och Bioware är wierd...

Citerar torbli79:
Så kanske det var! Undrar jag vad det kan vara. Jag menar - sci fi har dom i och med ME, fantasy i och med DA. Who knows...


Mer sci-fi kunde vara najs.
Cyberpunk? För att tampas med CD Project Reds spel?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Skulle dom byta grafikmotor? Frostbite?


Ingen aning, låter väl inte orimligt.

Citerar Humanisten:
EA är wierd...


FTFY.

Citerar Humanisten:
Mer sci-fi kunde vara najs.
Cyberpunk? För att tampas med CD Project Reds spel?


Who knows! Gillar det dock, alla vet ju nu att de kan skapa kvalitativa IP:s utan problem.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Ingen aning, låter väl inte orimligt.


http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-27-mass-effect-4-will-b
e-a-frostbite-3-game-but-will-dragon-age-3

hittade det här, så jag antar att de gör det. Så, om de bara arbetat två år och använder en ny motor, då är det inget spel jag vågar spela direkt

Citerar torbli79:
FTFY.


Bioware är också wierd
Kan inte bara ha varit EA som gjorde Dragon Age 2 så... märkligt.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Kan inte bara ha varit EA som gjorde Dragon Age 2 så... märkligt.


Valde faktiskt att undvika det spelet då det till synes skilde sig så starkt från ettan. Gillade inte vad jag såg...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Valde faktiskt att undvika det spelet då det till synes skilde sig så starkt från ettan. Gillade inte vad jag såg...


Kan inte klandra dig för det. Delar av mig ångrar att jag skaffade det...

Får hoppas att nästa ME inte blir lika... ytligt som Dragon Age 2.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
  • X
  • X
Citerar Humanisten:
hittade det här, så jag antar att de gör det. Så, om de bara arbetat två år och använder en ny motor, då är det inget spel jag vågar spela direkt


Fast om det nu var jul 2014 till mitten av 2015 handlar det om ca 3 år. Det låter inte helt orimligt enligt min mening.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar X:
Det låter inte helt orimligt enligt min mening.


Beror självklart på typ av spel, storlek på studion, ambitioner, hur mycket av tidigare arbete som kan återanvändas samt vilka signaler man vill ge fansen. Jag ser gärna att nästa spel, oavsett genre, utvecklas i lugn och ro utan någon tillstymmelse till stress.

Absolut tidigast Q4 2015 for president!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar X:
Fast om det nu var jul 2014 till mitten av 2015 handlar det om ca 3 år. Det låter inte helt orimligt enligt min mening.


But still, EA:s senaste spel med 2-3 års utveckling och byte av motor har inte gått så bra. Som MoH: Warfighter.

Sen så är det nya konsoler också.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Sen så är det nya konsoler också.


Just det är mitt problem, skulle spelet komma inom ett år så har jag inte möjlighet att spela det!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Jag har just nu avslutat Mass Effect-trilogin för första gången och längtar redan nu efter nästa spel. Till dess funderar jag på att ge mig in i expanded universe-material. Vilka serier och böcker rekommenderar ni att man läser?
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Vilka serier och böcker rekommenderar ni att man läser?


Näst intill allt! Det hela beror på hur mycket du är villig att lägga ut. Några saker är dock ett måste:

De tre första böckerna är grymma och mycket relevanta sett till både trilogin du just har spelat samt människornas intåg i galaxen. De heter Revelation, Ascension samt Retribution. Det finns även en fjärde bok, Deception, men den är dessvärre hemsk dåligt skriven och ger faktiskt inte så mycket överlag.

Det finns för tillfället fem olika serier: Redemtption, Evolution, Invasion, Homeworlds och Foundation (pågående). Vissa är bättre än andra. Om du har lust att gå igenom allt så köp Mass Effect Library Edition Vol. 1, där är nämligen de fyra första inkluderade.

Är du lite mera kräsen så fokusera på de tre första jag nämnde. Är du ännu mer kräsen så fokusera på Evolution, den enligt mig mest givande serien (storymässigt).

En prio-lista om du frågar mig går såhär (ungefär):
1. Revelation (bok).
2. Ascension (bok).
3. Retribution (bok).
4. Evolution (serie).
5. Invasion (serie).
6. Redemption (serie).
7. Homeworlds (serie).
8. Deception (bok).
9. Foundation (serie).

Undivk mobil- och tabletspelen Mass Effect Galaxy samt Mass Effect Infiltrator, de ger ingenting. DVD-filmen Mass Effect Paragon Lost är även den inget att bry sig om.

Böckerna går i kronologisk ordning och är kopplade, så hoppa helst inte emellan. Serierna däremot är mer "stand alone", men är å andra sidan mer direkt kopplade till trilogin (saker som sker mellan spelen, det gäller Redemption och Invasion).

Homeworlds handlar om vad fyra olika karaktärer i trilogin har gjort på egen hand, om man säger så. Man får följa Liara, Vega, Garrus och Tali.

Foundation är en serie som inte är avslutad än, men som handlar om Cerberus och deras arbete. Inte så bra hittills, tyvärr.

Evolution handlar om skapandet av Cerberus. Sjukt bra.

Tror det bör räcka som sammanfattning till en början!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!