Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Vilken svårighetsgrad väljer ni?


Blev en intressant diskussion av det här i kommentarfältet under Last of Us: Left Behind-recensionen. Till min förvåning fanns det ingen sån här tråd i forumet när jag försökte söka fram det.

Så, vilken svårighetsgrad väljer ni inför första spelgenomgången och varför?

Jag väljer oftast Normal. Jag vill spela spelet som det är menat att upplevas, enligt utvecklarna själva. Men om de t.ex. skriver "For experienced FPS-players" under Hard i ett FPS-spel väljer jag det, eftersom jag är bra på FPS-spel.

Jag väljer ibland Hard, framförallt på spelen som har en liknande föregångare. T.ex. Killzone 3, God of War 3, Uncharted 3 och Dead Space 2. Det är för att jag redan vet hur man rör på sig, vad knapparna gör o.s.v.

På sportspel (mot polarna) väljer vi alltid den svåraste, av den enkla anledningen att målvakterna ska vara så duktiga som möjligt.

Väljer aldrig, under alla omständigheter, Easy eller lättare av uppenbara skäl.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Brukar alltid välja normal. Jag har blivit lite lat och vill nästan att spelet ska flyta på utav sig själv så jag ogillar att förlora i spel.
Resident Evil 5 är nog det enda spelet jag har jag spelat ut på alla svårighetsgrader. Vill minnas att Professional i ovannämnda spel var ett helvete att klara.

Annars så gillar jag t:ex Grand Theft Auto-serien där det inte finns några svårighetsgrader.
Protect ya neck
  • 0
Hard oftast alltid snäppet under svåraste. Jag brukar få ut mest nöje med att gå i spelen när de är lite svåra utan att vara för svåra. Normal/Easy kan i många spel bli för lätt helt enkelt för min egen del, och jag gillar att bli utmanad utan att bli krossad regelrätt. Jag brukar dock sällan gilla svåraste i spel. Oftast får spelaren bara en massa handikapp och Ain orättvisa bonusar den blir inte smartare.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Beror väldigt mycket på vad det är för spel. Jag väljer väl ofta normal ifall det finns tre svårighetsgrader, snäppet över ifall det finns fem. I stealth-spel (typ Deus Ex, Dishonored osv) där jag planerar att smyga mig igenom hela spelet utan att döda någon spelar jag på svåraste för det mesta.

Men det säger ju sig självt att jag går in och byter ifall det blir för lätt/svårt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Blir väl oftast easy/lätt. Bra för självförtroendet att vinna hela tiden!

Ibland kan jag även hoppa upp ett snäpp ovanför easy, till ex semiproffs på FIFA.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Första genomspelningen på Normal. Därefter Hard. När det kommer till FIFA håller jag mig numera på Semi-Pro för att AIn fuskar något fruktansvärt på Professional.
To Dare is To Do
  • 0
Normal eller Hard, lite beroende på hur svårt spelet är.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Normal då jag mest är ute efter story-upplevelsen i spel. Efter första varvningen händer det dock att jag höjer ribban, speciellt i Dead Space-serien, Gears of War och Bioshock Infinite.
Entering zero gravity
  • 0
Det beror lite på vilket spel det är, men det är också något som har skiftat rätt mycket. Spelade förut alltid på Easy, gick sedan till Hard eller svåraste (beroende på vad som fanns tillgämgligt från början) och sedan spelade jag nästan bara på Normal eftersom jag vart trött på att bli frustrerad. De senaste gångerna har jag dock spelat på Hard, då jag vill ha lite mer utmaning från mina spel. Men än så länge är det bara Ace Combat-spelen som jag i princip alltid kör på svåraste (när det finns tillgängligt).
"In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
  • 0
Brukar lira igenom Normal/Hard (om Hard inte är svåraste) för att köra igenom storyn sedan en andra omgång på de allra svåraste.

Halo serien har jag hittills kört igenom på Legendary från början då de alltid brukar ge någon ny scen vid slutet.
"I cannot permit you to exsist"
  • 0
Brukar köra på normal, men om jag är ovan vid genren går jag under det. (Sen spelar jag om spelet ett snäpp svårare om det var skoj förstås). Någon annan som ibland går under normal?
Why am I Mr. Pink?
  • 0
Citerar F_Serpico:
Någon annan som ibland går under normal?


Om spelet är för svårt för mig ( Hack & Slash är jag synnerligen dålig på) brukar jag dra ner. Ibland kan det också vara kul att dra ned den i något spel man redan behärskar, och känna sig ostoppbar och bara krossa allt i sin väg. Skönt när man vill rensa tankarna och semi-meditera lite.
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0
"Hard" brukar jag som regel välja, inte för att jag är helfrälst på idéen att spel bör vara så "utmanande" som möjligt, utan mest för att jag vill ha ordentligt med speltid och om en höjning från Normal-->Hard utökar speltiden från 35 till 45 timmar så är det ju (oftast) trevligt.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Vanligtvis på normal eller easy, beror på vad det är för spel och på mitt humör.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Alltid hard om det inte är stealth-spel som kraz nämnde.
Scoreacek scores again
  • 0
Jag kör alltid normal första spelningen.
Fast varje gång jag startar ett nytt spel så sitter jag och sneglar på Hard-alternativet, men det slutar med Normal precis som alltid
  • 0
Börjar alltid på hard men ändrar till normal om det inte går
  • 0
Beror på spelen och vilken upplevelse som känns bekvämast med svirighetsgraderna. Ibland är det normal, ibland är det hard, ibland är det svårare än så. Ofta bryr jag mig inte dock utan kör på normal då jag fortfarande oftast får ta del av storyn och spelmekaniken ändå, medan ibland så vill jag köra lite svårare so.m i en del stealth-spel.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Man kan visserligen inte byta svårighetsgrad i GTA. Dock finner jag stor glädje i att ha ingen armor på karaktären i spelet. Det blir så mycket roligare och polisjakterna blir snäppet utmanare. Kör just nu The Ballad of Gay Tony och försöker på de 25 sista drogstriderna utan armor.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Jag brukar köra första gången på lätt och senare väljer jag svårare
  • 0
Kör som vissa andra här alltid på normal först, gillar inte när AI:n får fördelar.. Det blir ju tyvärr för lätt ibland.;)
  • 0
Kör nästan alltid på Normal. Däremot funderar jag om jag ska köra en omgång The last of us på högsta svårighetsgraden
Pepole love to see death. It reminds them that however mean, however low,however horrible ther lives become...... At least they have one
  • 0
Första varvet är alltid på normal, och om det blir fler genomspelningar så höjer jag svårighetsgraden ett eller två snäpp!!
  • 0
Alltid normal från första början och känner jag om att spela om det tar jag hard efter.
"This is the tale of a man who pierces the fate of a universe ruled by an endless cycle of violence."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!