Svenska
Gamereactor
Videos
Rise of the Ronin
HQ

Rise of the Ronin - Videorecension

Team Ninjas actionrollspel i en öppen värld har mycket som talar för det, men kan det sticka ut bland dagens giganter?

Audio transcriptions

"Rise of the Ronin började officiellt utvecklas redan 2015 som ett passionerat projekt för den japanska utvecklaren Team Ninja, som väckte landets historia till liv med några fartfyllda strider, en invecklad historia och mycket mer."

"Men visionen för spelet började förmodligen redan innan dess.
Andra projekt som Nioh kom i vägen, men nu är dagen äntligen här.
Rise of the Ronin är här, och vi är den Ronin som verkligen är på väg upp.
Vi tar på oss rollen som Blade of the Veiled Edge och tar oss ur en tragisk händelse tidigt i berättelsen och skapar vår egen framtid, samtidigt som vi slingrar oss genom en av mest omtumlande perioderna i Japans historia."

"Till skillnad från Nioh och Woe Long Fallen Dynasty, som båda hämtar inspiration från historien men i grunden är fantasyspel, har Team Ninja gått hela vägen här för att berika spelarnas i historien om 1800-talets Japan.
Vi spelar inte bara videospelversionen av en lärobok, eftersom vi fortfarande påverkar kursen historia om vi vill, men det finns en imponerande nivå av detaljer och omsorg när det gäller att placera dig i denna revolutionerande era för Japan och ger nyckelpersoner från historien nytt liv som korrekt välutvecklade karaktärer."

"Det hjälper förmodligen att det naturligtvis fanns en hel del konflikter i det här spelet.
Det finns många bra tillfällen för oss att visa upp vårt svärd och låta några huvuden rulla, men Team Ninjas betoning på sin miljö och berättelse bör inte gå obemärkt förbi här.
Rise of the Ronin känns som en kulmination av Team Ninjas tidigare arbete när det gäller till dess berättelse."

"I synnerhet sidokaraktärerna hjälper verkligen berättelsen att flyta, och det som först kan verka som ett ganska tydligt fall av goda mot onda utvecklas till en punkt där du inte ens är säker på att någon sida du kunde ha valt verkligen kan kallas den rätta.
Många av styrkorna i NPC:erna kommer från Rise of the Ronin."

"När du träffar en viktig person i Rise of the Ronin, kommer du inte bara att närma dig dem för enstaka uppdrag och se dem dyka upp i mellansekvenser.
Du kan utveckla din relation med dem ytterligare genom gåvor och genom att prata med dem.
Berättelsescener kan också bidra till att bygga upp ert band, beroende på vilka beslut du fattar, liknande till godkännandesystemet i Baldur's Gate 3."

"Ju starkare band du har till dina allierade, desto mer benägna är de att göra dig tjänster, och desto starkare är de i strid.
Under vissa uppdrag kan du ta med dig upp till två NPC-allierade för att dela bördan av att ta på sig rollen som NPC."

"Detta är en enorm hjälp när det gäller de knepigare striderna, eftersom tuffa fiender och bossar i Rise of the Ronin kommer att hålla fast vid dig som flugor på honung om du inte är försiktig.
Att få en stund att läka kan vara sällsynt i dessa andlösa slagsmål, så att ha en allierad eller två som kan få bort hettan från dig är bokstavligen en livräddare."

"De verkliga sadisterna där ute kommer inte att bli glada över att höra detta, men lyckligtvis kan de bara rampa upp svårighetsgraden och till och med ta bort allierade från dessa uppdrag om de så önskar.
Annars är Rise of the Ronins strider en fröjd att spela.
Det lönar sig att verkligen kasta sig in i striderna, för ju mer du utvecklas desto tillgång till olika stridsstilar och känner dig mer som en svärdsman eller kvinna av legender."

