Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls VI


Citerar Patrikseve:
Precis, det finns många sätt att erbjuda detta på. Man kan ha ett läge där pilar finns för den som behöver easy mode. Men spelet bör vara byggt från grunden som sådant att du får arbeta lite, fråga lite, läsa en del, och prata med människor/varelser. Jag tror också det skulle hjälpa utforskningsaspekten i att dyka ner i gamla ruiner och leta skatter. Eller hitta en bok i ett trasigt bibliotek. Här tror jag att Bethesta skulle kunna implementera detaljer i världen som kan avslöja platsen. Tex kataloger, och markeringar i hyllor eller liknande. Kanske fler markeringar i ruinerna som visar var huvudkammaren är, då menar jag på väggar, målningar, i böcker. Ge böckerna en större roll också vore grymt. Jag vill nämligen se mer quester utvecklas från att läsa böcker.


Absolut. Det är egentligen sådana detaljer jag känner att serien verkligen behöver nu. Är ganska nöjd med allt annat. Kommer ihåg att det förekom liknande diskussioner innan Skyrim släpptes, tyvärr verkar det som om Bethesda är ovilliga att gå tillbaka/bygga vidare på systemen man använde i Daggerfall och Morrowind (tänker även på hur man hanterade olika guilds) då det faktiskt krävde lite eget intiativ från spelaren. Varför det är så är ju inte särskilt svårt att räkna ut, men ändå.

Precis som du säger så är ett hardcore mode (iallafall för grejerna du tar upp) inte tillräckligt, spelet måste vara byggt med sådant i åtanke. Tvivlar tyvärr på att Bethesda kommer leverera på den punkten, med tanke på hur framgångsrikt Skyrim (och Oblivion) blev.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Ja ett Frostfall liknande system är nästan ett måste i mitt tycke. Hade i dagsläget inte kunnat tänka mig ett Skyrim utan det.

Vilka andra mods skulle ni vilja att Bethesda tar med i spelet eller blir inspirerad av åtminstone?
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Vilka andra mods skulle ni vilja att Bethesda tar med i spelet eller blir inspirerad av åtminstone?


Faster Horses?

Seriöst, vanilla-hästarna är så långsamma att det knappt är värt att köpa en. I samband med att jag stängde av fast travel så slängde jag i gång modden, som gör hästarna 30% snabbare. Det gjorde susen.
hånobing
  • 0
Citerar Valerin:
Faster Horses?

Seriöst, vanilla-hästarna är så långsamma att det knappt är värt att köpa en. I samband med att jag stängde av fast travel så slängde jag i gång modden, som gör hästarna 30% snabbare. Det gjorde susen.

Ja herregud... Sen att deras stamina tar slut på cirka 15 sekunder också. Att köpa en häst för 1000 gold var inte värt det.
Hästarna måste göras mycket bättre, går ju knappt att manövrera annat än om man ska rakt framåt. Sen att de la till att man kunde fightas på hästrygg gjorde inte så mycket skillnad då de också var ganska värdelöst, speciellt pilbåge. De flesta fiender attackerade baken på hästen så man var tvungen att vända runt och som sagt är manövrering åt helvete så man rider runt lite i halvcirklar tills man ger upp och går av hästen.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Ge böckerna en större roll också vore grymt. Jag vill nämligen se mer quester utvecklas från att läsa böcker.


Verkligen. Den mängd RP-gottig lore som finns i böckerna skänker ju ett oanat djup till spelvärlden, om man är lagd åt det hållet så att säga - att sitta och browsa uespwiki.net och läsa historia om en helt fiktiv värld har blivit någon slags pastime-hobby för min del.

Det fanns ju inslag där man faktiskt var "illa" tvungen att läsa böckerna; exempelvis i ett pillar-puzzle nere i någon ruin eller hur det nu var. Läsa boken för att få reda på i vilken ordning man skulle arrangera ett gäng pelare för att inte bli grillad. Ett litet men uppskattat inslag som var fruktansvärt enkelt givetvis, men det där går ju att utveckla bortom pussel och in i quest som sagt.

