Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

hårdvarurecension

MSI Trident 3

Vi har testat MSI:s konsolutmanare Trident 3. Kolla in om detta kan vara det du letat efter att ställa i vardagsrummet...

• Text: Magnus Groth-Andersen, DR DK (Översättning: Jonas Mäki)

När du normalt surfar förbi Gamereactor och kollar in våra hårdvarurecensioner antar jag att du ser fram emot en massa data och tekniska specifikationer över produkter vi kanske vill köpa. Därför försöker vi också bistå med just det, men den här gången tänkte jag gå lite annorlunda till väga för detta handlar för mig lika mycket om förhållandet mellan PC och konsol som att faktiskt recensera. Jag har nämligen alltid haft lättare att förlika mig med konsol som format. Det är minimalt med krångel och jag kan bara slänga upp benen i soffan för att lira. Inga drivrutiner, felsökningar, virus menypill eller annat krävs (vilket somliga PC-spelare dock hävdar är en skröna) - och för mig funkar det bättre.

MSI Trident 3
Mindre än Playstation 4 Pro, men mer kraftfull.

På Gamereactor-redaktionen dräller det såklart at kraftfulla och svindyra datorer, men jag förknippar dem mest med besvär. Detta har jag tråkats för och kollegorna menar att jag tids nog kommer falla dit även jag, och inse att det är den ultimata spelplattformen. De så kallade Steam Machines var första gången jag kände att det nog kanske kunde vara något för mig med en dedikerad PC-spelenhet, men när vi fick våra första enheter slogs jag av prislappen och det faktum att de inte var så intuitiva som jag hade hoppats. Jag spelade vidare på Playstation 4, Wii U och Xbox One.

Men nyligen väcktes mitt intresse på nytt. Det handlar om MSI:s nya Trident 3, en hyggligt kraftfull kompakt dator till ett rimligt pris. För mig med fördomar inte ens den kinesiska muren kan rå på, var jag dock redo att avskriva alltihopa. Sakta men säkert har jag tvingats tänka om, och som nyfrälst vill jag nu förklara vad som fick mig att byta ståndpunkt. PC är nämligen överlägsen på nästan alla tänkbara sätt och Trident 3 är ett utmärkt exempel på hur du kan få fördelarna utan egentliga nackdelar.

MSI Trident 3
Det finns gott om anslutningsmöjligheter.

Först och främst är Trident 3 i ett väldigt behändigt format. Dimensionerna är bara 346 x 72 x 232 millimeter, och därmed chockerande nog mindre än en Playstation 4 Pro. Den låter även mindre och är bättre ventilerad. Här krossades en rad fördomar jag haft direkt eftersom de väldiga datorer vi tidigare haft väsnats så in i bomben när fläktarna dundrat igång med avancerade kylsystem. Min Trident 3 är så diskret att den nästan försvinner bland böckerna i bokhyllan och smälter verkligen in i omgivningen.

MSI Trident 3
MSI Trident 3