hårdvarurecensioner

Ideazon Merc Stealth Keyboard

Är du rädd för mörkret när du spelar spel på din PC? Frukta ej, Ideazon är här för att rädda dig med sitt Merc Stealth-tangentbord.

Eller ja, det är åtminstone så jag tolkar det när ett tangentbord får sloganen "are you afraid of the dark?" och vars knappar lyses upp med fyra olika färger. Jag kan dock lova att Penumbra-spelen är lika läskiga vare sig dina tangenter lyser eller inte.

I varje fall, ljusbiten är inte så speciellt spännande, så jag lovar att jag inte ska tjata speciellt mycket om det. Fyra olika färger med ett par olika ljusstyrkor har du att välja mellan och ja, vad ska man mer säga? Det fungerar. De lyser och syns väl om du släcker ner i rummet. När du väl har lekt färdigt med den funktionen (det tog mig ungefär 5 minuters färgbytande innan jag tröttnade) är det väl dags att faktiskt använda tangentbordet till vad det ska användas till - spelande.

Ideazon Merc Stealth Keyboard
It glows! Så här ser det ut i fullt ljus.

Som du kan se på bilden ovan har Merc-tangentbordet en extra speldel, där WASD-tangenterna (som normalt används för PC-spelande) fått sig en egen avdelning och omgetts av en hög andra knappar som du kan programmera för att använda till olika funktioner. På köpet får du dessutom Z Engine, ett program där du enkelt kan bestämma vilka tangenter som ska användas till vad i vilka spel - det är lite småkrångligt att vänja sig vid, men så fort du har blivit mer bekväm med det är det riktigt smidigt. Dessutom så finns det en hög klara moduler till Z Engine, anpassade för de flesta nyare spel, så du kan testa dig fram och se vad som passar dig.

Att använda den här delen i ett spel fungerar bra, den har en bekväm lutning och åtminstone WASD-knapparna är tillräckligt stora för att din hand ska ligga bra över dem. Småknapparna runt omkring är en helt annan femma, de känns aldrig riktigt smidiga att använda och ibland känns de som att de sitter lite väl nära varandra. Det kan vara mina fingrar som är abnormalt långa, men mina egna mätningar visar att de inte är speciellt farliga. Det är väl en vanesak, men jag har fortfarande - efter flera långa testsessioner - inte vant mig riktigt vid dem. Småknapparna, alltså. Fingrarna vande jag mig vid för länge sedan.

Resten av tangentbordet är dock inte speciellt upplyftande. Två USB-portar och ut- och ingångar för hörlurar och mikrofon är alltid smidiga att ha inbyggda, men att skriva på Merc Stealth är inte en speciellt trevlig upplevelse. I spel för en spelare är det väl ingenting man tänker speciellt mycket på, men om du ska spela ett onlinespel och har lust att svära åt dina medspelare för att de inte tar flaggan tillräckligt snabbt eller vill skriva snabba obsceniteter åt den där snipern som haft ihjäl dig 15 gånger i rad så blir det snabbt jobbigt. Överlag känns tangenterna plastiga och inte speciellt gedigna, så om du är benägen att få raseriutbrott så bör du nog slå på skrivbordsskivan istället för tangentbordet.

Det här är, onekligen, ett tangentbord för att spela spel med. Det lyckas det bra med, även om det helt klart finns bättre alternativ än Merc Stealth. Den dåliga kvalitén drar ner betyget, och lite fler funktioner hade inte suttit helt fel, men det är trots det ett tangentbord jag lär gräva fram när en ny förstapersonsskjutare ska tokspelas i mörkret.

7 / 10
+
WASD-tangenterna, lutningen, Z Engine