Funktionen att kunna snurra runt på alla items i sitt inventory hade ju också potential; synd att man enbart använde funktionen till att glo på symbolerna i claws. Det kunde ju få lite fler användningsområden - tror att det skulle kunna tillföra någonting, även om jag inte har en aning om vad just nu...
  • 0
Dragonborn-DLCt skötte pusselbiten mycket bättre, även om de inte var supersvåra där heller. T.ex. när man skulle använda kuber för att sänka och höja vattennnivån i en Dwemer-ruin, skjuta på snurror med olika värde så man får summan 20 för att kunna öppna en dörr, lösa lite gåtor bl.a.
Men som sagt det går att utveckla mycket mer.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Fast hästarna i Skyrim är ju bland de bästa i ett spel rent smididhetsmässigt, det är lite för smidiga att svänga runt och manövrera, klättra berg kan de också. Jämför då med tex red dead redemption eller andra spel där de är mest frustrerande att använda. Jag håller dock med om att det behöver lite mer hastighet och snabbhet. Jag vill också se att kompanjoner kan rida häst i takt med en själv. Är det något jag stör mig på så är det att ens kompanjoner måste springa efter en

Jag håller med om pusslen de är för enkla, ibland undrar man hur ingen har tagit sig förbi murarna och väggarna innan en själv. Det står typ 3 stenar med delfiner där framför vad du nu ska rotera. Här hade man kunnat integrera vissa böcker, tex att böckerna är byggd på gåtor eller att man måste läsa mellan raderna för att få fram rätt svar. Att få klura i en grotta och verkligen arbeta lite för att öppna stora dörrar ner i mörkret.

Att hitta skatter, och på tal om skatter, ruinerna måste innehålla bättre loot, skyrim har en stor svaghte i att det är sällan värt att gå ner i ruinerna, kistorna har sällan kraftiga mäktiga vapen, eller sällsynta rustningar av exotiskt slag. Jag vill se mer speciella items, som bara finns på en plats, vapen som har unika mäktiga förmågor på ett helt annat sätt. Det är helt ok om det är lite op... det är ett sp spel och det går att balansera vissa fiender runt sånt. Legendariska vapen som man kan läsa om och höra berättelser om... att hitta dem och höra människor nämna sånt när man går förbi skulle vara ett grymt tillskott. Det är nog inte svårt att göra detta heller.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Fast hästarna i Skyrim är ju bland de bästa i ett spel rent smididhetsmässigt, det är lite för smidiga att svänga runt och manövrera, klättra berg kan de också. Jämför då med tex red dead redemption eller andra spel där de är mest frustrerande att använda. Jag håller dock med om att det behöver lite mer hastighet och snabbhet. Jag vill också se att kompanjoner kan rida häst i takt med en själv. Är det något jag stör mig på så är det att ens kompanjoner måste springa efter en

WHAT, Red Deads hästar är ju bäst vafan *fanboy rage*
Nej men alltså i alla fall i mitt fall så blir kameran så förvrängd när man svänger runt.

Jo bergsklättrar-hästarna funkar ju när man inte hittar den lilla stigen man kan använda för att nå en grotta på toppen av ett berg. Skyrims karta suger ganska hårt, att de inte finns vägar utritade är ju otroligt värdelöst.

Citerar Patrikseve:
Att hitta skatter, och på tal om skatter, ruinerna måste innehålla bättre loot, skyrim har en stor svaghte i att det är sällan värt att gå ner i ruinerna, kistorna har sällan kraftiga mäktiga vapen, eller sällsynta rustningar av exotiskt slag. Jag vill se mer speciella items, som bara finns på en plats, vapen som har unika mäktiga förmågor på ett helt annat sätt. Det är helt ok om det är lite op... det är ett sp spel och det går att balansera vissa fiender runt sånt. Legendariska vapen som man kan läsa om och höra berättelser om... att hitta dem och höra människor nämna sånt när man går förbi skulle vara ett grymt tillskott.

Exakt, mer faktiskt unika vapen. Inte massa olika med varierande grad av fire-enchantments etc.
Ebony mail, ebony blade, Zephyr-pilbågen t.ex. är bra exempel på unika enchantments i Skyrim.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Roligt att TES VI diskussionen kommit igång!

Lite önsketänkande från min sida:
Först och främst skulle jag vilja att spelet utspelade sig i Hammerfell. Det skulle bli en stor kontrast till Skyrim men möjligheterna till variation av miljö är fortfarande stora (savanner, öknar, oaser mm). Bethesda gjorde dessutom ett väldigt bra jobb att tolka vikingakulturen i Skyrim och för Hammerfell finns det massvis med inspiration att hämta från Nordafrika och delar av arabhalvön. Tänk bara om det finns stora ruiner i form av Pyramider fyllda med mumier som fiender (kanske inte så originellt när man tänker efter).

