hårdvarurecensioner

Turtle Beach XP Seven

Ända sedan jag recenserade Turtle Beach Ear Force X41 har de varit mitt självklara val när det vankas spelande. De erbjöd precis de egenskaper jag tycker bra gaming-lurar ska ha, och med det i åtanke är det kanske inte så konstigt att jag formligen klivit över lik för att få testa uppföljaren Turtle Beach XP Seven. Ett par Major League Gaming-märkta lurar som ser ut att spöa det mesta. Vilket man väl kan förvänta sig av just Turtle Beach som kommit att bli något av marknadsledande på just spellurar.

Turtle Beach vet att det här med så kallad out of the box experience är viktigt och XP Seven kommer i en lyxig låda med tyggrepp för öppnandet av magnetfästet. Snyggt, allt ligger prydligt förpackat och jag slås av hur kvalitativt allt är - utom designen på själva lurarna. De är absolut inte dåliga, men för 3000 kronor borde man kunna få bättre materialval som känns mindre plastiga. Det här är ett utpräglat problem för hela gamer-världen, tycker jag, just att allt från möss till tangentbord, datorchassin och annat känns så laserskadade. Nåväl, det viktigaste är såklart hur de fungerar.

Turtle Beach XP SEVEN
Det billiga utsxeendet till trots, är Turtle Beach XP Seven bland de bästa headsets vi haft nöjet att testa.

Med Turtle Beach XP Seven lägger man ribban högt och menar att det här ska vara det självklara valet oavsett om man ska spela, lyssna på musik med smartphone eller kolla film, och även oberoende av om man föredrar Playstation 3, Xbox 360 eller PC. Det här ställer såklart krav på att man ska kunna fixa inställningarna smidigt, för det är inte särskilt trevligt att kolla film med det extremt kalla och hårda ljud som är livsnödvändigt i förstapersonsskjutare för att man ska uppfatta alla nyanser.

För att åstadkomma detta har Turtle Beach skickat med en väl tilltagen Audi Control Unit som är föredömligt enkel att använda. Den går till och med att fästa i bältet och erbjuder upp till åtta förinställda equalizer-inställningar, möjlighet att justera 5.1-ljudet och hantera chattandet. Man kan faktiskt inte begära ett mycket enklare och tydligare koncept än vad Turtle Beach erbjuder och som bara för att göra allt bättre har kontrollen inbyggd belysning så man snabbt hittar rätt i dunkel belysning. Lägg till det att det även medföljer förträfflig programvara och du har ett koncept för succé.

Uttag medföljer för både standard 3,5 millimetersuttag samt 2,5 millimeter för handkontrollerna till Xbox 360, därmed borde alla kunna koppla in Turtle Beach XP Seven utan minsta krångel. Kabellängderna är också mer än godkända, vilket annars ofta är något jag stör mig på, samt att de är att ett icketrasslande material.

Turtle Beach XP SEVEN
Trots alla förstklassiga hightech-funktioner är Turtle Beach XP Seven väldigt lätt att använda och därför ett solklart alternativ för alla som vill ha det där lilla extra.

Viktigast är såklart ljudet, och Turtle Beach XP Seven gör ingen besviken. Faktum är att de är så bra att man snabbt förvandlas till kräsen audiofil utan några som helst förkunskaper. Ett spel som Call of Duty: Modern Warfare 3 har en fattig ljudbild, vilket snabbt avslöjas när man leker med inställningarna, medan exempelvis Crysis 3 imponerar rejält. Det går verkligen att flytta omkring ljudet precis som man vill ha det, själv tycker jag att det är viktigt att tydligt höra när fiender smyger på mig bakifrån och vill därför gärna förstärka denna aspekt för att slippa bli nesligt nedmejad i ryggen. Ljudet är både snärtigt, krispigt och erbjuder fruktansvärt bra tyngd när man skruvar upp basen. Fruktansvärt bra, skulle jag sammanfatta det.

Till slut är det en aspekt jag själv inte kunnat testa, utan där jag får förlita mig på andra, nämligen mikrofonen. Jag har gått igenom flera varianter och pratat för att låta medspelare avgöra hur bra jag hörs med tyst i rummet och med bakgrundsljud. Det visar sig snabbt att Turtle Beach XP Seven är en fena på att snappa upp det som är viktigt och filtrera bort resten. Det här är den bästa mikrofon jag testat och folk hör tydligt vad man säger även när det är störande grejer i bakgrunden.

För att summera är Turtle Beach XP Seven mitt nya förstahandsval när det ska spelas. De stänger ute ljud på ett nästan oförskämt bra sätt, de är bekväma att använda och fungerar yppertligt oavsett vad man ska ha dem till. Det enda jag önskar är att design och materialval vore bättre. Då skulle jag glatt dela ut maxbetyget, nu får det bli en stark nia istället.

Turtle Beach XP SEVENTurtle Beach XP SEVEN
9 / 10