Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

MGS V och Spelbranschen 2015


Hej!

Jag behöver ånga av mig lite. 

Jag köpte MGS V för någon vecka sedan, precis efter att  ha klarat Witcher 3, som var ett bra spel, år 2015. Det tog mig med till en helt annan värld som presenterades på ett moget, spännande sätt, fullt av integritet och trovärdighet. Historian kretsade kring att hitta sina nära och kära, karaktärerna var trovärdiga och dramaturgin avvägd. Som en vuxen och intressant, medryckande film. Det första sådant spel jag spelat.

Jag kommer hem med MGS V, stoppar i spelet in min PS4 och ser fram emot samma sak, konst nästan. Har hört så mycket om Kojima.

Seriöst, vad fan är detta?

Spelvärlden i MGS V kunde jag lika gärna upplevt 2008 till PS3, den är ful och opersonlig, icke trovärdig och livlös. Vid en fiendebas kan det stå 6 soldater positionerade, där 3 av dom verkar vara  enäggstvillingar och ha samma kläder, dom rör sig samtidigt med samma tradiga rörelsemönster och animationer. Snake plockar upp krypskytten Quiet, en halvnaken, sexualiserad tjej i bikini och stringtrosor ute i öknen, sedan slåss han mot den onda mannen som är ful och har hatt, och hans onda organisation. Storyn är så lam och stereotyp så att jag bara häpnar, det är 2015 för helvete!

Att sådana pengasatsningar inom spelbranschen med så starka regissörer bakom rodret levererar så svaga produkter till en så blåögd publik gör mig arg. Spelet får 10 av 10 i dom största spelmagasinen, detta är det bästa som spelbranschen kan erbjuda nu tydligen, ett perfekt spel i många spelrecensenters ögon. Jag förstår att många tycker att det är ett bra spel, och jag tycker det funkar stundvis också , men det för tankarna till så många andra spel som har släppts denna generationen, intetsägande(men intensiv) action och i det stora hela endast snabb stimuli.

Jag kommer ifrån att titta på intressanta dokumentärer och givande fiktionsfilmer som utmanar min världsbild, skapar tolerans inför andra kulturer, ifrågasätter vad jag vet om mig själv och livet: verk av smarta regissörer som vet vad dom serverar mottagaren.

Varför kan jag inte få samma sak när jag spelar idag?

Varje år släpps det ungefär 2-3 spel som är tillräckligt intressanta för att jag ska lägga 700kr på dom, resten är (utan onödigt generaliserande) mest uppvisningar i specialeffekter och grafisk brilians, pengar ska tjänas och licenser ska mjölkas precis som Hollywood.

Spelvärlden applåderar och längtar efter nästa AAA spel där dom kan förvänta sig ett manus enligt mall A1, en vit amerikan som spränger saker, något vi kan glömma efter vi stängt av konsolen.

Men det tar oss ju ingenstans, det är bara snabb stimuli, precis som dom fördummande humorklippen på youtube och vines vi kollar på dagligen. Spel idag ligger så pass långt efter filmer. Jag vet att spelbranschen är mer än 100 år yngre, men med dagens tempo och intresse för spel så borde inte det spela någon roll!

Ber om ursäkt om jag upprört Kojima fans och andra harcorespelare, men det är så jag känner. Jag har inget intresse av bajskastning på internet. Det skulle vara grymt om jag kunde få någon slags respons på detta, är jag helt ensam med dom här tankarna?

Mvh Martin
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!