Överlag så tycker jag att vapen, gear, spells och ens karaktär hade för lite möjlighet till customization i Skyrim, systemet saknar helt enkelt tillräckligt med djup. Detta är något som kraftigt behöver förbättras inför nästa del i serien. Speciellt spellmaking som helt och hållet togs bort i Skyrim. Jag vet att mage klassen i Oblivion var ohyggligt OP men det är ett singelplayer spel så balans är inte nödvändigtvis det viktigaste.

Det hade också varit ballt om det fanns en ny uppsättning med spells i TES VI som är nischade efter området/storyn. Shouts var riktigt trevligt i Skyrim men är något som jag tycker passar bäst i just det spelet då det var så innästlat i området/storyn. Några av Shout effekterna hade gärna fått göra entré som vanliga spells dock.
Om man tänker Hammerfell så hade man kunnat implementera ett uppsättning med "sand-spells" där man bland annat skulle ha möjlighet att framkalla förödande sandstormar, skjuta koncentrerad sandstrålar från sina händer eller att teleportera sig själv genom att lösa upp sin kropp till sand.

Det hade varit trevligt att se återinförandet av Acrobatics och Athletics, gärna som en sammanslagen skill. Man hade inte behövt överdriva löphastigheten till den grad maxad Speed och Atheltics i Oblivion motsvarade men kanske en ökning på mellan 50-80% när man nått taket.

Storyn är också något som skulle kunna förbättras. Den i Skyrim hade oerhörd potential men föll platt. Ingen i hela världen brydde sig om hotet från drakarna eller att du var Dragonborn. Så fort en drake attackerade en stad så sprang allt från tiggare till småbarnsmödrar dit för att slå ihjäl den. Man stod liksom mest bredvid och frågade sig själv, behöver ni min hjälp?
Det vore häftigt i Hamerfell om exempelvis en ond sandgud eller farao skulle återuppstå för att ödelägga landet eller hämnas på folket. Tanken är ännu en gång inte originell men TES III, IV, V har alla liknande historier och de funkade riktigt bra.
Jag är dessutom osäker på hur väl genomarbetad Hamerfells lore är och om det finns plats för historier som denna.

Det är allt jag kan komma på just nu men jag vet att jag har fler idéer i bakhuvudet.

PS: På konsol versionerna så måste de återgå till en Oblivion liknande quickmenu istället för den hemska som fanns i Skyrim. Det finns en anledning till att den ska kallas quickmenu.
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Wow, riktigt bra idéer! Jag vill också ha Hammerfell, och din version av det skulle vara riktigt kul att se.

Citerar fat Abbot:
Om man tänker Hammerfell så hade man kunnat implementera ett uppsättning med "sand-spells" där man bland annat skulle ha möjlighet att framkalla förödande sandstormar, skjuta koncentrerad sandstrålar från sina händer eller att teleportera sig själv genom att lösa upp sin kropp till sand.


Riktigt cool idé! Tror att det skulle vara bra ersättare för shouts. Whirlwind cloak-spell från Dragonborn får man ju via en bok som handlar om magin i Alik'r öknen, så det skulle passa bra.
http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Wind_and_Sand_(Book)

Kanske hamnar man i öknen och sedan hittar författaren till boken, som sen blir en slags mentor till spelaren (lite mer än Greybeards).
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Wow, riktigt bra idéer! Jag vill också ha Hammerfell, och din version av det skulle vara riktigt kul att se.


Tackar

Citerar gurage:
Kanske hamnar man i öknen och sedan hittar författaren till boken, som sen blir en slags mentor till spelaren (lite mer än Greybeards).


Tillagningsinstruktionerna på en kartong fryspizza är en bättre mentor än Greybeards
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Citerar fat Abbot:
Tillagningsinstruktionerna på en kartong fryspizza är en bättre mentor än Greybeards



Nej men alltså, fler quests med både blades och Greybeards skulle ha vart bättre, samt att det faktiskt gjorde mer skillnad om man lydde Blades önskan om Parthurnax.


