hårdvarurecensioner

Logitech Z906

Logitech har släppt ett nytt surroundpaket för datorer. Z906 är en dyr högtalaruppsättning som låter bra men har ett ganska begränsat användningsområde

Alla vill ha ett hyfsat ljud från datorn, oavsett vad om de lyssnar på musik eller bara vill höra vad någon säger i ett videoklipp. Inbyggda högtalare i laptops låter fortfarande tunnare än Kate Moss och ibland orkar man helt enkelt inte ha hörlurar på sig. Därför behövs datorhögtalare.

Logitech z906

När vi fick höra att det kommit ett nytt paket datorhögtalare från Logitech blev vi eld och lågor. Jag delar numera in mitt liv i före och efter det-där-högtalarpaketet-med-fem-svarta-plastburkar. Istället för "före Kristus" skriver jag numera "före Logitech" och så vidare. Eller inte.

Utbudet av datorhögtalare är gigantiskt och vilka man ska köpa är en av de vanligaste frågorna från läsarna av Gamereactor. Så ett nytt släpp med datorhögtalare är knappast något som får en att spilla kaffet över datorn. Men Logitech var vänliga nog att skicka ett paket för test och vi är den "den som är den" så vi kånkade villigt hem 20-kilospaketet från Posten och kopplade in det.

Z906 är ett fläskigt 5.1-paket med aktiv subwoofer som kan pumpa ut fler watt än både du och din lägenhet kan tåla. Det består av 5 satellithögtalare som ser exakt likadana ut. Okej, en av dem är gjord för liggande placering, men i övrigt är det ingen skillnad. Satelliterna kopplas till subwoofern, som även innehåller förstärkare. Det är plast i stort sett hela vägen så givetvis är det inte kvalitetskänsla på B&W-nivå men det är å andra sidan inte heller direkt dåligt.

Min första tanke när jag öppnade paketet var att "det här kan nog dubbla som enklare surroundsystem till en TV". Okej, det skulle se lite märkligt ut med de små satelliterna bredvid en stor skärm men storleksmässigt är det väldigt lämpligt. Och subwoofer går ju alltid att gömma i ett hörn. Ett system av den här typen skulle därför kunna funka för filmbruk om man är typen som gillar när det hörs lite ljud bakom ryggen men inte kanske bryr sig så jättemycket om kvaliteten. Om man är en typisk mamma alltså. Tyvärr är inte z906 särskilt lämpligt för filmbruk eftersom nästan alla kontakter på baksidan är anpassade för anslutning till ett ljudkort. Det som möjligen skulle kunna funka är att koppla ljudet optiskt från dvd:n (om du har en toslink-utgång) till den optiska ingången på z906, och sen köra bilden via HDMI. Att paketet är så pass dator-specifikt är lite synd.

Logitech z906
Det märks att det är en anläggning gjord för att anslutas till ett pc-ljudkort. Kontakterna på baksidan är 3,5" och RCA och det blir svårt eller omöjligt att använde x906 som t.ex. en hemmabio, ansluten till en vanlig DVD-spelare.

Ljudmässigt låter det helt okej. Det är vad man kan vänta sig. Subwoofern fyller i bottnen som saknas i satelliterna och på normala volymer är det åtminstone inga uppenbara problem, som skorrande chassin eller hörbar distortion. Givetvis låter det inte lika bra som ett "riktigt" surroundsystem men jag skulle själv utan vidare acceptera det för vanligt tv- och filmtittande. För alla former av datorbruk duger det utmärkt.

Det följer även med en smart kabelansluten kontroll-burk som du kan styra volymen med och välja vilken typ av ljudkodning som ska användas.

Z906 är inte dyrt men kostar ganska mycket pengar. Att det dessutom är så pass begränsat och inte kan användas för vanlig filmtittning gör att användningsområdet är ganska begränsat. Såvida man inte har en HTPC som signalkälla. Gamers brukar av förståeliga skäl föreda headsets och att få plats med ett paket av z906 storlek på ett skrivbord blir inte särskilt lätt - särskilt inte bakkanalerna. Betyget på ljudet blir godkänt men i alla andra avseenden känns det som en ganska nischad och svårsåld produkt.

6 / 10
+
Bra fjärrkontroll, bra botten från subwoofern.