hårdvarurecensioner

Ghost Recon: Future Soldier 7.1 Surround Headset

Tritton senaste lurar ta spelupplevelserna till nästa nivå genom att bjuda 7.1 surroundljud. Mathias har satt betyg och blivit frälst på köpet...

Ubisoft har samarbetat med Tritton för att ta fram ett par maffiga lurar med 7.1 surroundljud till Ghost Recon: Future Soldier. Denna robusta och praktfulla produkt fungerar till både Xbox 360 och Playstation 3, och erbjuder allting man skulle kunna önskar sig från ett gaming-headset. Till en början kan det vara överväldigande med alla sladdar, tillbehör och reservdelar, men det är bara för att se till att du har allt som behövs för att få igång ljudsystemet på sättet du föredrar.

Den optiska kabeln gör det lätt att koppla konsolen till den medföljande decoder-lådan, som alltså har hand om alla ljudkanaler och skickar dem vidare till headsetet. För den oerfarne är det mycket pillande under installationen, men som tur var är Trittons lösningar smarta, med en flätad, lång headsetsladd som aldrig trasslar och en decoder-låda som får ström via en USB-kabel.

Tritton Ghost Recon: Future Soldier 7.1 Surround Sound Headset

Efter en snabb titt i manualen blir det genast lättare att förstå hur allting ska kopplas ihop, och så snart man lärt sig lådans alla funktioner och får uppleva det kristallklara 3D-ljudet från headsetet inser man att installationsprocessen varit mödan värd. Precis som på de flesta av dagens gaming-headset spelas två separata kanaler upp samtidigt, nämligen spelets ljudkanal och även röstchatskanalen. De båda kanalernas volym kan lätt justeras och tystas oberoende av varandra med enkla knapptryckningar på sladden.

Spelar man mycket online, där minsta lilla ljudeffekt från spelet är lika viktig som kommunikationen mellan lagkamraterna, är ett sådant här headset ett måste. Är detta ens första surroundlurar så kommer man inte kunna gå tillbaka till att köra utan dem igen, och med decoder-lådans olika lägen kan man få bästa resultat även när man tar en paus från spelandet för att titta på film eller lyssna på musik.

Decoder-lådan och sladdens egna knappar är lättanvända och har alla möjliga funktioner du kan tänkas använda.

Mikrofonen fungerar också utmärkt, men är något bökig att sätta fast. Det går heller inte att vrida bort den när den väl är på plats, vilket betyder att man blir tvungen att koppla bort den helt och hållet när man inte använder den och känner att den är i vägen.

En annan konstig sak är lurarnas blåa LED-ljus, som kan lysa upp ett annat nedsläckt rum. Mad Catz handkontroll som marknadsförts tillsammans med headset led av samma onödiga funktion, men eftersom man inte kan se headsetet på sitt eget huvud distraherar det inte själva spelandet. I övrigt snackar vi om ett par riktigt läckra lurar som nyttjar sitt Ghost Recon-motiv på ett bra sätt. De är även väldigt bekväma att ha på sig, även efter flera timmars spelande. De är lätta att anpassa till huvudets storlek, mjuka för öronen och inte allt för tunga.

Läckert LED-sken från lurarna, men också en oerhört onödig funktion som endast lär påverka de som sitter bredvid den som använder dem.

Det finns alltså inte så värst mycket negativt att säga om dessa lurar. Utöver den något begränsade micken är det enda jag kan tänka på det dova bruset som uppenbarar sig när inget annat ljud spelas upp. Men att klaga på det vore att kritisera småsaker, eftersom detta brus drunknar så snart ljudkanalerna bli upptagna igen.

Det bästa sättet jag kan sammanfatta denna recension på är nog att berätta om hur dessa lurar förändrat mitt egna spelande. Innan jag prövade dem för första gången hade jag aldrig riktigt förstått hur mycket surroundheadset kan berika spelupplevelsen. Visst är prislappen rätt hög, men det som bjuds här är en lätthanterlig och fantastisk hemmabioliknande ljudupplevelse som klår det mesta på marknaden. Vill du ta ditt spelande till nästa nivå utan att inhandla ett dyrt surroundsystem bör du absolut spana in Trittons nya lurar. Du lär inte ångra dig.

9 / 10
+
Fantastiskt surroundljud, robust design, innehåller allt du behöver