"Counter Spark-mekaniken är särskilt effektiv när det gäller att få dig att känna dig som en absolut stridsgud eftersom när du får dina pareringstider på en fiende blir du nästan ostoppbar.
Rise of the Ronins strider är inte de mest utmanande jag har spelat, men istället för att fokusera på att belöna dig genom att låta dig besegra en boss med en hårsmån, fortsätter du att komma tillbaka till Ronins strider för att det helt enkelt är kul att spela."

"Det är väldigt roligt att spela, men det är också väldigt roligt att spela.
Det är jätteroligt att spela, men det är också jätteroligt att spela.
Att välja en ny fightingstil, ett nytt vapen och ett nytt undervapen kan helt förändra hur du närmar dig dina dueller."

"Det finns en hel del variation, men Team Ninja har inte gått för kvantitet över kvalitet som det finns ett tillfredsställande djup i vart och ett av de vapen du kan utrusta dig med.
Även om striderna är roliga att spela i Rise of the Ronin kan du komma på dig själv med att vilja att undvika dem i vissa fall."

"Om du blir överfallen av bara två fiender kan du lätt bli misshandlad.
Smygande kommer väl till pass många gånger i Rise of the Ronin och även om spelet inte har så mycket fokus på att smyga runt, är det väldigt roligt att spela.
Det känns fortfarande otroligt givande att planera en rutt, greppa en fiende från ett tak innan du bryter nacken av dem, sväva ner från din glidflygare för att ta itu med nästa och få en hel del skada på en boss genom att hugga dem i ryggen."

"Förutom de blodigare sidorna av spelet finns det en hel vacker värld att utforska också.
Spelet är inte det mest hisnande detaljerade du någonsin kommer att se, men Rise of the Ronin är oftast ganska vacker, särskilt när du befinner dig på toppen av en kulle och ser ut över en fält av körsbärsblommor eller Fujiberget i fjärran."

"Men till skillnad från spelets detaljer är det väldigt roligt att spela.
När det gäller djupa strider känns den öppna världen till stor del ytlig och ganska intetsägande, det är väldigt påminner om ett Assassin's Creed-spel från senare tid där det finns mycket att göra, katter att klappa, banditläger att rensa ut, foton att ta, fler katter att klappa, men du är undrar ofta vad poängen med att göra något av det är förutom att få XP och fylla din stora lista över saker att samla på."

"Vissa kommer att gilla den här typen av öppen värld, men det är något som känns som om det tillhör det förflutna nu, särskilt när vi har haft upplevelser med öppna världar som Elden Ring och The Legend of Zelda Tis the Kingdom.
Världen är bara världen i Rise of the Ronin."

"Snarare än en karaktär i sig, som du ständigt vill veta mer om.
När berättelsens sidokaraktärer och deras uppdrag är så inbjudande känns det här som en skam.
Även om Rise of the Ronin är en naturlig utveckling av Team Ninjas tidigare arbete, har det inte lyckats att bli av med allt fett från sina tidigare spel, nämligen att lootsystemet är lite av en röra."

"Efter nästan varje strid får du en bit utrustning som för det mesta bara kommer att ligga i ditt lager tills den säljs eller plockas isär.
När varje bit av bytet som inte glöder guld känns ganska onödig, är det lätt att bli frustrerad över röran."

"Allt du behöver göra är att välja föremålet med det största numret och den högsta sällsyntheten eftersom resten av förstärkningarna du får ofta är ganska försumbara.
Om bytet var glesare och betydde mer, kanske jag inte skulle ha något emot lite lager röra, men sättet Rise of the Ronin implementerar sin loot gör att jag undviker att plocka upp föremål från fiender om jag inte behöver lite healing."

"Rise of the Ronin kommer att få många jämförelser när fler människor får sina händer på det, och även om det hämtar inspiration från många framgångsrika spel är Team Ninjas lyckats skapa ett fantastiskt actionrollspel fyllt med beroendeframkallande strider på ett utmärkt sätt.
Det finns några felsteg som kommer att hindra Rise of the Ronin från att nå enastående höjder, men trots det är det fortfarande en titel som är lätt att rekommendera."

Recensioner

Fler

Videos

Fler

Filmtrailers

Fler

Trailers

Fler

Events

Fler