Citerar fat Abbot:
Det vore häftigt i Hamerfell om exempelvis en ond sandgud eller farao skulle återuppstå för att ödelägga landet eller hämnas på folket. Tanken är ännu en gång inte originell men TES III, IV, V har alla liknande historier och de funkade riktigt bra.
Jag är dessutom osäker på hur väl genomarbetad Hamerfells lore är och om det finns plats för historier som denna.

Redguards har väl sina egna gudar, hörde om en som ska ha vart like lik Alduin med att han ska vara den som förgör världen för att nästa ska ta plats. Så någonstans ska man väl kunna få in det
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar fat Abbot:
PS: På konsol versionerna så måste de återgå till en Oblivion liknande quickmenu istället för den hemska som fanns i Skyrim. Det finns en anledning till att den ska kallas quickmenu.


Man kanske hade kunnat ha en valbar hybrid där man med taps växlar mellan förbestämda vapen/saker och om man är inne får man en Skyrimliknande meny som man också snabbt kan programmera d-pads genom.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar gurage:
Redguards har väl sina egna gudar, hörde om en som ska ha vart like lik Alduin med att han ska vara den som förgör världen för att nästa ska ta plats. Så någonstans ska man väl kunna få in det


Tänker du på den här? http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Satakal
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Citerar fat Abbot:
Tänker du på den här? http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Satakal


Japp, precis. Skulle bli intressant att se hur de skulle bygga ut loren, om det nu blir Hammerfell.


Citerar Humanisten:
Citerar fat Abbot S: På konsol versionerna så måste de återgå till en Oblivion liknande quickmenu istället för den hemska som fanns i Skyrim. Det finns en anledning till att den ska kallas quickmenu.

Man kanske hade kunnat ha en valbar hybrid där man med taps växlar mellan förbestämda vapen/saker och om man är inne får man en Skyrimliknande meny som man också snabbt kan programmera d-pads genom.


Exakt. Alltså Skyrims menysystem passade ju ändå ganska bra till konsol, inte perfekt men det var helt ok.

Har ni spelat Elder Scrolls Online? Finns det någonting där ni skulle vilja ta med? Har ingen aning om hur det är eftersom jag brukar undvika MMORPGs.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Man kanske hade kunnat ha en valbar hybrid där man med taps växlar mellan förbestämda vapen/saker och om man är inne får man en Skyrimliknande meny som man också snabbt kan programmera d-pads genom.

Exakt. Alltså Skyrims menysystem passade ju ändå ganska bra till konsol, inte perfekt men det var helt ok.


Den vanliga meyn man får upp genom att trycka på B/O var grym. Quickmenuen var på tok för bökig då man inte kunde välja nånting genom ett snabbt knapptryck. Istället behövde man leta sig igenom en dåligt urskiljbar lista. Speciellt bökigt blev det när det var svårt att se om man hade valt samma spell för bägge händer eller inte.
Är lite oklar på hur du (Humanisten) menar med din hybrid men det låter bra

Citerar gurage:
Har ni spelat Elder Scrolls Online? Finns det någonting där ni skulle vilja ta med? Har ingen aning om hur det är eftersom jag brukar undvika MMORPGs.


TESO är en 60 GB stor hädelse, så nej

Skämt åsido så har jag aldrig varit intresserad av MMORPGs. Det störde mig lite att detta spelet skulle få visualisera många delar av Tamriel huvudserien ännu inte tagit plats i. Jag undrar hur det kommer påverka designen av nästa riktiga TES.
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Citerar fat Abbot:
Skämt åsido så har jag aldrig varit intresserad av MMORPGs. Det störde mig lite att detta spelet skulle få visualisera många delar av Tamriel huvudserien ännu inte tagit plats i. Jag undrar hur det kommer påverka designen av nästa riktiga TES.


Jo tänkt på de också faktiskt. Blir väl inte samma Wow-känsla för de som redan spelat ESO tex.

Fast Bethesda var ju inte de som utvecklade spelet, så de kanske tar sig fler friheter. Och sen med tanke på att vi inte vet hur pass stort tidshopp kan mycket ha förändrats i den provins som vi kommer spela i.
Ang. tidshopp. jag vill ändå vara en del av "Great War Part 2" på något sätt, så alltför långt tidshopp hoppas jag inte de gör. Inte 200 år framåt så man får läsa i historieboken.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar fat Abbot:
Är lite oklar på hur du (Humanisten) menar med din hybrid men det låter bra


Kan försöka illustrera sen
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Finns så mycket som behöver förbättras jämfört med Skyrim.

