Shadow of the Colossus (2005)

Shrine of Worship, det är där äventyret börjar. När den ensamma hjälten lägger flickans kropp på altaret hörs en röst. Den säger att man måste döda alla colosser i landet för att få tillbaka hennes liv igen.

För att hitta alla en coloss måste man hålla upp svärdet (vilket man gör med o-knappen) så att solen lyser ned på svärdet och då visar vilken väg man ska gå (eller rida) för att hitta colossen. För att döda en coloss (det finns totalt 16 colosser) måste man hitta dess svagheter för att kunna klättra upp på den. Då är det bara att klättra upp på den och letta efter ett blått märke. Då ska man bara sticka till med svärdet några gånger tills att den dör. OBS! Det kan finnas fler än ett märke på en coloss. Man kommer också tillbaks automatiskt till Shrine of Worship när man har dödat en. Man har bara ett svär och en båge med sig i hela spelet. Nya vapen kan man få genom att döda colosserna i time trail läget (kommer till det sen). Liv mätaren från början är väldigt kort. Man kan göra den längre genom att leta rätt på äpplen som finns i träd som man kan klättra upp i och sen skjuta ner dom och därefter äta dom. Styrke mätaren visar hur länge man kan hålla kvar i en coloss eller hur länge man kan simma under vatten osv. Den kan man göra större genom att äta ödlor som finns lite här och där runt om i landet. Der är bara att hugga eller skjuta dom och då lossnar svansen och så är det bara att äta den. Man har bara en vän med sig. Det är hästen Agro. På vissa colosser måste man ta hjälp av Agro för at kunna döda den. Man kan också utföra trevliga stunts med Agro. T ex göra backflips och ställa sig på honom. OBS! Det är inte Agro som gör backflips utan hjälten som gör det. När man har klarat spelet på Normal låser man upp Hard mode och Time trail. På Hard mode har colosserna flera blåa märken på sig. På Time trail ska man döda colosserna innan en viss tid. Var andra coloss man dödar i Time trail låser man upp ett nytt föremål. T ex ny mantel och en mask. Klarar man spelet på Hard mode låser man upp Hard Time trail. Då låser man upp t ex upp nya vapen som ett spjut, ett svärd som kan leta efter en coloss (trycka på o-knappen) i skuggan och ett svärd från ICO som man tar ett helt blått märke på ett stick. Der är mycket bra. Kontrollen är bra men den känns lite klumpig ibland.

Rent tekniskt är det riktigt snyggt. Grafiken är helt fantastisk samt designen. Colosserna är grymt bra designade. Och sättet som hjälten springer, hoppar, simmar osv, är bland det bästa jag sett i ett spel. Musiken är underbar i Shadow of the Colossus. Samt alla andra ljud effekter också.

Spelet är ganska kort. Det är inte så jätte bra. Men jag har spelat igenom det många gånger och det finns Hard mode att spela igenom. Alla Time trails finns och klara. Samt Hard Time trail. Jag har klarat allt, och det händer ibland att jag tar fram spelet och spelar lite.

Sammanfattning:

Shadow of the Colossus är enligt mig det bästa spelet på PS2.

Grafik: 9