Ett nytt RPG spel som är i görningen verkar gå i en riktning som Elder scrolls skulle må bra av. Kingdome come: Deliverence. Skulle det spelet leverera så bör Bethseda låta sig inspireras en hel del.

Hoppas bara de ser till att det nya spelet förtjänar alla timmar som man spenderar på det. Något som Skyrim knappt klarade.
Tycker inte Bethseda ska nöja sig förens spelet är så jävla bra utan moddning. Skyrim var ju nästan dåligt utan moddning.

Inget jävla konsolspel konverterat till PC igen heller. Det ska kännas att man spelar ett spel på PC när man gör det.
  • 0
Citerar Kablash:
Ett nytt RPG spel som är i görningen verkar gå i en riktning som Elder scrolls skulle må bra av. Kingdome come: Deliverence. Skulle det spelet leverera så bör Bethseda låta sig inspireras en hel del.


Det ser ju otroligt bra ut grafiskt och estetiskt för att vara i alpa stadie och finansieras via crowdfunding. Tempot på gameplay verkar lite segt men Bethesda hade säkert kunnat ta lite saker därifrån. Speciellt en ökad användning av motion capture.

Citerar Kablash:
Inget jävla konsolspel konverterat till PC igen heller. Det ska kännas att man spelar ett spel på PC när man gör det.


Lite svårt för Bethesda som är vinstdrivande företag att bortprioritera sin största marknad.
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Här var min tanke om en hybrid för quick items:
http://i.imgur.com/qNsWXU8.jpg
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Här var min tanke om en hybrid för quick items:
http://i.imgur.com/qNsWXU8.jpg


Hade varit riktigt grymt
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Älskar att vara tjuv i spel. Jag skulle vilja ha lite fler fort/slott som man kan bryta sig in och sedan hitta en jättesmaragd (typ som i böckerna Beggar, Thief, Warrior och King). Alltså mer än Thieves guild-uppdrag. Flesta ställen i Skyrim kan man typ gå in, ta alla deras grejer, och sedan gå ut. Jag vill ha det rejält bevakat, där man måste använda alla sina skills för att ta sig in och ut med skatten levande
Önskar verkligen de lägger till något sätt att röra sig vertikalt mer än att hoppa. Klättra, levitation, etc. Känns dock som att det skulle kunna leda till en mängd buggar i spelet.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Moddar till Skyrim är strålande, speciellt nu när man har dem via Steam som fungerar helt fantastiskt! Jag brukar lägga till väldigt många smådetaljer som gör helheten väldigt mycket bättre. Det brukar främst vara förbättringar med ljuset och skuggorna, ljuddesignen och små nya texturer på grejer. En favorit, som kanske inte låter så jättehäftig är en ljudmod till alla grottor i Skyrim- den gör så att man kan höra på ljudet vilka varelser som huserar där. Är den full av spindlar så hör man dem, är det vampyrer hör man fladdermöss, låga hesa stönanden från draugr- jag gillar såna smådetaljer.

Undrar om det finns nån mod som lägger dit lite coola reliker? Jag vill verkligen att Elder Scrolls starkaste kort, själva upptäcktsglädjen, förstärks mer. Just genom upptäcktsresande till fjärran outforskade länder. Arkeologi. Såna grejer. Tänk om man kunde åka runt på skepp i spelet? Vore awesome. Att man köper det när man fått en massa pengar och helt plötsligt öppnar sig en ny värld. Eller att man tar värvning i helt ny Guild?

Damn, snart måste jag skicka Bethesda mitt CV, eller lära mig modda. Vet inte hur svårt det är. Skulle vilja göra en mod som lägger till legendariska föremål som endast kan nås om man läser rätt böcker i spelet. Som går att sälja för ett fet peng till museum.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Skulle vilja ha det så att om man har på sig en hjälm eller mask så ska folk inte känna igen en på direkten. Känns bara konstigt att folk känner igen dig fast du satt på dig en jävla Daedric Helmet. På det sättet skulle man också kunna använda sig av förklädnader i större utsträckning.
Känns som det skulle lägga till lite mer speldjup.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!